Vjestagirl schreef:En toch is het zo. In Nederland in ieder geval.
Dat wist ik dus niet, Ik zal eens opzoeken of dat in België ook zo is

Want dat is wel belangrijk om rekening mee te houden
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
fohadie schreef:@Percy: Ja, sorry ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb.
Vivat schreef:Ik vind dat je goed gehandeld hebt TS, jouw hart zit op de goede plek, maar ik denk die van de andere zorgverleners ook, door alle bezuinigingen en steeds zwaardere administratieve lasten zijn er gewoon steeds minder 'handen aan het bed' zoals onze politici dat zo mooi benoemen.
Ik zou wel informeren of overleggen met een teamleider/afdelingshoofd oid hierover, zodat jij je hart ook even kunt luchten en mogelijk zullen ze je duidelijk(er) uitleggen hoe je in zulke situaties mag handelen, als in wat mag wel wat mag niet. Zoals hierboven aangegeven wat als er iets gebeurd, ik weet niet hoe de regels etc zijn maar het zou op zijn zachstgezegd niet fijn zijn als jij super je best doet en er gaat iets mis en je wordt daar dan verantwoordelijk voor gehouden
fohadie schreef:friendly schreef:Ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor! Zo zou ik het ook zeker gedaan hebben. In mijn ogen laat je een overstuur iemand nooooit alleen. Wat heeft dat ook voor zin? En waarom..? Ik heb geen flauw idee, ik snap dit soort dingen niet hoor..
Dank je. Het is nu al een paar dagen geleden maar ik zit er eigenlijk nog steeds mee. Ik vond het niet normaal iig.
Ik ben heel erg benieuwd naar de andere kant van het verhaal, nl de verzorgende zelf hoe zij hier tegenaan kijken. Misschien zie ik wel iets over het hoofd of zie ik het verkeerd. Ik heb natuurlijk makkelijk praten als vrijwilligster.
Vjestagirl schreef:cooper schreef:Nee dat realiseer ik me niet...Ik ben opvoedster van opleiding, en ik werk daar als vrijwilligster soms, wat is daar gevaarlijk aan?
Jij hebt niet de opleiding om die taken te verrichten, plus dat je niet in dienst bent bij dat huis. Als er iets gebeurd ben jij persoonlijk aansprakelijk (bij medewerkers is dat huis het) en omdat je geen opleiding of niets in die richting hebt ben je ook niet verzekerd... Houdt in dat als iemand valt en een heup breekt (bijvoorbeeld) dat jij dan alle medische kosten etc. moet betalen.
Wendy schreef:Vjestagirl schreef:
Jij hebt niet de opleiding om die taken te verrichten, plus dat je niet in dienst bent bij dat huis. Als er iets gebeurd ben jij persoonlijk aansprakelijk (bij medewerkers is dat huis het) en omdat je geen opleiding of niets in die richting hebt ben je ook niet verzekerd... Houdt in dat als iemand valt en een heup breekt (bijvoorbeeld) dat jij dan alle medische kosten etc. moet betalen.
Nee hoor, dat moet de instelling waarvoor je werkt. Zij laten je namelijk handelingen verrichten waarvoor je niet gekwalificeerd bent.
Vjestagirl schreef:Wendy schreef:
Nee hoor, dat moet de instelling waarvoor je werkt. Zij laten je namelijk handelingen verrichten waarvoor je niet gekwalificeerd bent.
Ze werkt er niet. Haar moeder werkt er, zij komt alleen maar helpen.
fohadie schreef:Helaas, iig in Nederland niet. Wat ik al eerder aanhaalde: Ik mag officieel bij mensen die in een rolstoel zitten nog geen jas aantrekken. Is echt een verzekeringskwestie. Jij bent dan aansprakelijk, niet je opdrachtgever. Daar zijn mensen voor die er voor geleerd hebben.
Vjestagirl schreef:Er is namelijk een aantal mensen wat dit (bewust of onbewust) doet zodat ze snel geholpen worden. Iemand gewoon even rustig laten zitten in een omgeving waar dit niet gevoed wordt en waar ze zichzelf geen kwaad kunnen doen is best n goede oplossing.
Shadow0 schreef:Vjestagirl schreef:Er is namelijk een aantal mensen wat dit (bewust of onbewust) doet zodat ze snel geholpen worden. Iemand gewoon even rustig laten zitten in een omgeving waar dit niet gevoed wordt en waar ze zichzelf geen kwaad kunnen doen is best n goede oplossing.
Nee, dat lijkt me geen goede oplossing. Alsof het vreemd is om te verwachten dat je geholpen wordt als het nodig is. (In een verzorgingstehuis nota bene.)
Het 'niet voeden' lijkt me dan ook eerder gericht op het belang van het tehuis, door het trainen van de mensen zodat ze het niet in hun hoofd halen om lastig te gaan doen, dan als iets dat werkelijk in het belang van de mensen zelf is.
superpony schreef:Het is niet normaal. Denk dat heel veel mensen niet weten hoe het is voor ze ermee te maken krijgen.
Het is niet alleen in een verpleeg/verzorgingstehuis, ook bejaardenhuizen, ziekenhuizen en de gehandicapte zorg is schandalig slecht.
Ja, heb er helaas ervaring mee. oa is mijn broer van 36 zwaar gehandicapt. Hij woont thuis bij onze moeder van 70!! die hem dagelijks verzorgd. Hij gaat naar dagbesteding, waar het ook niet zo best gesteld is.
Mensen mogen alleen op gepaste tijden drinken of naar het toilet bijv. Nu is het zelfs zo dat ze het lef hebben aan mijn moeder te vragen of iemand van de familie af en toe wat wil komen doen, omdat zij er geen tijd voor hebben. Als ik hem kom halen, zit er altijd iemand op de laptop en doen ze niks met de cliënten. Wij hebben amper al familie en doen heel veel met hem in onze tijd. Mijn moeder heeft verder geen hulp en doet alles zelf. Dus aankleden, eten geven, als hij thuis komt verschonen, eten, weer verschonen en naar bed etc etc. Eigen keus en wij zijn dichterbij komen wonen om te helpen waar we kunnen en het nodig is. Maar in een woonhuis is het zo slecht........
Ook wordt er bezuinigd op het eten en drinken. Al jaren neemt mijn broer zelf zijn eten mee, maar nu is bijv ook chocomelk te duur geworden.
Hij heeft 2 weken gelogeerd in een woonhuis, toen mijn moeder geopereerd werd. Hij kan niet in ons niet aangepaste huis en mn moeder had thuis echt even rust nodig.
Ook daar krijgen mensen op gepaste tijd drinken, eten wat de pot schaft, tv kijken, onder de douche of opfrissen en naar bed.
Mijn broer wilde een voetbalwedstrijd af kijken, maar dit was niet mogelijk. Om 22uur gaan de deuren dicht en op slot. Vanuit een centrale kamer wordt er verder gecontroleerd voor de nacht.
Toen had een jonge dame van begin 20 nog het lef om tegen mn moeder van 70!! Die ook hard gewerkt heeft als kapster van haar 15e t/m 65e. Dat zij niet wilden overwerken, omdat dat niet werd uitbetaald. Daar moet je dan maar begrip voor opbrengen........
Nu hebben wij dus altijd een kapsalon gehad ( moeder en ik ) en wij, maar ook ons personeel werkten tot onze klanten klaar en tevreden waren. Overuren werden ook niet uitbetaald en nooit iemand die zeurde.
Ik hoor veel mensen uit de zorg het altijd voor hun werk opnemen en dat snap ik, zou ik vast ook doen. Maar het is lekker makkelijk kletsen als je werkt voor je loon en naar je eigen veilige, leuke huisje gaat. Vraag me af hoeveel mensen dit werk daadwerkelijk nog met hun hart doen. Het gaat in ieder geval al bij de directie goed fout, waar stevig bezuinigt wordt op de verkeerde dingen ten koste van de clieenten.
Instellingen zijn erg makkelijk met hun bestedingen. Ik heb hun voorraad weleens gezien en zie ook hoe makkelijk ze zijn met de spullen.
Mijn broer viel door zijn douchebrancard heen. Die moest aangevraagd. Pas weken later komt er iemand kijken. Die stuurde een goedkeuring. Daarna kwam er alsnog iemand kijken of het echt wel nodig was.
Mijn broer wordt daar dus 3x pd thuis op verschoond en aangekleed etc. Zonder dat ding kan het niet.
Bij de instelling staan er hele rijen die nooit gebruikt worden. Maar als een dame van 20 klaagt over rugpijntjes, staat er binnen no time een nieuwe.....Meegemaakt, dus absoluut keiharde waarheid.
Mijn broer is 36 en het was vroeger echt anders. anno 2014 gaan we achteruit ipv vooruit.
En dan kan ik nog een boek schrijven over het bejaardenhuis/verzorgingstehuis waar mn oma jaren heeft gewoond en de ziekenhuizen waar ik zelf meerdere keren in heb gelegen.
Zo goed gaat het allemaal niet en het is een grote schande, maar zolang iedereen alles goedpraat......
Er zitten mensen in woonhuizen die nooit meer familie of iemand zien, gek he dat ze aandacht willen?!
De instelling van werkenden is tegenwoordig heel slecht en ze worden gesteund door allerlei regeltjes en de Arbowet waar ze achter kunnen schuilen.
Ik zei op een vergadering dat mijn broer thuis anders duidelijk maakte als hij iets wil. Zegt zijn begeleidster ( die zelf in zeer slechte conditie is ) dat hij dan maar even moet wachten of daar maar aan moet wennen........ Ik heb haar gevraagd of zij dat ook doet? Als ik moet plassen, ga ik toch echt. En een natte zooi opruimen is echt meer werk.
Mijn oma stonk soms gewoon omdat ze maar 1x pw mochten douchen. Was teveel werk. Maar toen ik haar een keer thuis kwam brengen en iets vroeg, moesten ze lunchen. Nou geloof me, ik heb amper ooit pauze gekend en als iemand iets vraagt, kan dat ook wel even daarna. Ze willen gewoon kletsen en roken en laten mensen wachten.
In ziekenhuizen zoveel meegemaakt.
Er zitten echt fijne mensen tussen die hun werk nog met liefde doen of willen doen. Die maken nog het verschil voor vele mensen, maar het worden er steeds minder.
Als je officieel vrijwilligerswerk doet is het de instelling die voor jou verantwoordelijk is. Zij laten je dingen doen. En iedereen weet dat ze steeds meer op vrijwilligers lopen.