Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:43

Ik denk buiten dat het mogelijk effect heeft op je uitkering etc, dat het ook netter staat als je niet alles zomaar maar aannam en accepteert. In de toekomst wil je toch weer een baan kunnen vinden waarin je aan kan tonen dat je sterk in je schoenen staat toch? Ik hoop wel voor je dat dit opgelost word,dit is zeker niet netjes van hun. Helaas hoor je tegenwoordig veel van dit soort dingen ivm bezuinigingen en overige dingen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:49

ontslag op staande voet mag alleen om zeer dringende reden, diefstal of iets dergelijks. Als ze je willen ontslaan zullen ze daar zowiezo een vergunning voor moeten aanvragen (als je niet akkoord gaat, wat ik je zowiezo zou afraden met het oog op evt. recht op ww). Ook zullen ze een goede reden moeten opgeven voor de reden van ontslag. niet functioneren bijvoorbeeld? of wegens economische redenen, ook dit zullen ze moeten aantonen.
dus, ga nergens mee akkoord, teken niets, zoek juridische hulp (vakbond), en houd je beschikbaar voor werk. sterkte/succes!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:03

Ik denk dat je het prima "oplost" zo. Inderdaad gewoon de juiste stappen volgen dan kom jij er zelf het beste uit.

Werken daar zal het wel niet meer worden maar hoop voor je dat je er genoeg geld uit kan slepen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:08

Ik heb daar vanaf februari 2011 gewerkt, vast contract van 11,5 uur per week.

Ik wacht dus nog deze week met het ontvangen van de ontslagbrief en laat deze checken door JL. Er wordt nog niks getekend of wat dan ook, volg de stappen die zij mij vertellen te doen. Eerst maar eens zien wat er voor ontslagreden gegeven wordt in de brief.

Ik laat mijn (ex)leidinggevende wel gewoon weten dat ik beschikbaar ben voor werk, neem alleen aan dat ze dat niet willen aangezien ik gelijk al mijn spullen moest pakken en werd gevraagd direct weg te gaan :=

Ga me wel gelijk even inschrijven op werk.nl :j

Overigens kreeg ik dit nieuws op 1 mei, en heb een opzegtermijn van een maand. Dus vanaf 31 mei hoef ik me officieel pas in te schrijven voor een WW-uitkering of als werkzoekende.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:16

Weet je zeker dat de opzegtermijn maar een maand is? Voor werknemers is dit vaak zo maar voor werkgevers is het vaak 2 maanden

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:49

Volgens de wet is het gewoon 1 maand, of het moet anders in het de CAO of mijn contract staan.

Contract heb ik intussen opgevraagd :j

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 18:58

Ik heb, nadat ik de mail heb verstuurd m.b.t. mijn contract en het melden van het feit dat ik wel beschikbaar ben om te werken, een mail terug gehad van mijn (voormalig) werkgever.

Volgens hem is de vaststellingsovereenkomst opgesteld en hij wil dit graag met z.s.m. met mij doornemen. Fijn als er wordt gezegd dat ik mijn ontslagpapieren gewoon thuisgestuurd zou krijgen...

Kan ik me hier op voorbereiden, zijn er dingen die ik wel/niet moet doen? Ben ik verplicht direct te tekenen? Iemand tips? :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:00

Volgens mij niet hoor. Ding meenemen en thuis rustig doorlezen en mee naar Juridisch Loket.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:00

Geen vaststellingsovereenkomst tekenen! Laat ze maar met n ontslagvergunning komen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:05

Erg raar dit, hoe kan je vader er de baas zijn? als hij er zo uitgeknikkerd kan worden en hoe zit het met de centjes waarin je vader had geinvesteerd?

Erg raar dit..........

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:06

Je moet niets tekenen!!!
Eerst alles rustig doorlezen en evt tonen aan het JL
In overleg met het JL kun je het misschien daarna tekenen.
Laat ze je alsjeblieft geen poot uitdraaien en een oor aannaaien!...
Zou zonde zijn als je je recht op een uitkering oid ziet verdwijnen door een handtekening.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:09

Gewoon naar het gesprek gaan, het papier in ontvangst nemen, en vervolgens aangeven dat je bedenktijd nodig hebt om een antwoord te formuleren op het voorstel.
(in zo'n voorstel zit meestal wat onderhandelingsruimte)
Ik weet niet hoe oud je bent, maar meestal geldt de regel 1 maandsalaris per gewerkt jaar.
Tip: Je mag iemand meenemen om jou te ondersteunen. (is soms handig; 2 horen meer dan 1) - meestal zit de werkgever ook niet in z'n eentje bij zo'n gesprek.

Met een ontslagvergunning ben je lang niet altijd gunstiger af. Als het voorstel redelijk is, kun je er gewoon op ingaan. Het gaat niet altijd ten koste van je recht op een uitkering. En een juridische strijd kost ook veel tijd en emoties.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:36

1 maandsalaris per gewerkt jaar is al een tijdje vervangen door een wat ingewikkelder en minder lucratief stelsel...

Je mag best iemand meenemen, maar neem dan iemand mee die juridisch goed onderlegd is. Je kan er ook prima in je eentje heen gaan, als je maar onthoud dat je er zit om te luisteren en niet om een pen vast te houden - laat staan een handtekening te zetten. De voorgestelde overeenkomst neem je dan mee naar het Juridisch Loket, en die kunnen je dan vertellen wat je wel en niet moet doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:37

goed dat je je er niet bij neerlegs ts. je hebt een vast contract en kan dus niet zomaar ontslagen worden. ook niet zomaar met een opzegtermijn.

een vaststellingsoverewnkomst kan we. dingen om op te letten:
- op innitiatief van de werkgever (anders geen ww)
- minimaal doorbetaling voor opzegtermijn ( die is er dan wel. ) tijdens je opzegtermijn krijg je ook geen ww
- wat gebeurd er met vakantiegeld en dagen?
- eventuele vergoeding.(er is een ontslagberekening die ze moeten betalen als ze het wel via het uwv doen. daar zou je naar kunnrn kijken)

verder weet ik trouwens niet of je recht op ww hebt naast je studie.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:40

WowAmigo schreef:
Geen vaststellingsovereenkomst tekenen! Laat ze maar met n ontslagvergunning komen ;)

dit slaat dus weer nergens op. als het middels een vaststellingsovereenkomst kan is het veel fijner en sneller.

uiteraard moet je je niet laten naaien. met een overeenkomst kun je er soms beter uitkomen dan zo'n hele stapel regels

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:40

ik zou eisen dat ze het opsturen omdat je het eerst door wil laten kijken, eventueel kom je het ophalen. niks tekenen dat ben je ook niet verplicht namelijk

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:42

Bedankt iedereen weer voor jullie reacties. Het was inderdaad niet mijn bedoeling om direct te tekenen zodat JL het nog kon checken, maar wist niet of dit gesprek juist daar bedoeld voor zou zijn. Weet weinig af van dit soort dingen dus sorry voor mijn 'beginners'-vragen haha :)

Mijn werkgever heeft wel aangegeven dat ik voor elk jaar een maandsalaris zou krijgen, dus ben benieuwd of dat ook vastgelegd is.

Ik weet niet of ik iemand mee kán nemen, alleen mijn vriend zou meekunnen en die weet wel veel van juridische zaken af.

Ragdollcat schreef:
Erg raar dit, hoe kan je vader er de baas zijn? als hij er zo uitgeknikkerd kan worden en hoe zit het met de centjes waarin je vader had geinvesteerd?

Erg raar dit..........

Het zit uiteraard wat ingewikkelder dan hoe het er staat... ;) daarnaast is het ook gewoon een heel aparte situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:44

Nooit iets direct tekenen, neem iemand mee en anders neem je de papieren in ontvangst en vertel je dat je ze door wilt nemen met je juridisch adviseur. Gewoon heel koel en zakelijk blijven en verder nergens over praten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:45

Ik wil je ook best helpen met de vaststellingsovereenkomst of andere vragen mbt het arbeidsrecht. Ben namelijk arbeidsrechtelijk geschoold (universitaire master) en ben werkzaam op dit gebied

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:47

helemaal geen beginnersvraag. helemaal goed.
en zelf denk ik dat 3 maandsalarissen een goed aanbod is. je bent nog niet zo oud en 3 jaar werkzaam.

houd daarnaast nog rekening met het opzegtermijn

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:52

maar als je alleen op koopavonden en weekenden werkt is het toch een 'bij-baan'. zijn de wetten daarvoor niet anders mbt uitkering ed?
iedere student die even geen bijbaantje heeft krijgt toch niet zomaar een uitkering?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:55

Neem alsjeblieft alsnog contact op met het juridisch loket als je dit nog niet hebt gedaan. Ik kom uit ongeveer dezelfde situatie als jij en ook ik had niet al mijn contracten en het toe mailen van mijn loonstroken is ook jarenlang niet goed gegaan. Toch konden hun mijn helpen om aan een ontslag met wederzijdse toestemming, waardoor ik in aanmerking kwam voor een uitkering. Helaas was het voor mij al te laat en kreeg ik maar 3 maanden een uitkering ipv totdat ik weer werk vind. Ik zit nu qua geldzaken helemaal klem. Heb nog een beetje spaargeld maar dat wordt elke maand minder aangezien mijn uitgave (al gekortwiekt) nog steeds hoger zijn dan mijn inkomsten.

Ik ga nu noodgedwongen ongeschoold werk doen omdat ik te laat was ermee en ik wens deze situatie aan niemand anders.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:05

Bedankt Douraque voor je aanbod, kreeg ook al een heel lief aanbod via PB, maak er graag gebruik van aangezien ik echt een leek ben :=

De rest ook weer bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik gewoon per e-mail/post om de overeenkomst vraag en deze eerst laat checken voor ik met meneer om de tafel ga. Aangezien ik nu al weet dat het niet direct getekend wordt...

@ quarterH; ik ga er niet vanuit dat ik een uitkering krijg, omdat ik ook stufi ontvang. Toch zou het wel heel fijn zijn, aangezien mijn ouders ook niet alles meer voor mij bekostigen ;) en ik wel mijn studie en zorg enzovoort wil kunnen blijven betalen.

@ chamion; ik heb intussen al met JL contact gehad hoor, en ga dit zeker weer doen als ik de vaststellingsovereenkomst binnenheb. Voor mij is het niet zo dramatisch als ik geen uitkering krijg als voor jou denk ik. Maar lijkt me onwijs rot om in zo'n situatie te zitten. Veel sterkte daar in ieder geval mee :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:10

Waarom zou je niet die man even opzoeken en hem aanhoren, dan laat je in ieder geval merken betrokken te zijn. kan hij je alles even netjes uitleggen en dan neem jij gewoon het contract mee om na te laten lezen door Douraque of iemand anders. Kun je die man ook nog even rechtstreekd vragen waarom jij er nu werkelijk uit moet.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:12

Mijn probleem is vaak dat ik dichtklap met dit soort confrontaties, en ik heb weinig zin om daar te zitten en mezelf over te laten halen om te tekenen ofzo. Ik ben echt niet op mijn mond gevallen, maar met dit soort situaties kan ik heel lastig helder na blijven denken :=