Hoe is het bij jullie op het werk geregeld met ziekmelden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Hoe is het bij jullie op het werk geregeld met ziekmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:28

Ik heb een vast contract en ben in de 7 jaar dat ik hier nu werk twee keer thuisgebleven. 1 keer met buikgriep en 1 keer met een ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan. Bij die laatste voelde ik me verder niet heel ziek, maar was eigenlijk de hele dag duizelig en daardoor aan het einde van de dag bekaf.

Ik krijg gewoon doorbetaald. Ik bel 's morgens naar de ziekmeldlijn (werk op een school ;) ) en daarna naar mijn leidinggevende. Nu heb ik twee leidinggevenden, dus heb toen gevraagd of de ene het tegen de andere wilde zeggen. Dat was prima. Ik stuurde elke avond een appje naar de heren, of belde even snel of ik van plan van de volgende dag al weer te komen. Langer dan 3 dagen ben ik nooit thuisgeweest, dus het gaat prima zo.

Ik ben tot 4 keer toe flink verkouden in het jaar, maar dan ga ik wel gewoon werken hoor :o Ik blijf niet thuis voor een verkoudheid :n

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:51

Bij ons is het ook zo dat je na 3x ziekmelden in 'n jaar je in gesprek gaat. Wel gelijk vanaf de eerste ziektedag uitbetaald. Het is de bedoeling dat de leidinggevende meedenkt aan, mits mogelijk, aangepast werk. Niet bij griep natuurlijk :+ Maar als je 'n been breekt, dan moet er aangepast werk worden gezocht. Ik werk in een verzorgingshuis.
Vorig jaar heb ik een spit aanval gehad, nu heb ik een dubbele functie, zowel verzorgende als activiteiten begeleider. Het was voor het eerst in 4,5 jaar dat ik me ziek moest melden, ben wel direct therapeutisch komen werken, ik had zelf karweitjes bedacht die, naar mijn inziens, het beste aansloten bij m'n aandoening, alleen m'n leidinggevende dacht daar anders over, die wilde dat ik stukjes ging schrijven voor oa de nieuwsbrief, nu is het alleen zo dat zitten bij rugklachten juist iets is wat je beter niet kan doen. Wel afgesproken dat ik zo lang op het werk bleef als ik aan kon. Door deze karweitjes was dat dus de eerste dagen niet zo lang, tja, ik wilde wel maar... :Y)
Wat wel echt goed geregeld was, was toen ik weer volledig ging werken, dus ook in de zorg, ik steeds een stagiair bij me had die me kon helpen bij karweitjes waar ik nog moeite mee had. Ik werk altijd in de avond en dan ben je toch vaak meer op je zelf aangewezen, dus dan was dit echt heel fijn!

Wij melden ons ziek via een speciaal programma en we bellen uiteraard naar de werkplek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:19

Ik heb een vaste aanstelling en ziekmelden doe ik iig bij mijn teamleider en bij voorkeur ook zelf bij de planning, want die moet vervanging regelen. Maar als je te ziek bent, doet de teamleider dat wel.
Betermelden moet een dag van te voren 's morgens bij teamleider en planning, anders word je nog niet ingepland. Al het werk wordt vandaag voor de volgende werkdag ingepland nl.
Het eerste half jaar word je ook niet gekort op salaris of opbouw vakantie, vanaf een half jaar gebeurt daar wel iets mee, maar wat exact weet ik niet, nog nooit bij de hand gehad..
Na 3 weken ziek word je opgeroepen door de arbo dienst en gaat ook het traject Wet Poortwachter lopen.
Officiëel geloof ik ook na 3x ziekmelden in een jaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:23

MrUlbe schreef:
Ik vind 3x per jaar ziek zijn bijzonder veel :P Ik zelf ben nooit echt zo ziek dat ik niet kan komen werken. Hoogstens vervelende verkoudheid in het najaar.

Ik ben nog student en ik heb dus geen uren contract. Ik krijg dus geen doorbetaling wanneer ik me ziek meld. Wel wordt er inderdaad contact gehouden (niet dagelijks) over hoe het vordert en of ik me al beter voel. Maar ik krijg niet echt het gevoel daarbij dat dat gedaan wordt om te controleren, meer als oprecht interesse (of hoe benoem je dat het beste).

Kan je veel vinden, maar t ligt nogal aan de situatie. Ik heb nooit griep oid, maar wel wel migraine patiënt. Met drie ziekmeldingen op jaar red ik het over het algemeen niet.
Verschil is dat ik 1 dag afwezig ben, en er de volgende dag weer ben. Ik zit niet twee weken beroerd thuis.
Dus in dagen is mijn verzuim niet zozeer hoger, maar in aantal meldingen wel.
Maar goed, voor werkgevers is dit wel heel vervelend (en voor mij ook ;) )

Bij mijn huidige baan wordt er bij 3 ziekmeldingen een verlofdag afgeschreven :?

En bij een callcenter waar ik heb gewerkt was 3x ziek idd exit, evenals 3x te laat