Op jonge leeftijd samenwonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:09

Je kunt het altijd proberen toch?
Wel 1 goede tip, hou altijd plan b achter de hand, voor als het fout gaat.

Ik ben in maart gaan samenwonen met mijn vriend, ( nu dus ex )
Geen succes, heb het dan ook maar 2 weken volgehouden.
Mij viel het zwaar tegen,
En ben van mening dat op je zelf alleen wonen een hele belangrijke fase is in je leven...
Laatst bijgewerkt door Angeliquee18 op 22-04-14 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:10

Ik woon sinds december samen met mijn vriend.
ik ben 19 en hij 22

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:16

chelle_dora schreef:
Als je denkt dat het goed is, gewoon doen, als de twijfel toeslaat weet je dat het nog een stapje te vroeg is :)

We hebben, geloof ik, ik praat maar voor mezelf haha, nog geen twijfels gehad. De enigen die roepen dat we het beter niet kunnen doen, zijn mijn ouders.

We hebben er ook wel aan gedacht om door de week bij mij of bij hem thuis te wonen en dan het weekend thuis. Alleen bij mij heeft geen nut, aangezien we dan beide dagelijks een uur moeten reizen. Bij hem thuis is het over het algemeen vrij druk, waar ik dus knettergek van wordt na een paar dagen... -O-

Mocht het wel verkeerd gaan, kunnen we beide ook weer terug naar huis.
En we willen echt niet elke dag aan elkaar vast geplakt zitten, als ik ergens zin in heb, doe ik dat ook. Zoals bijvoorbeeld de verzorgpoownie :D Vooral de kleine momentjes samen op een dag, hebben we in de vakanties vooral gemerkt en laatst toen zijn ouders een week wegwaren. Toen waren we samen in zijn hui, had hij stage en ik soort vakantie. Beide je eigen ding doen overdag, maar elkaar 's avonds in ieder geval even zien.

dito

Re: Op jonge leeftijd samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:19

(bezorgde)ouders herken ik...maarja kleine meisjes worden helaas ook groot!

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:21

dito schreef:
(bezorgde)ouders herken ik...maarja kleine meisjes worden helaas ook groot!

Haha, zo groot ben ik niet :+

Nu denk ik wel dat wanneer het ervan komt, dat ze wel zullen helpen enzo. Zo heel erg tegen zijn ze gelukkig ook weer niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:24

Waarom niet? Ik was net 1 dag 18 en vriend 20 jaar. Beiden vanuit ouders zo samen, beiden nog aan het studeren. Het eerste jaar was ik hem heeeel vaak beu en andersom ook :P Maar wij waren ook pas 2 maanden samen dus waren eigenlijk nog vreemden van elkaar.

Ouders vonden dat ik mijn hart moest volgen en hij was zijn ouders beu ;) Ruim 7 jaar later hebben wij ons eerste koophuis gekocht waar we in juni kunnen gaan wonen. Wij zijn samen opgegroeid, hebben heel veel eerste momenten (afstuderen, eerste baan etc.) samen meegemaakt en ik zou niet anders willen!

Het is ontzettend fijn om de schaarse momentjes (allebei een drukke baan en veel beesten) die wij samen hebben ook echt samen te zijn.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:36

ik ben op mijn 19e samen gaan wonen, mijn vriend was toen 24. Hij was opzoek naar iets voor zichzelf, en we waren toch al iedere dag samen, dus als ik een beetje bij zou leggen zou hij iets leuks kunnen huren ipv een studentenkamer, zo is t balletje aan het rollen gegaan... Een hoop negatieve reacties van vrienden gekregen destijds, best vervelend als mensen het je niet gunnen. Mijn ouders hadden er gelukkig geen problemen mee, en steunde ons volledig! Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en zijn we al 1x verhuisd! alles gaat super, en we zijn nog steeds helemaal happy. Ik lever er wel een hoop 'student experience' voor in, want je wordt nou eenmaal sneller volwassen ben ik van mening, en ik zit gewoon liever een avondje samen op de bank dan dat ik dronken wordt in de stad, haha.

Ik zou zeggen, volg je vooral je gevoel! En als het nu niet goed gaat, was het een jaar later ook niet goed gegaan, en dan kun je er beter nu achter komen (al hoop ik voor je dat dit niet het geval is!). Heel veel succes, gaat vast goed komen! :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:42

Persoonlijk zou ik het niet doen. Je geeft vb. aan dat je geen stapper bent, maar het studentenleven is zo veel meer dan dat, en je persoonlijkheid evolueert nog. Door een moeilijke thuissituatie heb ik een deel van mijn studentenleven gemist, en wat vond ik dat ontzettend jammer! Ik dacht dat ik er zelf geen behoefte aan had, maar blijkbaar toch wel.

Inmiddels heb ik nu flink mijn schade ingehaald met gewoon onbekommerd student te kunnen zijn. Onderschat ook al het werk niet dat bij samenwonen komt kijken. Niet alleen op financieel vlak, maar ook het huishouden doen - dat moet ook gewoon tijdens examens gebeuren, koken wanneer je om 19.00 uur nog college hebt... - noem maar op.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:48

Ik volg Bhriseis, zeg niet zomaar dat studentenleven niets voor jou is omdat je geen stapper bent. Ik was dat ook totaal niet. Door op kamers te gaan evolueer je echt enorm als persoon als ik naar mezelf kijk. Het is een fase in je leven die je echt kan verrijken als persoon. Als je de kans hebt om echt deel uit te maken van het studenleven, zou ik die met twee handen grijpen

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:49

Klopt History, alle energie en moeite die je in je huishouden en 'gezinnetje' stopt, kan je ook gebruiken om zelf te evolueren en te ontwikkelen als persoon :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:51

Als iemand daar uberhaubt behoefte aan heeft.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:52

Hoe bedoel je Sammie?
Heeft niet elke persoon behoefte aan zelfontwikkeling? :o

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:55

Maar met een vriendin in een studentenhuis of met je vriend in een kleine woning, je zal bij beide toch ook het huishouden en die dingen moeten doen??
Als ik zie dat de zus van mijn vriend nu op kamers zit in Groningen en elke dag op haar kamertje zit, zij hebben dan ook geen gemeenschappelijke ruimte en ze zit met Duitsers, dan weet ik al wel dat ik daar geen zin in heb. Nu weet ik ook wel dat er genoeg studentenhuizen zijn die dit wel hebben natuurlijk

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:58

Niet iedereen studeert :)
Ik ben nu 22 en woon nu samen en in juni ons eerste koophuis.
Is heb m'n opleidingen gedaan en werk fulltime. Wat zou ik dan moeten missen? Ik studeer niet en stappen vind ik ook niks aan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:59

Inderdaad Sammie! Ik was echt NOOIT op kamers gegaan... smerige bende met soms smerige mensen. (vrienden zaten natuurlijk wel op kamers)

We hebben leuke vrienden, doen veel leuke dingen en zijn goed ontwikkeld hoor ;) Geen one night stands, walks of shame en dronken domme dingen. Gewoon 2 leuke volwassen mensen die graag met andere leuke volwassen mensen een drankje doen, naar de film gaan, gaan paintballen/off roaden etc. etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:00

Bhriseis schreef:
Heeft niet elke persoon behoefte aan zelfontwikkeling? :o

Nee, lijkt mij van niet :+

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:01

Wie zegt dat je iets moet missen?
Een vriendin van mij studeert, ze kent haar vriend al vanaf het begin en vanaf het begin waren ze ook elke dag bij elkaar. Nu wonen ze ook samen en als zij zin heeft om naar een feestje ofzo te gaan en hij niet dan gaat ze gewoon. Soms gaat hij wel mee maar vaak niet.
Ze hebben ieder hun eigen dingetjes en doen verder gewoon heel veel samen..
Ik denk niet dat zij zichzelf minder ontwikkeld heeft dan de rest van ons die nog niet samen wonen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:02

Ik ben op mijn 21ste van huis uit gaan samenwonen. Na een relatiebreuk heel kort even terug naar m'n ouders en weer met iemand anders gaan samenwonen. Toen dat ook stuk liep weer even terug bij ouders en woon nu alleen. Achteraf gekeken had ik liever gehad dat ik eerst op mezelf had gewoond. Niet dat mijn relaties dan geslaagd hadden, maar ik denk dat je met echt op jezelf wonen wel een basis legt voor jezelf.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:02

Ik persoonlijk vind het echt een wereld van verschil. Hier op kamers poets ik ook elke week, en zorg ik dat we iets te eten hebben. Maar je hebt ook alleen je kamertje of studio, en that's it. In de meeste gevallen helpen papa en mama echt nog heel veel mee; ik vind het niet te vergelijken met écht op je eigen benen staan. De echte 'grote mensenzorgen' zoals alle rekeningen die betaald moeten worden, het huishouden dat gewoon verder gaat tijdens examens, nee, die heb je (normaal) niet op kamers. Zo gaan de meeste studenten ook tijdens examens even terug bij hun ouders om te studeren, te eten en te slapen.

Wat je ook kiest, heel veel succes!

En smerige mensen met een smerige bende op kamers? Waar dan? :') Dat is toch echt wat elke persoon op zich er zelf van maakt.

Miekel: ik zeg niet dat iemand die niet op kamers gaat zich minder ontwikkelt. TS vraagt naar ieders mening en ervaringen, en ik geef de mijne gewoon, that's it :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:07

ik heb ook plannen om na de zomer te gaan kijken voor een huisje. Mocht dit niets worden dan wachten ik en mijn vriend tot we bijde zijn afgestudeerd. We zijn nu 2 jaar samen, ik woon bijna 2 jaar op kamers en hij woont 2weken per maand alleen, de andere 2 met zijn vader. Ik krijg altijd te horen je moet genieten van je vrijheid enz. :+ ik vind dat zo'n kul opmerking. Wat nou vrijheid? we zijn toch altijd bij elkaar en hebben ons eigen ding. het enige wat er dan verandert is dat we meer vierkante meters hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:09

Selka schreef:
Inderdaad Sammie! Ik was echt NOOIT op kamers gegaan... smerige bende met soms smerige mensen. (vrienden zaten natuurlijk wel op kamers)

We hebben leuke vrienden, doen veel leuke dingen en zijn goed ontwikkeld hoor ;) Geen one night stands, walks of shame en dronken domme dingen. Gewoon 2 leuke volwassen mensen die graag met andere leuke volwassen mensen een drankje doen, naar de film gaan, gaan paintballen/off roaden etc. etc.

Zo'n dooddoener :z

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:36

Mijn vriend en ik zijn niet jong samen gaan wonen, maar wel toen we nog niet lang een relatie hadden.
Toen wij 6,5 maand een relatie hadden zijn we samen gaan wonen (nu een jaar geleden). Ik was 22 en hij 31. Ik heb nooit een dag spijt gehad.
Ik moet wel zeggen dat wij niet helemaal alleen wonen. Wij delen het erf (boerderij) met zijn ouders en zijn broer met zijn gezin.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:35

Rowdine schreef:
Selka schreef:

Zo'n dooddoener :z

Oh dan heb ik natuurlijk precies alle verkeerde studentenhuizen in alle verkeerde steden gezien? Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en Maastricht zijn natuurlijk niet te vergelijken met waar jullie zitten? En natuurlijk is iedereen bij jullie braaf en goed opgevoed? Niemand die zijn kamerdeurtje voor een ander openstelt iedere dag? Jeetje ik heb echt de verkeerde mensen ontmoet!

Oja en de voorstelrondes bij de studentenhuizen waren natuurlijk ook van precies de verkeerde?

Ben er bij 1 zelfs weggelopen omdat ik weigerde daar te gaan zitten.

Dooddoener? Nee dankje.

Het is toch helemaal niet erg om meteen alle volwassenmensendingen te doen? Word je lekker zelfstandig en verantwoordelijk van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:36

Selka schreef:
Oh dan heb ik natuurlijk precies alle verkeerde studentenhuizen in alle verkeerde steden gezien? Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en Maastricht zijn natuurlijk niet te vergelijken met waar jullie zitten? En natuurlijk is iedereen bij jullie braaf en goed opgevoed? Niemand die zijn kamerdeurtje voor een ander openstelt iedere dag? Jeetje ik heb echt de verkeerde mensen ontmoet!

Oja en de voorstelrondes bij de studentenhuizen waren natuurlijk ook van precies de verkeerde?

Ben er bij 1 zelfs weggelopen omdat ik weigerde daar te gaan zitten.

Dooddoener? Nee dankje.

Het is toch helemaal niet erg om meteen alle volwassenmensendingen te doen? Word je lekker zelfstandig en verantwoordelijk van!

Nee, het is wel erg en voornamelijk gewoon heel onnodig om te generaliseren. Want dat is wat je doet :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:41

Ik zit op een studio in één van de mooiste buurten van Gent. Heb eigen sanitair en een eigen kitchenette. Er is zelfs nooit nachtlawaai, terwijl dé studenten-uitgangsstraat slechts vijf minuutjes stappen is.