Hoe erachter komen of een marktplaatsverkoper betrouwbaar is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:26

OpgeletOpInternet.nl staan veel oplichters op.verder kan je met je rechter muisknop op de foto klikken van MP en dan kiezen voor zoeken op google. Toen ik was opgelicht bleken het foto s te zijn vanaf e bay van een Amerikaanse verkoper. Was trouwens via google chrome, weet niet of dat werkt in Firefox..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:28

Ik vraag altijd volledige gegevens van verkopende partij voordat ik het overmaak.
Dan laat ik google etc er even flink op los. Vertrouw ik het niet, dan gaat de deal niet door.

Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat ook controleren als ze iets bij mij verkopen (en op het moment verkoop ik redelijk veel via MP)

PureSG

Re: Hoe erachter komen of een marktplaatsverkoper betrouwbaar is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 13:35

Mag ik iemand een pb'tje sturen of deze 'deal' te mooi is om waar te zijn? Ik denk niet dat ik er zelf helemaal objectief naar kan kijken namelijk :')

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:38

je zou ook de foto van het product kunnen zoeken met google image search. is nooit 100% zeker maar je krijgt het wel te zien als de verkoper het plaatje ergens anders vandaan heeft.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:39

Heb ook al meerdere malen via marktplaats spullen gekocht; rijlaarzen, bodyprotector etc. Ging goed en alles netjes opgestuurd gekregen! Maar zou inderdaad wel voorzichtig zijn met dure aankopen; je weet nooit :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:56

aardbeitje_ schreef:
Mag ik iemand een pb'tje sturen of deze 'deal' te mooi is om waar te zijn? Ik denk niet dat ik er zelf helemaal objectief naar kan kijken namelijk :')

Stuur maar hoor!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:08

Telpeva schreef:
Kafu schreef:
Vraag om een foto van zijn paspoort, rijbewijs of id. Weet je met wie je te maken hebt, diegene die je willen oplichten zullen geen kopie opsturen. Ze zijn wel erg crimineel wanneer ze met valse id werken. Om dit te voorkomen is echt alles gewoon zelf ophalen.
Mijn zoon is ook opgelicht voor jingle balls kaarten, door schade en schande wijs geworden.

Ik zou echt afhaken als iemand mij zulke dingen zou vragen, ongeacht het bedrag. Dat wil niet zeggen dat ik dan meteen een oplichter of crimineel zou zijn, dat vind ik een rare aanname. Er zijn voldoende goede redenen om dingen als je ID nooit op te sturen, het is niet voor niets dat alleen de politie, douane en enkele anderen er om kunnen vragen, en dat de doorsnee nederlander die bevoegdheid niet heeft.

Misschien wil dit stukje ook graag doorlezen, het gaat over identiteitsfraude door paspoort kopien:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eitsfraude
Mijn tip, stuur niet zomaar een kopie van je paspoort als iemand je er om vraagt.

nou idd, je moet toch wel erg dom zijn als je een kopie van paspoort/id gaat opsturen. Als een verkoper/koper dit van mij zou vragen zou bij mij echt alle alarmbellen rinkelen; veel te makkelijk voor een crimineel om je identiteit te jatten en je voor jarenlang in de schulden/problemen te storten.

Persoonlijk zou ik bij hogere bedragen (zeg boven de 100 euro) het zelf ophalen en dus daar ook de advertenties op selecteren. Dus binnen een bepaalde afstand van mijn adres.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:19

Ik heb besloten er van af te zien. :j
Heb pb contact gehad met twee bokkers en zij zijn het er mee eens dat het waarschijnlijk te mooi is om waar te zijn. Bedankt voor alle antwoorden!!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:26

Berdien schreef:
Nooit!!! zomaar een kopie van je paspoort, id-kaart of rijbewijs opsturen. Daar kun je de grootste ellende mee krijgen. Dure dingen gewoon ophalen, en verder je gezond verstand gebruiken. Iemand met een mooie deal die nog maar 1 dag bekend is bij MP, dan moet je je achter je oren krabben.

precies, dan hebben ze al je gegevens, nooit opsturen je ID, gewoon dure dingen zelf ophalen of via grote bekende bedrijven laten komen, onder de 100 euro hangt het ervan af wat het is, is het te mooi om waar te zijn, dan is dat ook meestal zo, gelukkig bij mij altijd goed gegaan. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:32

Ik vraag sinds kort om volledige adresgegevens en naam, daarbij vermeld ik ook dat ik niet koop als ze dit niet willen. Negen van de tien hebben hier geen enkel probleem mee en daar heb je dus ook geen problemen mee als je iets koopt. Tegenwoordig is er ook brievenbuspost á 3,84 die traceerbaar is en dat is wel zo prettig. Koop je iets groters en heb je de track en trace dan is bij vermissing het pakket tot 500 standaard verzekerd.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:41

Nu word ik echt super nieuwsgierig waarover het ging? :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:49

Ik ook!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:55

Hier ook :))

Alnate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:57

Www.opgelichtopinternet.nl

En je kunt het zien aan de tijd dat iemand geregistreerd is op bijvoorbeeld marktplaats. Als hij nog maar een paar weken actief is, ga ik al twijfelen. Helaas al twee keer opgelicht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:43

Word je toch opgelicht stop dan niet te snel met het "stalken" van de verkoper. Probeer in gesprek te blijven en ondertussen zo veel mogelijk info verzamelen. Nieuwe trend op MP zijn mensen die hun eigen nieuwe kleding op mp zetten, geld innen en advertentie weer verwijderen. Al een aantal keren mee te maken gehad, dus vandaar altijd als eerste vragen of je het op kunt halen, standaard vraag zou dit moeten zijn. En als verkopers gewoon netjes alle gegevens sturen, dus niet alleen adres maar ook naam dan kun je als nog de goederen op laten sturen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:49

Als ik een product via MP wil kopen en de persoon het wilt versturen ipv ophalen als we in dezelfde plaats wonen weet ik al genoeg en worden er geen zaken gedaan.
Inderdaad, als het te goed uit ziet om waard te zijn is het vaak ook zo. En dure producten altijd ophalen.
Maar dat is al gezegd.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:58

bigone schreef:
Ik vraag sinds kort om volledige adresgegevens en naam, daarbij vermeld ik ook dat ik niet koop als ze dit niet willen. Negen van de tien hebben hier geen enkel probleem mee en daar heb je dus ook geen problemen mee als je iets koopt. Tegenwoordig is er ook brievenbuspost á 3,84 die traceerbaar is en dat is wel zo prettig. Koop je iets groters en heb je de track en trace dan is bij vermissing het pakket tot 500 standaard verzekerd.

Dat is toch alleen al je verzekerd verstuurd?

Duurdere dingen verstuur ik alleen verzekerd. Het is mij wel eens gebeurd dat een klant na een week nog geen pakket had.