Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:51

Vjestagirl schreef:
En toch is het zo. In Nederland in ieder geval.

Dat wist ik dus niet, Ik zal eens opzoeken of dat in België ook zo is :)
Want dat is wel belangrijk om rekening mee te houden

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 23:52

@Percy: Ja, sorry ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb. ;)

Vjestagirl: Ja dat verschil weet ik, juist doordat ik voornamelijk vrijwillig op de dementerende afdeling. Daar woonde deze mevrouw niet, en niet omdat er geen plek is, want er zijn nu twee plekken vrij op die afdeling. Dit was overduidelijk geen aandachtvragerij. Het enige wat er hoefde te gebeuren was dat mevrouw. veilig op haar kamer kwam wat in 1 minuut geregeld kan worden. Al hadden ze maar gezegd in welke kamer mevrouw woonde en waar haar sleutel was. Dan had ik geen hulp van een "zuster" nodig gehad.

Mijn moeder werkt ook in zo'n huis maar daar schijnt het er niet zo aan toe te gaan. Is ook een vrij klein huis en dit een behoorlijk grote.

Bedankt voor de lieve reacties verder!

Over de verzekeringskwestie: Klopt, ik mag mensen bijv. niet uit hun rolstoel halen en officieel niet eens hun jas aan doen als we gaan wandelen met de rolstoel.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:52

TS helaas komt dit vaker voor in verzorgingshuizen op zo wel gesloten als open afdelingen. Werk zelf als uitzendkracht en kom zo doende in verschillende huizen. Heb zelfs meegemaakt dat ze uren alleen werden gelaten in een woonkamer en door gebrek aan toezicht ze elkaar te lijf gingen :(

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:58

Ik vind dat je goed gehandeld hebt TS, jouw hart zit op de goede plek, maar ik denk die van de andere zorgverleners ook, door alle bezuinigingen en steeds zwaardere administratieve lasten zijn er gewoon steeds minder 'handen aan het bed' zoals onze politici dat zo mooi benoemen.

Ik zou wel informeren of overleggen met een teamleider/afdelingshoofd oid hierover, zodat jij je hart ook even kunt luchten en mogelijk zullen ze je duidelijk(er) uitleggen hoe je in zulke situaties mag handelen, als in wat mag wel wat mag niet. Zoals hierboven aangegeven wat als er iets gebeurd, ik weet niet hoe de regels etc zijn maar het zou op zijn zachstgezegd niet fijn zijn als jij super je best doet en er gaat iets mis en je wordt daar dan verantwoordelijk voor gehouden

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:59

fohadie schreef:
@Percy: Ja, sorry ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb. ;)

Maakt niet uit. Dacht al dat je het anders gelezen had dan ik het had bedoeld. Eigenlijk is het al van de zotte dat er vrijwilligers nodig zijn om deze mensen nog een pleziertje te gunnen.

Fijn dat die mensen, zoals jij, er zijn maar het zou toch niet zo moeten zijn.

Weet in Nederland zelfs dat mensen in een instelling moeten bijbetalen voor quality time. Hebben de ouders geld nagelaten dan kan het, volwassen, kind allerlei leuke dingen doen waar extra voor betaald moet worden. Tijd gaat wel af van de reguliere zorg voor de anderen voor een deel. Degenen die geen geld hebben, die hebben nergens recht op.

Vjestagirl

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:06

Aan de andere kant: wat let deze mensen (mensen die nog goed ter been zijn of die bijvoorbeeld een elektrische rolstoel hebben) om bij elkaar te gaan zitten en de tv aan te zetten of een kaartje te leggen? Waarom moet dat gedaan worden met een verzorgende erbij?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 00:09

Vivat schreef:
Ik vind dat je goed gehandeld hebt TS, jouw hart zit op de goede plek, maar ik denk die van de andere zorgverleners ook, door alle bezuinigingen en steeds zwaardere administratieve lasten zijn er gewoon steeds minder 'handen aan het bed' zoals onze politici dat zo mooi benoemen.

Ik zou wel informeren of overleggen met een teamleider/afdelingshoofd oid hierover, zodat jij je hart ook even kunt luchten en mogelijk zullen ze je duidelijk(er) uitleggen hoe je in zulke situaties mag handelen, als in wat mag wel wat mag niet. Zoals hierboven aangegeven wat als er iets gebeurd, ik weet niet hoe de regels etc zijn maar het zou op zijn zachstgezegd niet fijn zijn als jij super je best doet en er gaat iets mis en je wordt daar dan verantwoordelijk voor gehouden

Die tip kreeg ik ook van iemand anders (Sorry even vergeten wie) ook. Er is een "hoofd" vrijwilligers maar die is helaas erg makkelijk. Zegt gerust dat ik wel een jas aan mag trekken bij iemand en dat zij de verantwoording draagt maar ik weet dat een verzekeringsagent daar heel anders over denkt mocht het mis gaan. Maar ik zal idd wel eens aan haar vragen hoe ik met deze situaties om moet gaan want ik denk dat zij me daar wel mee kan helpen. Dank je, hier had ik zelf niet aan gedacht hoe simpel het ook eigenlijk is.

Vjestagirl: Dat wordt ook veel gedaan hoor, maar nu was het bijna bedtijd voor de bewoners en zit er normaal niemand in de woonkamer maar iedereen op de eigen kamer.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 10-05-14 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:14

fohadie schreef:
friendly schreef:
Ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor! Zo zou ik het ook zeker gedaan hebben. In mijn ogen laat je een overstuur iemand nooooit alleen. Wat heeft dat ook voor zin? En waarom..? Ik heb geen flauw idee, ik snap dit soort dingen niet hoor..

Dank je. Het is nu al een paar dagen geleden maar ik zit er eigenlijk nog steeds mee. Ik vond het niet normaal iig.

Ik ben heel erg benieuwd naar de andere kant van het verhaal, nl de verzorgende zelf hoe zij hier tegenaan kijken. Misschien zie ik wel iets over het hoofd of zie ik het verkeerd. Ik heb natuurlijk makkelijk praten als vrijwilligster.

Goed gedaan TS!!
Ik ben zelf ook vrijwilligster, en zou precies hetzelfde handelen als jou.

En ja, dit gebeurd..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:19

Tja... Vanavond na 6 uur werken riep ik ook, nee nu even niet ik moet nu zelf even plassen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:20

Ik heb gewerkt als ADLer bij een activiteitencentrum voor jongeren met NAH en ziektes als Duchenne. Op een dag waren er meestal zo'n 30 jongeren die bijna allemaal met álles geholpen moesten worden.

Er waren er ongeveer 5 voor de activiteiten en 2 voor de verzorging... Daarnaast moesten wij schoonmaken (Keuken en wc), koelkast aanvullen, etc. Mijn pieper draaide serieus overuren... En niet alleen de pieper. Heb er 1 keer pauze gehad, de rest was ik in de pauze áltijd bezig met mensen op de wc. Meestal pakte ik gauw een koekje als ik langs de keuken kwam als ik van de ene wc naar de andere ging. Anders kwam je er echt niet aan toe.

En hoe vaak het gebeurde dat mensen echt vies waren omdat het te lang duurde... De activiteitenbegeleiders zeiden vaak genoeg, laat ze maar gewoon wachten, ga eerst rustig eten. Maar dat kan ik niet, ging in de zorg omdat ik ze wou helpen, niet om ze bewust in hun eigen ontlasting te laten zitten ;(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:29

Vjestagirl schreef:
cooper schreef:
Nee dat realiseer ik me niet... :) Ik ben opvoedster van opleiding, en ik werk daar als vrijwilligster soms, wat is daar gevaarlijk aan?

Jij hebt niet de opleiding om die taken te verrichten, plus dat je niet in dienst bent bij dat huis. Als er iets gebeurd ben jij persoonlijk aansprakelijk (bij medewerkers is dat huis het) en omdat je geen opleiding of niets in die richting hebt ben je ook niet verzekerd... Houdt in dat als iemand valt en een heup breekt (bijvoorbeeld) dat jij dan alle medische kosten etc. moet betalen.

Nee hoor, dat moet de instelling waarvoor je werkt. Zij laten je namelijk handelingen verrichten waarvoor je niet gekwalificeerd bent.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:29

Super gedaan hoor, had gewild dat er zulke mensen in het verzorgingshuis wekte toen mijn moeder er lag.
Kan er een boek over schrijven. En dan zeker niet in positieve zin. Ik heb mijn moeder eerst een half jaar lang iedere dag om half 10 's ochtends gehaald en bracht haar dan 's avonds om te slapen weer terug, legde haar dan zelf op bed. Mijn dochter was toen net 2 jaar. En ik kon ma nog geen minuut alleen laten dan raakte ze in paniek. Na dat half jaar kon ik het niet meer aan en is ze van de open afdeling naar de gesloten afdeling geplaatst. Dit was zeker geen verbetering, er was geen tijd (zin) om haar voldoende eten en drinken te geven, als ik dan iedere middag om 2 uur kwam, werd er gezegd of ik haar nog haar eten wilde geven want dat ze eigenlijk nog niets had gegeten. Naast dementie kon ze ook niet meer lopen en door parkinson en reuma ook niet meer zelfstandig eten/drinken. Zelf heb ik voor me eigen bepaald dat als ik voor toiletgang en eten/drinken afhankelijk ben van verplegend personeel. Ik euthanasie wil.
Er zijn natuurlijk ook overal wel uitzonderingen van personeel wat wel wil.
Heel veel sterkte met je stage.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:32

Wendy schreef:
Vjestagirl schreef:

Jij hebt niet de opleiding om die taken te verrichten, plus dat je niet in dienst bent bij dat huis. Als er iets gebeurd ben jij persoonlijk aansprakelijk (bij medewerkers is dat huis het) en omdat je geen opleiding of niets in die richting hebt ben je ook niet verzekerd... Houdt in dat als iemand valt en een heup breekt (bijvoorbeeld) dat jij dan alle medische kosten etc. moet betalen.

Nee hoor, dat moet de instelling waarvoor je werkt. Zij laten je namelijk handelingen verrichten waarvoor je niet gekwalificeerd bent.

Ze werkt er niet. Haar moeder werkt er, zij komt alleen maar helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:36

Vjestagirl schreef:
Wendy schreef:

Ze werkt er niet. Haar moeder werkt er, zij komt alleen maar helpen.

Ooit gehoord van vrijwilligerswerk? Hoe dan ook, zij is zelf niet aansprakelijk, dat is haar opdrachtgever (de instelling).

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 00:37

@Jobamara: Het is geen stage maar vrijwilligerswerk. Ik kies er zelf voor om mijn spaarzame tijd " op te geven" voor de bewoners. (Als je zo mag spreken.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:37

Nee, dit is niet normaal.
En ja, in tegenstelling tot wat een aantal mensen hier beweren, heeft het personeel wel degelijk een keuze, ze hoeven dit niet zo te doen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 00:40

[/quote]

Ze werkt er niet. Haar moeder werkt er, zij komt alleen maar helpen.[/quote]
Ooit gehoord van vrijwilligerswerk? Hoe dan ook, zij is zelf niet aansprakelijk, dat is haar opdrachtgever (de instelling).[/quote]

Helaas, iig in Nederland niet. Wat ik al eerder aanhaalde: Ik mag officieel bij mensen die in een rolstoel zitten nog geen jas aantrekken. Is echt een verzekeringskwestie. Jij bent dan aansprakelijk, niet je opdrachtgever. Daar zijn mensen voor die er voor geleerd hebben.

net zoals er altijd mensen zijn die moeten plassen voordat ik ze meeneem om te gan wandelen. Ik mag ze daar niet bij helpen, maar kan wel een zuster roepen om te helpen.

minikatje

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:44

ik mis teveel informatie om hier iets over te zeggen.

wel wil ik meegaan met vjestagirl, mevrouw werd wel gevoed in haar "angstgevoel".
ik werk ook met bejaarden en soms is het simpele "mevrouw, ik haal u even een bekertje water en dan ga ik vragen wat er aan de hand is. blijft u hier maar even wachten dan vraag ik het na"het beste.
wij weten niets van wat de andere zusters aan hun hoofd hadden, wat mevrouw voor bewoonster is en wat er allemaal gespeeld heeft.

jij hebt je best gedaan en waarschijnlijk was er een communicatiefout. laat het los, werk meenemen naar huis kan heel drukkend zijn :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:05

Het is niet normaal. Denk dat heel veel mensen niet weten hoe het is voor ze ermee te maken krijgen.

Het is niet alleen in een verpleeg/verzorgingstehuis, ook bejaardenhuizen, ziekenhuizen en de gehandicapte zorg is schandalig slecht.

Ja, heb er helaas ervaring mee. oa is mijn broer van 36 zwaar gehandicapt. Hij woont thuis bij onze moeder van 70!! die hem dagelijks verzorgd. Hij gaat naar dagbesteding, waar het ook niet zo best gesteld is.

Mensen mogen alleen op gepaste tijden drinken of naar het toilet bijv. Nu is het zelfs zo dat ze het lef hebben aan mijn moeder te vragen of iemand van de familie af en toe wat wil komen doen, omdat zij er geen tijd voor hebben. Als ik hem kom halen, zit er altijd iemand op de laptop en doen ze niks met de cliënten. Wij hebben amper al familie en doen heel veel met hem in onze tijd. Mijn moeder heeft verder geen hulp en doet alles zelf. Dus aankleden, eten geven, als hij thuis komt verschonen, eten, weer verschonen en naar bed etc etc. Eigen keus en wij zijn dichterbij komen wonen om te helpen waar we kunnen en het nodig is. Maar in een woonhuis is het zo slecht........
Ook wordt er bezuinigd op het eten en drinken. Al jaren neemt mijn broer zelf zijn eten mee, maar nu is bijv ook chocomelk te duur geworden.

Hij heeft 2 weken gelogeerd in een woonhuis, toen mijn moeder geopereerd werd. Hij kan niet in ons niet aangepaste huis en mn moeder had thuis echt even rust nodig.

Ook daar krijgen mensen op gepaste tijd drinken, eten wat de pot schaft, tv kijken, onder de douche of opfrissen en naar bed.

Mijn broer wilde een voetbalwedstrijd af kijken, maar dit was niet mogelijk. Om 22uur gaan de deuren dicht en op slot. Vanuit een centrale kamer wordt er verder gecontroleerd voor de nacht.

Toen had een jonge dame van begin 20 nog het lef om tegen mn moeder van 70!! Die ook hard gewerkt heeft als kapster van haar 15e t/m 65e. Dat zij niet wilden overwerken, omdat dat niet werd uitbetaald. Daar moet je dan maar begrip voor opbrengen........
Nu hebben wij dus altijd een kapsalon gehad ( moeder en ik ) en wij, maar ook ons personeel werkten tot onze klanten klaar en tevreden waren. Overuren werden ook niet uitbetaald en nooit iemand die zeurde.

Ik hoor veel mensen uit de zorg het altijd voor hun werk opnemen en dat snap ik, zou ik vast ook doen. Maar het is lekker makkelijk kletsen als je werkt voor je loon en naar je eigen veilige, leuke huisje gaat. Vraag me af hoeveel mensen dit werk daadwerkelijk nog met hun hart doen. Het gaat in ieder geval al bij de directie goed fout, waar stevig bezuinigt wordt op de verkeerde dingen ten koste van de clieenten.

Instellingen zijn erg makkelijk met hun bestedingen. Ik heb hun voorraad weleens gezien en zie ook hoe makkelijk ze zijn met de spullen.

Mijn broer viel door zijn douchebrancard heen. Die moest aangevraagd. Pas weken later komt er iemand kijken. Die stuurde een goedkeuring. Daarna kwam er alsnog iemand kijken of het echt wel nodig was.
Mijn broer wordt daar dus 3x pd thuis op verschoond en aangekleed etc. Zonder dat ding kan het niet.

Bij de instelling staan er hele rijen die nooit gebruikt worden. Maar als een dame van 20 klaagt over rugpijntjes, staat er binnen no time een nieuwe.....Meegemaakt, dus absoluut keiharde waarheid.

Mijn broer is 36 en het was vroeger echt anders. anno 2014 gaan we achteruit ipv vooruit.

En dan kan ik nog een boek schrijven over het bejaardenhuis/verzorgingstehuis waar mn oma jaren heeft gewoond en de ziekenhuizen waar ik zelf meerdere keren in heb gelegen.

Zo goed gaat het allemaal niet en het is een grote schande, maar zolang iedereen alles goedpraat......

Er zitten mensen in woonhuizen die nooit meer familie of iemand zien, gek he dat ze aandacht willen?!

De instelling van werkenden is tegenwoordig heel slecht en ze worden gesteund door allerlei regeltjes en de Arbowet waar ze achter kunnen schuilen.

Ik zei op een vergadering dat mijn broer thuis anders duidelijk maakte als hij iets wil. Zegt zijn begeleidster ( die zelf in zeer slechte conditie is ) dat hij dan maar even moet wachten of daar maar aan moet wennen........ Ik heb haar gevraagd of zij dat ook doet? Als ik moet plassen, ga ik toch echt. En een natte zooi opruimen is echt meer werk.

Mijn oma stonk soms gewoon omdat ze maar 1x pw mochten douchen. Was teveel werk. Maar toen ik haar een keer thuis kwam brengen en iets vroeg, moesten ze lunchen. Nou geloof me, ik heb amper ooit pauze gekend en als iemand iets vraagt, kan dat ook wel even daarna. Ze willen gewoon kletsen en roken en laten mensen wachten.
In ziekenhuizen zoveel meegemaakt.

Er zitten echt fijne mensen tussen die hun werk nog met liefde doen of willen doen. Die maken nog het verschil voor vele mensen, maar het worden er steeds minder.

Als je officieel vrijwilligerswerk doet is het de instelling die voor jou verantwoordelijk is. Zij laten je dingen doen. En iedereen weet dat ze steeds meer op vrijwilligers lopen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:21

Heb ook een tijdje vrijwilliger gespeeld in een huis en ja er gebeurt van alles waarbij ik altijd alert bleef en las ik dan wel een iemand wilde brengen werd dat ook overgenomen terwijl je net met ze bezig was en ze je vroegen te helpen omdat ze het niet meer weten. Ik kwam ook een tijdje bij een man over de vloer en die had en kat en was kunstenaar geweest, op een dag werd hij uit zn huis gehaald en naar de gesloten afdeling gebracht. Ik vroeg wanneer zijn jullie terug en zn zoon zei hij komt niet meer terug. Dat kon niet anders, toen pinkte ik ook een traantje. Als ik er was ging ik altijd koffie voor hem zetten. en ook op de gesloten afdeling ben ik blijven komen. vond dat ik dat moest doen, ben ook op zn begravenis geweest als enige van het huis. En ben blij dat ik hem nog een beetje plezier heb kunnen geven hij keek altijd zo ondeugend. Nu ga ik nog wel eens bij een vrouwtje langs die amper eet en toen ik er was at ze toch meer.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:40

Normaal is het natuurlijk niet, maar het is wel de werkelijkheid waar we steeds meer naar toe gaan.
Nog even en de "angstige" mevrouw woont niet eens meer in een verzorgingstehuis maar zal thuis moeten wonen en op een belletje moeten drukken en wachten tot er iemand komt in haar thuiszorg autotje.

Daarnaast zeg je wel dat de "zuster" zegt dat ze het rustig hebben, maar wat is rustig.
Rustig en druk zijn woorden die voor iedereen een andere interpertatie hebben.
Waar ik zeg dat ik het rustig heb, vliegt het een ander aan.

Dat jij je bekommert om deze vrouw siert jou als persoon, je wilt tenslotte je werk goed doen.
Echter wanneer je niet bekend bent met de bewoners, dan weet je ook niet wat het gedrag is van deze of gene. Dit moet je leren en een mens moet je leren lezen en dat komt met de jaren.

Bovendien op de voorgaande "discussie" over verantwoording.

Hier (ziekenhuis) zijn de leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen actie's. Daar is de werkbegeleider niet aansprakelijk voor de gemaakte fout van de leerling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:30

fohadie schreef:
Helaas, iig in Nederland niet. Wat ik al eerder aanhaalde: Ik mag officieel bij mensen die in een rolstoel zitten nog geen jas aantrekken. Is echt een verzekeringskwestie. Jij bent dan aansprakelijk, niet je opdrachtgever. Daar zijn mensen voor die er voor geleerd hebben.

Laat ik er nou ook voor geleerd hebben... ik weet niet wie jou dat wijsgemaakt heeft, maar het klopt gewoon niet wat je daar zegt. De instelling is verantwoordelijk, niet jij. En daarom vinden ze het zo belangrijk dat jij geen handelingen uitvoert waarvoor je niet gekwalificeerd bent. Want als dat mis gaat, of iemand klaagt, dan hebben zij een probleem. Niet jij :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:34

Vjestagirl schreef:
Er is namelijk een aantal mensen wat dit (bewust of onbewust) doet zodat ze snel geholpen worden. Iemand gewoon even rustig laten zitten in een omgeving waar dit niet gevoed wordt en waar ze zichzelf geen kwaad kunnen doen is best n goede oplossing :).

Nee, dat lijkt me geen goede oplossing. Alsof het vreemd is om te verwachten dat je geholpen wordt als het nodig is. (In een verzorgingstehuis nota bene.)

Het klinkt dan ook behoorlijk als het aanpassen van de mensen aan het systeem, ipv mensen als waardevolle individuele personen te beschouwen die recht hebben om als persoon gezien en behandeld te worden.

Het 'niet voeden' lijkt me dan ook eerder gericht op het belang van het tehuis, door het trainen van de mensen zodat ze het niet in hun hoofd halen om lastig te gaan doen, dan als iets dat werkelijk in het belang van de mensen zelf is.

(En dan komen er vast een boel tegenwerpingen over werkdruk en bezuinigen, maar het risico zit er in hoe normaal we het gaan vinden om het systeem belangrijker te zien dan de individuele persoon die zorg en veiligheid nodig heeft.)

TS: heel goed gedaan. Word alsjeblieft niet harder :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:41

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Er is namelijk een aantal mensen wat dit (bewust of onbewust) doet zodat ze snel geholpen worden. Iemand gewoon even rustig laten zitten in een omgeving waar dit niet gevoed wordt en waar ze zichzelf geen kwaad kunnen doen is best n goede oplossing :).

Nee, dat lijkt me geen goede oplossing. Alsof het vreemd is om te verwachten dat je geholpen wordt als het nodig is. (In een verzorgingstehuis nota bene.)

Het 'niet voeden' lijkt me dan ook eerder gericht op het belang van het tehuis, door het trainen van de mensen zodat ze het niet in hun hoofd halen om lastig te gaan doen, dan als iets dat werkelijk in het belang van de mensen zelf is.

Hoezo lijkt niet voeden van angst je gericht op het belang van het huis? Wat heeft dat mensje eraan als er iemand naast haar zit die haar (onbewust en onbedoeld!) alleen maar banger maakt dan ze is?

Nee het is niet vreemd om te verwachten dat je direct geholpen wordt zodra het nodig is. Het is wel naïef en idealistisch.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:52

superpony schreef:
Het is niet normaal. Denk dat heel veel mensen niet weten hoe het is voor ze ermee te maken krijgen.

Het is niet alleen in een verpleeg/verzorgingstehuis, ook bejaardenhuizen, ziekenhuizen en de gehandicapte zorg is schandalig slecht.

Ja, heb er helaas ervaring mee. oa is mijn broer van 36 zwaar gehandicapt. Hij woont thuis bij onze moeder van 70!! die hem dagelijks verzorgd. Hij gaat naar dagbesteding, waar het ook niet zo best gesteld is.

Mensen mogen alleen op gepaste tijden drinken of naar het toilet bijv. Nu is het zelfs zo dat ze het lef hebben aan mijn moeder te vragen of iemand van de familie af en toe wat wil komen doen, omdat zij er geen tijd voor hebben. Als ik hem kom halen, zit er altijd iemand op de laptop en doen ze niks met de cliënten. Wij hebben amper al familie en doen heel veel met hem in onze tijd. Mijn moeder heeft verder geen hulp en doet alles zelf. Dus aankleden, eten geven, als hij thuis komt verschonen, eten, weer verschonen en naar bed etc etc. Eigen keus en wij zijn dichterbij komen wonen om te helpen waar we kunnen en het nodig is. Maar in een woonhuis is het zo slecht........
Ook wordt er bezuinigd op het eten en drinken. Al jaren neemt mijn broer zelf zijn eten mee, maar nu is bijv ook chocomelk te duur geworden.

Hij heeft 2 weken gelogeerd in een woonhuis, toen mijn moeder geopereerd werd. Hij kan niet in ons niet aangepaste huis en mn moeder had thuis echt even rust nodig.

Ook daar krijgen mensen op gepaste tijd drinken, eten wat de pot schaft, tv kijken, onder de douche of opfrissen en naar bed.

Mijn broer wilde een voetbalwedstrijd af kijken, maar dit was niet mogelijk. Om 22uur gaan de deuren dicht en op slot. Vanuit een centrale kamer wordt er verder gecontroleerd voor de nacht.

Toen had een jonge dame van begin 20 nog het lef om tegen mn moeder van 70!! Die ook hard gewerkt heeft als kapster van haar 15e t/m 65e. Dat zij niet wilden overwerken, omdat dat niet werd uitbetaald. Daar moet je dan maar begrip voor opbrengen........
Nu hebben wij dus altijd een kapsalon gehad ( moeder en ik ) en wij, maar ook ons personeel werkten tot onze klanten klaar en tevreden waren. Overuren werden ook niet uitbetaald en nooit iemand die zeurde.

Ik hoor veel mensen uit de zorg het altijd voor hun werk opnemen en dat snap ik, zou ik vast ook doen. Maar het is lekker makkelijk kletsen als je werkt voor je loon en naar je eigen veilige, leuke huisje gaat. Vraag me af hoeveel mensen dit werk daadwerkelijk nog met hun hart doen. Het gaat in ieder geval al bij de directie goed fout, waar stevig bezuinigt wordt op de verkeerde dingen ten koste van de clieenten.

Instellingen zijn erg makkelijk met hun bestedingen. Ik heb hun voorraad weleens gezien en zie ook hoe makkelijk ze zijn met de spullen.

Mijn broer viel door zijn douchebrancard heen. Die moest aangevraagd. Pas weken later komt er iemand kijken. Die stuurde een goedkeuring. Daarna kwam er alsnog iemand kijken of het echt wel nodig was.
Mijn broer wordt daar dus 3x pd thuis op verschoond en aangekleed etc. Zonder dat ding kan het niet.

Bij de instelling staan er hele rijen die nooit gebruikt worden. Maar als een dame van 20 klaagt over rugpijntjes, staat er binnen no time een nieuwe.....Meegemaakt, dus absoluut keiharde waarheid.

Mijn broer is 36 en het was vroeger echt anders. anno 2014 gaan we achteruit ipv vooruit.

En dan kan ik nog een boek schrijven over het bejaardenhuis/verzorgingstehuis waar mn oma jaren heeft gewoond en de ziekenhuizen waar ik zelf meerdere keren in heb gelegen.

Zo goed gaat het allemaal niet en het is een grote schande, maar zolang iedereen alles goedpraat......

Er zitten mensen in woonhuizen die nooit meer familie of iemand zien, gek he dat ze aandacht willen?!

De instelling van werkenden is tegenwoordig heel slecht en ze worden gesteund door allerlei regeltjes en de Arbowet waar ze achter kunnen schuilen.

Ik zei op een vergadering dat mijn broer thuis anders duidelijk maakte als hij iets wil. Zegt zijn begeleidster ( die zelf in zeer slechte conditie is ) dat hij dan maar even moet wachten of daar maar aan moet wennen........ Ik heb haar gevraagd of zij dat ook doet? Als ik moet plassen, ga ik toch echt. En een natte zooi opruimen is echt meer werk.

Mijn oma stonk soms gewoon omdat ze maar 1x pw mochten douchen. Was teveel werk. Maar toen ik haar een keer thuis kwam brengen en iets vroeg, moesten ze lunchen. Nou geloof me, ik heb amper ooit pauze gekend en als iemand iets vraagt, kan dat ook wel even daarna. Ze willen gewoon kletsen en roken en laten mensen wachten.
In ziekenhuizen zoveel meegemaakt.

Er zitten echt fijne mensen tussen die hun werk nog met liefde doen of willen doen. Die maken nog het verschil voor vele mensen, maar het worden er steeds minder.

Als je officieel vrijwilligerswerk doet is het de instelling die voor jou verantwoordelijk is. Zij laten je dingen doen. En iedereen weet dat ze steeds meer op vrijwilligers lopen.

Ik schrik van jouw houding. Sowieso van de houding "ik had nooit betaalde overuren of pauze, dus een ander mag dat ook niet". Je kunt niet verwachten van mensen dat die keer op keer op keer hun vrije tijd opofferen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze zichzelf kapot werken omdat jij dat normaal vond voor jezelf.

Ook vind ik het jammer dat je denkt dat de directie van een zorginstelling geld weggooit. Er komt gewoon maar heel weinig binnen. Ieder dubbeltje wordt 10x omgedraaid voordat het uitgegeven wordt.

Werken in de zorg doe je niet omdat het zo goed betaald, want ik verzeker je: dat doet het niet. In verhouding tot hoe zwaar en hoe slopend het is (ook mentaal) krijg je zo weinig betaald. Werken in de zorg is echt een passie, een roeping. Ik hou van mijn werk, en dat houdt in dat ik altijd bereid ben om een stapje extra te zetten, om mensen te helpen. Maar wel binnen de grenzen van wat ik kan en mag. Ik mag geen mensen in en uit hun rolstoel tillen, ik mag geen bewoners helpen met eten, daar ben ik niet voor opgeleid en ik ben niet verzekerd als er iets mis gaat. Hoe jammer het dan ook is, dan moeten mensen dus even wachten als ik naar een verzorgende bel om ze te helpen.

En ja, als een 20 jarige klaagt over rugpijn dan wordt ze geholpen met hulpmiddelen etc. Waarom? Omdat zij dat werk de komende 45 jaar nog moet doen. Omdat ze omstandigheden nu gewoon anders zijn dan 20 jaar geleden, toen het doorbikkelen was en vooral niet zeuren. Ja de arbo zit er dik bovenop, en waarom? Om medewerkers te beschermen tegen uitbuiting, tegen zichzelf en tegen mensen die het doodnormaal vinden dat ze pijn hebben, of verkeerde materialen of gigantisch veel uren draaien zonder pauze...