Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:26

Paisano schreef:
Beb_bokt schreef:
Ik vind het een onbeschofte vraag. Het gaat namelijk niemand iets aan. Een kindje krijgen is iets tussen de verwekkers/ouders. Daarnaast kan het uiterst pijnlijk zijn voor een kind om later te horen van anderen dat het kind niet gepland was. Dat is aan de ouders om wel/niet te vertellen.

Er is een groot verschil tussen ongepland en ongewenst een kindje krijgen. Als je als kind ongepland bent, maar je ouders zijn dolgelukkig met je, is wel even iets anders dan als je ouders je vertellen dat ze je helemaal niet wilden. Misschien dat het soms op een verkeerde manier geïnterpreteerd wordt, maar ik vind de vraag niet onbeschoft. Ik zou het me ook afvragen als mijn vriendinnen vertellen dat ze zwanger zijn :) (al weet ik dan het antwoord van te voren al wel :+) Niet om een oordeel te vellen over de zwangerschap, maar gewoon om erachter te komen of het een bewuste keuze of 'een ongelukje' was. Wat verder niet wegneemt dat ik het ze van harte zou gunnen als ze er zelf blij mee zijn :j

Ik wou net zeggen, ongepland en ongewenst zijn twee hele verschillende dingen :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:26

@Welliej, dat was ook de reden van een vriendin van mij om zo jong juist wel aan kinderen te beginnen! Afkeurende blikken lijken mij wel heel vervelend ja! En zolang jij en je kids gelukkig zijn maakt het toch niet uit wat de rest ervan denkt!? ;)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:29

Ik vind het niet een rare vraag. Waar ik mij persoonlijk wel aan erger is dat mensen er al vanuit gaan dat het niet gepland is. Ik zie er jong uit, ben 26, en kreeg rustig opmerkingen " ben je mooi klaar mee" had net miskraam gehad en godzijdank snel weer zwanger en het ging goed. Of dat je aan boodschappen aan doen bent en je nagekeken wordt, over je wordt geroddeld door vreemden maar wat je wel kan verstaan. Dat vind ik aso.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:31

Beb_bokt schreef:
Ik vind het een onbeschofte vraag. Het gaat namelijk niemand iets aan. Een kindje krijgen is iets tussen de verwekkers/ouders. Daarnaast kan het uiterst pijnlijk zijn voor een kind om later te horen van anderen dat het kind niet gepland was. Dat is aan de ouders om wel/niet te vertellen.

Ja maar ongepland hoeft toch niet te betekenen dat je ongewenst bent? Dat nog wel een verschilletje hoor.

Ik zie t al, ik ben te traag ...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 19-05-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:32

iirrssjjee schreef:
@Welliej, dat was ook de reden van een vriendin van mij om zo jong juist wel aan kinderen te beginnen! Afkeurende blikken lijken mij wel heel vervelend ja! En zolang jij en je kids gelukkig zijn maakt het toch niet uit wat de rest ervan denkt!? ;)

Nee klopt, maar ik zal de situatie kort schetsen.
Ik lijk 16 en ben donker (antilliaans/surinaams) nou we weten allemaal wat voor vooroordelen daaruit naar boven komen xD.
Heb gelukkig wel een geweldige antilliaanse/surinaamse vriend die er daadwerkelijk nog is. (hoor je niet heel vaak..)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:33

Ik vind t absoluut geen onbeschofte vraag, de reactie erop vind ik minder charmant. We leven in een vrij land, enne als iemand idd zo jong zwanger raakt, is het een redelijk normale vraag..ken er nu 5 van onder de 20, allemaal zwanger of jong moeder, en allemaal ongepland...
Ik vraag me dan juist af of er door de jongere generatie wat losser omgegaan wordt met anti conceptie..
T voordeel is wel, je bent weer lekker op tijd "vrij" om je eigen leven weer te leiden, en je onderneemt totaal andere dingen met je kind als een ouder iemand...
Ieder voordeel heb z'n nadeel of andersom, zoals Cruijff placht te zeggen..

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:34

@wemkelover, ja daarom vraag ik het ook liever.... Als iemand het mij op 20-jarige leeftijd verteld ga ik er ook vanuit, maar toch vraag ik het maar, want je weet het nooit! Zo zie je het maar....

@Welliej, fijn dat jullie zo gelukkig zijn en nog samen! :D

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:39

Ik vind niet dat je dit aan mensen kan/ moet vragen...wat maakt het uit of het gepland is of niet? Daarnaast dwing je mensen direct in een moeilijke positie: of ze reageren: gaat je niets aan, of ze geven een privestuk bloot. Allebei niet echt eenvoudig voor een groot deel van de vrouwen. Sowieso de vraag: goh ben je zwanger, wat wordt het, hoe lang moet je nog etc? vind ik persoonlijk al vervelende vragen van onbekenden...Gaat ze namelijk niets aan: als ik er iets over kwijt wil, dan vertel ik het zelf wel!

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:40

zimbabwe schreef:
Ik vind niet dat je dit aan mensen kan/ moet vragen...wat maakt het uit of het gepland is of niet? Daarnaast dwing je mensen direct in een moeilijke positie: of ze reageren: gaat je niets aan, of ze geven een privestuk bloot. Allebei niet echt eenvoudig voor een groot deel van de vrouwen. Sowieso de vraag: goh ben je zwanger, wat wordt het, hoe lang moet je nog etc? vind ik persoonlijk al vervelende vragen van onbekenden...Gaat ze namelijk niets aan: als ik er iets over kwijt wil, dan vertel ik het zelf wel!

Maar dit is een vraag nav een vrouw die zelf op bokt plaatst dat ze zwanger is. Dan is het toch niet heel gek dat er naast felicitaties ook hier en daar een vraag gesteld wordt? :) Of dat nou is of ze het geslacht al weet, wanneer ze uitgeteld is of dat het gepland was of niet. Ik denk niet dat het echt bedoeld is om haar in een moeilijke positie te zetten.

Rampshellie

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:41

Ik ken iemand die net een jaar met haar vriend liep, allebei nog thuis wonen, hij studeerde en zij was werkloos.. Toen werd het ook vaak gevraagd, imo niet heel vreemd..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:42

Ik vind het wel overkomen alsof men verwacht dat het wel ongepland zou zijn ivm bv je leeftijd.
Alsof je op die leeftijd eigenlijk niet bewust zwanger hoort te worden, of dat ze je nog niet geschikt vinden als moeder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:45

zimbabwe schreef:

Maar als je alles op het internet zet, vind ik zo'n vraag ook niet heel gek. Als je toch alles al bloot geeft op een forum waar vragen ook vrij staat, dan is het te verwachten dat iemand een dergelijke vraag/vragen zal stellen.
(Wat privé is en moet blijven, zet je ook niet op een forum natuurlijk)

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:45

Vind het geen rare vraag hoor, je hoeft er idd geen antwoord op te geven.ik was 23 toen ik ons zoontje kreeg en ik zie er behoorlijk jong uit dus ik kreeg zat rare blikken. Maar toen ons noa een half jaar was liep ik naar het winkelcentrum bij ons en hoorde ik oudere mensen zeggen " kijk nou daar heb je er weer 1" nou toen ben ik wel ff over de emmer gegaan.ben gepland zwanger geworden op relatief jonge leeftijd mijn man is 4 jaar ouder als mij dus heeft ook meegeteld maar wij wilden gewoon jong ouders worden,ieder zn eigen ding,en ik heb dan liever dat iemand het vraagt dan dat je aangestaard word of achter je rug om lopen banketstaaf terwijl ze niks van de situatie weten.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:55

Ik vind het geen rare vraag. Soms kan het best interessant zijn om te weten of het kind gepland is of niet, waar ze allemaal wel niet aan gedacht hebben, denk aan de geboorte van het kind in verband feest dagen enzo. Kan je nog een voorbeeld aan nemen als je zelf besluit kinderen te nemen xD Op die manier kan het kind ook gepland zijn x'D Maar ik denk niet dat je 'het' gaat doen zonder voorbehoedsmiddelen als je niet zwanger wilt worden... Dus zo'n rare vraag vind ik het niet.

Tijdje geleden op paardrijden kreeg ik de vraag van mijn instructrice of ik zwanger was omdat ik zei dat ik last van mijn rug had :') . Ik zo van: 'ik ben nog 17... mag hopen dat ik niet zwanger ben'. Inmiddels 18 maar dan nog wil ik nu nog geen kinderen. Vind dat een vreemdere vraag als je al een paar keer aan de instructrice hebt verteld hoe oud je bent ( al vergeet ze het nog al vaak ).
Laatst bijgewerkt door Gydja op 19-05-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:56

Ik vind het ook een vraag die je niet hoort te stellen hoe nieuwsgierig je ook bent. Ook als iemand tegen je vertelt dat ze zwanger is gaat het je niks aan of de zwangerschap gepland is of niet. Ik vind dat iets tussen de ouders van het kindje. En als ze je willen vertellen of het gepland is of niet doen ze dat heus wel. Door het te vragen breng je ze in een lastige positie. Want zeggen dat gaat je niks aan is niet makkelijk en dan wordt er meteen gedacht dat het ongepland is en anders moet je iets wat privé is vertellen wat je misschien helemaal niet wil vertellen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:02

Ik was ook ongepland, maar zeker niet ongewenst! Mijn ouders waren er klaar voor en waren er nog niet bewust mee bezig toen mijn moeder zwanger raakte.
Ik voel me er niks minder waard om, want ze houden even veel van me en zijn/waren even blij met me :D

Ik vind dat dat een vraag is die prima gesteld moet kunnen worden. Of hij beantwoord wordt is natuurlijk aan de aanstaand moeder/vader. Ik kan me namelijk voorstellen dat sommige situaties als nog pijnlijk zijn.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:02

Ik heb het nooit een vreemde of vervelende vraag gevonden.. Ongepland is niet ongewenst..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:52

Ik vind het ook geen vreemde vraag hoor, zeker als mensen het hier op een openbaar forum zetten waar iedereen vrij is tot reageren en dus ook om een mening te geven.

Ik vind het eerder vreemd dat er andere mensen zijn die jouw vraag tot onbeschoft of raar bestempelen, terwijl het altijd nog aan de zwangere zelf is om te reageren. Daar hoeft een ander zich niet mee te bemoeien. De zwangere mag daar zelf een oordeel over geven en beslissen of ze daar wel of niet op in gaat.

Overigens ben ik 33 en mijn dochter is nu 15 maanden en absoluut 100 % ongepland. Maar ik ben oh zo blij met haar en ik kan haar niet meer missen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:02

Persoonlijk heb ik een hekel aan die vraag! :o

Ik was 23 en mijn man 21 toen onze dochter geboren werd. We zijn nu 25 en 23. Onze dochter was gepland en gewenst.

Heel veel mensen snappen dat dus niet en vroegen mij of ik hem erin geluist had.
Terwijl mijn man juist heel graag een kindje wou.

Overigens lijkt hij ouder en ik krijg over het algemeen nergens sigaretten of drank mee zonder id kaart. Zelfs als ik met mijn dochter ergens sta vragen ze gerust of het mijn zusje/nichtje is :o

Vind al die vooroordelen echt verschrikkelijk en toen ik zwanger was schaamde ik mij ook weleens. Nu Gelukkig geen last meer van. Maar leuk was anders..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:13

sorry maar ik vind die vraag ook helemaal niets!

ik zou je meteen daarna vragen: 'waarom wil je dat weten?!?'

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:15

Esplendido schreef:
Ik vind het ook een vraag die je niet hoort te stellen hoe nieuwsgierig je ook bent. Ook als iemand tegen je vertelt dat ze zwanger is gaat het je niks aan of de zwangerschap gepland is of niet. Ik vind dat iets tussen de ouders van het kindje. En als ze je willen vertellen of het gepland is of niet doen ze dat heus wel. Door het te vragen breng je ze in een lastige positie. Want zeggen dat gaat je niks aan is niet makkelijk en dan wordt er meteen gedacht dat het ongepland is en anders moet je iets wat privé is vertellen wat je misschien helemaal niet wil vertellen.

Precies dat. Ik was 23 en zwanger en kreeg die vraag een paar keer. Kom op zeg, daar heb je niks mee te schaften.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:15

Op zich hoeft de vraag voor een aanstaande moeder/ouder niet vervelend te zijn, maar het kán wel.
Het verhaal er achter is soms mooi, soms pijnlijk, soms ontroerend.

In mijn beleving hangt het af van de relatie tussen vraagsteller en ouder of je de vraag stelt.
Is het pure nieuwsgierigheid of oprecht meeleven?
Op een openbaar forum zou ik deze vraag niet stellen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:17

Vind ik hélemaal geen rare vraag hoor!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:45

druppeltje schreef:
Ik vind het ook een rare vraag, alles onder de 23 ga ik eigenlijk vanuit dat het ongepland is. Ik zie geen enkele reden om voor die tijd bewust aan kinderen te beginnen. Niet verkeerd opnemen! Ik kreeg deze vraag ook op mijn 28ste, ik vond het erg brutaal en onbeschoft. Wat dan nog, zie je dat kind over een paar jaar "jij was niet gepland"?

Wat een onzin zeg :roll: Sommige mensen onder de 23 hebben hun leven wel al op een rijtje, oftewel beide ouders werken (en hebben een vast contract), hebben een huisje en kunnen het betalen én hebben ook nog eens een (gewenste en geplande) kinderwens. Dat jij het je niet kan voorstellen betekend niet dat het niet zo is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:49

Beb_bokt schreef:

Ik hoorde ook dat ik niet gepland was, maar heb daardoor niet minder liefde gehad, niet minder aandacht en ook niet minder middelen dan de rest. Ik kwam, was hartstikke welkom maar ben niet bewust verwekt.