) maar tegenwoordig maken ze het wel erg bont lijkt het. De sociale controle is veel kleiner vanwege de verhuftering van de maatschappij en de angst voor represailles. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) maar tegenwoordig maken ze het wel erg bont lijkt het. De sociale controle is veel kleiner vanwege de verhuftering van de maatschappij en de angst voor represailles. Sees schreef:Oh ik geloof best dat iedere generatie kattekwaad uithaalde (al durf ik écht met droge ogen te beweren dat ik een donders braaf kind was) maar tegenwoordig maken ze het wel erg bont lijkt het. De sociale controle is veel kleiner vanwege de verhuftering van de maatschappij en de angst voor represailles.

maar verder heb je in alle generaties extreme jongeren zitten. Celiien schreef:Naja laten we eerlijk zijn.. 100 jaar geleden gaf je eeen kind echt wel een flinke tik.. Nu moet je dan uitkijken dat niet iemand jeugdzorg belt oid.. Volgens mijn zijn ouders gewoon te soft geworden, of de maatschappij misschien wel ?
dus ik denk niet dat ik het zou doen en ik zal het ook NOOIT zal doen. En over de berichten hier boven ik vind dat je kind slaan nou niet echt een goede straf is. Ik kan wel betere straffen bedenken. Ik heb ook nog nooit een klap gekregen en ik ben er echt niet soft op hoor! lieveli schreef:'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'
Dat is van Socrates, die leefde een tijdje terug. Ik denk dat rebelse jeugd van alle tijden is, niet alleen nu. Ik heb laatst ook een jongen van 14 een tik verkocht omdat hij naast me kwam fietsen en mijn jurkje probeerde op te tillenmaar verder heb je in alle generaties extreme jongeren zitten.
http://www.woorden.org/woord/nostalgie schreef:verlangen naar een geromantiseerd vroeger; Het drukt een algemeen verlangen naar vroeger uit, naar ‘de goede oude tijd’.
xApple schreef:Het probleem ligt vaker bij de ouders. Zij voeden hun kinderen op in de 'prinsjes en prinsesjes cultuur'.
Alles draait om de wensen van het kind; wat wil jij eten, waar wil jij mee spelen, met wie wil
je spelen? Hoeveel vragen worden er tegenwoordig wel niet aan een kind gesteld op 1 dag? Maar ook; alleen de beste school, de beste zwemclub, de mooiste kleding en het nieuwste
speelgoed is goed genoeg voor mijn kind. Het kind is toch aan afspiegeling van jezelf als 'perfecte volwassene'. De drang om alles goed te doen is hoog.
Hierdoor worden kinderen grootgebracht met het idee dat hun eigen wil en wensen heel belangrijk zijn en
kunnen zij zich minder goed inleven in anderen en hun eigen behoefte uit kunnen stellen is al helemaal
onmogelijk. Kinderen raken gewend aan het idee dat de wereld om hen draait waardoor ze later in
de jongvolwassenheid in de problemen raken omdat er helemaal niet zoveel mensen op hun zitten te wachten.
Dit laatste zie ik veel bij stagiaires. Ze verwachten heel veel maar zelf initiatief en verantwoording nemen ho maar. Alles moet op een gouden schaaltje aangereikt worden. En zo werkt het niet in het volwassen leven![]()
Vroeger werden ouders kwaad op hun kind bij een slecht rapport/gedrag op school, nu wordt
de leerkracht op het matje geroepen als de resultaten slecht zijn.