Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Telpeva schreef:Kafu schreef:Vraag om een foto van zijn paspoort, rijbewijs of id. Weet je met wie je te maken hebt, diegene die je willen oplichten zullen geen kopie opsturen. Ze zijn wel erg crimineel wanneer ze met valse id werken. Om dit te voorkomen is echt alles gewoon zelf ophalen.
Mijn zoon is ook opgelicht voor jingle balls kaarten, door schade en schande wijs geworden.
Ik zou echt afhaken als iemand mij zulke dingen zou vragen, ongeacht het bedrag. Dat wil niet zeggen dat ik dan meteen een oplichter of crimineel zou zijn, dat vind ik een rare aanname. Er zijn voldoende goede redenen om dingen als je ID nooit op te sturen, het is niet voor niets dat alleen de politie, douane en enkele anderen er om kunnen vragen, en dat de doorsnee nederlander die bevoegdheid niet heeft.
Misschien wil dit stukje ook graag doorlezen, het gaat over identiteitsfraude door paspoort kopien:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eitsfraude
Mijn tip, stuur niet zomaar een kopie van je paspoort als iemand je er om vraagt.

Berdien schreef:Nooit!!! zomaar een kopie van je paspoort, id-kaart of rijbewijs opsturen. Daar kun je de grootste ellende mee krijgen. Dure dingen gewoon ophalen, en verder je gezond verstand gebruiken. Iemand met een mooie deal die nog maar 1 dag bekend is bij MP, dan moet je je achter je oren krabben.
bigone schreef:Ik vraag sinds kort om volledige adresgegevens en naam, daarbij vermeld ik ook dat ik niet koop als ze dit niet willen. Negen van de tien hebben hier geen enkel probleem mee en daar heb je dus ook geen problemen mee als je iets koopt. Tegenwoordig is er ook brievenbuspost á 3,84 die traceerbaar is en dat is wel zo prettig. Koop je iets groters en heb je de track en trace dan is bij vermissing het pakket tot 500 standaard verzekerd.