De jaren '60 vergeten? Terug naar de jaren '50?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:47

haha, inderdaad...

Ben het wel mee eens dat een vrouw intrinsiek meer zorgzaamheid heeft.
Maar toch ligt het soms nog steeds in de culturele verwachtingen, het is 2014 en we hebben nog steeds een glazen platform en loonverschillen..
Ligt het aan de vrouw of de maatschappij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:21

Vergat iets. Spelling of stijlfouten? ben ze niet echt tegengekomen. :D

Elise_0o

Re: De jaren '60 vergeten? Terug naar de jaren '50?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:13

Denk dat je het moet zien alsof strenge ouders na de oorlog tegen hun kinderen hebben gezegd dat er (na veel protest) geen regels meer zijn.
Gevolg, iedereen gooit alle oude normen en waarden weg en gaat volledig uit zijn dak. De jaren 60 en deels 70. Er word geëxperimenteerd en nieuwe normen en waarden gecreëerd, alles moet kunnen en iedereen moet gelijk zijn. Stelletje hippies.

In de jaren 80 komt er een verandering, het bedrijfsleven floreert en er word van mannen en vrouwen verwacht dat ze flink carriere maken. Juppen!
Drugs worden niet meer gebruikt om tot nieuwe inzichten te komen, maar om te kunnen feesten en doorgaan.

In de jaren 90 is de nieuwe norm om zo min mogelijk kleding aan te hebben, in string bikini op het strand, half naakt op tv? Heel normaal!

Nu hebben de kids er genoeg van. Regelloos leven is toch best vermoeiend. Altijd maar proberen over bestaande grenzen heen gaan is niet zo leuk meer. Mensen komen er achter dat de oude rolpatronen toch wel veiligheid bieden. Ze waren er nu eenmaal ook niet voor niets. De verworven vrijheden, normen en waarden, wetten en regels blijven, maar het extreme is er af.

Het is af en toe best fijn om burgerlijk en braaf te zijn!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:23

Dribbel, jij bekijkt het met Engelse ogen? Ik vrees dat de hele 'revolutie' die jij schetst daar toch al grotendeels aan voorbij is gegaan. :D

En op sommige punten vind ik het niet erg dat dingen wat meer in de taboesfeer zijn gekomen. Ik hoef niet te weten dat iemand opgewonden wordt van naakt rondzwemmen in gele vla. Gooi lekker je badkuip vol en laat het daarbij. Het hoeft wat mij betreft niet op nationale tv :=

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:31

Sammie schreef:
Dribbel, jij bekijkt het met Engelse ogen? Ik vrees dat de hele 'revolutie' die jij schetst daar toch al grotendeels aan voorbij is gegaan. :D

En op sommige punten vind ik het niet erg dat dingen wat meer in de taboesfeer zijn gekomen. Ik hoef niet te weten dat iemand opgewonden wordt van naakt rondzwemmen in gele vla. Gooi lekker je badkuip vol en laat het daarbij. Het hoeft wat mij betreft niet op nationale tv :=

Heb ik iets gemist op Nederlandse tv? :')

Ik kijk met Engels en Nederlandse ogen. Ik woon hier nog geen jaar en ben toch echt meer Nederlands dan iets anders, maar klopt dat het het effect hier idd minder is/was.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:44

Ik ben uit de jaren 60 en ben redelijk streng opgevoed. Heb natuurlijk op gegeven moment mijn kont tegen de krib gegooid maar heb wel een opvoeding meegekregen en dat heb ik bij mijn kinderen ook geprobeerd. Moet zeggen dat ik best trots op het resultaat ben. Ik ben thuisgebleven voor mijn kinderen totdat de oudste 13 was en ben toen op zoek gegaan naar een baan en ben op een taxicentrale terechtgekomen in de nachtdiensten en heb een wereldtijd gehad. Ik moet wel zeggen dat opgroeien in de jaren 60 en 70 wel zorgeloos was maar dat zal mijn eigen gevoel zijn.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:56

Hey Drib, wat een goed topic :D (Even zelfde waarschuwing als Dribbel, ik schrijf nooit meer Nederlands, so bear with me := )

Ik heb het in de afgelopen jaren in 4 landen kunnen bekijken: Nederland, Engeland, Duitsland en Oostenrijk. Ik ben zelf erg Duits opgevoed, dus met strenge normen en waarden, maar erg vrij. Mijn ouders werken allebei zolang ik me kan herinneren, maar mams vanuit huis met haar eigen bedrijf. Ze is intelligent, ze is vrij, ze werkt hard, en ze is een fantastisch voorbeeld IMO.
Over de kijk op seksualiteit in de verschillende landen kan ik weinig zeggen omdat ik bijna altijd internationale vrienden heb die sowieso nogal "vrij" ( :D ) zijn. Tot zover mijn observaties op het gebied van werk/studie/mentaliteit:

In Nederland is het, in mijn beleving, zo dat veel meiden echt de drang hebben "iets meer van hun leven te maken dan kinderen krijgen". Dit is géén kritiek op degenen die de keuze maken zich op huishuiden en kinderen te richten ipv. carrière, maar ik vind het fijn dat ik in Nederland omringd was door vriendinnen die ambitieus waren, plannen hadden en een naam voor zichzelf wilden maken (nu moet ik hierbij zeggen dat de meesten hiervan ofwel expat kinderen, ofwel half NL/ half andere nationaliteit en bijna allemaal in een internationale community woonden.)

Duidelijk verschil tussen Nederland en Duitsland merkte ik in de technische studies. Aan een gemiddelde technische uni in Duitsland zie je veel meer meiden die wiskunde/ werktuigbouwkunde/ noem maar op studeren. Verfrissend, leuk, fijn :D Verder is Duitsland helaas nog steeds erg hiërarchisch en merk je wel dat mannen makkelijker vooruit komen dan vrouwen, al is dat denk ik vaak onbewust.

In Engeland, al was dat het "moderne Londen" zijn ze, for lack of a better word, toch achter gebleven. Dat merk je ook in de discussies over mannen, vrouwen en seks met Britten, ik heb wat dat betreft dus similar ervaringen als Dribbel. Ook waren de meesten van mijn Britse medestudentes toch op zoek naar een man en huisje boompje beestje, op een veel serieuzere manier dan ik gewend was van leeftijdsgenoten.
Verder heb ik in mijn complete master geen enkele lecture van een vrouw gehad. Granted, het is nog steeds niet erg common om vrouwen in de natuurwetenschappen te hebben, maar vond het toch jammer.
Wat ik nog veel moeilijker vond, is dat ik heel duidelijk merkte dat ik als jongste van de groep en vooral als blond en jong uitziend meisje, er zo veel harder voor moest knokken serieus genomen te worden dan mijn mannelijke medestudenten.

Nu woon ik in Oostenrijk, wat überhaupt nog vrij conservatief is. De man werkt, de vrouw blijft thuis, etc. Heb het daar ook af en toe moeilijk mee, omdat ik dat absoluut nìet wil. Mannen reageren dan ook vaak verbaasd als ze horen wat ik studeer, dat ik als meisje alleen zo veel verhuis en mijn doktertitel wil halen in de komende paar jaar.
Wel is Oostenrijk een van de weinige landen die ik ken die nog een hele openlijke vrouwenquota hebben. Bij sollicitaties staat er ook vaak bij: bij gelijke kwalificaties, zullen we de keuze maken voor de vrouw.

Wat vinden jullie van vrouwenquota's? Ik ben er nog niet helemaal uit.. het heeft zo veel voor- en nadelen.. hmm. Tot zover mijn lange monoloog, sorry guys! :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:59

History repeats...

Dikke kans dat als de lijn die jij hebt geconstateerd (een constatering waar ik me op zich wel in kan vinden) doorzet, dat er straks weer een beweging de kop opsteekt (zoals destijds de hippiebeweging) die weer zorgt voor het beeld dat je in de jaren 60/70 had...

Ik vind er niet zo heel erg veel van. Ik ben niet streng opgevoed. Maar het is nu niet zo dat wij ons seksleven met onze ouders bespreken. Liever niet zeg!! Ikzelf zou het ook niet zomaar met vriendinnen willen en kunnen bespreken. Terwijl sommige vriendinnen dat juist weer wel kunnen en willen. Ik hoef het niet zo nodig van ze te horen.

Edit: Overigens kan ik me niet voorstellen dat ik later vrolijk het huishouden doe en verder niets. Mijn ouders werken allebei en het huishouden blijft er niet om liggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:02

BaileyMix schreef:
Het valt me vooral op dat we inderdaad veel preutser zijn geworden. Vooral bij meisjes is seks echt báh. Een meisje dat (meerdere) seksuele relaties zonder echte relatie heeft, wordt direct 'slet' 'prutsmuts' en wat al niet meer genoemd. Dat vind ik echt iets voor de jaren 40/50 , even meegenomen dat de hippies met z'n allen al in de bosjes lagen te rollebollen :D Wanneer is dat dan weer gestopt? Volgens mij is het met de jaren 80 fout gegaan (alles eigenlijk, maar da's weer teveel off-topic :') ).

Een meisje (of jongen) die geregeld met verschillende jongens seks heeft is volgens bepaalde definities ook gewoon een slet. En dat vind ik ook. Dat betekent niet dat je vindt dat ze daarmee moet stoppen, dat ze verkeerd bezig is enz.

Mensen hebben overal een mening over, of dat nou positief of negatief is. Ook over seksueel gedrag. Ik snap dan ook al dat gedoe over het woord 'slet' of 'preutse' niet. Het zijn gewoon woorden die aanduiden hoe je iemand vind of hoe iemand is, maar omdat het met seks te maken heeft, wordt er altijd een hele heisa over gemaakt.. Wie is nou de preutse dan?

Hetzelfde geldt trouwens voor homoseksualiteit, sm etc. Mensen hebben nou eenmaal een oordeel over zo'n beetje alles wat je vindt of doet, zo ook op gebied van seksueel gebied. Ik zie het dus niet als preutsheid oid. Maar gewoon als oordelen, maar dan toevallig op seksueel gebied.

Verder verwoordt blijheid wat ik er ook van denk:

Brainless schreef:
De vrijheid zakt niet weg.

De vrouwen hebben een keuze gekregen en sommige vinden de "oude" rolverdeling prima, en die keuze mogen ze dus gewoon maken.
Zo ook met de seksuele vrijheid; er wordt meer geaccepteerd/normaal gevonden, maart daarom hoef je niet alles leuk/goed te vinden, maar je hebt de keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:20

Ikzelf ben best wel feministisch. Ik snap het echt niet, vrouwen die vrijwillig het hele huishouden doen en dat hun vriend/man dan lekker met bier op de bank voetbal kan kijken- bij wijze van. Ik heb geen flauw idee of ik überhaupt kinderen wil later, maar het lijkt mij echt vreselijk, de hele dag thuis zitten met je kinderen.. Mijn mama was een thuisblijfmoeder. Echt een typische thuisblijfmoeder was ze, 4 kinderen thuis, altijd helpen op school met schoonmaken, schoolreisjes enzovoorts. Eerlijk? Ik vond het héérlijk, ik heb ontzettend genoten van m'n moeder die zoveel thuis was en ik zeg ook absoluut niet dat ze niets deed- sterker nog, ze was altijd hartstikke druk met, voor en door ons, maar ik zou zelf nooit zo'n leven willen leven.

Overigens veroordeel ik mensen die dat wél willen absoluut niet! Mijn moeder wilde dat ook heel graag en was heel erg gelukkig met haar leven. Ikzelf zou het nooit kunnen, maar als anderen zich daar goed bij voelen; vooral doen! Uiteindelijk moet ieder mens zelf kiezen hoe hij/zij zijn leven leidt en daar mee gelukkig zijn. :)

Wat betreft het seksuele gedeelte ben ik het volledig met je eens. Walgelijk hoe bekrompen sommige mensen zijn. Ik kan er echt niet bij hoe mensen zulke uitgesproken meningen kunnen hebben over bijvoorbeeld homoseksualiteit- niemand heeft er last van of Jantje en Marie samen hun leven willen leven of dat Jantje dat graag samen met Pietje wil doen, en toch zijn er zoveel mensen die er echt tegen zijn. Ik snap het gewoon echt niet, hoe kan je in deze wrede wereld nou zo ontzettend zijn tegen iets dat uiteindelijk alleen maar draait om liefde?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:25

Liefde tussen twee mannen of vrouwen, dat is niet het enige waar sommigen over vallen. Ik heb wel vaker mensen horen klagen over homo's alleen vanwege dat ze aids deden/doen verspreiden (in bossen afspreken of iets?). Niet omdat ze verliefd worden op hetzelfde geslacht (in dit geval dan mannen eigenlij alleen).

Weet daar zelf niets van af :o Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet of dat hierboven een beetje waar is?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:23

Je bekijkt dingen toch altijd vanuit je eigen referentiekader, zoals het nu loopt verwacht ik de eerste jaren een thuisblijfmoeder te zijn, daar voel ik me heel prettig bij en kan me dus ook niet voorstellen dat er moeders zijn die fulltime willen werken.
Zo snap ik dat die fulltime werkende moeders niet snappen waarom thuisblijvende moeders hier voor kiezen.
Ik kan eerlijk toegeven dat ik nooit acht veel ambities heb gehad, ik hoef geen carriere met een groot huis en dikke auto's voor de deur, daar wordt ik echt niet gelukkig van.
Misschien heel ouderwets, maar ik vind het heerlijk als mijn man thuis komt, onze dochter overneemt en lekker met haar aantut terwijl ik ga koken. Het huis is op orde en mijn man heeft alle tijd om van zijn gezin te genieten zonder zich druk te maken over klusjes in huis.

Feminisme wil in mijn ogen zeggen dat je als vrouw vrij ben je eigen keuzes te maken, of dit nu thuis blijven is of juist werken maakt niet ui zolang je als vrouw die keus maar maakt en daar achter kan staan.
Dat bepaalde dingen terug komen zie je toch vaker, na een generatie sleutelkinderen zijn er nu denk ik toch veel jonge vrouwen die daar wel de nadelen van zien en het anders willen doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:15

Geryon schreef:
Liefde tussen twee mannen of vrouwen, dat is niet het enige waar sommigen over vallen. Ik heb wel vaker mensen horen klagen over homo's alleen vanwege dat ze aids deden/doen verspreiden (in bossen afspreken of iets?). Niet omdat ze verliefd worden op hetzelfde geslacht (in dit geval dan mannen eigenlij alleen).

Weet daar zelf niets van af :o Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet of dat hierboven een beetje waar is?

Of wat waar is? Dat homoseksuele mannen in bosjes afspreken voor seksafspraken of dat zij aids hebben doen verspreiden? Dat laatste ligt wel erg complex en het is te makkelijk om daar enkel de gayscene de schuld van te geven. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aids.. Dat eerste is zeker waar. Er zijn in Nederland (maar ook buiten de landsgrenzen) parkeerplaatsen die bekend zijn als een homo ontmoetingsplaats. Mannen gaan daar inderdaad speciaal naar toe om ongecompliceerd even de bossen in te duiken met elkaar en hun weg splitst zich weer.

Maar goed zo zijn er ook getrouwde mannen die dat soort dingen in een kroeg doen of gewoon naar de prutsmutsen gaan.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:59

Er is onlangs ook een film hierover uitgekomen: http://www.imdb.com/title/tt1684226/

Citaat:
Storyline

The story of the onset of the HIV-AIDS crisis in New York City in the early 1980s, taking an unflinching look at the nation's sexual politics as gay activists and their allies in the medical community fight to expose the truth about the burgeoning epidemic to a city and nation in denial.

Wel niet echt in de juist periode, ik kreeg er persoonlijk de kriebels/gevoelens van onbegrip naar de seksuele revolutie toe dit kader.

Verder vind ik persoonlijk positieve discriminatie niks, de meest geschikte persoon verdient de functie.