Detailfoto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:30

Die foto van jou is echt stukken mooier... Je ziet de pluisjes echt goed!! En jij hebt wel een fatsoenlijke achtergrond.

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:35

wow! mijn digi kan dit niet hoor!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 01:10

Mijn camera heeft volgens mij geen makro functie; ik heb hem in ieder geval nooit bewust gebruikt. Kan het zijn dat mijn camera het automatisch doet? Deze foto heb ik gewoon gemaakt door in te zoomen en ook al is hij niet zo gedetailleerd als bijvoorbeeld de foto van Carina (super foto!) vind ik hem toch best getailleerd.

Afbeelding

Wat is eigenlijk het verschil tussen gewoon inzoomen en de makro functie? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:05

Guinevere schreef:
Mijn camera heeft volgens mij geen makro functie; ik heb hem in ieder geval nooit bewust gebruikt. Kan het zijn dat mijn camera het automatisch doet? Deze foto heb ik gewoon gemaakt door in te zoomen en ook al is hij niet zo gedetailleerd als bijvoorbeeld de foto van Carina (super foto!) vind ik hem toch best getailleerd.

Afbeelding

Wat is eigenlijk het verschil tussen gewoon inzoomen en de makro functie? Verward

Met macro wordt alles toch veel gedetailleerder?
Wij hebben die knop er ook op zitten, ga vanmiddag eens aan de slag *LOL*

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:48

Binnenkort moet foto's nemen van kippen en wel precies van hun verenkleed. Het is vooral te doen om de details op de veren. Bepaalde kleuren hebben kleine zwarte puntjes op de veren (pepering genoemd) en het is dat, dat ik goed op de foto moet hebben. We hebben al enkele proef foto's genomen maar ik denk dat ze nog beter kunnen. Graag tips hiervoor. Voor wie denkt dat paarden niet makkelijk op de foto te plaatsen moet maar eens een haan of hen nemen en die in de juiste stand proberen te zetten zoals het ras zou moeten staan. Scheve mond

hier enkele van de proef foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:59

Sammm schreef:
Met macro wordt alles toch veel gedetailleerder?
Wij hebben die knop er ook op zitten, ga vanmiddag eens aan de slag *LOL*

Maar je ziet zelfs de kleine "haartjes" zitten ... is dat nog niet gedetailleerd genoeg? Verward Waar trek je dan de lijn tussen makro en geen makro?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:28

Onderstaande geeft het wel aardig weer, vind ik:

"Het menselijk oog is in staat om tot één meter precieze details van onderwerpen te herkennen en onderscheiden. De normale (be)kijkafstand van een onderwerp bedraagt ongeveer 25 á 30 cm. Dit is voldoende om objecten ter grote van bijvoorbeeld luciferskopjes te onderscheiden. Willen we nog kleinere dingen gaan bekijken moeten we doorgaans al snel terugvallen op optische hulpmiddelen zoals een loep of eventueel een microscoop. Vertalen we dit naar vergrotingsmaatstaven dan spreken we over verhoudingen van ongeveer 1:1 tot 1:10 wat betekent van een natuurlijke grootte tot een tienvoudige vergroting."

"Het volledige bereik van 1:10 tot 10:1 wordt doorgaans tot het macrogebied gerekend en valt dus onder de normen van de macrofotografie. (De dikke van Dale omschrijft macrofotografie als: fotografie waarbij het voorwerp op ware grootte of enige malen vergroot wordt weergegeven.) Ter verduidelijking: macrofotografie bestrijkt het gebied tussen de gewone fotografie waar het normale instelbereik van het objectief ophoudt en de microfotografie begint".

De link waar ik deze info heb opgehaald: http://www.photocrack.com/pages/artikelen/200105/macro.shtml

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:54

Dus ik heb zonder makro knopje, toch een makro foto gemaakt? (Immers groter dan ware grootte) Leuk! Haha!

Bedoelen ze trouwens niet dat het bereik van 1:1 tot 10:1 makro is? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:32

Nog maar eens wat met de macro stand gespeelt Lachen
Vorst op de denneboom, is dat nu toepasselijk, maar geen ballen Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:18

Ik heb ook wel eens pogingen tot gedaan, helaas heb ik een vrij antieke digitale camera....
Ook is het lastig die witte vacht goed op de foto te krijgen, door de kleur en dit ras, Cotton de Tuleár, heeft een speciale 'katoenachtige' haarstuctuur, heel erg fijn haar dus.

Afbeelding
Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:32

Jeetje, wat een mooie foto's staan ertussen.
Ik oefen een beetje metd e antieke spiegel reflex van mijn ouders, maar daar moet je dus echt alles zelf instellen. Hoe moet je dan detail foto's maken? (aangezien er geen knopjes op zitten die je heel handig aan kan zetten *LOL* ) Gewoon scherpstellen, belichting instellen en klikken? Scheve mond
Of moet je daar ook weer een kortere of langere sluitertijd voor hebben. Die doe ik meestal zo kort mogelijk, volgens mijn vader krijg je dan de mooiste foto's. Haha!

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:14

Lepeltje, wat betreft die sluitertijd, daar zit ongeveer de volgende redenatie achter. Een korte sluitertijd betekend een grote diafragma-opening en dat betekend weer een kleine scherptediepte, oftewel een klein gebied op je foto die scherp is. Dat kan dus heel mooi zijn, maar er zijn ook momenten waarop je dat niet wilt. Andersom betekend een lange sluitertijd een kleine opening van het diafragma en een grote scherptediepte, dus een groter gebied dat scherp is. (ezelsbruggetje: klein getal diafragma-grote opening-kleine scherptediepte en groot-klein-groot).

Voor macro is het meestal aan te raden om een zo groot mogelijke scherptediepte te pakken, maar ik zou zeggen, probeer eens een aantal foto's te maken waarbij je zowel voor een grote als een kleine scherptediepte kiest. Dan zie je wat duidelijker het verschil

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:08

Als je de camera op startief kan zetten en het onderwerp niet beweegt heb je niet zo'n hele korte sluiterijd nodig 1/30 lukt vaak nog prima en iets meer scherptediepte doordat je diafragma kleiner wordt kan juist bij macro fotografie wel handig zijn.
Wat je bij een (antieke) spiegelreflex ook nog kunt doen is werken met tussenringen. (tussen het objectief en de camera) Je kunt dan nog dichter bij het onderwerp komen, Zeker icm, met een zoomlens is data een leuk begin voor macrofotografie.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:43

Wow wat een mooie foto's staan ertussen zeg, ik probeer ook wel eens wat in die trant, maar ik heb geen digi en je merkt wl dat de kwaliteit dan minder is.
Ik heb nu al zin om er mee te expirimenteren, helemaal leuk als het nou eindelijk ook een beetje gaat sneeuwen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:36

JosLover schreef:
Wow wat een mooie foto's staan ertussen zeg, ik probeer ook wel eens wat in die trant, maar ik heb geen digi en je merkt wl dat de kwaliteit dan minder is.

Ik vind juist altijd dat de kwaliteit van een niet digitale (hoe heet zo'n ding Verward ) veel beter is dan van een digitale. Vraag me niet waarom, maar dat valt me altijd op.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:07

Spiegelreflex?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:57

Dus jij kunt in dit topic aanwijzen wat met een digitale is gemaakt en wat niet?
Zover gaat mjn kunde niet.
Leg eens uit hoe je dat ziet, lijkt me wel leuk.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:12

runningkawa schreef:
Dus jij kunt in dit topic aanwijzen wat met een digitale is gemaakt en wat niet?
Zover gaat mjn kunde niet.
Leg eens uit hoe je dat ziet, lijkt me wel leuk.

Dat kan ik helaas ook niet RK.
Ik bedoelde meer, dat als ik met mijn digi foto's maak, en met m'n gewone, en ze allebei laat "ontwikkelen" dat ik dan verschil ertussen zie. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn digi, die is niet van superkwaliteit.
Misschien dat als je alle foto's uit dit topic ontwikkeld/afgedrukt zou zien, dat je idd het verschil zou kunnen aanwijzen. Maar zo, vanaf de computer is dat (voor mij) niet te zien.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:12

Gemaakt met de macro functie: (geen toevalstreffer dit keer Knipoog)
Afbeelding

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:18

ik vind deze wel mooi gelukt, gewoon op t knopje gedrukt. ik ken de functies niet Schijnheilig ik wilde eigenlijk zijn hele hoofd, maar dit is het dus geworden, vanaf t paard gemaakt.

Afbeelding

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:59

Deze was bewust gemaakt. Een zacht pootje op het harde nieuws :

Afbeelding

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:16

Dit zijn er een paar van mijn hand (heb ze al eens geplaatst, maar het zijn de enige die nog op mijn webserver stonden).
Het zijn geen hyperingezoomde detailfoto's, maar het zijn detailfoto's Lachen.
Wat ik wel een minpunt van mijn camera vind (Canon eos 10d) is dat er bij de geschoten foto's kwaliteitsverlies optreedt bij het verkleinen van de foto's met name met het oog op de scherpte. De foto's zijn in het groot veel scherper en beter. Ik kan er wel een scherptefilter overheen gooien maar die haalt het bij lange na niet met de scherpte zoals hij in het groot was en daarnaast ziet het er toch altijd te gephotoshopt uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van mijn zus:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:45

Leuk bedacht Pegasus Lachen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:15

Patricia, ze doen het nu niet maar ik had al eerder fotos van Jessica en jou gezien o.a. van de groene hartdagen. Echt heel erg mooi!

Maar één advies, ga ermee door. Als m'n fotbusiness wat beter gaat lopen wil je ik misshien wel inhuren om met/voor mij foto's te maken op diverse concoursen! Lijkt je dat wat?

Wat voor lens/lenzen gebruik je?
Heb je ook wel eens binnen paardensportfoto's gemaakt? Dat maakt nog even wat lastiger. Ben benieuwd naar jou ervaring daarmee.

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:07

De foto's doen het idd. niet op andere computers. Ligt aan DSE (de provider waar ik mijn site heb ondergebracht). Voorheen kon dit wel op deze manier maar nu dus niet meer (grrr...). Je kunt ze wel bekijken als je je rechtermuisknop indrukt, eigenschappen selecteert en daaruit het internetadres kopieert om deze vervolgens in je adresbalk te plakken.

Don_Marcello:
het lijkt me heel leuk om mee te gaan op concoursen!
Ik heb nog maar weinig foto's indoor gemaakt, omdat ik dan liever een lichtsterkere lens gebruik, die ik niet in mijn bezit heb.

Ik heb qua materiaal een 10d en Sigma 70-200mm/f2.8.
Ik heb niet zo'n uitgebreid arsenaal aan lenzen en apparatuur gezien ik deze camera nog niet zo lang in mijn bezit heb.
Voorheen pikte ik altijd de oude Praktica van mijn moeder, maar die leefde niet lang lang meer, dus had ik besloten om een nieuwe te kopen.
Indoor heb ik dus nog niet zo veel foto's gemaakt. Maar dat komt nog wel!