Onzeker en saai

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Onzeker en saai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 00:00

Op stap gaan is niks voor mij. Heb dat 1x gedaan en ben daar geen type voor haha

Kon je maar vriendinnen bij de winkel halen haha

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:06

TS:
Ik ben ook 22 en door gezondheidsredenen al 3 jaar thuis. Geen sociaal contact of amper. Ik heb 1 beste vriendin maar die heeft het erg druk met vriendje en paard en haar vriendinnen. Waardoor ik haar de laatste maanden zelden tot niet hoor. Aangezien ik geen energie heb kan ik de deur niet uit om nieuwe mensen te gaan ontmoeten.
Maar ik wil ook anders! Maar 1 ding wil ik je wel meegeven. Facebook en al die sociale media zijn op dat vlak wat onrealistisch. Iedereen heeft honderden vrienden en tegenwoordig is het de kunst om overal aanwezig te zijn, van alles foto's maken en tonen hoe gezellig ze het wel niet hebben. Veel van die verhalen zijn gewoon opschepperij en in werkelijkheid hebben die mensen ook niet veel "echte" vrienden.
Heb ik ook gezien als ik ziek werd, bleef er van al die (facebook)vrienden en vrienden niets meer over. Dus pin je niet vast op dat ideaal, dat kan als een rem werken. Omdat je vind dat je dan vrienden moét maken. Mijn broer heeft een hele grote vriendengroep, echt zeker 30 man die staan te springen voor hem. Dat is voor mij de rem. Echt zelden zijn er mensen die zo'n groep hebben waar ze echt kunnen op rekenen.
Verder vind ik de tips in dit topic echt toppie! Ik hoopte dat ik maar de energie had om met mensen af te sprekene of mensen van vroeger waar ik wel nog contact mee heb maar niet meer kan zien door de afstand en energie terug kan spreken!
Komt allemaal wel goed TS :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:50

february schreef:
Ach, herkenbaar in sommige opzichten en ik kan je deels geruststellen: het is ook wel een leeftijdsgebonden fase :(:)

Ik ben nu 26 en merk dat ik steeds meer ga waarderen wie ik ben om wie ik ben.
Voorgaande jaren spiegelde ik mezelf ook veel aan anderen: waarom hebben zij een grote vriendinnengroep? Ben ik echt raar dat ik niet graag uit ga? Ben ik te serieus voor m'n leeftijd?

In sommige opzichten moest ik ook meer uit die schulp kruipen, het contact aangaan met onbekenden.
Niet omdat anderen dat ook doen maar omdat ik, zoals jij zelf ook zegt, het belangrijk vond om sociale dingen te ondernemen. Ik kwam erachter dat ik contact met onbekenden eng vond (en ja, soms nog steeds vind) omdat ik bang was hoe ze mij zouden beoordelen. Ben ik wel leuk/aardig/gezellig genoeg? Ik ben die vraag toen om gaan draaien: wanneer ik met iemand praat, dénk ik dan ooit wel eens: wat ben jij stom/onaardig/ongezellig? Nee, eigenlijk zelden. En áls ik dat al denk, dan ga ik contact uit de weg met zo'n persoon :)

Wat mij enorm 'geholpen' heeft is dat ik plotsklaps alleen kwam te staan na 3 jaar samenwonen. Ik ben toen alleen op reis gegaan en dat was zó uit mijn comfortzone! En het is het beste wat ik ooit gedaan heb, want ineens ervoer ik aan den lijve dat ik gewoon een leuk, lief, spontaan mens ben, want mensen overal ter wereld vonden mij blijkbaar de moeite waard om mee te kletsen of mee op te trekken. Míts ik me daarvoor openstelde, en dat is wat ik geleerd heb. Niet dat ik je nu aanraad je relatie uit te maken natuurlijk hihi ;) , maar dingen zelf gaan ondernemen is dus heel fijn en goed voor je. En begin klein en veilig: spreek inderdaad eens af met mensen van bokt, kijk eens of je kan helpen bij een vrijwilligersgebeuren. Maar doe het wel voor jezelf en niet met de gedachte; ik móet hier nu nieuwe vriendinnen/contacten aan overhouden. Soms is die vrijblijvendheid ook fijn hoor!

Ik heb ook 'maar' 3 échte vriendinnen. Die zie ik soms weken niet, allemaal hebben we ons eigen drukke leven, wonen van elkaar. En zo ook met andere mensen die geen close vrienden zijn, maar ook geen kennis. Terwijl als we elkaar zien, het contact gezellig is en leuk. Nu scheelt het dat ik heel sociaal werk heb (met kinderen, ouders, collega's) en soms naar momenten alleen kan snakken :j

Het is echt een wisselwerking geweest tussen mezelf accepteren en waarderen en daardoor meer ontspannen zijn in het contact maken met anderen. Als je jezelf een leuk en waardevol mens vindt, straal je dat uit en doet het je minder wat anderen van je zouden kunnen denken. En dat maakt je voor anderen ook een leuk(er) mens om mee om te gaan: ongedwongener, opener en makkelijker benaderbaar. En dan zul je merken dat je ook niet meer nadenkt over dat wat je zegt wel interessant genoeg is, dan gaat dat vanzelf!

En ik vind het trouwens heel mooi en liefdevol zoals jij klaarstaat voor je ouders!
Je klinkt als een wijs en lief mens en het is niet niks om dat al meegemaakt te moeten hebben.
Het vormt je en je zult je soms door leeftijdgenoten niet begrepen voelen :(:)

Een heel verhaal, maar hopelijk herken je er iets in en kun je er iets mee :)

Ik vind dat je het heel mooi verwoord hebt, de vragen die je jezelf stelde, stel ik me idd ook.
En qua werk heb ik ook niet heel veel te maken met andere mensen, behalve mijn collega's maar dat zijn ook niet echt leeftijdsgenoten.

Dankjewel dat je het mooi vind dat ik zo voor mn ouders klaar sta, toen mijn moeder ziek werd kwam veel op mij aan, ik was toen 16/17 jaar en enige dochter, mn moeder werd opgenomen in een ziekenhuis in Den Haag waar we dus elke dag vanuit Groningen heen gingen. Mn relatie met mn vriend heeft hier toen wel onder geleden. De arts zei nog, ze is jullie dochter, niet de hulp... Toen hebben anderen ook wel wat overgenomen, nu ben ik nog de enige die thuis woont, dus doe ik nog steeds veel. Op zich vind ik dat niet erg hoor, maar ik zou ook wel es iets willen doen met iemand anders. Of ik doe iets met mn vriend wat ik heerlijk vind of ik doe iets met mn ouders snap je....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:51

@2a54z6e45r6r je hebt idd wel gelijk over al die vrienden op facebook... Ik heb niet zoveel mensen op facebook maar als ik mn lijstje bij langs ga, kunnen er zo wel weer een stuk of wat af...
Jammer dat je in Belgie woont, anders kwam ik graag eens bij je langs :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:40

Ik denk dat heel veel mensen zich zo voelen hoor, ik heb wat oppervlakkige vriendinnen en 2 echt hele goede waarvan er 1 depressief is en nog wat dingen heeft dus daarbij moet het altijd van mijn kant komen. En de ander is op stage en woont daar nu ook.

Ik had vorig jaar dat perfecte plaatje van een enorm hechte vriendengroep, voor de buitenwereld dan. Want toen ik van school wisselde hebben ze me laten vallen als een baksteen. Vooral enorm pijnlijk als je die foto's ziet langskomen met "gezellige dagje gehad met ... al jaren beste vrienden".

Maar ik heb mijn beestjes en ik ben heel goed in het vullen van mijn dagen. :=

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:48

Astaloca schreef:
Nouja als je saai zou zijn zou je geen vriend hebben ;)
Onderneem dingen en heb plezier. Ga op stap zo vind je ook mensen. :)

Dit was ook mijn gedachte :P

Je hebt je vriend ergens ontmoet toen je ergens was met iemand of alleen..
Dus volledig saai ben je geloof ik niet ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:51

Ik herken het wel een beetje hoor.
Ik heb ook een vriend en een paar goede vriendinnen.
Maar ben niet iemand met hordes vriendinnen die elke week op stap gaat ofzo.
Wel kan ik het heel goed vinden met de vrienden van m'n vriend en om eerlijk te zijn zijn mannen ook soms gewoon makkelijker dan vrouwen.
De vriendinnen die ik heb zijn eigenlijk ook paarden meiden allemaal.

Soms moet ik me ook ergens overheen zetten. Zoals naar een nieuwe manege gaan om daar les te gaan geven. Daar zag ik eerst enorm tegen op. Maar achteraf denk ik Waarom?? Als ik aardig ben, doen andere mensen dat ook. Als ik me inzet, waarderen andere mensen dat. Misschien eens in kleine stapjes een beginnetje maken? Dus niet voor jezelf als "doel" hebben binnen de kortste keren mega populair en ondernemend te zijn. Maar elke keer dat je iets aardigs, leuks, gezelligs, meemaakt voor jezelf echt als een opsteker meenemen voor de volgende keer.

Ik zie dat je in Groningen woont. Waar precies? Mag via pb ;)

En inderdaad, bij vrijwilligerswerk is iedereen je dankbaar (meestal dan) en zijn dus blij met je en doen aardig.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:57

Bedankt voor de berichtjes, doet me goed :)

Ik heb mijn vriend leren kennen bij een sintcentrale haha, we waren allebei zwarte piet, maar daar zijn we helaas mee gestopt om verschillende redenen.

Vrijwilligerswerk heb ik helaas nu geen tijd voor maar misschien komt dat nog eens weer :)

Ik stuur je even een pbtje san4nie :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:08

Ben je er niet veel te veel mee bezig?? Het gras is absoluut niet altijd groener aan de andere kant :P Mensen laten vaak zien wat ze willen laten zien.... Ik heb nu meerdere keren gehad dat ik wat dieper in gesprek was met iemand die er super leuk uit zag, altijd vrolijk, vlotte babbel en als je dan hoort wat er allemaal speelt...
Vind het super (zeker op deze leeftijd!!) dat je zo klaar staat voor je ouders!! Maar als je wat leuks gaat doen met je moeder, kun je het ook zien als een leuk uitstapje samen en niet 'ik ben 'maar' met m'n moeder op stap i.p.v. met een vriendin!?
Ik vind het juist heel leuk om met m'n moeder ergens heen te gaan, helaas komt het er veel te weinig van.
Als je in contact komt met iemand, vind het dan leuk zoals het moment daar is, en ga niet in je hoofd een hele uitgebreide vriendschap daar achter bedenken. Komt er een volgende afspraak, prima. Zo niet, ook goed, dan was het leuk voor die keer!
Probeer vooral jezelf goed en mooi te vinden zoals je bent, en je zult dat zeker uitstralen!!
Is er geen leuke cursus die je zou willen gaan doen? Misschien kom je daar ook nog leuke mensen tegen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:11

Ik ben er misschien teveel mee bezig maar dat komt omdat ik het niet prettig vind hoe het nu is. En ik hoef geen hordes vriendinnen te hebben, als ik maar een échte vriendin heb. Ik zou gewoon graag wat opener willen worden en mn leven wat 'leuker' maken snap je :)

Ik ga es ff kijken naar een cursus :) maar eerst mn opleiding halen eind deze maand....

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:15

Ik zou zeggen ga in je uppie backpacken! Zo'n gave ervaring! Daarbij als je alleen gaat moet je wel mensen aanspreken en leer je veel mensen kennen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:16

Ha ja dat moet je idd wel maar ik ben daar niet zn type voor, in mn uppie backpacken....
Misschien later maar nu nog niet, ben niet zn held haha

Ik zoek het eerst liever wat dichterbij huis haha :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:17

Ik snap je absoluut!! Het nadeel is alleen als je er té mee bezig bent, het de kans op een leuke spontane vriendschap misschien juist in de weg staat!?
Het kan gewoon op je pad komen! Ik heb bijvoorbeeld een goede vriendin aan een nicht van m'n vriend :D Heb 2 vriendinnen opgedaan tijdens (2 verschillende) cursus. Je hebt het voordeel daar dat je al met een zelfde interesse daar zit!
Ik kan ook wel eens jalours zijn op meiden die echte hartsvriendinnen hebben....

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:19

Dat dacht ik ook.. maar echt serieus het is echt de beste en leukste manier. Alleen even kwestie van halfuurtje stoute schoenen aantrekken en vlucht boeken! Je kan beginnen met een paar weken..!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:20

Vind het nu al eng haha, maar ik moet eerst examen doen en mn school halen en dan kan ik kijken of het iets voor me is :P

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:21

Je mag me altijd erover pben! :D Zit momenteel nog in Azië hihi!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:22

Zo ! :D Voor hoe lang ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:20

Of ga in je eentje de vierdaagse lopen, dat is wat minder heftig. Al is de inschrijving al gesloten geloof ik.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:47

Wat naar dat je je zo voelt!
Heeft je vriend geen vrienden die ook een vriendin hebben? Dan kan je voorstellen een keer met zijn allen uit eten te gaan of je laat ze bij je thuis komen?
Verder weet ik niet goed wat ik hier op moet zeggen, alleen maar dat ik het naar voor je vind en hoopt dat je een keer vriendinnen maakt :(:)