Ik ben een ouwe zaag.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:04

Ninia schreef:
gezonde mensen hebben 1000 wensen, zieke mensen maar één

_/-\o_ Perspectief!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:10

Ik herken wel een aantal dingen maar ik heb mezelf voorgenomen dat ik de tegenslagen die me overkomen er niet voor laat zorgen dat ik zoals jij het omschrijft een 'ouwe zaag' wordt :-) ik moet zeggen sinds ik dat gevoel van 'waarom zit dit/dat/zus/zo steeds tegen' overboord heb gegooit ik me vele malen beter voel.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:11

Naarmate je ouder word ga je meer reflecteren, en heel vaak rest de vraag: is dit het nou ?

Ja, TS, dit is het, maar.....ik mis passie in je verhaal ! Waar ligt je passie ? Heb je een grote droom ? Wat wil je bereiken wat wil je voor een ander betekenen ?

Klinkt heel erg cliché, maar ik spreek uit ervaring. Ik heb als midden-40er ook met deze vragen geworsteld, in de overtreffende trap :( Uiteindelijk ben ik vorig jaar met een 5jarige beroepsopleiding in de schilderkunst begonnen en......ik lééf weer !!! Ik huppel weer als een studentje naar school, heb het superdruk om opleiding, huiswerk, huishouden, boerderij, paarden, hond en kippen voor elkaar te breien, maar ik ben zó gelukkig.... *\%/*

De rekeningen blijven, verplichtingen blijven, kilo's komen en gaan :') .....maar passie of een grote droom najagen geeft het leven sjeu !!

Shanelle

Re: Ik ben een ouwe zaag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:14

Goh, een echte grote droom heb ik eigenlijk niet, dat is ook wel een beetje het probleem denk ik want moest ik die wel hebben, dan zou ik er voor gaan, absoluut!

Het enige waar ik veel spijt van heb, is dat ik mijn verstand vroeger niet heb gebruikt want ik zou zo graag dierenartse geworden zijn. In plaats daarvan heb ik nu een bureaujob bij de overheid... Oeps...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:17

Ben je pas 26? Dan ben je een jonge zaag!
Je volwassen leven is nog maar pas begonnen, en je maakt je nu al zorgen dat je al die dromen niet verwezenlijkt hebt?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:22

Nou, TS, goed gedaan, vele dierenartsen zijn nu werkloos en jij hebt een baan. Prima uitgangspunt !!! Waarom ga je dan niet met dieren doen ? Vrijwilligerswerk, werkvakantie in het buitenland, start je eigen project...met 26 jaar ligt de wereld nog open voor je, je moet het alleen wel zién :(:)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:24

Citaat:
Goh, een echte grote droom heb ik eigenlijk niet, dat is ook wel een beetje het probleem denk ik want moest ik die wel hebben, dan zou ik er voor gaan, absoluut!

Het enige waar ik veel spijt van heb, is dat ik mijn verstand vroeger niet heb gebruikt want ik zou zo graag dierenartse geworden zijn. In plaats daarvan heb ik nu een bureaujob bij de overheid... Oeps...

Dan had je dus wel een droom, je hebt alleen voor iets anders gekozen. Helemaal niet erg, waarschijnlijk een heel verstandige keuze geweest. Maar je verstand volgen maakt soms (vaak) niet gelukkig.

Grote kans dat als je je droom (al is het maar deels of in de richting van) gaat verwezenlijken, je passie en drive weer komt bovendrijven.

Ik herken me overigens erg in je verhaal. Ik worstel ook bijna dagelijks met deze vragen :S

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:25

Je bent geen zaag, je zit in de overbekende "is dit alles"fase :j Ik denk dat veel twintigers die krijgen. En niet iedereen zal zijn droom kunnen waarmaken, maar he niet iedereen kan een flitsende droom cariére hebben. Er moeten ook vuilnismannen/poetsdames (en andere minder begeerlijke jobs) zijn anders zou de wereld ook snel vast lopen. Dus iedereen doet er toe op zijn eigen manier :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:34

Ik herken t wel hoor. Bijna 28, mijn hele leven is zo anders verlopen dan Ik had gepland toen ik 16 was! Ik heb geen bakken met geld, geen groot huis en dikke auto, geen top baan (al heb ik er sinds 2 jaar wel een leuke parttime baan bij), maar ik heb wel een lieve vent gevonden, we wonen samen met ons rode poezen monster in een knus maar te klein huis en zijn samen onze toekomst aan het opbouwen.

En als ik dan kijk naar bepaalde mensen in mijn omgeving die alles hebben wat ik hoopte, maar die dan niemand hebben om hun 'geluk' mee te delen, hoe slecht heb ik het dan? Ik ben me er inmiddels van bewust dat een leven zonder dat, maar met veel liefde eigenlijk veel mooier en belangrijker is :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:43

Ik ben dan wel pas 21, en woon nog thuis, wel een paard en ook een lieve vriend.
Maar ik wil juist nu op mezelf zodat ik meer me eigen leven heb. Dus hoop als ik di jaar school heb gehaald ik erna een leuke goede baan vind en dan op zoek naar een huisje, maakt me ipc niet uit hoe groot of klein, als het maar een goed gevoel geeft. En het huishouden? Ik doe al ongeveer 6jaar niet anders hier thuis, dus ben het gewent om alles te doen en vind soms best fijn ook!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:46

Ik vind vooral bv. de badkamer zo vervelend om te poetsen. Er zijn zoveel hoekjes en kantjes... :D Ik heb een hekel aan afstoffen.

Stofzuigen werkt dan weer therapeutisch, haha! Dat doe ik echt heel graag!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:14

Eleionomae schreef:
En als ik dan kijk naar bepaalde mensen in mijn omgeving die alles hebben wat ik hoopte, maar die dan niemand hebben om hun 'geluk' mee te delen, hoe slecht heb ik het dan? Ik ben me er inmiddels van bewust dat een leven zonder dat, maar met veel liefde eigenlijk veel mooier en belangrijker is :)

Hoooooooo... Niemand hebben om te delen is niet persee een geluk of ongeluk hoor :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:26

Shanelle schreef:
Ik ben gelukkig met mijn leven maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik vroeg me gewoon af hoe anderen hierover denken... :D

Misschien is de 'verbetering' in jouw geval tevreden leren zijn met wat je hebt ;)
Als je alles als een (kleine) mislukking beschouwt, hoe kan je dn oprecht genieten van je leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:39

Goof schreef:
Shanelle schreef:
Ik ben gelukkig met mijn leven maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik vroeg me gewoon af hoe anderen hierover denken... :D

Misschien is de 'verbetering' in jouw geval tevreden leren zijn met wat je hebt ;)
Als je alles als een (kleine) mislukking beschouwt, hoe kan je dn oprecht genieten van je leven?

Ah gelukkig, nog iemand met gezond verstand!

Wat een geneuzel over badkamers poetsen, passie en dromen waarmaken, carriere maken, vrijstaande huizen, lieve hond, de essentie van het leven enz enz.

Wees blij met wat je hebt! Zoals hierboven nog iemand met gezond verstand(dat zijn er al 2 extra ;) ) schreef, gezonde mensen hebben wel 1000 wensen, zieke mensen maar 1.

Misschien is er wel helemaal geen "essentie van het leven", geniet, doe zoveel mogelijk wat je leuk vindt (kan natuurlijk niet continu, want dergelijke dingen kosten geld) en wees blij dat je gezond bent! Kijk eens naar dieren, die vragen zich ook niet af wat de essentie van het leven is. Die leven gewoon!

Wat mij opvalt is dat er een heleboel geluk wordt afgemeten aan het "hebben van dingen".

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:48

Ben je niet gewoon ook een beetje achter hoe het leven in elkaar zit en dat het niet alleen maar leuk is?

Ik heb een baan waar ik het niet zo naar mijn zin heb maar toch erg veel van mijn tijd opslokt, mijn paard is een krakkemikkig maandagochtendmodel waar van alles aan rammelt, ik ben bij mijn vriend in getrokken in zijn huis wat niet mijn smaak is en wat in een stad staat waar ik eigenlijk niet wil wonen.

Maar...

Ik heb een sterk, eigenlijk altijd gezond lijf.
Ik heb inderdaad een baan, die een fijn opstapje is.
Ons huis staat te koop, dan gaan we samen wat beters en mooiers terugkopen in Amsterdam. Doordat we nu goedkoper wonen dan straks, heb ik alle medische kosten voor mijn paard op kunnen hoesten.
Mijn vriend is de allerliefste dus die maakt veel goed (als ik m niet achter t behang kan plakken om de een of andere drog-reden }:0 )
Ik heb een paar goede vriendinnen en veel leuke kennissen voor de gezelligheid.
Enn ik geniet dubbel hard van mijn weekend omdat het doordeweeks zo druk is.

Mijn doel? Op dit moment heb ik als doel om mijn zaakjes op de rit te krijgen (heb er een handje van om overal een potje van te maken) en te genieten van wat er nu wel kan. Is soms best lastig en stress heeft veel invloed op je gesteldheid, maar we komen er wel:)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:50

Goof schreef:
Shanelle schreef:

Helemaal mee eens!
Ik weet niet of het voor TS ook zo is, maar het valt me vaak op dat klagende mensen teveel op zoek zijn naar geluk in oppervlakkige zaken die buiten zichzelf liggen. Echt geluk zit IN je en dat is echt niet afhankelijk van een baan, huis of andere zaken.

Ik moet dan altijd direct denken aan een stukje uit het nummer 'placebo' van def p en de beatbusters:
De meeste mensen hebben het altijd te druk,
Altijd maar op zoek naar dat beetje geluk.
Maar wat het stomme is, ze leven zo vaak in pijn,
Dat ze geen tijd meer over houden om gelukkig te zijn!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:08

Winged schreef:
Eleionomae schreef:

Hoooooooo... Niemand hebben om te delen is niet persee een geluk of ongeluk hoor :D

Haha waar, maar dat is mijn perspectief van een gelukkig leven :)) . Mijn broer zei laatst, dan heb ik het financieel nog zo goed, wat jij hebt met jou vriend is meer waard. Dat vond ik heel mooi, maar ook sneu voor hem, want hij mist dus wel iemand in zijn leven om zijn 'geluk' mee te delen. Ik kan me geen leven voorstellen alleen, zo ben ik gewoon niet haha.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:14

Eleionomae schreef:
Haha waar, maar dat is mijn perspectief van een gelukkig leven :)) . Mijn broer zei laatst, dan heb ik het financieel nog zo goed, wat jij hebt met jou vriend is meer waard. Dat vond ik heel mooi, maar ook sneu voor hem, want hij mist dus wel iemand in zijn leven om zijn 'geluk' mee te delen. Ik kan me geen leven voorstellen alleen, zo ben ik gewoon niet haha.

Ah zo... Nja ik wil mijn geluk niet ophangen aan een ander. Als die ander dan eens besluit te gaan heb je namelijk wel een groot probleem, want wat maakt jou gelukkig buiten die persoon?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:28

Je zal zien dat als door een diep dal bent gegaan, je de kleine dingen enorm gaat waarderen. Dan kan je echt oprecht gelukkig zijn met minder en tevreden zijn met wat je hebt.
Niet dat ik je een diep dal toewens maar vaak moet je de dieptes kennen om de pieken te waarderen.
Je bent gezond, je hebt werk, dat is toch al fantastisch?

Ik keek ook heel anders naar de wereld en naar het leven toen ik wat jonger was. Inmiddels ben ik 100 x gelukkiger dan ik ooit was. Puur omdat je een soort innerlijke rust hebt gekregen, een soort vrede, berusting.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:29

Maar waarom zou je leven met de gedachte dat de ander je zou kunnen verlaten? Zo denk ik niet :) Ik hang mijn geluk niet aan hem, hij is en onderdeel van mijn geluk en maakt mij een beter mens :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:40

Shanelle schreef:
Maar van zodra ik over deze dingen ga nadenken, dan kom ik aan bij de essentie van het leven. Wat IS de essentie nu?

Die essentie is voor iedereen anders.

Ik ben bijzonder blij met mijn leven maar ik doe zo veel mogelijk wat mij echt gelukkig maakt. Ga voor jezelf na wat jou echt gelukkig maakt en bedenk hoe je dat kunt bereiken, zonder gelijk te vervallen in 'dat kan/mag/durf/etc ik niet'.

chocobroodje schreef:
Je bent geen zaag, je zit in de overbekende "is dit alles"fase :j Ik denk dat veel twintigers die krijgen.

Ja, de quarterlife crisis! :D :D
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 30-04-14 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:45

Ik dacht dat je 50 was :=

Ik heb maar een tip hiervoor:

Of je doet wat aan de dingen die je niet aanstaan, of je veranderd je idee erover. ;)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:50

Apple schreef:
Je bent pas 26.

Wat je wilt bereiken is er niet zomaar van de een op de andere dag. Je wordt niet plots wakker in de perfecte wereld. Als je iets wilt bereiken zul je daar zelf keihard voor moeten werken en het kan best nog 20 jaar duren voordat je zover bent.

Job? wat wil je echt? wat is haalbaar? hoe kun je daar aan werken?
Huis? waar woon je nu? waar wil je naar toe? wat is daar voor nodig?
te zwaar? hoe kun je daar aan werken? sporten? eetpatrooon veranderen?

Kijk wat je nu hebt, kijk wat je wilt veranderen en kijk hoe je dat in kleine stappen kunt aanpassen. Niet teveel tegelijk, begin bijvoorbeeld eens met je gewicht. Kijk dan naar je werk etc. etc.. Haalbare doelen stellen.

Tegen de tijd dat je 46 bent en leuk ergens landelijk woont met paarden aan huis, leuke vent, leuke baan dan zie je hoe ver je bent gekomen.

Precies wat ik wilde zeggen.

En bijna niemand vindt meteen bij zijn eerste baan/tweede baan zijn droombaan. Dat is iets waarin je moet groeien. Eerst maar zorgen dat je überhaupt inkomen hebt, ervaring opdoen in een starters-functie en van daaruit verder kijken en groeien. En wie weet kom je dan wel weer heel ergens anders terecht.

En inderdaad, ga na wat je dan graag anders zou willen zien in je leven en werk daar in kleine stappen naar toe.

Ik snap je trouwens heel goed hoor ;) En ik maar denken dat existentiële fases alleen bij de puberteit horen :')

Maar om even een voorbeeldje te geven: ikzelf ben vanwege gezondheidsredenen moeten stoppen met mijn studie archeologie terwijl ik dit een verschrikkelijk leuke studie vind, maar lichamelijk trek ik het niet. Dusss.. Zit ik dan zonder afgeronde opleiding, maar gelukkig wel met een inkomen, en nee dat is niet mijn droombaan. Uitzoeken dan wat ik leuk vind en wat ik eventueel dan wil doen. Uiteindelijk op lerarenopleiding Engels uitgekomen, MAARRRRR mijn gezondheid laat op dit moment niet toe om te gaan studeren zonder weer terug te zakken. Dus... Jaartje studieplan uitstellen, aan mijn gezondheid werken ondertussen mijn Engels alvast verbeteren en dan over een jaar zien waar we staan en of ik mijn plan al dan niet moet aanpassen.
En zo hoop ik stapje voor stapje te komen naar waar ik wil zijn op arbeidsgebied en dan is de volgende stap een eigen paard <<). En ondertussen prijs ik me gelukkig met een super vriend, ons eigen huisje een super verzorgpaard en een stel heerlijke knuffel-konijnen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:52

Ik schrik een beetje van de instelling die sommigen hier hebben! Ik heb het ook echt niet makkelijk gehad, ben 27 en nog steeds studerend (vorige studie vier jaar volgehouden, nooit afgerond, zwaar ongeluk gehad in het tweede studiejaar en na een jaar werken weer een andere studie opgepakt) Ik heb geen werk want ik zit met rugklachten thuis en daar krabbel ik net weer uit op. Ik woon sinds kort samen en we hebben het niet breed. Mijn paard is niet geworden wat het zou moeten zijn en staat nu alleen maar mijn geld op te eten vanwege blessures. Studeren kost me ontzettend veel moeite, maar ga ik bij de pakken neer zitten? Echt niet! Ik ben ontzettend gelukkig, echt!
Wat maakt het uit dat het leven anders loopt dan je verwacht had? Nieuwe rondes, nieuwe kansen! Ik weet ook niet wat de toekomst me brengt. Het waait vanzelf wel aan en dat vind ik prima. Geld maakt niet gelukkig, werk komt nog wel, ooit komt er wel weer een paard op mijn pad waarmee ik weer kan proberen mijn dromen waar te maken. Ik heb een lieve vriend. Leuke vrienden. Ik voel me geliefd. Ik voel me fijn in ons kleine huisje. Ik kan me de gelukkigste voelen wanneer ik met de kat op schoot op de bank zit, of wanneer ik simpel genoeg het huis weer schoon heb, wanneer ik met het paard ga wandelen, of wanneer ik eindelijk eens opschiet met mijn studie.
Het leven is niet makkelijk. Voor niemand. Is dit alles? Misschien wel, maar probeer er dan eens van te genieten en denk niet dat het gras altijd groener is aan de overkant! Er zit zoveel geluk in een kleine gebeurtenis, op een klein stukje of in een persoon die je in je omgeving hebt! Probeer het dus positief te zien en geniet van het leven!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:55

Ik herken mezelf er ook wel in alleen ben ik 39. Ik werk al vanaf mijn 14e, maar moet nog steeds elk dubbeltje omdraaien. Woon in een huurhuis en weet dat dit niet mijn eindbestemming is, maar goed met mijn inkomen is er niet heel veel keus. Mijn leven bestaat uit werken, huishouden, de kinderen opvoeden en studeren (laatste jaar hbo). Ben alleenstaand, heb geen tijd of geld om echte sociale contacten op te bouwen en soms denk ik echt dat ik mijn leven vergooid heb en er niks uitgehaald heb en mijn dromen niet heb waargemaakt. Zit nu op een leeftijd dat als ik daar nog dingen van wil laten uitkomen, ik er nu voor moet gaan. Ik vind het alleen lastig om mijn keuzes en het belang van de kinderen en het ook kunnen financieren een groot te nemen obstakel.