jenaplan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:05

Als pedagoge en moeder van een kind op een jenaplanschool -waar we heel bewust voor hebben gekozen- kan ik de voorgaande reacties grotendeels bevestigen. Wij kenden het jenaplan concept niet tot we voor de schoolkeuze voor ons oudste kind stonden en op een jenaplanschool in onze buurt stootten. We zijn naar een infoavond geweest en waren allebei meteen verkocht voor de theoretische kant van het systeem.

Nu sinds twee jaar onze dochter naar de jenaplanschool gaat kennen we ook de praktijk. En die heeft natuurlijk weer voor- en nadelen.
Ik ben zelf van mening dat inderdaad niet elk kind met dit systeem overweg zal kunnen. Er wordt een grote mate van zelfstandigheid verlangd, die niet elk kind zal aankunnen. Toch is het moeilijk om te zeggen welk type kind er dan niet geschikt voor zou zijn en hoe het uitdraait. Wij hadden angst dat onze dochter -heel stil en verlegen, onzeker- in het systeem misschien zou ondergaan. Niets is minder waar geweest! Ze is door de medeleerlingen op handen gedragen en geholpen en de positieve feedback die ze van hen heeft gekregen hebben haar zelfvertrouwen een boost gegeven. Het kind is in twee jaar tijd helemaal opengebloeid.
Toch heb ik ook kinderen gezien die onder gingen. Die toeklapten en helemaal onzeker werden.
Hier:
StalNollie schreef:
wat mijn is verteld door de directeur daar is dat je je school niet op je kind moet uitzoeken maar naar wat je aanspreekt. en waarom! heel simpel en zo logisch een tweede/derde/vierde kind zal automatisch naar deze school gaan maar wil niet zeggen dat deze hetzelfde karakter als je eerste kindje heeft.
dus staat je niet blind op wat past bij mijn kind. maar wat past bij ons.

ben ik het dus wel mee eens. Onze tweede dochter zal dezelfde school bezoeken. Het is een heel ander kind, bijdehand, niet op haar mondje gevallen en met een krachtig eigen willetje. Of ze het in het jenaplansysteem goed zal doen kunnen we nu nog niet weten. Maar wij staan achter deze school en dit schoolsysteem en hebben er vertrouwen in dat deze school goed is voor onze kinderen. Indien niet, zullen we niet te beroerd zijn om voor een kind een andere school te kiezen. Zoiets weet je echter pas als je het probeert. En zoals gezegd, alles staat en valt met een goede leerkracht; daar moet je altijd wat geluk mee hebben.

Tot slot: mijn dochter -en de meeste van haar medeleerlingen- gaat gráág naar school. De beste basis om te leren, toch?

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:05

Allebei mijn zussen en ik hebben op een jenaplan school gezeten.
Ik denk dat kinderen van jenaplan scholen goed kunnen samenwerken, en altijd andere kinderen willen helpen.
Mijn zus (nu 27) zat eerst op regulier basisonderwijs, en werd, letterlijk, achterin de klas gezet omdat "ze het toch nooit zou gaan snappen".
Hierna hebben mijn ouders de keuze gemaakt om haar naar een jenaplan school te doen, en het kind veranderde compleet! Van een stil meisje die niet in de klas durfde te spreken, naar een kind dat vooraan op het podium stond met weekvieringen.
Ik denk dan ook dat kinderen van een jenaplan school een boost aan zelfvertrouwen mee krijgen, omdat ze de sterke punten van ieder kind individueel naar voren laten komen. Zo krijgen ze het gevoel dat ze dingen goed kunnen en dat is natuurlijk hartstikke goed voor je zelfvertrouwen!
Ik las net dat kinderen met dyslexie etc. Niet geschikt waren voor jenaplan, maar op onze school was daar juist heel veel aandacht voor.
Eerst werd het uitgelegd door een docent. Als je dat niet snapte gingen kinderen uit een jaar hoger het uitleggen, omdat die vaak hetzelfde denken dus ook dingen makkelijker kunnen uitleggen oo hetzelfde niveau. Vaak viel dan het kwartje al, en zo niet waren er docenten achter de hand die de tijd namen alleen met het kind en op anderen manieren het alsnog uit gingen leggen.

Ik ben dus zeker tevreden over jenaplan onderwijs!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:06

Liiszle schreef:
Ik vond het geweldig om met zijn allen in één klas te zitten. groep 6,7,8 bij elkaar, maatjes zijn en anderen helpen.
De kampen en doe dagen vond ik heerlijk. Ook de aandacht aan creatieve processen als dans/toneel/knutselen vond ik leuk.

Verantwoordelijkheid leerde ik door een weektaak. je had x aantal taken die binnen een week af moesten. aan jou om deze in te plannen. dit heeft mij geholpen in mijn vervolg opleiding.

Maar dit, combinatieklassen en weektaken, had ik ook al op de reguliere dorpsschool in de jaren 90, en daar werken alle scholen hier in de buurt mee.
Wat is dan typisch anders aan jenaplan onderwijs?

StalNollie

Re: jenaplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:12

verootje onze reguliere scholen doen dit niet hoor(alleen bij ons in de 8ste klas.) dan kies je echt voor het jenaplan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:14

Oh echt niet? Ik woon in een dorp met twee scholen en beiden werken ook met weektaken die ze zelf in moeten plannen. Ook in de nabijgelegen dorpen. (weet het toevallig omdat mijn moeder op veel scholen komt om les te geven)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:16

Ik heb 6 jaar op een jenaplan gezeten (groep 1 t/m 6)
wegens verhuizing naar andere school gegaan.
Heb het er heel erg naar mijn zin gehad, wat ik heel erg merkte toen ik naar de andere school ging is dat er een stuk minder begeleiding was.
Op de jenaplan konden ouders gewoon mee lopen tot aan de klas, bijvoorbeeld.
En dan startte de schooldag gewoon in de klas.
Op de school waar ik daarna naartoe ging was t niet de bedoeling dat ouders mee t schoolplein mee opgingen en bleef iedereen buiten tot de schooldag daadwerkelijk begon en daarna naar de klas toe.
Het in stamgroepen zitten heb je later op de middelbare weer voordeel mee omdat je dan al wat van lokaal wisselt.

Als ik de oud-klasgenoten zie van de jena-plan school hebben die ook een hoger niveau qua middelbarae school. Meesten naar de havo of hoger.
En van de school waar ik als 2e op zat gingen de meesten de KB-GT kant op..

Ik ben er iniedergeval erg positief over, maar denk dat het heel verschillend is welke school want niet elke jenaplan is t zelfde natuurlijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:22

Ik heb van groep 5 tot 8 op een Jenaplan gezeten. Wat een verademing. Doordat het een kleine school was was er veel persoonlijke aandacht. Veel grote en kleine projecten naast alle lessen waar iedereen actief bij betrokken werd en die ook erg leuk waren, veel nadruk op teamwork met jongere en oudere klasgenoten.
Daarnaast was er een goed pestprotocol, veel leuke dingen en fijne lessen.

Enige nadeel was altijd de organisatie. Een plan B was er vaak niet, en dingen als voorzorgsmaatregelen bij regen of dergelijke waren er niet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:25

Nachtlampje schreef:
Enige nadeel was altijd de organisatie. Een plan B was er vaak niet, en dingen als voorzorgsmaatregelen bij regen of dergelijke waren er niet.

Haha, herkenbaar! Dat schijnt wel een typisch probleem van alternatieve scholen te zijn. :D

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:28

soesita schreef:
Nachtlampje schreef:

Haha, herkenbaar! Dat schijnt wel een typisch probleem van alternatieve scholen te zijn. :D

Jenaplan is geen alternatieve school. Maar een onderwijsconcept dat al bijna 100 jaar bestaat.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:40

Dagele schreef:
Jenaplan is geen alternatieve school. Maar een onderwijsconcept dat al bijna 100 jaar bestaat.

Ik weet wat jenaplan is; ik heb er bewust voor gekozen om mijn kinderen naar het jenaplanonderwijs te doen. Maar omdat de meeste scholen niet op dit systeem draaien lijkt me de term "alternatief (=afwijkend van wat gebruikelijk is)" wel passend. Ik weet niet waarom je er over valt?

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:43

Omdat alternatief vaak een negatief lading heeft.
Vandaar, was niet aanvallend bedoeld.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:48

Ow OK, ik bedoelde het ook helemaal niet in de zin van "zweverig" of "new age" en zo maar gewoon in de letterlijke betekenis "anders".

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:05

Ik snap je. +:)+

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:08

Precies zo hoe Jenaplan school waar onze oudste zoon naar toe gaat, of eigenlijk al zit. Per volgende week dinsdag start ie definitief.

Alleen dat stukje over dyslectie is n.v.t. in elk geval niet de Jenaplan waar onze zoon naar toe gaat. Mochten er kind(eren) zijn met dyslectie of weet ik het wat dan krijgen die net wat meer begeleiding (tijdens intake en rondleiding hebben ze ons ook verteld dat dit nog nieuw is, maar ze willen dan zeker voor juiste oplossing komen).

liiza schreef:
Ik ga even reageren als afstuderende PABO student, misschien heb je er wat aan.

Jenaplan kan in het voordeel van een kind werken, wanneer het kind zich 'goed' ontwikkeld. De kinderen hebben er dan voordeel van dat ze met meerdere leerjaren bij elkaar zitten en leren veel van elkaar. Kinderen die al verder zijn in de leerstof steken iets op van de leerstof van hogere groepen.
Maar, wat ik een groot nadeel vind en waar ik al vrij veel kinderen op onderuit heb zien gaan is dat wanneer een kind dyslexie heeft of op een andere manier niet goed genoeg mee kan komen met 'de rest' het kind steeds verder achter gaat lopen, de problemen groter worden.

Zelf zou ik er nooit voor kiezen. Nu moet ik hierbij zeggen dat alles valt en staat met een goede leerkracht! En daar moet je net geluk mee hebben :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:16

Ik heb op een Montessori school gezeten (beetje vergelijkbaar systeem) en heb er niet ondervonden dat ik niet mee kon komen vanwege mijn dyscalculie. In mijn ervaring was er door het systeem juist ruimte voor persoonlijke aanpassing vanwege een "beperking". Zo ben ik in groep 5 een half jaar blijven zitten vanwege de dyscalculie omdat ik daardoor gewoon langer deed om rekenvaardigheden te verkrijgen. Na een half jaar naar groep 6 gegaan, en juist omdat 6/7/8 bij elkaar zaten kon mijn schooljaar qua lesstof tot aan het einde van de schooltijd anders lopen dan regulier. Toen ik in groep 8 zat hebben ze materiaal van de middelbare school voor me gehaald vooral in de talige kant en nog extra training/ondersteuning in het rekengedeelte om dat sterk genoeg te maken voor de middelbare school. (even kort door de bocht. Voor het rekenen ook nog veel persoonlijke aandacht gehad, plus mogelijkheid om verschillende manieren van aanleren te bekijken, welke het beste bij mij paste. Nee ik ben nog steeds geen ster in rekenen/wiskunde etc. en ondervind nog steeds hinder van de dyscalculie, maar de aanpak heeft zeker geholpen om me door mijn schooltijd te loodsen)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:16

Goh precies bijna zelfde info als wat wij mee kregen tijdens de intake en rondleiding. Onze zoon gaat naar groep 1 maar zit ook samen in een groep met kinderen uit groep 2. Jenaplan staat erom bekend dat de jongere kinderen ook weer leren van oudere kinderen (klas hoger).
annemerel schreef:
Allebei mijn zussen en ik hebben op een jenaplan school gezeten.
Ik denk dat kinderen van jenaplan scholen goed kunnen samenwerken, en altijd andere kinderen willen helpen.
Mijn zus (nu 27) zat eerst op regulier basisonderwijs, en werd, letterlijk, achterin de klas gezet omdat "ze het toch nooit zou gaan snappen".
Hierna hebben mijn ouders de keuze gemaakt om haar naar een jenaplan school te doen, en het kind veranderde compleet! Van een stil meisje die niet in de klas durfde te spreken, naar een kind dat vooraan op het podium stond met weekvieringen.
Ik denk dan ook dat kinderen van een jenaplan school een boost aan zelfvertrouwen mee krijgen, omdat ze de sterke punten van ieder kind individueel naar voren laten komen. Zo krijgen ze het gevoel dat ze dingen goed kunnen en dat is natuurlijk hartstikke goed voor je zelfvertrouwen!
Ik las net dat kinderen met dyslexie etc. Niet geschikt waren voor jenaplan, maar op onze school was daar juist heel veel aandacht voor.
Eerst werd het uitgelegd door een docent. Als je dat niet snapte gingen kinderen uit een jaar hoger het uitleggen, omdat die vaak hetzelfde denken dus ook dingen makkelijker kunnen uitleggen oo hetzelfde niveau. Vaak viel dan het kwartje al, en zo niet waren er docenten achter de hand die de tijd namen alleen met het kind en op anderen manieren het alsnog uit gingen leggen.

Ik ben dus zeker tevreden over jenaplan onderwijs!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:30

verootjoo schreef:
Liiszle schreef:
Ik vond het geweldig om met zijn allen in één klas te zitten. groep 6,7,8 bij elkaar, maatjes zijn en anderen helpen.
De kampen en doe dagen vond ik heerlijk. Ook de aandacht aan creatieve processen als dans/toneel/knutselen vond ik leuk.

Verantwoordelijkheid leerde ik door een weektaak. je had x aantal taken die binnen een week af moesten. aan jou om deze in te plannen. dit heeft mij geholpen in mijn vervolg opleiding.

Maar dit, combinatieklassen en weektaken, had ik ook al op de reguliere dorpsschool in de jaren 90, en daar werken alle scholen hier in de buurt mee.
Wat is dan typisch anders aan jenaplan onderwijs?

Dat is hier precies zo. Wij hebben voor onze dochter gekozen voor regulier onderwijs. Alle pro's uit het jenaplan zijn ook vertegenwoordigd op de school die zij sinds kort bezoekt. Het enige verschil is dat zij een jaarklassensysteem hebben en eigenlijk vind ik dat Op sociaal emotioneel vlak alleen maar een voordeel

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:31

Ik heb ook op een Jenaplanschool gezeten :)

Ik had het er altijd erg naar m'n zin. Vooral het kunnen werken op je eigen niveau vond ik erg fijn.
Ook het feit dat je met verschillende jaargangen in een klas zat zie ik als positief.
Ik weet niet of dat op elke Jenaplanschool zo is, maar wij hadden ook keuzecursussen. Voor een periode van zes weken deed je elke vrijdagmiddag een door jou zelf gekozen cursus. Er zat voor iedereen altijd wel wat leuks bij!
Na de basisschool ben ik naar het VWO gegaan. Ik had niet het idee dat ik voor of achter liep op m'n klasgenootjes. Wel vond ik dat de school waar ik op had gezeten veel leuker klonk dat de andere basisscholen, maar ik heb natuurlijk geen objectieve kijk.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:40

Mijn school is een vip, loot en jena school.
Zelf zit ik in vip maar jena is vooral in groepjes werken, samenwerken, verder is het niks anders dan vip. Vip is zelfstandig werken en misschien 5 minuten iets aan je buurman/vrouw vragen.

Dus Jena kan erg gezellig zijn, maar verder wel gewoon werken maar dan met andere.

Ga je toevallig naar het Rodenborch-college?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:51

Ik heb ook op een Jenaplan gezeten. Ik had het idee dat ik een enorme achterstand had toen ik naar de middelbare school ging en heb daar echt last van gehad. Ik had het gevoel altijd achter de feiten aan te moeten lopen. Ben daardoor van Havo afgestroomd naar Vmbo. Gelukkig later nog wel mijn Havo diploma gehaald, maar het heeft me veel tijd gekost. Ik weet zeker dat dit voor een groot deel te maken heeft gehad met mijn basisschooltijd.

Omdat we geen huiswerk hadden op de basisschool kende ik dat helemaal niet. Ook het zelf inplannen van taken werkte voor mij als basisschool kind gewoon niet goed. :n Ik was een kind die (ook) sturing nodig had en ik vond dat we veel te veel los gelaten werden op school.

Het was allemaal heel leuk op school, dat zeker. :) Maar achteraf gezien had ik echt 100x liever op een normale school willen zitten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:50

Sami maar kreeg je daar dan geen extra begeleiding voor.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:01

Ik heb ook op een jenaplan (basisschool) gezeten. Heel tevreden over het samenwerkings aspect, maar totaal niet tevreden over het zelfstandig werken. In mijn geval werkte we met taal en rekenkaarten, je kon er zo veel (of weinig) doen als je zelf wilt. Dit betekende voor mij dat ik halverwege groep 8 klaar was met de stof en niks meer te doen had. Voor een vriendin het tegenovergestelde, zij was nog niet eens in groep8 belandt.

De school deed hier niks aan en hoe ver je ook was je mocht gewoon naar de middelbare en ook als je te vroeg klaar was moest je de hele dag uit je neus vreten en kreeg je niet de extra uitdaging die ik nodig had.

Volgende punt is adviezen, ik kreeg een VMBO advies (terwijl ik met die kaarten snel en foutloos was). Uiteindelijk met veel pijn en moeite toch in havo-vwo brugklas geplaatst en op mijn sloffen het vwo gehaald.

Ik zou het dus niet zomaar aanraden, maar eerst goed kijken naar wat de school precies doet met leerlingen die niet het perfecte pad volgen..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:19

StalNollie schreef:
Sami maar kreeg je daar dan geen extra begeleiding voor.

Daar kan ik heel kort in zijn: nee, die kreeg je niet. Ik had moeite met rekenen en mijn ouders hebben me toen naar een extern persoon moeten sturen die me daar bijles in gaf. Op school was daar geen ruimte/mogelijkheid voor.

Wat Mereltjuh zegt sluit ik me ook bij aan. Ook wat adviezen betreft. Op de Jenaplan heb je geen cito toets, dus hun adviezen zijn een soort van natte vinger werk. (dat idee had ik een beetje)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:25

Iedere school moet aan de richtlijnen voldoen dus uiteindelijk leer je hetzelfde alleen met een andere aanpak

en ik lees hierboven weer dat iemand stof uit vmbo kreeg dus dwz uitdaging is per school verschillend

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:30

Het gaat ook niet inhoudelijk om te stof die je leert maar juist om de aanpak. Die bij mij iig niet goed heeft gewerkt. Mijn ouders hebben later ook spijt gehad dat ze mij op die school gezet hebben.

Ik wil niet te negatief doen over Jenaplan hoor, heb er een top tijd gehad. De sfeer was heel goed, en de vrijheid is voor kinderen erg fijn. Maar het concept van zelf inplannen werkt gewoon niet bij elk kind.