Een 'negative mening' tegenwoordig mag het niet meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:21

Toad, ik denk dan zo; als niemand er wat van zegt, zal er ook nooit wat aan veranderen.

Zwerte, dat snap ik. Kan ik eigenlijk vrij weinig tegen in brengen :+ Soms weet je gewoon niet hoe je iets op een beeldscherm zo moet verwoorden dat het over komt zoals je in het echt tegen iemand zou zeggen.
Mijn moeder gaf me laatst een goed voorbeeld, toen ik ergens boos over was omdat ik verkeerd begrepen werd;
Je kan tegen iemand zeggen: Ik vind dat niet leuk staan, wat je aan hebt.
En je kan tegen iemand zeggen: Ik vind dat niet leuk staan, wat je aan hebt.

Waar zit het verschil in letters? Op een beeldscherm of papier zie je dat niet, maar je kan het in het echt op een vriendelijke manier zeggen, en op een rot manier zeggen. Hoe verwoord je dat dan in nette worden, terwijl het heel onaardig opgevat kan worden?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:23

alltimapanda schreef:
als ik vraag wat ik moet doen zou ik dat in topic zeggen als ik vraag om mening dan vraag ik om een mening en niet wat ik moet doen...

Oke, dit word te lastig om nog te snappen :')

het is denk ik het verschil van het brengen van een negatieve mening. ik lees steeds vaker dat de negatieve meningen heel aanvallend worden opgeschreven. Denk eerder dat daar het probleem ligt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:26

geerke schreef:
Gypsy schreef:
Zoiets zou ik ook niet openbaar neerzetten. Gewoon een pb met goh ik zag je foto's en ik dacht.. heeft dan meer kans van slagen.

welnee...ik heb topics meegemaakt waarbij er ongeveer 10 pagina's verteld werd dat het betreffende paard beter een bak voer kon krijgen dan hem nog meer kunstjes te leren.
De TS bleef volhouden dat hij er goed uitzag.Zelfs foto's naast elkaar van toen en nu...nou,ik viel zelfs van mijn stoel.Maar TS niet hoor,hij zag er goed uit! :+

Er zijn gewoon topicstarters waarbij niets maar dan ook helemaal niets aankomt.Ze zien het niet,weten er niets van af,hebben een beperkte intelligentie ...weet ik het.Wat ik wel weet is dat deze groep eigelijk gewoon een hobbelpaard moeten hebben.

Toegeven dat je fout zit (zo voelt het voor zo iemand) is al moeilijk genoeg, laat staan als je ook nog eens in het openbaar door het stof moet. Zoiets kan juist expliciet de reden zijn dat iemand in de ontkenning schiet. Alles beter dan toe moeten geven.. het conflict escaleert tot "the point of no return" en dan krijgje zeker niks meer voor elkaar. In het echte leven kun je dan soms nog een andere persoon sturen, dat helpt, maar hier is het moeilijk om je te onderscheiden van al die andere bokkers.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:27

Ik merk wel dat er een heel verschil zit in reacties.
Het is uiteraard ook net hoe je het opvat, voor de een komt het sneller als negatief over dan als een ander.

Maar zoals hierboven een bokker vermeld het is ook hoe je zelf het topic opent en jezelf er neer zet.
Vraag je om een mening dan kun je ook wat minder positieve reacties krijgen.
Zo simpel is het.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:28

Een mening mag geuit worden imo, zolang het onderbouwd is met feiten of hulp. Niet alleen een negatief commentaar plaatsen als er verder niets mee gedaan kan worden.
"Je rijdt niet goed" is lang niet zo duidelijk als "Je zou eens aan je zit moeten werken want momenteel rij je niet netjes". Dat is al een wereld van verschil. En als je het zo zegt kan de TS er nog wat mee en zal hij/zij het lang niet zo negatief opvatten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:31

chimello schreef:
Een mening mag geuit worden imo, zolang het onderbouwd is met feiten of hulp. Niet alleen een negatief commentaar plaatsen als er verder niets mee gedaan kan worden.
"Je rijdt niet goed" is lang niet zo duidelijk als "Je zou eens aan je zit moeten werken want momenteel rij je niet netjes". Dat is al een wereld van verschil. En als je het zo zegt kan de TS er nog wat mee en zal hij/zij het lang niet zo negatief opvatten.

Daar heb je helemaal gelijk in. :j
Ik zou het alleen nog net iets anders zeggen dan; "Je zou eens......"
Nu ben ik iemand die denkt; hmm, dat komt nou niet bepaald vriendelijk over, maar ze zou het vast niet zo bedoelen. Ik zeg dat dan ook gewoon in mijn reactie en krijg daar dan weer bevestiging dat het idd niet rot bedoeld was, maar opbouwend.

Ik zou eerder zeggen; "Ik vind het er nog niet echt netjes uitzien, werk eens aan je zit! Dan is het vast al een heel stuk beter! :)"

chimello

Re: Een 'negative mening' tegenwoordig mag het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:35

Ja, dat werkt ten minste wel. Hoe feller de negatieve opmerking is hoe sneller degene die het leest zich er tegen verzet. Ik zou ook niet blij zijn met ongewenst, niet onderbouwd persoonlijk kritiek. Ik sta echter wel open voor meningen waar ik wel van kan leren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:38

Ik wilde precies zoiets zeggen als chimello. Er is een verschil in opbouwende kritiek en gewoonweg negatief zijn.

Ik zie ook best heel wat negativiteit op Facebook en bokt voorbij komen. Echt gewoon azijnpissen. Dat kan nooit goed opgevat worden. Soms is het ook gewoon gemeen bedoeld, soms niet eens, maar heeft men geen erg meer in de manier waarop men reageert omdat zoveel het doen en het ze ook eigen is geworden.
Nederlanders zijn over het algemeen redelijk bot. Er iets iets te zeggen voor gewoon eerlijk zijn, maar je kunt dingen best op een manier inpakken dat je de sfeer niet meteen verpest.

Er wordt heel vaak een toon gezet die onmiddelijk gevolgd. Als meer mesnen probeerden origineel te blijven en opbouwende kritiek te geven, slecht nieuws even inpakte tussen de positieve dingen die meestal ook wel te vinden zijn, dan ziet het er al heel anders uit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:47

Ik vind dat er veel mensen zijn die een ander 'ter vriend' houden, of uiteindelijk zeggen; "Ik ben het daar eigenlijk wel een beetje mee eens (met negative kritiek), MAAR....."

Vooral op Bokt zie ik het veel gebeuren, dat 1 iemand ergens wat op aan te merken heeft, en half Bokt het daarmee eens is, en er maar een paar mensen zijn die hier doorheen kunnen kijken, en het lef hebben wel te zeggen dat ze het leuk vinden.

Andersom zie ik ook veel. Veel positieve reacties, maar als er dan eentje is die negatief reageerd, krijg je te horen dat je maar niet moet reageren want "TS vraagt daar toch niet om?", of "Er is er altijd weer een die het moet verpesten"...

Dat vind ik zo jammer.. (zowel Bokt als FB) Er is ALTIJD wel wat...

En met negativiteit is t vaak; als er 1 schaap over de dam is..... Volgt de rest vanzelf
En dan krijg je zo'n welles nietes discussie, TS reageerd niet meer, en is bokt weer een nuttloos topic rijker, want TS heeft er vrij weinig aan gehad, omdat men alleen maar aan het ruzieen is, en een ander zn mening niet kan accepteren.

Wel vind ik idd dat als je iemand negative kritiek geeft, je dit moet onderbouwen. Kan je niet goed onderbouwen waarom, geef dan een voorbeeld van wat er kan gebeuren (omdat je dit weet). Anders, moet je het idd lekker voor je houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:50

Ik geloof dat sommige mensen mij op bokt ook niet zo aardig vinden. Maar goed, live is a bitch, and so am I :P Het is ook maar net hoe je t zegt, maar vaak ook tegen wie je t zegt en of die open staat voor andere opinies of meningen... Probeer altijd te onderbouwen waarom je iets vind, dat scheelt vaak al de helft :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:52

Haha Jolien, voor jou was ik voorheen als de doods.. Had altijd zo iets van; daar heb je haar weer....
Inmiddels weet ik hoe je het bedoeld, en dat je weet wat je zegt, en kan ik door het botte heenkijken.
Als ik iedere keer bij commentaar van jou boos zou worden... Phoee, dan heb ik wat te verduren gehad..! _O-

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:59

LoveUggs schreef:
Sky_As, ik snap wat je bedoeld. Ik zag de foto, ging kijken, en zag dat het om lesgeven ging. Ik was nieuwsgierig, dus keek verder en zag dat. Vind dat je op het moment dat het om het welzijn van iets of iemand gaat, best je mond open mag trekken als iets niet goed is. Ondanks dat er niet om kritiek gevraagd word.
Dan kan ik gelijk doorgaan op Gypsy, ik vind dat dat soort dingen ook best gelezen mogen worden. Wat ik meteen zie, hoeft een ander niet meteen te zien, maar kan wel een eye opener zijn. Ik had het via een PB kunnen zeggen, maar daar bereik je dan enkel de persoon in kwestie mee, terwijl je juist ook bij andere mensen iets duidelijk wilt maken.

Maar er wordt helemaal niet om jouw mening gevraagd? Dan hoor je deze toch ook niet ongevraagd te geven (tenzij er iets gebeurd wat ECHT niet kan). Ga jij op concours ook langs de zijlijn ongevraagd je mening geven? Dat is m.i. gewoon brutaal en heeft niks met een negatieve mening geven te maken.
Zelfde als dat mensen een dier te koop aanbieden, en dat er onder allerlei advertenties mensen ongevraagd hun mening geven. Zo verpest je zelf de bokt markt, want mensen durven hun advertenties er niet meer op te zetten. Als ik een paard te koop zou hebben, zou ik hem er niet eens opzetten. Op die manier verpest je namelijk gewoon je eigen handel door pennymeisjes die gaan zeggen dat je teveel geld vraagt voor je paard.

Laatst zag ik zelfs iemand die onder een advertentie had gezet of de eigenaresse niet eens eerlijk zou zeggen dat de pony schijnbaar over iedere omheining heen springt.
Toen dacht ik echt: Waar bemoeien ze zich in godsnaam mee zeg!
Dat zet je toch niet in een advertentie. (geeft overigens in de meeste gevallen alleen het talent van de pony aan en zou ik absoluut niet als iets negatiefs zien).

Stuur deze meneer dan ook gelijk maar een mailtje dat hij beter in de B kan beginnen:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... edward-gal
Zie ook minder vriendelijk stanggebruik en veel spanning.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:02

Ik reageer eigenlijk niet meer. Toch niet als ik niet akkoord ben met de mening van de vraagsteller of ik wil iets anders dan een compliment geven.
Want uiteindelijk ben je een zeurpiet, je weet er niets over, of bent een sfeerverpester...
Laatst vroeg een meisje op facebook 'Ben ik te groot voor mijn pony?' met een duidelijke foto erbij. Ze is écht te groot voor hem, maar toen iemand dat zei werd ze boos. Dan heeft het natuurlijk geen nut om te reageren, en dus doe ik dat niet meer.
Jammer voor de pony...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:04

Sky_As schreef:
Laatst zag ik zelfs iemand die onder een advertentie had gezet of de eigenaresse niet eens eerlijk zou zeggen dat de pony schijnbaar over iedere omheining heen springt.
Toen dacht ik echt: Waar bemoeien ze zich in godsnaam mee zeg!
Dat zet je toch niet in een advertentie. (geeft overigens in de meeste gevallen alleen het talent van de pony aan en zou ik absoluut niet als iets negatiefs zien).

Nu ik kan je vertellen dat het stront irritant is als een pony/paard hebt die echt overal overheen komt en dat het paard alleen gekluisterd naar buiten kan.
Dat er blijkbaar mensen zijn (zoals jij) als jij positief zien, kun je juist beter in de advertentie zetten.

Andere aparte dingen (weven/luchtzuigen/ niet alleen kunnen staan/ niet goed verkeersmak) wordt ook vaak in de advertentie gemeld.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:09

Klopt trouwens wat Lusitana zegt over dat wij als Nederlanders toon aangevend spreken. Mijn paper was (onbewust) geschreven met negatieve inkijk ondanks ik objectief was in de paper. Het gaat echt m bepaalde woordkeuzes die de toon aangeven en dat schijnt bij ons nogal veel voor te komen :+
Mijn docent blijft erop hameren maar ik doe het onbewust. Dus ik ga er ook vanuit dat wij vaak wel onbewust woorden gebruiken die harder zijn dan de bedoeling is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:10

Ik benoem gewoon exact wat ze daaraan moet veranderen en hoe en welke gevolgen dat heeft in het paard. Want dat wordt vaak ook achterwege gelaten, daadwerkelijke hulp of uitleg en waarom het zo belangrijk is dat ze het doen.

Mijn mening laat ik meestal achterwege (want feitelijk niet belangrijk) en kom meteen tot hoe dingen verbetert kunnen worden.
Bv: "Je onderbenen liggen te ver naar voren, daardoor heb je feitelijk geen echt beencontact op de goede plek om de hulpen goed te geven en daardoor...." en vervolgens de oplossing: "Door je knieën naar beneden te laten wijzen, komen je onderbenen vanzelf beter op de plek, denk daarbij wel er om dat je niet je hakken optrekt.

Dat is een vorm van opbouwende kritiek waarbij iemand zich nooit gekrenkt voelt.

Soms is het ontzettend moeilijk om tot zo´n houding te komen, bv als je te maken heeft met iemand die roept "maar hij doet het er om" of "hij moet maar eens leren wie de baas is", maar het is niet onmogelijk en je kunt totaal de sfeer veranderen en echt door dringen tot zo iemand als je maar neutraal, vriendelijk en behulpzaam blijft.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik soms niet aan een topic begin als het een driejarige is die in de krul getrokken wordt omdat er een wedstrijd in de planning staat, want dan weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen met uitleggen waarom het allemaal zo fout is en wat zo iemand beter zou kunnen doen, en ik wil niet komen met dooddoeners of alleen een link geven naar een goede site die precies uitlegt.
Dus ik moet eerlijk bekennen dat ik een heleboel topics gewoon niet open.

Van die reacties op advertenties vind ik ook ergerlijk en onnodig.

Te groot voor je pony is relatief. Dan vindt men in Nederland als vrij snel....En al is het zo, dan nog kun je dat op een manier brengen die niet kwetsend is. Je zou bv eerst eens kunnen vragen wat ze zelf denkt of waarom ze het precies vraagt. Dat is een positieve benadering, vertrouwen winnen en dan is zo iemand meer bereid om je advies aan te nemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:11

Omdat zeggen dat iemand iets niet kan of niet moet doen niet opbouwend is. dat is hetzelfde als de 'nay-sayers' die tegen de gebroeders Wright stonden te schreeuwen dat hun vliegtuig nooit zou werken; je hebt er gewoon geen reet aan.
In plaats daarvan kun je beter vertellen hoe iemand het wél kan doen, hoe iemand het probleem kan verbeteren of misschien zelfs wel hulp aanbieden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:12

Of dat je het wel of niet irritant vind, dat zet je toch niet in de advertentie neer? Ik ben blij dat op sporthorses en marktplaats mensen zoals hier niet kunnen reageren. Dat zou er toch uit zien dat iedereen overal commentaar op meent te moeten maken.

Voor hetzelfde geld wil jij een paard verkopen die de eerste wedstrijd wat bang was, en niet langs de bakrand durft. Deze zet je vervolgens 3 maanden later te koop, en loopt hij al 5 wedstrijden 220 punten.
Wat nou als een pennymeisje onder jouw advertentie neerzet, dat jouw paard niet eens langs de bakrand durft en staakte tijdens de proef. Daar zit je toch gewoon niet op te wachten?

mijn mening: Als iemand om je mening vraagt, mag je deze geven (of ze hem willen horen of niet, ze hebben er zelf om gevraagd) Ongevraagd je mening geven vind ik dat alleen mag als er echt iets niet door de beugel kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:16

Brainless schreef:
Nu ik kan je vertellen dat het stront irritant is als een pony/paard hebt die echt overal overheen komt en dat het paard alleen gekluisterd naar buiten kan.

Dat is erg, maar dat kan in een gesprek naar voren komen als je naar de pony gaat kijken. Dan kun je nl afwegen in hoeverre het voor jou zelf onoverkomelijk is.
Plus dat het ook nog zo kan zijn dat hij het niet doet als hij ergens is waar hij tevreden is omdat genoeg voedsel en een fijne groep bv.

En je kunt het ook op een andere manier melden zonder de eigenaar te kakken te zetten, bv "klopt het dat dit de pony is die over omheiningen springt?" Grote kans dat er dan een eerlijk antwoord komt, of dat mensen op z´n minst er rekening mee houden.

Plus dat dergelijke dingen ook best met privé berichten kunnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:20

@lusitane
Maar als ik bij de mensen op de dam sta, is het te laat (vind ik).
E dat vind ik net zo'n belangrijk "gebrek" als je na/bij het gesprek er achter komt dat een paard de trailer afbreekt (en dat hij gesedeerd moet worden bij het ophalen).
En ja dat laatste heb ik al eens mee gemaakt (ik had gevraagd: "gaat hij makkelijk de trailer op/af" en het antwoord was"Ja" prima; maar ja ik had niet gevraagd hoe hij tijdens de rit was... en dat had ik volgens hun ook moeten vragen).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:23

Ik vind wel dat er op topics overdreven gereagerd wordt.Bv kleine taalfouten of topic paard alleen of kind alleen thuis voor 10 min.Je wordt dan beschuldigt van mishandeling.Of penny meisjes met leuke fotos en het zadel zit scheef.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:37

Brainless schreef:
@lusitane
Maar als ik bij de mensen op de dam sta, is het te laat (vind ik).
E dat vind ik net zo'n belangrijk "gebrek" als je na/bij het gesprek er achter komt dat een paard de trailer afbreekt (en dat hij gesedeerd moet worden bij het ophalen).
En ja dat laatste heb ik al eens mee gemaakt (ik had gevraagd: "gaat hij makkelijk de trailer op/af" en het antwoord was"Ja" prima; maar ja ik had niet gevraagd hoe hij tijdens de rit was... en dat had ik volgens hun ook moeten vragen).

Ja, je moet zoveel mogelijk vragen, en nee het is natuurlijk niet mogelijk om alles te vragen wat er voor kan komen, maar ik ga er altijd vanuit dat wat hij bij de een doet niet bij de ander hoeft te doen. Heel veel hangt nl ook af van hoe iemand tegenover het dier staat. Dus je kunt ook niet eens altijd overal antwoord op geven. Hooguit "bij mij wel/niet".

Als je paard verder nooit meer vervoerd hoeft te worden, is het verder geen probleem dat hij lastig is in de trailer...Bij een wedstrijdpaard is het wel een aanmerkelijk probleem. Dergelijke dingen zijn relatief.
Maar je hebt wel een punt met het dan voor niks kunnen komen bij iemand. Als afstanden groot zijn is dat helemaal lüllig.
Maar nog, een ander hoeft nog steeds niet op een negatieve manier op een advertentie te reageren als het ook op een andere manier kan.

Britta31 schreef:
Ik vind wel dat er op topics overdreven gereagerd wordt.Bv kleine taalfouten of topic paard alleen of kind alleen thuis voor 10 min.Je wordt dan beschuldigt van mishandeling.Of penny meisjes met leuke fotos en het zadel zit scheef.

Je kunt best iemand op een taalfout wijzen, maar de manier waarop is idd soms wel heel erg, en nog erger is het als zo´n kind afgewezen wordt omdat het slecht schrijft en er geen werkelijk advies komt.
Een scheef zadel heeft natuurlijk wel een oorzaak en gevolgen, dus daar kan op gewezen worden, maar dat zou een onderdeeltje moeten zijn van je hele post en niet het enige dat je zegt.
Oneliners, dus 1 regeltje met commentaar, zijn ook tegen de regels en dat is niet voor niets. Zo moeilijk is het niet om nog iets toe te voegen over het werkelijke onderwerp.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:45

LoveUggs schreef:
Heb laatst gemerkt, ik reageerde op Bokt op een topic, en achteraf gezien was dat echt onaardig, maar irriteerde me er mateloos aan. Kreeg toen echt even een pittige reactie van een mede bokker, dat ze schrok van mijn manier van reageren, en ik normaal veel netter was, dus ik ben ECHT zo onredelijk nog niet in mijn reacties. En weet ik het niet anders neer te zetten dan onaardig, dan geef ik duidelijk aan dat het niet onaardig bedoeld is, maar vaak word het toch zo opgevat... -O-

Ah ja, dat was ik... Sorry nog daarvoor maar ik vond je toen echt een beetje raar reageren, juist omdat ik jou helemaal niet kon herkennen in die reactie. Leek wel of er iemand anders achter de PC zat bij jou......

"Een negatieve mening" tja.... Ik vind het maar net hoe je het brengt. In de boktregels staat ook: Op de bal, niet op de man. En zolang je zo een discussie voert.... Kan het best leuk zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:41

Ja klopt! Geeft niet haha, had dat toen net even nodig.

@Sky_As, ik vind dat dat best mag. Vind t welzijn van zo'n paard dan belangrijker dan of dat wel of niet gevraagd word. Stel ik heb een hele slechte ervaring met een instructeur/trice, en zie daarvan een advertentie staan waarbij alles mooi verteld word, maar ik heb ervaren dat dit niet het geval is. Ik lees prachtige reacties eronder dat er wel interesse is, mag ik toch ook mijn (in dat geval) negative ervaring vertellen, ondanks dat daar niet om gevraagd word. Vind dat dat best mag. :j dat de mening daarover verdeeld is maakt niets uit :+ daar mag iedereen z'n eigen mening over hebben maar ik zie het zo; als ik die ervaring heb, en kan voorkomen dat een ander deze negative ervaring mee maakt, waarom zou ik dat dan niet doen? Iedereen die het niet met mijn reactie eens is mag dat zelf ervaren. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat mensen zich zwaar vergissen in iemand.
Je foto kan ik niet zo goed zien op mijn mobiel, maar lijkt hoog in de mond te hangen en heel strak. Vind dat dat idd niet hoort. Je hoort een losse verbinding met de mond te hebben en daar niet in te trekken, dus zal er een te sterk contact met de mond zijn waardoor het bit hard inwerkt en dus pijn doet. Dat kan een keer perongelijk gebeuren, maar niet op 5 foto's uit de zelfde serie foto's.
En ook in de hogere sport gebeurt dit. (Edward, Anky...) Ze zijn lang niet altijd zo vriendelijk. Juryleden zijn lang niet altijd zo streng als dat ze moeten zijn, en zien het ook niet altijd goed. Iedereen heeft wel eens wat, maar ook in de sport gebeuren die dingen te vaak. 'Mijn paard is rond in de hals, dus loopt aan de teugel' maar ondertussen een hoop getrek en gezaag.

Een heel simpel voorbeeld hiervan is iemand die ik ken. Binnen een jaar van B naar Z. Stang en trens erin, maar geen achterbeen eronder. Paard is dus nooit correct aan de teugel geweest. (Uiteindelijk artrose in de nekwervels) maar waar gaat zo iets dan mis? Bij hem, of bij de juryleden die hem de punten hebben gegeven? Als hij het niet weet, en niemand spreekt hem er op aan (in dit geval op het protocol) zal er niets veranderen. Dus als niemand iets zegt, veranderd er niets. Vind dat je ten alle tijden wel zo'n mening mag geven, maar wel netjes.

Heb mijn vriendin met dingen geholpen. Als ik mijn mening/kritiek gaf werd ze boos. Later vroeg ze lesjes aan me, en wat ik wist heb ik op haar over gebracht. Op dat moment kwam ze er achter dat ik gelijk had. Ongevraagd kritiek is lang niet altijd slecht.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:17

Ja goh weetje... Ik kan het me van de andere kant ook wel weer voorstellen.
neem even als voorbeeld iemand die rijfotos plaatst. Er staat in koeienletters bij dat ze les heeft.. en vervolgens komen er 40 reacties dat dr hand te breed is. Er staat dan een reden daarvan, en vervolgens nog 40 reacties dat ze slecht rijd omdat ze de hand te breed heeft en word compleet afgekraakt dat ze geen advies wil opvolgen.
Dan denk ik hallo je kunt vanaf een paar fotos makkelijk oordelen zeg!! Sommige reacties zijn niet alleen tactloos maar ook nog eens om het erom te doen denk ik weleens. Je kunt best kritiek positief verpakken. Een complimentje op hetgeen wat wel goed gaat, waarna je een punt van kritiek aandraagt werkt vaak beter dan gewoon je botte mening neerplempen en doordouwen.

Ik krijg zelf ook les en doe sommige dingen omdat mn paard jong is ook niet volgens het boekje. Ik ga ook schuin zitten voor het plaatje om recht te richten. Ik zet ook breed in omdat paard nog steun zoekt. Ziet er allemaal nog niet uit maar we bereiken er wel wat mee. Als ik daar fotos van zou plaatsen zou ik ook 120 reacties krijgen hoe slecht het er wel niet uitziet, terwijl we al van ver gekomen zijn en je daar dan trots op bent!
Dus ja dat is als TS zijnde ook vreselijk irritant.
En ten 2e is niemand verplicht tips op te volgen. Je kunt er een aantal meenemen maar uiteindelijk ben jij zelf degene die je paard IRL rijdt en voelt wat er gebeurd. Al dan niet met instructie. Je doet wat je zelf denkt dat het beste is, en wat je vind werken. Het is dus altijd nog niet aan ons om te vertellen wat wel en niet mag of moet.