Nijmegen-vrouw vraagt 1 euro voor dag en nacht opvang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Re: Nijmegen-vrouw vraagt 1 euro voor dag en nacht opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:48

Ja ben ik heel makkelijk in. Als ik wat kleingeld bij me heb geef ik het. Vaak genoeg ook een sigaretje uitgedeeld. Zou niet weten waarom niet. Ik krijg er niks van :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:52

Ik vind het krom. De mensen zijn dakloos en hebben geen geld en dan moeten ze toch betalen... heb er altijd mijn bedenkingen bij.
Ik geef trouwens helemaal niks aan zwervers, met het idee dat ze er troep van gaan kopen. Ik bied ze soms als ik iets over heb een boterham aan of wat drinken maar meestal word dat ook weggewuift.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:33

Ze hoeven er dus niet per se voor te betalen, wordt vanuit de bijstand gedaan, maar dan moeten ze dus inderdaad wel aan voorwaarden voldoen (afkicken is er een van) en dat is nou net wat ze niet willen. En zo'n opvang kost ook geld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:55

hyppolyte schreef:
Ze hoeven er dus niet per se voor te betalen, wordt vanuit de bijstand gedaan, maar dan moeten ze dus inderdaad wel aan voorwaarden voldoen (afkicken is er een van) en dat is nou net wat ze niet willen. En zo'n opvang kost ook geld.

Maar ook als je een WIA en/of AWBZ indicatie hebt kun je sowieso niet terecht bij het Leger des Heils.
Bij andere nachtopvang plekken moet je meestal tussen 1-10 Euro per nacht betalen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:50

Maar als niemand iets geeft omdat iedereen denkt dat het naar drugs gaat, hoe kunnen die mensen dan ooit een semi-fatsoenlijke maaltijd binnen krijgen?

Ik geef bedelaars geld. Ik eet er geen boterham minder om en het lijkt mij verschrikkelijk zo te moeten leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:52

hyppolyte schreef:

Soms zijn mensen zo verslaafd, dan is het geen kwestie meer van willen. Daarom wordt er gratis methadon en heroïne verstrekt. Afkicken is dus niet per definitie een voorwaarde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:55

Hier mogen ze niet bedelen, al komt de 'euro voor het slaaphuis' nog steeds wel voor (vooral door 1 persoon, zodat ie weer naar de appie kan voor pils of peuken.)

Dus ik geef liever wat eten of drinken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:57

Idem Selka!

Ik kom niet vaak dakloze mensen tegen (klein plaatsje/kom weinig in de stad) maar als ik ze tegen kom en ze vragen om geld dan heb ik daar geen probleem mee.

Mijn ex was daar een keer goed kwaad om, dat doe je toch niet zei hij, waarop ik die persoon ter plekke nog een keer geld heb gegeven :P

Moet zeggen dat ze mij vaker om een sigaretje of zo vragen dan om geld. Misschien toeval dat weet ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:59

Selka schreef:
Maar als niemand iets geeft omdat iedereen denkt dat het naar drugs gaat, hoe kunnen die mensen dan ooit een semi-fatsoenlijke maaltijd binnen krijgen?

Ik geef bedelaars geld. Ik eet er geen boterham minder om en het lijkt mij verschrikkelijk zo te moeten leven.

Laat het te eten geven aan het leger des heils over. Bedelen is een grote industrie, dus tenzij je echt zeker weet dat het geld omgezet wordt in de volgende maaltijd voor die betreffende bedelaar niet aan beginnen.

Achterdocht is helaas noodzakelijk bij liefdadigheid tegenwoordig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:03

@Tamary
Maar niet iedereen komt in aanmerking voor gratis eten bij het Leger des Heils.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:05

snoetie schreef:
Hier in Heerlen komt het ook regelmatig voor, zijn veel (ex)drugsverslaafden.

Als ik heb, geef ik t (niet meer dan 2 euro). Het is niet aan mij om te oordelen wat die persoon ermee doet.
Dat ze zo leven en in deze situatie terecht zijn gekomen vind ik al erg genoeg..

overigens kost de nachtopvang hier dus wel geld..

Dan ken je vast ook die man met dat halflange haar die iedere dag rond het station rondloopt, hij benaderd mensen altijd super beleeft en zelfs als je nee zegt blijft hij heel netjes ik heb hem zowel een keer 28 cent ( voor de rest had ik alleen een briefje van 20) en een keer een suikerwafel dat nam hij beide gretig aan al is hij drugsverslaafd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:08

Heus, ik zal een zwerfer/dakloos iemand best 2 euro/een broodje willen geven, ik word er niet armer door.
Maar als ze eten afwijzen, dan krijgen ze de volgende keer niks :o

Gelukkig kom ik daar niet vaak mee in aanmerking, ik voel me dan altijd zo verwend :o

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:09

"mijn" cliënten bedelen ook regelmatig, ik geef mensen altijd het advies om als ze geld vragen voor de nachtopvang, en je wilt dit geven, mee naar de nachtopvang te lopen en daar voor diegene betalen. Mits het natuurlijk niet te ver weg is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:35

@tamary, ik snap dat je niet iedereen zo wat geeft.

Maar dan zie ik op TLC pregnant and homeless en dan denk ik "potverdorie wat heb ik het toch goed".

Daarnaast kan ik ook geen nee zeggen. Zo ook niet tegen de collectanten aan de deur etc. :=

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:39

Ik reis nu 5 jaar hetzelfde traject met de trein en er is altijd dezelfde man die komt vragen voor geld voor de nachtopvang. Zie hem vaak meerdere keren per week en ja ik word er gek van.
Geef hem dan ook geen geld. Hij ziet er ook niet al te fris uit, dus ik gok zomaar dat dat geld eerder naar drank en/of drug gaat. Prima, maar ik sponsor dat niet.
Heb hem wel eens een koek ofzo gegeven die ik die dag niet opgegeten had en dat neemt hij ook wel aan en is er ook wel blij mee.
Tegenwoordig loopt hij mij meestal voorbij zonder wat te vragen.

Overigens liep ik laatst 's avonds een keer op Leiden Centraal en naast mij stond een groepje jongens. Er kwam een man langs voor geld, dus eerst langs mij. Nouja ik gaf niks dus ging hij naar die jongens.
Die ene gast doet net alsof hij in z'n portemonnee zoekt, dus die bedelaar houdt z'n hand op... En die jongen tuft er zo in := Nouja toen werd die man echt agressief. Dat vind ik dan ook weer niet nodig.
9/10 keer accepteren ze het gewoon als je normaal zegt dat je niks hebt en lopen ze gewoon weg.

Voor ik naar het MBO ging en dus veel reisde vond ik het ook onwijs lastig om nee te zeggen, maar als ik iedereen die wat vroeg geld gegeven had had zelf hartstikke platzak geweest denk ik :+

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:43

Ha, ik kom uit Nijmegen en jaren geleden liep er al een vrouw om geld (twee euro vijftig, eurootje, vijftig cent) te bedelen. Deze dame was destijds beroemd en berucht omdat ze, zodra ze dacht maar enig kans te maken, aan je bleef kleven.
Ik weet niet of het dezelfde dame is als de dame waar TS het over heeft ?

Ik heb haar ipv geld wel eens wat lekkers gegeven...helaas was ze daar niet blij mee, ze had liever geld :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:47

@Warboel, die man zou ik dus sponsoren. Zeker als blijkt dat hij met eten blij is.

Bah wat een misselijke jongen, die had ik zeker aangesproken op zijn gedrag :n

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:56

Nou, dan kan ik hem toch prima met eten sponsoren wat ik die dag niet opgegeten heb.
Ik heb het geld niet om hem 3, 4, soms 5x per week geld te geven hoor. Ik zie die man soms 2x per dag, meerdere dagen per week.
Hij komt 9 van de 10 keer al amper uit z'n woorden, dus ik gok dat hij meestal al wel het één en ander achter z'n kiezen heeft.
Overigens heb ik al een keer gezien dat hij de trein uitgemikt is dus hij zal ook wel zwart reizen.
Maargoed prima als jij geld aan hem zou willen geven, moet je zelf weten :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:58

Het was geen aanval hoor! Meer een reactie dat ik het dus niet erg vind om wat te geven gezien de mensen er blij mee zijn :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:02

:D Snap ik hoor!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:57

litilaura schreef:
snoetie schreef:
Hier in Heerlen komt het ook regelmatig voor, zijn veel (ex)drugsverslaafden.

Als ik heb, geef ik t (niet meer dan 2 euro). Het is niet aan mij om te oordelen wat die persoon ermee doet.
Dat ze zo leven en in deze situatie terecht zijn gekomen vind ik al erg genoeg..

overigens kost de nachtopvang hier dus wel geld..

Dan ken je vast ook die man met dat halflange haar die iedere dag rond het station rondloopt, hij benaderd mensen altijd super beleeft en zelfs als je nee zegt blijft hij heel netjes ik heb hem zowel een keer 28 cent ( voor de rest had ik alleen een briefje van 20) en een keer een suikerwafel dat nam hij beide gretig aan al is hij drugsverslaafd

ja, redelijk goed zelfs. Dit is namelijk een oud-collega van mijn vader en was vroeger rijksambtenaar. Hij raakte verslaafd aan alcohol en daardoor zijn baan bij de overheid kwijt geraakt. Steeds dieper gezonken en loopt nu al jaren dakloos rond.

Tja t is ieders eigen keuze om wel of niet te geven, ik snap best dat mensen niks willen geven.

Maar ik denk altijd, als ik het heb en het kan missen dan geef ik het. T is niet aan mij om te beoordelen wat die persoon ermee doet.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:22

In Zwolle ook wel eens aangesproken door een man, met de vraag of ik geld voor hem had voor een nachtopvang.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:26

Meerdere keren geld gegeven, nooit grote bedragen. Iets van 50 cent of 1 euro. Mocht het zijn dat ze het geld echt gebruiken voor iets goeds hebben ze dat ten minste wel maar helaas zie ik ze meerdere keren erna toch bij de aldi blikjes bier halen. Heb het in ieder geval geprobeerd dan...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:37

Ik geef eigenlijk nooit geld aan zwervers en soms heb ik daar later spijt van. Vooral als ik dan thuis toch mijn brood niet op heb en weggooi.

Nu reis ik ook niet veel meer met de trein en kom ik niet vaak in de stad maar heb laatst wel meegemaakt dat een vrouw in Apeldoorn helemaal begon te schelden tegen iemand omdat hij geen geld wilde geven. Als iemand zo reageert verdien je geen cent te krijgen vind ik.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:07

Hier een Nijmeegse en dakloze die vragen om geld is niets nieuws onder de zon hoor...

Hier in 't park regelmatig met ze gekletst hele aardige mensen, maar 't geld dat ze krijgen gaat meestal regelrecht naar de drugs.
Opvang zit vaak erg vol, hangen veel mensen buiten.. Geen idee wat het kost.