'Jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:19

Oh ik geloof best dat iedere generatie kattekwaad uithaalde (al durf ik écht met droge ogen te beweren dat ik een donders braaf kind was :j ) maar tegenwoordig maken ze het wel erg bont lijkt het. De sociale controle is veel kleiner vanwege de verhuftering van de maatschappij en de angst voor represailles.

wil94

Re: 'Jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:26

Ik denk dat het generatie en niveau gebonden is. Je ziet wel vaak een bepaald slag ouders en de kinderen zijn dan bijv. net zo.

Maar ik ben het eens dat kinderen een stuk asocialer zijn geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:31

Sees schreef:
Oh ik geloof best dat iedere generatie kattekwaad uithaalde (al durf ik écht met droge ogen te beweren dat ik een donders braaf kind was :j ) maar tegenwoordig maken ze het wel erg bont lijkt het. De sociale controle is veel kleiner vanwege de verhuftering van de maatschappij en de angst voor represailles.

100 jaar terug was het veel gevaarlijker om alleen over straat te gaan.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/14194/Un ... -was.dhtml

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 11:39

Naja laten we eerlijk zijn.. 100 jaar geleden gaf je eeen kind echt wel een flinke tik.. Nu moet je dan uitkijken dat niet iemand jeugdzorg belt oid.. Volgens mijn zijn ouders gewoon te soft geworden, of de maatschappij misschien wel ?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:00

Ken je dit citaat van Socrates; “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Dat was dan in 500 voor Christus, het hoort een beetje bij de leeftijd, je afzetten tegen gezag en de maatschappij. Sommige kinderen hebben dat gewoon wat meer dan anderen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:01

Brainless, ik kan je filmpje niet zien maar ik zou dit liever wetenschappelijk onderbouwd willen zien (cijfers e.d. ;)).

En Celiien, dat gevoel heb ik dus ook.

Wil94, en zijn er meer mensen van dat 'slag'? Want dat vraag ik me dan wel af.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:02

Depende, maar het afzetten tegen superieuren neemt tegenwoordig wel extreme vormen aan. Ik vind een baksteen door de ruit van een verlaten gebouw nog wat anders dan een oud mensje van 80 beroven, of erger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:10

vroeger was dit ook al zo, mijn broer was ook zo rebels als wat en nu loopt hij braaf in pak het studentenleven te leiden. Gaat wel over :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:12

Grease, ik denk dat de meeste kinderen/pubers wel een rebelse periode doormaken. De een erger dan de ander maar als je een dier/mens mishandelt oid is er toch wel iets meer aan de hand lijkt me?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:13

Celien, prutsmuts? dat klinkt echt aardig, zeker voor het volk uit Zoetermeer!(niet beledigend bedoeld, woon zelf in Zoetermeer)
Wat je soms naar je hoofd krijgt als je iemand alleen al aankijkt.. dat is niet normaal.
Ik vind dat het taalgebruik wel echt achteruit gaat maar of echt "de jeugd van tegenwoordig" het probleem is weet ik niet.. er komt ook steeds meer in de media waardoor het lijkt dat er super veel dingen gebeuren maar de veiligheid is echt verbeterd ten aanzien van jaren geleden.

en wat ik ook opvallend vind is dat wanneer je buiten Zuid-Holland gaat er vaak gewoon op straat gedag wordt gezegd.. tegen VREEMDEN! wow.. hier nooit!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:18

En dit zeg je terwijl je 21 bent...

Haha nanno, mijn gedachtes. Ik woon in Berkel en Rodenrijs, wordt wel vriendelijk gedag gezegd. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Zoetermeer is wel qua volk vrij apart. Andere steden vast ook overigens.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:24

Maar ik denk dat het wel erger is geworden.
De straffeloosheid is ook frustrerend, ik woon in Antwerpen en bepaalde regio's mijdt de politie liever.

En dan spreek ik over ballonnen met urine vanuit de appartementen gooien, auto's bekrassen, verboden wapenbezit..
Maar het kan de ouders en of politie weinig schelen.. Dan krijg je het antwoord dat het verveling is -O-

Heb wel het gevoel dat ze vroeger meer actie mochten ondernemen

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:25

Nou ik vind dat je wel gelijk hebt. Ik ben dan ook 'nog maar' 18. Maar ik vind ze echt asocialer worden. Als ik naar school fiets moet ik onder een viaduct door fietsen moet ik uitkijken dat ik niet bespuugt word, getrapt of uitgescholden word als prutsmuts of slet ( Doen ze bij iedereen hoor ). Laatst fietsten ze met een gas brander over de weg o_o. Toen ik in de 1e klas zat van de middelbare school keek ik op tegen de 4e klassers. Nu in het 2e jaar van het MBO lopen die bruggers allemaal scheldwoorden naar je te gillen -_-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:27

Furrow schreef:
En dan spreek ik over ballonnen met urine vanuit de appartementen gooien

:oo :r iehieuw!!

Hier is ook één wijk waar de politie liever niet komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:27

Oh ja maar (dieren) mishandeling is gewoon not done, maar valt dat onder jeugd van tegenwoordig of zijn sommige mensen gewoon niet helemaal goed. Ik denk dat het ook voor een groot deel aan de ouders ligt hoe een kind met dieren/andere mensen leert omgaan.. niet perse de puberale periode an sich.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:39

Idd. waar gaat dit naartoe.

Respect is tegenwoordig ver te zoeken merk ik ook.

Ik ben zelf 34, maar ben soms best wat angstig door even naar de supermarkt te gaan, terwijl een paar jongeren van plusminus 14 jaar een man van in de 40 in elkaar slaan (uiteraard heb ik dit gemeld, zelf helpen kan gewoonweg in deze tijd niet meer helaas).

Dit betreur ik zwaar!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:51

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Dat is van Socrates, die leefde een tijdje terug. Ik denk dat rebelse jeugd van alle tijden is, niet alleen nu. Ik heb laatst ook een jongen van 14 een tik verkocht omdat hij naast me kwam fietsen en mijn jurkje probeerde op te tillen :') maar verder heb je in alle generaties extreme jongeren zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:52

Celiien schreef:
Naja laten we eerlijk zijn.. 100 jaar geleden gaf je eeen kind echt wel een flinke tik.. Nu moet je dan uitkijken dat niet iemand jeugdzorg belt oid.. Volgens mijn zijn ouders gewoon te soft geworden, of de maatschappij misschien wel ?

Mijn moeder (70 jaar) heeft nog nooit 1 tik van haar ouders gehad.
Het was niet standaard dat dit gebeurde hoor.

Mijn vader heeft ooit wel een schop onder zijn kont gehad (zijn vader bleek toch harder te kunnen rennen dan verwacht) maar toen was hij ook al 16 ofzo.
Slaan/een tik geven is in onze familie echt not done en dat terwijl wij echt wel respect voor onze ouders hebben (gehad).

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:55

Ik ben nu 12 en ben absoluut niet zo ik moet er niet aan denken, waarom zou ik het ook doen? Ik heb het nu toch ook gewoon goed als ik 'braaf' ben? :\ dus ik denk niet dat ik het zou doen en ik zal het ook NOOIT zal doen. En over de berichten hier boven ik vind dat je kind slaan nou niet echt een goede straf is. Ik kan wel betere straffen bedenken. Ik heb ook nog nooit een klap gekregen en ik ben er echt niet soft op hoor!

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:58

lieveli schreef:
'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Dat is van Socrates, die leefde een tijdje terug. Ik denk dat rebelse jeugd van alle tijden is, niet alleen nu. Ik heb laatst ook een jongen van 14 een tik verkocht omdat hij naast me kwam fietsen en mijn jurkje probeerde op te tillen :') maar verder heb je in alle generaties extreme jongeren zitten.

Dat is inderdaad wel erg extreem! (Dat doe je gewoon niet ooit gehoord van fatsoen?) ik denk dat de volgende generatie dit niet zal doen (die van mij dus) maar het heeft natuurlijk ook een beetje te maken met de opvoeding van een kind zelf ben ik niet super streng opgevoed maar wel gewoon netjes, natuurlijk heeft het hier niet altijd mee te maken maar vaak wel.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:01

TS, dat heet 'nostalgie' B-) <<)
http://www.woorden.org/woord/nostalgie schreef:
verlangen naar een geromantiseerd vroeger; Het drukt een algemeen verlangen naar vroeger uit, naar ‘de goede oude tijd’.

Vroeger was er ook kattenkwaad en toen klaagden mensen ook al over 'de jeugd van tegenwoordig'.
Maar sommige oudjes (de jeugd van 60-jaar geleden) kunnen er ook wat van hoor...

Agh zo zitten er in elke generatie wel rotte appels!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:02

Pietje Bell is van elke tijd :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:04

Zoals al eerder genoemd is een brutale en ongehoorzame jeugd van alle tijden. Dat 'wij' ons dat vroeger niet in ons hoofd haalden, betekent niet dat al je leeftijdsgenootjes zo braaf waren. Ook daar zaten galbakken en crimineeltjes in de dop tussen.
Jezelf als referentie nemen is niet echt een betrouwbaar meetmiddel tussen nu en vroeger. Ook 20, 50, 100, 1000 jaar geleden waren en kinderen die braaf waren en kinderen die al crimineel waren (met een heleboel daar tussen in). Zelf denk ik ook dat het slechte gedrag eerder opvalt dan het goede, daar heb je immers geen last van.

Zie ook de reactie van lovecamantha, een groot deel van de huidige jeugd vindt zulk gedrag ook niet kunnen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:06

Het probleem ligt vaker bij de ouders. Zij voeden hun kinderen op in de 'prinsjes en prinsesjes cultuur'.
Alles draait om de wensen van het kind; wat wil jij eten, wanneer wil je eten, waar wil je eten, wat wil je aan? Hoeveel vragen worden er tegenwoordig wel niet aan een kind gesteld op 1 dag? Maar ook; alleen de beste school, de beste zwemclub, de mooiste kleding en het nieuwste
speelgoed is goed genoeg voor mijn kind. Het kind is toch een afspiegeling van jezelf als 'perfecte volwassene'. De drang om alles goed te doen is hoog.

Hierdoor worden kinderen grootgebracht met het idee dat hun eigen wil en wensen heel belangrijk zijn en
kunnen zij zich minder goed inleven in anderen en hun eigen behoefte uit kunnen stellen is al helemaal
onmogelijk. Kinderen raken gewend aan het idee dat de wereld om hen draait waardoor ze later in
de jongvolwassenheid in de problemen raken omdat er helemaal niet zoveel mensen op hun zitten te wachten.

Dit laatste zie ik veel bij stagiaires. Ze verwachten heel veel maar zelf initiatief en verantwoording nemen ho maar. Alles moet op een gouden schaaltje aangereikt worden. En zo werkt het niet in het volwassen leven :+

Vroeger werden ouders kwaad op hun kind bij een slecht rapport/gedrag op school, nu wordt
de leerkracht op het matje geroepen als de resultaten slecht zijn.
Laatst bijgewerkt door xApple op 27-05-14 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:08

xApple schreef:
Het probleem ligt vaker bij de ouders. Zij voeden hun kinderen op in de 'prinsjes en prinsesjes cultuur'.
Alles draait om de wensen van het kind; wat wil jij eten, waar wil jij mee spelen, met wie wil
je spelen? Hoeveel vragen worden er tegenwoordig wel niet aan een kind gesteld op 1 dag? Maar ook; alleen de beste school, de beste zwemclub, de mooiste kleding en het nieuwste
speelgoed is goed genoeg voor mijn kind. Het kind is toch aan afspiegeling van jezelf als 'perfecte volwassene'. De drang om alles goed te doen is hoog.

Hierdoor worden kinderen grootgebracht met het idee dat hun eigen wil en wensen heel belangrijk zijn en
kunnen zij zich minder goed inleven in anderen en hun eigen behoefte uit kunnen stellen is al helemaal
onmogelijk. Kinderen raken gewend aan het idee dat de wereld om hen draait waardoor ze later in
de jongvolwassenheid in de problemen raken omdat er helemaal niet zoveel mensen op hun zitten te wachten.

Dit laatste zie ik veel bij stagiaires. Ze verwachten heel veel maar zelf initiatief en verantwoording nemen ho maar. Alles moet op een gouden schaaltje aangereikt worden. En zo werkt het niet in het volwassen leven :+

Vroeger werden ouders kwaad op hun kind bij een slecht rapport/gedrag op school, nu wordt
de leerkracht op het matje geroepen als de resultaten slecht zijn.

Ik ben zo echt niet opgevoed zo zie je maar dat er ook betere ouders zijn, sorry maar ik vidm dat als je het zo doet je niet zo goed bent. Maar mijn moeder en vader worden echt niet woedend op mij als mijn rapport wat slecht is dar zeggen ze dat ik beter mijn best moet doen en blijles zal gaan krijgen