Laag inkomen en particulier huren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:21

pniekepnak schreef:
KimD schreef:

Een grotere onzin heb ik nog niet gehoord... :') Dat verdiend bijna niemand, 4x de huurprijs. Gemiddeld is het 2x de huurprijs en als je huisdieren hebt 2,5x de huurprijs.

Ik vind €750,- overigens wel echt veel, waarom ligt dat zo hoog? Wij gaan nu verhuizen en gaan €650,- betalen voor een compleet huis met tuin.

Is het geen optie om sociaal te gaan wonen, of een gedeeld woning?

Ik ben ze wel degelijk tegen gekomen hier Kimmie... Hier in de Randstad is het helaas even anders dan in het schone Limburg! ;) :P

Wordt het dan niet eens tijd dat jullie allemaal hier komen wonen? Dat huis van €650,- nu was als eis dat je 2x de huur als inkomen had. :=

Nouka

Re: Laag inkomen en particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:29

Zo zijn de prijzen nou eenmaal in Amsterdam. Als je een beetje 'leuk' wilt wonen (centrum dus) zijn de prijzen gewoon belachelijk. Ik heb op de Prinsengracht gewoond in een monumentaal pand en had geen vast inkomen. Ik ben brutaal geweest en ben bij een makelaar binnen gestapt en heb gezegd van joh mag ik dat huis bezichtigen. Eenmaal binnen was het wel duidelijk dat hij het huis niet verhuurd kreeg vanwege de lage plafonds dus toen ik aangaf dat ik het wel wilde maar geen bewijs van inkomen kon overleggen kon hij daar wel iets op verzinnen. Ik heb toen 2 maanden borg betaald en alles was prima. Ik ben daar alleen weggegaan omdat ik een huis kon kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:32

Dat bedoel ik Nouka, nee heb je...ja kun je krijgen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:38

Klopt ik heb een paard... 100 p/m, kan er nu nog ruim af, komend jaar waarschijnlijk net niet meer :(.
Ik ga sowieso even bij een paar makelaars naar binnen lopen :). En uiteraard blijf ik ook lekker reageren op woningnet, je weet maar nooit of je ineens 15 jaar eerder mag :+

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:48

KimD schreef:
pniekepnak schreef:

Wordt het dan niet eens tijd dat jullie allemaal hier komen wonen? Dat huis van €650,- nu was als eis dat je 2x de huur als inkomen had. :=

Naah... Bij wie moet je dan slapen aankomende december tijdens SR? :')

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:19

Huren in de randstad is een ramp :j
Wij hadden toch echt wel de 4 a 4,5 keer de huur als inkomen als eis ( http://ikwilhuren.nu/MenuID/1932/Conten ... arden.html ) . Nu hebben we dat ook wel en het is ook best fijn om wat geld naast je vaste lasten over te houden.
250euro lijkt me niet rendabel, verzekeringen en andere vaste lasten en ik vraag me af wat je dan gaat eten de hele maand?
Kun je niet samen met iemand iets huren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:39

Marley, ze eissen een hoop, maar uiteindelijk ben je ook gewoon een klant. Er zijn ook woningen waar ze die eissen gewoon niet kunnen handhaven.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:42

De huizen die wij wilden (en kregen) waren enigszins gewild dus dan kan je als klant wel eisen gaan stellen maar dan gaan ze naar de volgende die wel akkoord gaat ;) daarbij verdienen wij ruim 4,5keer de huur dus er was voor ons niks aan de hand ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:49

Bij gewilde objecten houdt het snel op ja, maar ik neem aan dat TS niet perse direct een droomwoning zoekt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:53

750 euro huur incl op een inkomen van 1000 euro is niet te doen.

Van 250 pm kun je niet (alles kan natuurlijk) leven, zorgverzekering, wa en inboedel, gemeentelijke heffingen, telefoon enz gaan daar nog van af. Dan kan je de rest van de maand droog brood gaan eten.

Geen mogelijkheid om meer te gaan verdienen? Dan wordt je zoekcategorie ook wat ruimer. Want voor jou zou 500 incl wel de max zijn en dat ga je ben ik bang voor niet vinden in de Randstad behalve een kamer.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:28

TS: Als je graag voor een huurwoning via een WBV toch in aanmerking zou willen komen en weinig aan huur te betalen, dan raad ik je aan om eens binnen te lopen of eventueel telefonisch contact te leggen met o.a. Rochdale, Stadgenoot, Ymere, de Key, Eigen Haard en dan vragen of ze nog ergens tijdelijk verhuur (wat o.a. sloop project is/wordt) vrij hebben.

Tijdelijke verhuur kan een jaar duren maar je kan er ook zo 2,3 of zelfs 4 jaar nog lekker wonen i.v.m. dan weer eventuele uitstel plannen voor de sloop.

Eigen Haard, heeft ook woningen in Amstelveen. Dat ik met mijn vriend in Amsterdam Osdorp (sloop project) gingen wonen in dec.2004 hebben we zelf er een jaar maar gewoond, achteraf gezien hadden we er wel 2.5 jaar kunnen blijven wonen. Maar wij wilden gaan kopen en hebben dat toen gedaan, namelijk een appartement gekocht ook in Amsterdam maar dan via de woningbouw omdat dan de prijzen meer gunstiger zijn.

Appartement waar we in Osdorp een jaar gewoond hadden was een 4 kamer appartement op 2e etage en betaalden we maar 400euro aan huur.

En het appartement dat we gekocht hadden destijds in 2005 ook in Amsterdam kochten we voor 113.000 en was ook een 4 kamer appartement op 3e etage.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:53

Ik zoek inderdaad niet per se een droomwoning, maar ik wil wel iets waar ik me thuis kan voelen en niet elk moment uit gezet kan worden. De afgelopen 7 jaar ben ik 7x verhuisd, ik ben telkens uit mijn kamers gezet, en daar heb ik het nu echt wel mee gehad, ik wil nu ook een plek waar ik thuis kan komen en wat eigen spullen kwijt kan.
Meer verdienen is niet gemakkelijk, omdat ik een baan van 16 uur heb naast mijn masterstudie. Ik doe er wel bijlessen bij, maar dat verdient ook niet erg veel (behalve eten). Gelukkig heb ik wel veel spaargeld, dus als ik maandelijks 100 euro te weinig heb dan kan ik dat daarvan doen. Maar dat is wel zonde, natuurlijk.

Ik ga ook eens jouw opties doornemen, FiemoX :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:01

TS. Als je zou kiezen voor tijdelijke huur via een woningbouw dan plaatsen ze je op de lijst (geloof me die lijst is niet heel lang, gezien ze daar geen gezinnen op plaatsen met kinderen), als er dan een vaste huurder de huur opzegt omdat ie gaat verhuizen bijv. En dat is of wordt een sloop project dan pakken ze die lijst erbij en dan kan het al snel gaan.

En dan teken je bij de woningbouw een tijdelijk huur contract, deze is vaak voor een jaar maar zodra het uitgesteld wordt hoef je niet terug te komen voor verlenging maar kun je gewoon nog even lekker er blijven wonen totdat je de brief ontvangt met wanneer het plan om het te gaan slopen enz. zal plaats vinden, maar vaak duurt dat altijd wel een tijdje.

Maar ze zullen je niet zomaar hop op straat zetten, je krijgt wel ook nog de tijd dat je wat anders kunt zoeken of als je zelf aangeeft nog eens tijdelijk te willen huren dan helpen ze je daarbij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 16:34

Alles is te proberen :). Ik heb me nu al bij verschillende dingen ingeschreven, ik kan altijd nog wat tijd overbruggen in een wat duurder appartement. Want die van 750 klinkt wel zo supermoooooi <3. Maar je kunt niet alles hebben he.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:07

Maar TS kun je je dat wel bekostigen? Want je moet ook nog eten, hebt je verzekeringen en andere zaken...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:10

Gezien hoe ik nu leef kan ik dat, maar dan kan ik niet meer sparen. Ik heb wel veel spaargeld, maar daar kom ik liever niet aan. Ik kom nu rond van 650 p/m en mijn huur is 380. Nu ga ik nog redelijk veel uit. Maar nee, ideaal is het niet! Te bekostigen dus wel, maar hoe leuk dat is is een tweede vraag.
Ik heb wel een vriendinnetje gevonden dat waarschijnlijk dan wel een paar maandjes bij me in zou willen wonen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:12

Ik huur ook particulier sonds kort en heb een shetlander en een laag inkomen.Je moet echt alles goed op een rijtje zetten van inkomen en uitgaven, zo lukt het mij :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:22

Maar toch is 250 euro per maand echt heel weinig. Er even van uit gaande dat de huur echt incl alles is (tv, internet, gemeentebelastingen, waterschap, etc) heb je nog steeds je verzekeringen (avp, inboedel, zorg), telefoonrekening, eventuele zorgkosten, boodschappen, kosten voor vervoer en misschien wil je ook weleens een cadeautje kopen of bijvoorbeeld naar de kapper. Toen ik net ging werken had ik rond 500 euro voor hetzelfde en dat redde ik eigenlijk steeds net niet. Een keertje wat leuks doen met vriendinnen: geld van spaarrekening. Op date met leuke jongen: spaarrekening. Ik was blij dat het tijdelijk was want ik had het echt geen jaar volgehouden, ik was de hele dag aan het afwegen wat ik wel of niet kon doen. Het is natuurlijk allemaal een luxeprobleem, genoeg mensen die onder het minimum zitten en niet anders kunnen, maar als je andere opties hebt, dan zou ik daar voor gaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:26

Absoluut :). Daarom schrijf ik me ook in voor andere opties. En zoek ik nog steeds naar kamers (helaas...)
Mijn telefoon kost gelukkig maar 5 euro per maand, en de kapper doe ik eens in het jaar (lang haar dat niet snel splijt). Boodschappen zijn zo'n 80 in de maand en dan doe ik niet heel zuinig. Maar idd, leuk is het niet. Het is afwegen tussen geen leuke dingen doen en fijn wonen of niet fijn wonen en meer leuke dingen doen :P

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:30

Bij sommige corporaties is het zo dat je bij tijdelijke verhuur starterspunten behoudt. Dan heb je meer punten en kom je dus sneller in aanmerking voor een sociale huurwoning als de woning gesloopt gaat worden. Let wel; elke corporatie kan hier anders mee om gaan. Maar je hebt dan idd nog geen zekerheid.

Ik weet ook niet of Amsterdam nog bepaalde bindingseisen aanhoudt die nadelig voor je kunnen uitpakken als je buiten Amsterdam zou gaan wonen. Als je die niet weet kun je ze even opzoeken. Dit staat in de verordening van de gemeente.

Je inkomen is idd wel erg weinig voor een woning van 750,-. Ook al zou het je lukken om de woning te krijgen dan vraag ik mij af of je ervan rond kan komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:34

En JEEJ ik hoor net dat ik ipv ong 1000 ong 1300 euro ga verdienen (grotere aanstelling gekregen) :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:58

Kijk dat is goed nieuws! Gefeliciteerd!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:19

Dank je! Dat maakt het meteen al beter te doen, toch?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:20

Lucht! Pfioew...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:22

Wat ik mij afvraag is waarom je niet in aanmerking komt voor huursubsidie? Als je minder verdient dan (uit mijn hoofd) 21.500 bruto per jaar heb je daar bij mijn weten gewoon recht op