Bril kapot door potje voetbal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Re: Bril kapot door potje voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:42

Volgens de opticien waar wij onze brillen kochten, wordt het bijna nooit vergoed door de WAverzekering, gewoonweg omdat het bij het dagelijks gebruik hoort, dat je dus moet oppassen. Wel kun je er een verzekering ter vervanging/reparatie bij nemen, dan krijg je dit wel vergoed.
Dus verzekeringstechnisch (LadyM weet er meer van denk ik) krijg je niets vergoed, dus zou ik zeggen, dan hoef je niet mee te betalen. Mijn man had een soortgelijk akkefietje met volleybal, en zijn bril kon door de opticien gerepareerd worden (randloze bril, alle bevestigingen waren losgeschoten, pootje beschadigd, zelf zonder kosten!)
Advies is dus: laat de bril nakijken door de opticien en overleg dan. Mijn man heeft degene die zijn bril eraf mepte dus gelijk gezegd dat hij niet aansprakelijk was, en ook geen kosten verschuldigd, indien die er waren. Ondertussen is hij wel zo slim om met zijn oude bril te volleyen en niet met zijn dagelijkse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:44

Nou de glazen kunnen inderdaad niet overgezet worden in een ander montuur, hij had het over een brandpunt en de afstand tussen de ogen en het glas? Dit is met een ander montuur niet meer goed te krijgen.
We wachten de verzekering even af en dan kijken we verder, hij geeft zelf ook wel aan dat hij niet met bril had moeten voetballen, dus meer dan de helft gaan we sowieso niet vergoeden.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:48

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar: eigen schuld, dikke bult. Wié gaat er nu voetballen met een bril op? := Hij mag nog blij zijn dat z'n bril stuk is, voor 't zelfde geldt maakt ie een smakker tegen de grond en zit het glas in zijn oog ofzo.

Ik zou niks vergoeden, en ik zou dat ook gewoon zeggen. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:15

Als de bril nog geen 2 jaar oud is, hebben ze dat montuur dan niet meer?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:17

LOLLYYwood schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar: eigen schuld, dikke bult. Wié gaat er nu voetballen met een bril op? := Hij mag nog blij zijn dat z'n bril stuk is, voor 't zelfde geldt maakt ie een smakker tegen de grond en zit het glas in zijn oog ofzo.

Misschien omdat het handig is om nog iets te zien?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:20

LOLLYYwood schreef:

Nou uh, ik?! Zonder bril zie ik geen steek. Waar denk je dat een bril voor uitgevonden is?
Dat ie dan van je neus gemept wordt is het risico van het vak.

De helft betalen vind ik een hele nette overeenkomst :j Beide een beetje schuld, dus helemaal betalen moet je ook niet doen.

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:35

Moeilijke kwestie. Een bril met sport is natuurlijk altijd eigen risico. Dus fout ligt niet alleen bij jullie.

Ik denk dat het er aan ligt hoe oud de bril is. Als de bril al 5 jaar oud is, is hij hoogstwaarscheinlijk toch al aan vervanging toe. In dat opzicht is het van de zotte dat jullie een volledige bril betalen. Wellicht helft van de montuurkosten.
Ook krijg je van je zorgverzekering een bepaalt bedrag terug bij aanschaf van een nieuwe bril.

Is de bril wat jonger, gewoon naar de desbetreffende opticien gaan, deze kunnen zien wat voor bril hij had, en wellicht of deze ook nog in omloop is. Dan kunnen de glazen gewooon overgezet worden. Een montuur en verzendkosten is nog altijd goedkoper dan een hele nieuwebril.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:36

Nee idd, merkte gisteren wel dat kameraad vindt dat het mijn man zijn schuld was, door opmerkingen die hij maakte enz. Dus toen zei ik op een gegeven moment dat hij degene was met een bril en dat hij eraan had moeten denken voordat hij ging voetballen. Toen gaf ik dus ook wel toe dat hij net zo goed ook verantwoordelijk was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:37

AnneLieff schreef:
Moeilijke kwestie. Een bril met sport is natuurlijk altijd eigen risico. Dus fout ligt niet alleen bij jullie.

Ik denk dat het er aan ligt hoe oud de bril is. Als de bril al 5 jaar oud is, is hij hoogstwaarscheinlijk toch al aan vervanging toe. In dat opzicht is het van de zotte dat jullie een volledige bril betalen. Wellicht helft van de montuurkosten.
Ook krijg je van je zorgverzekering een bepaalt bedrag terug bij aanschaf van een nieuwe bril.

Is de bril wat jonger, gewoon naar de desbetreffende opticien gaan, deze kunnen zien wat voor bril hij had, en wellicht of deze ook nog in omloop is. Dan kunnen de glazen gewooon overgezet worden. Een montuur en verzendkosten is nog altijd goedkoper dan een hele nieuwebril.

In de OP staat duidelijk dat de bril nog geen 2 jaar oud is en dat zijn zorgverzekering niets vergoed.

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:41

Mijn excuus. Dan heb ik daaroverheen gelezen. Misschien dan toch gaan zoeken naar het desbetreffende montuur. Brillen zijn namelijk niet goedkoop, weet er alles van.

Kan hij aangegeven worden als toeschouwer. Omvergelopen door voetballer. Wellicht dat het dan wel vergoed word?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:44

He ja. Dat zal zn wa verzekering leuk vinden. :+ moet je wel een andere datum opgeven anders val je meteen door mand. Als dat al niet gebeurt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:46

Voetballen en andere contact sporten zijn nu eenmaal een risico.
Brillen zijn helaas erg kwetsbaar.
Omdat de bril nog geen twee jaar oud is moet een zelfde montuur vast wel te krijgen zijn.
Zoals ik uit het verhaal begrijp is ''slechts'' het montuur kapot.
Glazen zijn over het algemeen het duurst of het moet een merk montuur geweest zijn.... :(

De bril drager heeft zelf geaccepteerd mee te doen met het spel en was geen toeschouwer bvb.
De bril drager is in mijn ogen zelf verantwoordelijk voor de reparatie van de bril.

Een gehele nieuwe bril zou ik persoonlijk niet accepteren een gedeeltelijke vergoeding van het montuur... twijfel.
Maar waar twee ''vechten'' hebben twee schuld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:46

Froukje1993 schreef:
LOLLYYwood schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar: eigen schuld, dikke bult. Wié gaat er nu voetballen met een bril op?

Nou uh, ik?! Zonder bril zie ik geen steek. Waar denk je dat een bril voor uitgevonden is?

Daar hebben ze dus (onder andere) daglenzen voor uitgevonden. Die zijn eigenlijk bedoeld om níet dagelijks te gebruiken (daar zijn ze ook wat duur voor) maar juist af en toe te gebruiken, bv bij sporten.

Overigens kunnen glazen wel degelijk overgezet worden, rekening houdend met brandpuntsafstand en pupilcentrum en de hele reut. Maar dan ben je wel beperkt in de keuze van het montuur: je kunt alleen een montuur met kleinere glazen kiezen, en met een vorm die vergelijkbaar is met het huidige montuur. Dus als de opticien meteen al zegt dat dat helemaal niet mogelijk is, denkt-ie iets te veel aan z'n eigen portemonnee, ben ik bang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:50

AnneLieff schreef:
Mijn excuus. Dan heb ik daaroverheen gelezen. Misschien dan toch gaan zoeken naar het desbetreffende montuur. Brillen zijn namelijk niet goedkoop, weet er alles van.

Kan hij aangegeven worden als toeschouwer. Omvergelopen door voetballer. Wellicht dat het dan wel vergoed word?

Nee, in zijn verklaring heeft hij zelf aangegeven mee te hebben gedaan. Met alleen onze verklaring hadden we nog wel kunnen zeggen dat hij toeschouwer was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:16

AnneLieff schreef:

Dat ligt er maar net aan wat je wilt. Bij de prijsvechters heb je voor 65 euro een nieuwe bril

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:35

Die neusvleugeltjes worden hier bij de opticien gewoon gratis vervangen en voor een kapot pootje hebben ze ook wel eens in een la met onderdelen gekeken en de juiste kleur erbij gezocht.
Heb -6,5 en m'n ogen verdragen geen lenzen dus er gebeurt nog wel eens wat bij de paarden :+

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:44

De brildrager had ook zelf kunnen kijken voor een buitenshuisdekking op zijn inboedel. Daar zijn bijnisanne brillen meeverzekerd. Zal eens in de voorwaarden moeten kijken of dit geval ook verzekerd zou zijn, maar daar ga ik even wel vanuit. Vind het dus ook meer zijn probleem en vooral erg aardig als jij mee zou willen betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:57

Chita schreef:
De brildrager had ook zelf kunnen kijken voor een buitenshuisdekking op zijn inboedel. Daar zijn bijnisanne brillen meeverzekerd. Zal eens in de voorwaarden moeten kijken of dit geval ook verzekerd zou zijn, maar daar ga ik even wel vanuit. Vind het dus ook meer zijn probleem en vooral erg aardig als jij mee zou willen betalen!

Zijn verzekering vergoed niets, dat heeft hij eerst geprobeerd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:06

Lastige situatie! Heeft de opticien zelf gezegd dat het moeilijk te repareren valt of jullie vriend zelf? Anders zou ik daar toch eens achteraan vragen, want wellicht is dat dan nog de goedkoopste manier. En dit huidige montuur, is dat niet meer te verkrijgen?

Ik vind het ook moeilijk te zeggen wiens schuld het is. Enerzijds weet je dat dat het risico is als je met bril gaat voetballen. Anderzijds is het moeilijk voetballen als je zonder bril bijna niets ziet. Het is ook niet dat jouw vriend een bal in zijn gezicht heeft getrapt of hem echt heeft geduwd. Het is meer een botsing waarbij de bril stuk is gegaan. Dan vind ik het niemands schuld, maar gewoon een ongelukje. Maar goed daar koop je geen nieuwe bril mee natuurlijk .... 50/50 vind ik echt heel netjes en schappelijk.

Wel moet dat dan 50/50 zijn van de goedkoopste oplossing vind ik. Als de bril netjes en goed gemaakt kan worden of ze kunnen nog aan dit montuur komen, dan vind ik dat er voor jullie de helft van dat bedrag gerekend moet worden. Niet dat hij een nieuw montuur met nieuwe glazen neemt, omdat hij dat liever heeft.

EDIT: ik lees nu het bericht van Chita. Als met een dergelijke afgesloten buitenshuisdekking dit wel vergoed zou zijn geweest, dan vind ik het risico voor hem. Dan is het zijn keuze geweest om hier in te besparen en zich niet uitgebreider te hebben verzekerd.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 01-06-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:08

Ibbel schreef:
Froukje1993 schreef:

Daar hebben ze dus (onder andere) daglenzen voor uitgevonden. Die zijn eigenlijk bedoeld om níet dagelijks te gebruiken (daar zijn ze ook wat duur voor) maar juist af en toe te gebruiken, bv bij sporten.

Maar niet iedereen wil dat/durft dat/ziet dat zitten of kan daar tegen of kan om eem andere reden geen lenzen dragen. En theoretisch gezien hoeft er helemaal geen arm in de buurt te komen van je hoofd tijdens het voetballen. Dat dat nu wel is gebeurd is gewoon domme pech.

Erg aardig dat TS voor een deel van de kosten wil opdraaien, immers heeft de man van ts ook een beetje schuld.
Maar om dan te zeggen dat je tijdens het sporten maar geen bril moet dragen gaat imo net wat te ver.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:16

Ibbel schreef:
Froukje1993 schreef:

Er zijn ook mensen die geen lenzen (kunnen) dragen ;)

TS, ik zou 50/50 doen. Hij weet dat sporten met bril een risico is, en van jouw mans kant een ongelukje, beiden een beetje 'schuld' imo

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:28

Ik weet dat er niet vergoed wordt door zijn inboedel. Maar waarschijnlijk als hij een inboedelverzekering met buitenshuisdekking had afgesloten wel. Nu is zo'n buitenshuisdekking niet standaard en zijn er heel veel mensen die dit niet hebben/ nooit van gehoord hebben. Dus in die zin is het ook een beetje zijn eigen verantwoordelijkheid.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:30

Doubtless schreef:
Als de bril nog geen 2 jaar oud is, hebben ze dat montuur dan niet meer?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:42

Ik vraag me af of er echt niks aan gemaakt kan worden. Toen ik je titel las dacht ik gelijk dat de hele bril in stukken lag.

Maar alleen de neusvleugels en een pootje kan toch wel gemaakt worden? Is hij er al mee naar een opticien geweest?

Als ik jullie was zou ik sws niet de glazen mee betalen. Zoals de andere ook zeggen het is ook een risico als je met bril gaat voetballen.
Vind niet dat hij je vriend dat kan kwalijk nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:48

Momenteel heeft hij de betreffende bril wel op (in afwachting op een ander), maar het is een titanium bril, dus dit kan niet gesoldeerd oid worden. Het pootje is nu gelijmd de neusvleugels teruggebogen (staat nog niet goed maar als hij verder zou buigen knapte het af) en als het nu weer breekt is het echt einde oefening.