Ik ben "racistisch"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:23

Bambolina schreef:
Ik vind het eigenlijk heel jammer dat ik toch al meteen weer een paar generaliserende reacties zie.. 'Wij' blanken hebben eeuwen lang alle andere rassen onderdrukt, en een aantal van 'ons' snapt niet helemaal dat wij in het hele racisme verhaal dus een sterke overhand hebben. Wij zijn degenen die het hebben veroorzaakt; en nu moeten we dat SAMEN oplossen. Respect moet je eerst zaaien en dan pas oogsten. De enigen die het verdraaide stereobeeld van de racistische blanke kan verbreken zijn wij zelf- net als dat allochtonen en allochtoon-uitziende mensen de enige zijn die het verdraaide stereobeeld van de 'criminele' allochtoon kan verbreken. Wees gewoon verstandig en begin bij jezelf ipv de schuld altijd maar op de andere partij te schuiven. En denk er ook bij na als je van racisme wordt beschuldigd dat het zomaar heel terecht zou kunnen zijn.

Overigens niet aan TS gericht dit, die daadwerkelijk met een crimineel te maken heeft, die jammer genoeg zijn kleurtje heeft misbruikt, waarmee hij niet alleen TS maar ook 'zijn' eigen mensen tekort doet.

Nou ik vind dit echt gigantische onzin hoor :')

Ik heb helemaal geen racisme veroorzaakt en ik pik het niet dat sommige getinte mensen zich graag in een slachtofferrol duwen. Tegenwoordig vind ik dat er al heel snel wordt rond gegooid met de term racisme. Als je over een gekleurde man op tv zegt dat hij niet goed kan zingen, ben je al racistisch :+.
Ook in de situatie van TS is het diep triest dat ze wordt uitgemaakt voor racist. Ik kan me er echt aan ergeren de laatste maanden, overal wordt een probleem van gemaakt, een zwarte piet is racistisch, een getinte man die niet kan zingen is racistisch, opsporing verzocht waarop vaak getinte mensen staan, is racistisch en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Heel jammer allemaal :n.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:07

Jeetje waarom gelijk die toon? :\ Misschien moeten jullie mijn reactie even rustig nog een keer lezen. We maken met z'n allen deel uit van de maatschappij en dragen met zijn allen de verantwoordelijkheid om dat een fijne maatschappij te maken. Negatieve stereotypes ontstaan met een reden en het is aan ons ALLEMAAL om daar wat aan te veranderen. Er is hier geen partij die meer gelijk heeft dan de ander, ik zeg ook niet dat je random aan vreemdelingen je excuses aan moet gaan bieden. Ik zeg dat je elkaar met respect moet behandelen en als je het over een andere bevolkingsgroep gaat hebben dat je dat ook respectvol moet doen, en dus niet 'jaaa die zwarten dit dat...' Er is geen ras/volk/religie die meer respect verdiend dan een ander ras/volk/religie.

Cinderella

Re: Ik ben "racistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:12

Ik snap je wel Bambolina, maar wij staan heel ver weg van de onderdrukkingen in het verleden.
Ik doelde meer op je laatste zin ''En denk er ook bij na als je van racisme wordt beschuldigd dat het zomaar heel terecht zou kunnen zijn. ''

Daar zit het mij gewoon dwars, omdat het de laatste jaren een hype lijkt om anderen uit te maken voor racist. Er wordt te snel gegooid met die term.

Ik denk dat veel mensen de woorden 'zwarte' of 'neger' gebruiken, omdat ze geen betere benaming hebben, daarom gebruik ik altijd de woorden 'getint mens', maar ook dat schijnt racistisch te zijn.
Tja, 'jullie blanken' klinkt ook niet netjes, dat is hetzelfde als anderen 'jullie bruinen' te noemen, maar dat is dan wel weer racistisch.

Het is gewoon een gevoelig onderwerp en heeel lastig :j.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:36

Ik had het eigenlijk nog niet eens zo zeer over dat er dan 'zwarten' wordt gezegd (zulke termen getuigen imo eerder van een beetje wereldvreemdheid ofzo..) maar dat degene die het zegt er een heel ras (of als je inderdaad 'zwarte' zegt een heleboel rassen en volkeren) aanhaalt. En dát is dus racisme- om dat dan te gaan ontkennen vind ik op z'n zachts gezegd nogal eigenaardig.

Ik geloof dat wij onlosmakelijk verbonden zijn met de acties van onze voorvaderen in het verleden. Zo is namelijk de enorme ongelijkheid in deze wereld ontstaan. Het zijn als je er zo over na denkt nog altijd de 'blanken' (west Europa + Amerika) die de macht en het geld hebben, en dus ook degenen die de middelen hebben om het allemaal wat beter te verdelen. Dat is natuurlijk niet persoonlijk jouw schuld of van welke 'gewone burger' dan ook, je kiest niet waar je geboren wordt. Maar het minste wat men kan doen is respectvol zijn ipv zich steeds maar af te zetten van andere rassen/bevolkingsgroepen.

Maar het is en blijft zoals je zegt inderdaad een enorm gevoelig en lastig onderwerp. Zoals ik eerder al zijn, als het makkelijk was dan bestond er geen racisme meer.

LoveUggs

Re: Ik ben "racistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:47

Zeggen dat iets racistisch is is heel makkelijk natuurlijk.
Maar het verschil tussen racisme en iets zeggen of doen is erg groot..
Een heel makkelijk voorbeeld;
Ik heb een turkse college, en we zijn hele geode vriendinnen. Ik heb laatst een aanrijding gehad en vertelde dit aan haar. Vertelde dat het een hele asociale turkse man was. Peukie in zn bakkes, in het turks met vrienden praten, staan bellen terwijl ik wat wil afhandelen. Uiteindelijk heb ik de politie gebeld omdat meneer zijn schade formulieren niet wou invullen. (voor de duidelijkheid, hij is met zn auto achterop mijn scooter geknalt dus behoorlijk wat schade) Nadat ik had opgehangen, had ik de politie gebeld omdat hij een turk was, dus ik was racistisch. Mijn collega vond dit ronduit asociaal van hem. Zei me dat ik geen racist was door de politie te bellen, maar dat hij gewoon belachelijk bezig was.

Verder vind ik dat als iemand zegt dat jij racistiesch bent omdat je blank bent, dat ze zelf onwijs racistiesch bezig zijn. :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:49

Als je het niet al bent zou je er soms rascistisch van worden -O-

Ik heb gewoon het idee dat 'wij als blanken' alles tegenwoordig maar moeten tolereren omdat we anders rastisten genoemd worden en dat 'zij als gekleurden' een heleboel kunnen doen en laten omdat ze zich achter dat woordje verschuilen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen anders gekleurde mensen en ik vind het verschrikkelijk hoe er wel eens mee om gegaan wordt, maar er zit ook een andere kant aan. (waar komen anders de vooroordelen vandaan?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:51

@TS: Nee, je bent niet racistisch. Je bent tussen een junk en zijn fix gekomen/dealer en zijn inkomen en dan krijg je agressie (gelukkig verbaal in dit geval).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:56

Molfre schreef:
Als je het niet al bent zou je er soms rascistisch van worden -O-

Ik heb gewoon het idee dat 'wij als blanken' alles tegenwoordig maar moeten tolereren omdat we anders rastisten genoemd worden en dat 'zij als gekleurden' een heleboel kunnen doen en laten omdat ze zich achter dat woordje verschuilen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen anders gekleurde mensen en ik vind het verschrikkelijk hoe er wel eens mee om gegaan wordt, maar er zit ook een andere kant aan. (waar komen anders de vooroordelen vandaan?)

Denk niet dat vooroordelen het juiste word is, maar meer het idee van hoe een bepaalde groep mensen zich gedragen. Wij denken; turken en marrokanen zijn acosiaal, stelen uit winkels, en op straat, aggressief... Polen, stelen je huis leeg, wietplantages in huis, asociaal.. Antilianen en surinamers, zijn enorm luidruchtig, sommige erg vriendelijk, en anders het tegenovergestelde..

En over ons word gedacht dat wij rasictisch zijn..
En velen van ons, kunnen ook bedenken dat niet iedereen hetzelfde is. Dat de kwade het voor de geode verpesten.. Maar vaak heb ik het idee dat dit andersom niet het geval is.
Ik woon ook in een buurt met veel buitenlanders, en op sommige momenten voel ik mijzelf een buitenlander in mijn eigen land.. Er zijn meer moskeeen dan kerken bij wijze van spreken. Helemaal in mijn buurt.. Een Moskee afbreken mag niet, dit is heilig. Doen ze dit wel; dan ben je racistisch. Maar ze komen er wel alleen maar bij, plek voor nieuwbouw is er bij ons niet meer. Staan oude kerkjes en gloednieuwe moskeeen.. Maar wij zijn O zo racistisch hier in Nederland..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:00

Ik denk dat er tegenwoordig heel snel een racistische ondertoon aan een situatie wordt gegeven als er een gekleurd persoon bij betrokken is. Soms echt gewoon totaal onnodig. Een aantal weken terug bij de overval op een juwelier in Deurne was ook een Marokkaanse jongen doodgeschoten. Nog dezelfde dag stonden er tig jongeren te protesteren over hoe racistisch de juwelier wel niet was.. :? Ik denk dat de beste vrouw heeft geschoten omdat meneer een gewapende overval aan het plegen was, niet omdat hij Marokkaans was..

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:07

chocobroodje schreef:
Je bent 21? Ik vind het ook wel banketstaaf dat je werkgever het hele drugsprobleem bij jullie (personeel) legt. Blijkbaar is het bij jullie een veel voorkomend probleem. En er zal ook best wel wat angst achter zitten. Jij hebt er een aantal uit gegooid, maar ben je de enige? Doen je collega's het ook of durven ze niet? En hebben ze dan een cafe verbod of komen ze de dag erna weer gewoon terug?

Nee hoor, ik ben niet de enige. Ze proberen het bij iedereen. Helaas voor hun hebben wij geen doetjes achter de bar staan, maar een team stoere mensen die hun hand nergens voor om draaien. Mijn werkgever kan er weinig aan doen. Het is nu goed onder controle. Zo heel af en toe proberen ze het weer eens. Dan krijgen ze hard op hun flikker en blijven ze weer een paar maanden weg :) De eerste keer stond ik wel met knikkende knietjes, maar nu ben ik er niet meer bang voor. Ik word er alleen heel boos van dat ze een leuk kroegje op die manier proberen te verpesten. Dat doen ze maar lekker ergens anders.
Als ik een avondje ga stappen zitten ze me vaak nauwlettend in de gaten te houden vanaf de andere kant van de kroeg, maar ze durven uiteindelijk niks hoor. Daar ben ik niet zo bang voor.

Overigens maakte iemand de opmerking dat die opmerking: Alle blanken zijn racistisch een racistische opmerking is. Dat klopt! Dit heb ik ook tegen deze beste man toen gezegd waarna ik te horen kreeg dat dat niet kon, want hij was donker van huidskleur :Y) Jaja.

Rare wereld leven we toch ook in.. Het lucht in ieder geval wel op het eens van me afgeschreven te hebben :)
Laatst bijgewerkt door Cubone op 15-05-14 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:08

Bambolina schreef:
Ik vind het eigenlijk heel jammer dat ik toch al meteen weer een paar generaliserende reacties zie.. 'Wij' blanken hebben eeuwen lang alle andere rassen onderdrukt, en een aantal van 'ons' snapt niet helemaal dat wij in het hele racisme verhaal dus een sterke overhand hebben. Wij zijn degenen die het hebben veroorzaakt; en nu moeten we dat SAMEN oplossen. Respect moet je eerst zaaien en dan pas oogsten. De enigen die het verdraaide stereobeeld van de racistische blanke kan verbreken zijn wij zelf- net als dat allochtonen en allochtoon-uitziende mensen de enige zijn die het verdraaide stereobeeld van de 'criminele' allochtoon kan verbreken. Wees gewoon verstandig en begin bij jezelf ipv de schuld altijd maar op de andere partij te schuiven. En denk er ook bij na als je van racisme wordt beschuldigd dat het zomaar heel terecht zou kunnen zijn.

Overigens niet aan TS gericht dit, die daadwerkelijk met een crimineel te maken heeft, die jammer genoeg zijn kleurtje heeft misbruikt, waarmee hij niet alleen TS maar ook 'zijn' eigen mensen tekort doet.

Ik kan me hier dus wel bij aansluiten. Blanken mensen hebben eeuwenlang andere rassen veroordeeld wat niet al te vriendelijk verliep en veel levens heeft gekost. Blanke mensen staan nog steeds bovenaan de trap op het maar zo te zeggen. Er heerst veel meer armoede en criminaliteit onder de andere rassen en als je als blank gekleurd persoon word geboren ben je dus een stapje voor. Veel mensen ontkennen het maar de apartheid is nog steeds niet verdwenen uit deze wereld... Ik ben overigens zelf gewoon blank en ga om met alle culturen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:48

Cubone schreef:
"Jij bent blank, dus jij bent racistisch".

Dus, dit is vast en zeker geen racisme? Ik bedoel, jij wordt dan uitgemaakt voor 'blanke', en dat is ook oordelen op huidskleur.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:04

TS vervelend zo'n figuur in je zaak.
Zoals iemand al schreef bekrompenheid zit in je geest en niet in je huidskleur.
Ik vind dat je goed hebt gehandeld.

Offtopic, slavenhandel is al eeuwen oud.
Grieken en Romeinen hadden al slaven.

Men ging op grote schaal slaven importeren uit Afrika, waar stamhoofden graag krijgsgevangenen, misdadigers, ongehoorzame slaven en dergelijken voor een goede prijs van de hand deden.
Oftewel zwarten verkochten zwarten.