Ook met één borst stralen op het strand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

De Monokini 2.0: een goed idee of niet?

Hier hadden ze jaren eerder mee moeten komen
131 (55%)
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken
75 (32%)
Ik vind het geen gezicht
28 (11%)

Totaal aantal stemmen: 234

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:40

Zelf vind ik het niet zo... Een aangepast topje vind ik een mooi idee, maar waarom het litteken bloot moet snap ik niet zo goed. Ik ga met zelf (met twee borsten) ook niet topless zonnen, en ook al zit er bij deze vrouwen dan geen borst meer, het 'voelt' voor mij toch wel als topless als je die plaats bloot laat.
Maar, dat gezegd hebbende, ieder moet zijn eigen keuze maken :) Het is ook niet zo dat ik me erger aan vrouwen die er wel voor kiezen topless te zonnen, en ik zal me hier ook zeker niet aan storen. Als iemand zich hier prettig in voelt, vooral doen. Ik vind het niet aanstootgevend of lelijk ofzo, ik zou alleen zelf (denk ik, want ik zit niet in die situatie) een andere keuze maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:41

Ik vind het mooi.
Ik denk alleen dat sommige mensen het toch raar vinden en 'eng'.
Maar mij lijkt als je geen litteken of iets ziet dat het er mooi uit kan zien.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:43

een deel vind ik mooi, ook niets mis mee maar dat badpak met een hap eruit waarom dan? nee sorry die vind ik niets

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:44

8nnemiek schreef:
Ik zie nu pas dat er nog meer foto's in de link staan.
Staan inderdaad wel een paar mooie bij.. maar sommige vind ik echt vreselijk.. zo'n badpak met een hap eruit geknipt, zo van 'kijk, hier zit niks meer', dat vind ik dat weer wat té..

Helemaal mee eens :j De foto uit de OP of de aangepaste topjes vind ik best mooi en ik vind het ook goed dat er zulke ideeën uitgewerkt worden, maar die badpakken met een stuk eruit vind ik om dezelde reden minder.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:45

Mijn vader had een beenprothese.. die moest ook uit bij het zwemmen.. verhul je niks aan. Maar is een ietwat minder intieme plaats. Ik denk dat ik dan toch topless zou verkiezen als de nadruk leggen op het missen van. Kan me namelijk ook goed voorstellen dat men kijkt en dan zoiets heeft van huh en dan dus nog een keer gaat kijken. Maar ik blijf het knap vinden en mooi als je het wel durft

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:48

Je kunt niet voorkomen dat anderen het raar of eng vinden, er zijn ook nog steeds mensen die blijven kijken naar mensen in een rolstoel of een jongere met een rollator. Door er normaal mee om te geen en min of meer normale kleding voor te maken, kun je het raar of eng vinden niet voorkomen, maar wel dat mensen zich er zelf hopelijk prettiger bij voelen en dus geen last meer hebben van die categorie mensen die het raar vinden.

Wat betreft de nadruk leggen. Ik loop al een paar jaar met een rollator. Ik ben niet oud of grijs, dus mensen kijken (en zeggen vaak ook iets als ze denken dat ik het niet hoor), dus ik heb mijn rollator roze geverfd en versierd met bloemen. Nu zeggen ze daar dus meestal wat over, dat heb ik liever dan het 'wat ben je nog jong' oid. Dus soms helpt het mensen juist om er dan maar nadruk op te leggen.

Maartje1990

Sommige die het dragen van zoiets stoer etc. Vinden, vinden jullie een vrouw die dat dan niet draagt dan een lafaard?

Mijn moeder, met maar 1 borst, heeft in de sauna ooit eens een opmerking gekregen van een vrouw "ik ben hier voor mijn ontspanning hoor" heeft een tijd geduurd voor ze weer naar de sauna durfde. Dus allemaal leuk en aardig maar de buitenwereld kan er nog raar op reageren. Starende blikken zullen ook al vervelend zijn. Dus vrouwen die dat niet willen laten zien, daar hen ik (ook) respect voor.

Leuk idee, prima voor vrouwen die dat wel willen dragen, misschien een badpak dat bedekt maar geen prothese nodig heeft ook een mooi idee.

miss_lizje

SAKKIA schreef:
Kitty_ schreef:
Fijn voor deze mevrouw dat ze zich er zo prettig bij voelt maar jammer dat er zoveel geshopt is aan deze foto.
Ik heb zelf een amputatie met weliswaar een directe reconstructie moeten ondergaan maar die littekens blijf je altijd zien. Sterker nog, ik ben nu met een littekenbehandeling bezig. Het ziet er helaas niet zo uit als bij de dame hier op de foto.

Bij het artikel staan meerdere foto's en daar zijn littekens e.d. wel duidelijker te zien.

Tja ik vind het ook niet zo mooi eigenlijk, maar dat komt denk ik meer omdat het er "uit het verband" uitziet o.i.d. Kan mijn vinger er ook niet helemaal op leggen :o

Neemt niet weg dat ik veel respect zou hebben voor de vrouwen die dit dragen en ik kan me voorstellen dat ze hier voor kiezen :j

Ik vind de badpakken/bikini's eigenlijk ook niet mooi als ik eerlijk mag zijn. Die zwarte met dat blad vind ik net een ouderwets/cartoon worstelpak. Als mij zoiets zou overkomen denk ik toch eerder dat ik of voor reconstructie ga of voor een aangepast topje waarbij 1 deel opgevuld word of juist plat blijft. Het lijkt mij totaal niet lekker om op een plek waar een litteken heeft gezeten te verbranden. Die huid is meestal veel gevoeliger voor verbranding.
Maar ontzettend fijn dat er voor de mensen die dit wel zo willen dragen dit soort ontwerpen zijn, geeft wel meer keuze in wie wat wil. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:49

Ik vind het ook niet mooi, kan de foto's in het artikel niet zien helaas, maar de foto hier vind ik net een broekje dat verkeerd is aangetrokken :o

Mensen hoeven zich nergens voor te schamen uiteraard, maar het zo benadrukken vind ik ook weer niet nodig, zou dat zelf tenminste niet doen :n

En wat een schandalige opmerking richting je moeder, Maartje :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:50

Cayenne schreef:
Ik vind het mooi en het zou mij absoluut niet storen wanneer iemand zo op strand loopt. Sowieso moet iemand dat helemaal zelf weten. Littekens of niet.

Mee eens! het zijn ook nog eens van die mooie monkinis.

Reeltje_5

Re: Ook met één borst stralen op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:52

Ik vond die zwarte met dat blad juist chique staan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:55

Ik vind het erg mooi. Iemand met maar 1 oor moet toch ook niet zomer en winter met een muts op lopen?
Neehoor ik vind i een hele mooie oplossing, ik denk dat er n meermensen met dit probleem nu wel naar het strand durven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:57

Maartje1990 schreef:
Sommige die het dragen van zoiets stoer etc. Vinden, vinden jullie een vrouw die dat dan niet draagt dan een lafaard?

Mijn moeder, met maar 1 borst, heeft in de sauna ooit eens een opmerking gekregen van een vrouw "ik ben hier voor mijn ontspanning hoor" heeft een tijd geduurd voor ze weer naar de sauna durfde. Dus allemaal leuk en aardig maar de buitenwereld kan er nog raar op reageren. Starende blikken zullen ook al vervelend zijn. Dus vrouwen die dat niet willen laten zien, daar hen ik (ook) respect voor.

Leuk idee, prima voor vrouwen die dat wel willen dragen, misschien een badpak dat bedekt maar geen prothese nodig heeft ook een mooi idee.

Niemand zegt dat iemand die het niet draagt een laffaard is, maar misschien vat ik de opmerking verkeerd op. Ik vind mensen die het niet dragen iig geen laffaard.
Zelf zou ik het niet zo snel doen denk ik.
Het is heel rot dat je moeder zo is aangesproken in een sauna, maar staren, of zelfs lachen of opmerkingen maken is menselijk als ze niet weten hoe ze zich een houding moeten geven ten opzichte van iets waar ze zich ongemakkelijk over voelen.

Ik vind het goed dat er aangepaste badkleding is voor degenen die daar behoefte aan hebben, maar ik zet ook m'n vraagtekens bij het verbranden op het litteken. Ik loop zelf nu ook met een groot operatielitteken en heb de mededeling gekregen dat ik me voortaan met de hoogste factor in moet smeren als ik de zon in ga en het litteken dus blootstel aan (fel) zonlicht omdat je er gewoon een stuk sneller op verbrand. Lijkt me absoluut niet prettig om daar zo op te verbranden, dus alhoewel ik het idee achter de bikini snap, vraag ik me af of het wel heel praktisch is...

Wat betreft de opmerkingen.. Wat ik al zei, het is absoluut niet leuk (werd 2 weken geleden frankenstein genoemd toen ik van het bloedprikken naar huis liep omdat m'n litteken nou eenmaal ook in het zicht zit) en het is echt heel rot. Maar dat is helaas iets wat mensen doen, net als dat mensen graag lachen om pukkels, puisten of andere lichamelijke oneffenheden. Dat begrip krijg je niet ineens met aangepaste kleding. Of je hier zelf tegen bestand bent, is denk ik een kwestie van tijd. 2 weken geleden heb ik helemaal vloekend en huilend thuisgezeten omdat ik frankenstein werd genoemd 'door z'n halfbakken idioot'. Nu denk ik bij mezelf ;als ze willen kijken en roepen... Dan doen ze dat maar.. Juist door dat litteken heb ik dan wel een heel fijn verder leven te danken, dat is me dan meer dan waard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:59

Precies !
Dat litteken trekt nog wel weg, zo'n rotkarakter hebben die mensen voor altijd :(

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:01

Ik vind de bikini in de OP erg mooi. De rest van de foto's bij de link vind ik eigenlijk niet zo mooi, maar dat is smaak :) Erg fijn dat het er is, voor de mensen die er behoefte aan hebben. En ik vind dat iedereen moet dragen waar 'ie zich goed in voelt, wat rest van de wereld denkt maakt niet uit :)

Chelle_dora en maartje1990; wat een kansloze, bekrompen mensen lopen er toch rond op deze wereld zeg. Vind het echt schokkend om te horen dat er daadwerkelijk mensen bestaan die dat soort uitspraken doen :n

Edit: Haha Shirley, helemaal waar _O_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:06

imd; bekrompen is het zeker. Aan de andere kant, kan ik het ze op dit moment ook niet meer kwalijk nemen eigenlijk (best stom). 2 weken geleden was m'n litteken nog niet zo mooi, en hij zit nou eenmaal vrij hoog. Het is niet iets wat je iedere dag zo ziet op straat en ik hou er zelf niet van om in een coltrui te lopen, dus je ziet het dan gewoon vrij snel. Dan kan ik aan de ene kant alles blijven verstoppen en boos worden om iedereen die het nodig vindt om ernaar te staren of tegen m'n litteken te praten ipv tegen mij (hoofd zit toch echt wat hoger dan die snee!) maar ik kan het ergens best begrijpen dat mensen zich geen houding weten te geven. Ik hou mezelf maar voor dat zo iemand zich later nog best rot zal voelen als hij/zij dat moment nog kan herinneren en zelf iemand treft in de familie (of zichzelf!) die hetzelfde moet ondergaan.

En inderdaad, litteken trekt uiteindelijk nog wel mooi weg, en er is genoeg kledingkeuze om er iets moois van te maken of te verhullen met een sjaaltje wanneer je je daar prettiger bij voelt, een rottig karakter kan je niet verstoppen, al gebruik je 1000 sjaaltjes, bikini's en coltruien, dat blijf je zien zolang als zo iemand dat rottige karakter niet kan of wil veranderen.

Ben nu best trots op m'n litteken, moet alleen uitkijken in de zon, maar verder ga ik m'n kleding niet meer aanpassen. Ook als ik klanten op bezoek krijg hier op kantoor ofzo, dan ga ik niet meer in een dichtgeknoopt jasje zitten, maar gewoon met m'n normale kleding. Niet uitgesneden tot m'n navel hoor zulke shirtjes maar je ziet wel een stukje litteken lopen. Als ze ervan willen weten vragen ze het gelukkig vanzelf wel. En degenen die er nog niet mee om kunnen gaan, en opmerkingen maken of bijna vergeten wat ze aan het doen zijn zo druk dat ze aan het staren zijn, die ben ik in de avond allang weer vergeten.. Het is niet leuk om je continu bekeken te voelen, maar je voelt je nog meer bekeken als je daardoor ook continu zelf erop gaat letten of je bekeken wordt/kan worden, en daar word je denk ik net zo ongelukkig van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-14 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:06

De monokini die in de OP staat vind ik mooi, staat mooi, trekt niet te veel aandacht, niet heel raar etc.
De rest die in het artikel staan vind ik daarentegen behoorlijk vreemd. JA ik vind dat deze sterke vrouwen trots mogen zijn, zeker weten, en mogen laten zien wat ze willen.
Maar die badpakken waar als het ware gewoon een 'gat in is geknipt' vind ik raar en onnodig, daar is het echt volledig aandacht daarop richten en daarbij lijkt het mij inderdaad, zoals al vaker is gezegd, dat deze huid extra gevoelig is voor zon etc. dus dat lijkt me dan niet echt fijn.

Verder vind ik het wel een mooi idee en als het beter wordt uitgewerkt ook echt wel heel tof.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:11

git schreef:
Ik vind dit een prachtige uitstraling hebben, en kan alleen maar respect opbrengen voor deze vrouw. Veel vrouwen voelen zich geen vrouw meer als er een of twee borsten verwijdert zijn. Deze vrouw laat zien dat je met 1 borst ook super vrouwelijk kunt zijn. Ergens is het een beetje taboe..een borst minder hebben. Velen stoppen dit weg, en wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat het weggestopt wordt. In mijn gevoel vecht deze dame een taboe aan, en dat doet ze op een prachtige manier.
Ik wil hiermee dus niet zeggen dat ik geen respect heb voor vrouwen die wel kiezen voor een reconstructie. Iedereen die met deze verschrikkelijke ziekte moet vechten verdient mijn respect.

En als er 2 borsten zijn weggehaald dan moet je dus maar topless rondlopen want dan valt er niets meer af te dekken?
En vrouwen die geen of heel weinig borstgroei hebben, die hoeven het ook niet af te dekken?

Wat mij betreft heeft het niets te maken met het al dan niet borst(groei) hebben of het afgedekt dient te worden. Ik vind het wel mooi staan, maar zou niet half bloot over straat willen, onafhankelijk of daar nu wel of geen borst zit.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:12

Ik vind ook dat er erg mooie ontwerpen bij zitten. Het lijkt me ook fijn voor dames die de behandeling nog niet zo lang geleden hebben ondergaan, het litteken is dan nog gevoeliger en het lijkt me een stuk prettiger om daar een flinke laag uv-werende crème overheen te doen dan een schurend stukje stof (al dan niet met vulling er in waarvan je je dan de hele tijd zorgen moet maken of die vulling bij het zwemmen niet ontsnapt).
Daarbij geldt dat de huid na bestraling lange tijd moet herstellen voordat hij weer elastisch genoeg is om een hersteloperatie uit te voeren. Vaak loop je dan een jaar met één (of geen) borst. Zo’n monokini kan in die tijd een prima oplossing zijn om wel gewoon naar het strand te kunnen en te kunnen zwemmen. Vreemde vragen en priemende blikken krijg je in die periode toch wel, het duurt immers ook even voor je haar weer echt terug is. Tenzij je je pruik blijft dragen maar dat lijkt me op het strand al helemaal geen pretje.

De opmerking in de sauna is absurd, ik hoop dat ik in zo’n situatie ad rem genoeg zou zijn om daar iets van te zeggen (of het nu tegen mij gericht zou zijn of dat ik zou horen dat het tegen een ander gezegd zou worden). Ik ga zelf nooit naar de sauna, maar als zoiets gezegd zou worden tegen een bekende van mij zou ik haar spontaan elke week mee gaan nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:16

Ik vind sommige van die badpakken, waar plaatselijk een gat in is geknipt en het litteken zichtbaar is, ook onnodig provocerend, ik zou dat niet netjes vinden als ik zo iemand zou tegenkomen als ik met mijn jonge kinderen over straat loop.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:20

Dennis schreef:
Ik vind het getuigen van lef, zelf trots zijn op je eigen lichaam en de keuzes die je hebt (moeten) maken om beter te worden.
Ik kan me goed voorstellen dat het een hele stap is om zo naar het strand te gaan, maar juist daarom vind ik het mooi.

Mooi verwoord! _/-\o_

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:28

anneliesdj schreef:
Ik vind sommige van die badpakken, waar plaatselijk een gat in is geknipt en het litteken zichtbaar is, ook onnodig provocerend, ik zou dat niet netjes vinden als ik zo iemand zou tegenkomen als ik met mijn jonge kinderen over straat loop.

Maar wat doe je dan als je over straat loopt en je komt iemand tegen met een groot litteken op een andere zichtbare plek? Of iemand die aan de chemo's zit en kaal is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:31

anneliesdj schreef:

Langs de andere kant; met badpak ga ik er voor het gemak even vanuit dat je op het strand bent of in het zwembad; niet over straat. Zo kunnen dikke mensen het dan ook provocerend vinden dat slanke mensen in hele kleine bikini's op het strand liggen, terwijl iemand bijvoorbeeld net bezig is enorm af te vallen wat maar niet wil lukken. Het is niet dat zo iemand dan het litteken in het gezicht van je kind duwt van 'kijk mij eens'. Je hebt dan uiteraard ook de mogelijkheid om je kind binnen te houden zodat je deze niet blootstelt aan dergelijke situaties en littekens, of dat de manier is weet ik echter niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:38

chelle_dora schreef:
Het is niet dat zo iemand dan het litteken in het gezicht van je kind duwt van 'kijk mij eens'.

Met de badpakken zoals in de link staan heb ik toch wel dat gevoel hoor.

Het is zoals het is, je hoeft iets ook niet angstvallig te verbergen, daar ben ik helemaal niet voor, wees gelukkig met jezelf. Maar je hoeft ook niet onnodig de aandacht erop te vestigen.
Want dat resulteert er dus wel in dat je dan midden op straat (strand ok) ineens een kinderstemmetje hoort 'mama waarom heeft die mevrouw geen borst?' of 'mama waarom heeft die mevrouw een gat in haar badpak?' enz. Kinderen kunnen rare dingen verzinnen op zulke momenten.
Wat mijn punt vooral is is dat ik mijn kinderen daar op een rustige normale manier over wil vertellen en niet gedwongen middenop het strand waar iedereen meeluistert ineens iets moet improviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:43

imd schreef:
anneliesdj schreef:

Maar wat doe je dan als je over straat loopt en je komt iemand tegen met een groot litteken op een andere zichtbare plek? Of iemand die aan de chemo's zit en kaal is?

Dat vind ik toch anders. Je gezicht/handen/hoofd (waar die zichtbare plek ook is) zijn altijd zichtbaar en ontbloot, je borst is eigenlijk altijd bedekt.
Waarom zou je iets dat áltijd bedekt is nu bloot laten omdat je geen borst meer hebt?

Niet dat ik het aanstootgevend vind overigens, maar ik zie ook geen reden om er nadruk op te leggen. Als iemand anders dat wel ziet en zich daar fijn bij voelt, prima :)