En nu ik het weet...is het niet haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:22

sallandval schreef:
Niet denken dat vwo onhaalbaar is hoor, zo veel scheelt het niet met HAVO.

Zelf zat ik op het vwo, en ben vanaf 5vwo naar 5havo gegaan en vond dat wel echt veel schelen hoor. Voor mijn gevoel was vwo bijna alleen maar inzicht moeten hebben, terwijl havo voor de helft vooral uit je hoofd leren is.
Het is maar wat je ligt! Voor sommigen is het vwo om die reden zelfs makkelijker dan het havo.

Als ik jou was zou ik proberen vwo te doen! Lijkt mij de 'simpelste' manier en dan heb je ook mooi je vwo diploma op zak :) Stel je wilt dan geen dierenarts worden, heb je nog veel andere wo studies als keuze.

Ik zou ook eens proberen een dagje mee te lopen. Kom je vaak bij een bepaalde dierenkliniek? Dan mag dat vast wel. Altijd wilde ik dierenarts worden, maar na mijn stage erachter gekomen dat het tóch niets voor mij is. Ik zou niet kunnen snijden in een dier, de grote verantwoordelijkheid niet aankunnen, en zoals de dierenarts het mooi verwoorde 'houd ik teveel van dieren'.

Azmay

Paraveterinair is al jaren(sinds mijn moeder af studeerde) heel slecht, zal niet snel bij trekken vrees ik.
Onder je niveau studeren is enorm saai overigens.

Maar wat ik je wel enorm aan kan raden: Ga een dagje mee kijken bij een dierenarts!
Ik heb heb gedaan(gewoon binnenlopen en vragen of je een dagje mee mag komen kijken als oriëntatie voor je toekomst) en zag meteen dat het niets voor mij was. Erg prettig om achter te komen voordat je gaat studeren ;)

_Zeppelin

Zertab schreef:
_Zeppelin schreef:
Paraveterinair raad ik je ook écht af.. Absoluut geen werk in. Van mijn klas (bijna iedereen afgestudeerd) hebben er 2 een baan en de rest gaat in een andere branche werken of gaat een HBO doen. Andere klasgenoot gaat dierenarts doen in België

Je weet niet hoe het over een paar jaar is. Tegenwoordig is er bijna nergens werk in, en ik ga geen opleiding kiezen omdat daar werk in is. Ik ga iets kiezen wat ik leuk vind. Werk of geen werk. En mijn ouders staan daarin achter me.

Dus mensen, je hoeft niet te zeuren dat er geen werk in is ;)

Aangezien ik de opleiding zelf bijna heb afgerond, kan ik toch wel zeggen dat het vergeleken met andere opleidingen, dramatisch is om werk te vinden. Laat staan een stage.
Maar luister vooral niet naar advies zou ik zeggen..

En waarom erna nog een HBO doen? Je hebt havo dus je kunt meteen naar HBO. Bespaart je weer 4 jaar naar school gaan

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:23

Zertab je moet een HBO propedeuse halen dan mag je naar belgië! heeft een vriendin van mij ook gedaan, maar is toch nog wel een hele overstap zei ze :P
Volgens mij is het proefdierkunde maar weet het niet zeker..

(heb ook van veel mensen gehoord die van VWO naar havo zijn gegaan dat dat toch best wel scheelt nog qua niveau := maar als je echt wil is het niet onmogelijk natuurlijk! )
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 29-05-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:25

94ninitjuh94 schreef:
Zertab je moet een HBO propedeuse halen dan mag je naar belgië! heeft een vriendin van mij ook gedaan, maar is toch nog wel een hele overstap zei ze :P

Oké...maar ik heb op havo nu het pakket E&M, met wiskunde A..
Dus dat kan ook nog een probleem worden voor later. En welke HBO studie sluit er een beetje op aan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:25

Voor dierenartsen is de arbeidsmarkt al 10 (zo niet 15) jaar ronduit slecht. Voor paraveterinairen is ze nooit goed geweest. Nederland gaat wel iets beter dan België.

Wil niet zeggen dat je het niet moet doen. Als dat echt het enige is dat je doodgraag wil doen moet je er idd voor gaan.

Maar hopen dat de arbeidsmarkt beter is tegen dat je afgestudeerd bent is een illusie.
Zolang er geen aanpassingen komen zal die markt ronduit slecht blijven.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:27

Zertab schreef:
94ninitjuh94 schreef:

Dus dat kan ook nog een probleem worden voor later. En welke HBO studie sluit er een beetje op aan?

Volgens mij had zei dat pakket ook gedaan dus zou moeten kunnen alleen krijg je in Belgie in je eerste jaar wel natuurkunde en scheikunde en nog een moeilijke scheikunde, maar ook dat valt te halen als je het echt wil :j Zal even aan haar vragen wat zij had gedaan!

Zertab

Re: En nu ik het weet...is het niet haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:27

@94ninitjuh94: Oke :)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:31

ik stuur je wel een PB als ik antwoord heb!

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:32

LZP -> STW

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:35

Wanneer je denkt dat vwo te zwaar is, zou ik diergeneeskunde echt niet aanraden.
Ik begrijp dat een studie met dieren heel leuk klinkt, maar de realiteit is hard en banen zijn moeilijk te vinden.
Hou dieren als hobby en probeer iets anders leuks te vinden! Wanneer het medische je trekt (want dat is bij diergeneeskunde zeker een pre, niet alleen het contact met dieren moet je trekken!) Kun je ook die kant op kijken natuurlijk. Denk aan fysiotherapie, voeding en diethiek, ergotherapie. Eventueel iets met labo werk?
Op dierengebied zijn op hbo niveau ook studies zoals dier en veehouderij. Ook hier is zeer weinig werk in te vinden dacht ik.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:36

En toelatingseisen voor belgie is vwo, of hbo+p. Het is wel sterk af te raden te beginnen aan diergeneeskunde wanneer je niet de basiskennis hebt! Dit zijn de mensen die het meestal niet redden, hoe hard het ook klinkt. Probeer eerst te testen of je deze vakken op vwo niveau aan kan.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:38

Je hebt PB, wel met onderwerp uit een ander topic want had je ff gauw opgezocht :o

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:47

Nadine___ schreef:
Wanneer je denkt dat vwo te zwaar is, zou ik diergeneeskunde echt niet aanraden.
Ik begrijp dat een studie met dieren heel leuk klinkt, maar de realiteit is hard en banen zijn moeilijk te vinden.
Hou dieren als hobby en probeer iets anders leuks te vinden! Wanneer het medische je trekt (want dat is bij diergeneeskunde zeker een pre, niet alleen het contact met dieren moet je trekken!) Kun je ook die kant op kijken natuurlijk. Denk aan fysiotherapie, voeding en diethiek, ergotherapie. Eventueel iets met labo werk?
Op dierengebied zijn op hbo niveau ook studies zoals dier en veehouderij. Ook hier is zeer weinig werk in te vinden dacht ik.

Maar dan zie ik mezelf als boer, met die hbo studie...daar komt het op neer toch? Dat is niet wat ik zoek.

Fyshio al aan gedacht, nee, lijkt me niks. Voeding...nee echt niet haha. Ergo? Iets met voeten toch? Anyway ook niets. Ik denk dat ik bij mensen meer de psychische kant op ga.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:48

Kan je niet een hbo opleiding doen die er iets mee te maken heeft en overstappen naar de uni daarna? Of denk ik nu te makkelijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:49

Cindeeh schreef:
Kan je niet een hbo opleiding doen die er iets mee te maken heeft en overstappen naar de uni daarna? Of denk ik nu te makkelijk.

Heb ik aan gedacht...maar welke hbo opleiding heeft er iets mee te maken? Geen een...

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:51

Zertab schreef:
Cindeeh schreef:

Heb ik aan gedacht...maar welke hbo opleiding heeft er iets mee te maken? Geen een...

Nee maar je kan wel iets doen wat je zelf ook erg leuk vind? In de richting van paarden?
Het hoeft er niet mee te maken hebben, maar als jij denkt dat je dat je hele opleiding vol zal houden en er daadwerkelijk plezier en hebt, dan is zo naar je doel werken toch niet erg?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:52

Maar....op hbo zijn er geen dieren studies?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:54

Zertab schreef:
Maar....op hbo zijn er geen dieren studies?

Ik weet dat er met paarden genoeg te vinden is op HBO. Ik zal mn vriendin eens vragen wat zij nu precies gaat doen. Volgens mij iets met holistische massage gebeuren?

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:54

Je hebt voor de opleiding in Nederland je vwo diploma nodig met n&g of n&t met natuurkunde en scheikunde. Ik denk dat de overstap van e&m op havo naar vwo met n&g of n&t wel heel groot is, maar als je het echt wilt moet het lukken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:59

Sorry, maar ik denk niet dat dit haalbaar is voor je. Universiteit is ontzettend zwaar. Een vriendin van mij studeert dgk en heeft het heel zwaar. Het is ook loting voor dgk, dus ze hebben het liefst de mensen met de beste cijfers, wat begrijpelijk is aangezien er veel mensen afhaken. Binnenkort kun je ook niet meer met je P naar de uni vanwege het aantal mensen dat het gewoonweg niet redt. Zou toch opzoek gaan naar iets anders.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:05

Zertab schreef:
94ninitjuh94 schreef:

Dan kan het al niet, je moet scheikunde en biologie hebben. Ik neem niet aan dat je 2 keuze vakken hebt. Wiskunde B is ook aan te raden, heb je eigenlijk wel frans of duits? Anders mag je geen VWO doen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:07

Google eens op Stoas, wie weet is dat iets voor je :) Bij deze opleiding ligt het initiatief wel echt bij jezelf, dat is iets wat je wel moet liggen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:13

Als je echt iets wil, moet je er voor geven.
Dat is zo met alles!
En het ene is zwaarder als het andere. Maar.... another one bites the dust!
Tanden er in, bijten, scheuren en er voor gaan.

Waar jij ook maar voor wil gaan!
Laat je hart vloeien en gebruik je wijsheid.
Overleg met mensen, die in die opleidingen zitten, en veeg voor jezelf een weg vrij.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:23

@evie: dat mag bij ons wel. Dan kies je gewoon Duits of Frans op VWO. Ik heb mijn mavo diploma trouwens met Duits en Frans.
Scheikunde heb ik niet...biologie wel.