ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:39

Brainless schreef:
ZeSteigert schreef:
Natuurlijk mag je het wel zelf bepalen! Doe normaal zeg, jouw lichaam jij bepaalt wat erin gaat (los van alcohol, drugs etc.)!
Gewoon niet meer eten, als jij het niet wilt.

Dus kinderen mogen zelf bepalen wat ze wel en niet eten?
Wat als je kind geen geen groentes en fruit meer wilt eten?
Ach ja joh, je mag zelf bepalen wat je wel en niet eet?

Met die etc. bedoel ik dus idd fruit en groente en niet alleen maar friet en snoep.
Het is niet zo dat vega's ongezond zijn, verre van. Het zijn vaak zelfs de vleeseters die door het vele vlees ongezond zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:40

Ach wat een onzin dat minderjarigen zelf mogen bepalen wat ze eten, ik vind niet dat een 12-jarige al hoort te bepalen wat ie wel of niet eet. Ik ben al sinds m'n 15e vegetariër, mijn ouders hebben dit ook zo lang mogelijk uitgesteld omdat ik geen kaas of eieren lust, en dan ook nog eens zonder vlees te veel te kort zou komen. Ik wou het wel al vanaf mijn 10e, maar dan begint je lichaam het meeste te veranderen en heb je je stoffen toch wel nodig. (Mijn ouders waren ook niet echt voorstander van vleesvervangers)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:45

Ik vind vlees eten iets heel anders dan groenten eten of drugs gebruiken. Er zit een bepaalde gedachtegang achter, en niet alleen omdat het vies gevonden wordt of iets dergelijks. Het is een overtuiging, net zoals dat sommige mensen bepaalde dingen niet eten of drinken in verband met religie.
Natuurlijk moeten kinderen niet alles zelf kunnen beslissen, maar in het geval van (geloofs-)overtuiging vind ik dat er ruimte moet zijn om dingen wel of niet te doen. Uiteraard kan dit beter met een goed gesprek, eventuele hulp van websites of boeken en misschien inderdaad door het instellen van bijvoorbeeld vegadagen.

xJess

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:48

Ik ben zelf ook zo goed als vegetariër. Het is bij mij niet dat ik helemaal totaal geen vlees wil eten, maar liever niet. Mijn ouders respecteren dit en kopen vleesvervangers voor mij. Mochten ze dit nou een keer niet in huis hebben doe ik niet moeilijk en eet ik wel vlees mee.
Misschien is dat ook een optie TS? Dat je aangeeft dat je liever geen vlees eet en bijvoorbeeld begint met een vleesvrije dag. Of meerdere vleesvrije dagen, zo bouw je het rustig op. En zo is het voor je ouders een minder grote stap. :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:49

Ik eet al vanaf mijn 6e geen vlees.
Een kwestie van wilskracht, mijn ouders waren er ook echt niet blij mee.
Ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb toen, hoe eerder hoe beter.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:50

TS reageert niet meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:51

ZeSteigert schreef:
Met die etc. bedoel ik dus idd fruit en groente en niet alleen maar friet en snoep.
Het is niet zo dat vega's ongezond zijn, verre van. Het zijn vaak zelfs de vleeseters die door het vele vlees ongezond zijn.

Ik zeg toch nergens dat vega zijn ongezond is? (daar gaat het in dit topic ook niet om).
Elke ouder bepaald voor hun eigen gezin/kinderen wat ze wel en niet moeten/mogen eten.
TS is 12 jaar en dat is nu eenmaal nog de leeftijd dat je je daar aan moet houden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:52

jillhorses schreef:
TS reageert niet meer.

Die zit waarschijnlijk aan tafel, woest in discussie met pa en ma ;)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:58

Ik ben ook vegetariër, sinds begin dit schooljaar helemaal, daarvoor voor het grootste deel al wel want mijn moeder is het ook. ik ben 13

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:10

Brainless schreef:
ZeSteigert schreef:

Ik zeg toch nergens dat vega zijn ongezond is? (daar gaat het in dit topic ook niet om).
Elke ouder bepaald voor hun eigen gezin/kinderen wat ze wel en niet moeten/mogen eten.
TS is 12 jaar en dat is nu eenmaal nog de leeftijd dat je je daar aan moet houden.

Als je 12 bent kun je prima zelf nadenken. Als TS een kind is met een beetje karakter laat ze haar ouders hier niet meer over beslissen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:13

Alsof kindertjes van twaalf kunnen besluiten waar ze hun ouders "wel en niet over laten beslissen"... _O-

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:14

ZeSteigert schreef:
Brainless schreef:

Als je 12 bent kun je prima zelf nadenken. Als TS een kind is met een beetje karakter laat ze haar ouders hier niet meer over beslissen.

"Laat ze haar ouders hier niet meer over beslissen"??? Ben erg benieuwd hoe oud jij bent. Zolang je ouders betalen en koken en je bij hun in huis woont, beslissen zij.

Je zou natuurlijk wél kunnen overleggen, misschien dat je 'n compromis kunt sluiten als je met goede argumenten komt, TS :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:14

ZeSteigert schreef:
Brainless schreef:

Maar als 12 jarige kun je nog niet alles overzien. Je ouders hebben veel meer levenservaring. Ik dacht vroeger dat ik het ook allemaal wel wist wat het beste was, maar inmiddels ben ik er wel achter dat mijn ouders niet zomaar wat riepen. Ze hadden het 99 van de 100x gewoon bij het juiste eind. Ouders hebben over het algemeen het beste met hun kind voor, ze roepen niet zomaar iets om je te pesten.

Waarom meteen het op de spits drijven? Juist door met je ouders in gesprek te gaan kom je verstandig over en zullen ze eerder meewerken dan als je je zin door drijft.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:15

TS wat als je voorstelt dat jij 1 keer in de week voor jullie gezin kookt?
Dan maak je eens per week een vegetarische maaltijd klaar voor jullie allemaal.

Je moeder hoeft dan een dagje niet te koken, jij krijgt een vaste vega dag en kunt ondertussen ook leren koken.

Bovendien is het ook een leuk en lief initiatief voor je ouders en wie weet gaan ze daarna wel akkoord met je vegetarische keuze.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:17

imd schreef:
ZeSteigert schreef:

"Laat ze haar ouders hier niet meer over beslissen"??? Ben erg benieuwd hoe oud jij bent. Zolang je ouders betalen en koken en je bij hun in huis woont, beslissen zij.

Je zou natuurlijk wél kunnen overleggen, misschien dat je 'n compromis kunt sluiten als je met goede argumenten komt, TS :)

16. En al 10 jaar vega. Had ik eerder moeten doen. Over zoiets als groenten eten kunnen je ouders nog wel beslissen als je 12 bent, maar over vlees eten? Volgens mij heb je dan echt een kronkel in je kop als je dat iemand gaat verbieden. En nu ga ik hierom heel bokt over me heen krijgen. Doe maar, ik blijf lekker toch mijn eigen mening houden.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:21

furtje schreef:
sorry voor de titel :+

Heey bokkers!

Ik wil zelf graag vegetariër zijn, alleen het mag niet van mijn ouders. Wat vinden jullie hier nou van? Vanaf welke leeftijd mag een kind zelf bepalen of het vegetariër wil zijn? Even voor de duidelijkheid: ik ben minder jarig ja, ik kan het dus niet zelf bepalen, en dit topic gaat mij hier ook niet verder mee helpen. Ik hoor gewoon graag of ik niet moeilijk moet doen of dat ik dat volgens jullie zelf mag weten.

Alvast bedankt!

Ik zou nii weten wat dit met minderjarig te maken heeft maar oke... ik heb het besloten toen ik 11 was, en op mn twaalfde Bday was ik vegetarich

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:25

ZeSteigert schreef:
16. En al 10 jaar vega. Had ik eerder moeten doen. Over zoiets als groenten eten kunnen je ouders nog wel beslissen als je 12 bent, maar over vlees eten? Volgens mij heb je dan echt een kronkel in je kop als je dat iemand gaat verbieden. En nu ga ik hierom heel bokt over me heen krijgen. Doe maar, ik blijf lekker toch mijn eigen mening houden.

Ben jij echt 16? Goh, je reageert in mijn ogen anders toch wel als een 12-jarige, lekker bezig met je eigen mening door te drammen :roll:
Heel fijn dat jij van je ouders al zo vroeg vega mocht zijn, maar ik kan andere ouders heus begrijpen dat ze het liever zo lang mogelijk uitstellen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:26

capopjekop schreef:
ZeSteigert schreef:

Maar als 12 jarige kun je nog niet alles overzien. Je ouders hebben veel meer levenservaring. Ik dacht vroeger dat ik het ook allemaal wel wist wat het beste was, maar inmiddels ben ik er wel achter dat mijn ouders niet zomaar wat riepen. Ze hadden het 99 van de 100x gewoon bij het juiste eind. Ouders hebben over het algemeen het beste met hun kind voor, ze roepen niet zomaar iets om je te pesten.

Waarom meteen het op de spits drijven? Juist door met je ouders in gesprek te gaan kom je verstandig over en zullen ze eerder meewerken dan als je je zin door drijft.

Nou idd; toen ik 14/15 was dacht ik het ook allemaal wel te weten en wist ik ook heel zeker dat ik veel beter wist wat goed voor me was dan mijn ouders. Als ik nu terug denk wat ik toen wel allemaal wel niet dacht en dacht te weten, dan denk ik; goh wat een onnozel kind was ik ook eigenlijk, om maar niet te spreken over totaal onrealistisch in mijn gedachtegang.

Bovendien lijkt me dat de tips van ZeSteigert nu niet bepaald de verstandhouding tussen ouders en kind zal gaan verbeteren, integendeel zelfs. Mag dan ook hopen dat ts wat wijzer is en deze 'tips' gewoon negeert.

Nogmaals ts; vraag aan je ouders waarom zij dit niet willen en kom met goede argumenten om jouw visie aan ze duidelijk te maken. Meer kun je niet doen, niet zolang je ouders alles betalen. Als zij het gewoon echt niet willen dan heb je je erbij neer te leggen. Zij betalen en maken het eten klaar, dus zij beslissen. En al helemaal als je nog maar 12 bent.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-04-14 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:27

Ik snap eerlijk gezegd niet dat ouders een zesjarige laten bepalen wat ze eet :o
Dat neigt bijna naar het gemakzuchtige ...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:34

Nou idd Shirley. Zo'n gezin woonde er ook bij mijn ouders in het dorp. 4 kinderen en allemaal aten ze geen groenten, geen aardappels, geen fruit. En waarom niet? Vonden ze niet lekker zeiden ze.
Hadden nog nooit in hun leven groenten gehad dus kun je sowieso niet zeggen dat je het niet lust.
Wat ze wel aten? patat,patat oh en nog meer patat. Oudste was 3 jaar jonger dan mij en was toen 11, jongste was 5. Wil niet weten hoe die mensen er nu uitzien als ze dat dieet zijn vol blijven houden...als ze nog leven zelfs (met een dieet van alleen patat word je nu eenmaal niet oud)

Heb wel eens aan ze gevraagd; hebben jullie ouders nooit doorgezet en gezegd 'en nu normaal doen en gewoon fatsoenlijk eten'
Kreeg ik als antwoord 'nee hoor, want mijn ouders vinden zelf patat ook heel lekker'

Goed nu kunnen ze dat antwoord gewoon verzonnen hebben, maar er serieus er wat aan gedaan hebben dat de kinderen wel normaal gezond gingen eten was er ook niet bij; veel te lastig joh
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-04-14 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:35

Ik vind 12 ook nog erg jong eigenlijk. Ik zou er best met mijn kind op een redelijke manier over willen praten maar ik denk niet dat ik op die leeftijd accoord zou gaan met vegetarisch eten.
IMO ben je dan nog in de groei en heb je die bouwstoffen uit vlees hard genoeg nodig. Het zal best dat dat allemaal op te vangen is met vleesvervangers maar de overtuigde vegetariërs die ik ken zijn nagenoeg allemaal van die bleekneuzen die vaker ziek dan beter zijn dus liever niet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:38

Ik werd toen ik net 10 jaar was vegetariër. Ouders hebben het nooit erg gevonden.
Ik ben inmiddels 24 en heb nooit meer vlees gegeten. Ik ben verder gewoon gezond hoor ;)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:39

ZeSteigert schreef:

Als dat zo is, dan heb je als ouder ergens een steekje laten vallen.
Dat hele gedoe tegenwoordig van kinderen voeden zichzelf wel op :') K*u*tkinderen krijg je ervan die rondhangen en crimineel worden en ooh er hoerig bij lopen.. maar goed dat is een andere discussie :Y)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:51

Snollygoster schreef:
ZeSteigert schreef:

Ben jij echt 16? Goh, je reageert in mijn ogen anders toch wel als een 12-jarige, lekker bezig met je eigen mening door te drammen :roll:
Heel fijn dat jij van je ouders al zo vroeg vega mocht zijn, maar ik kan andere ouders heus begrijpen dat ze het liever zo lang mogelijk uitstellen.

Nee daar lieg ik over want dat vind ik leuk. Dat was sarcastisch voor als je dat niet begrepen had. Ik dram mijn mening niet door, ik verdedig hem alleen als anderen hem af willen kraken. En dat is heel wat anders.
ladylay: Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dan zit je in een heel ander circuit dan ik.

Als je vega wilt zijn moet je dat doen en je niet laten belemmeren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:23

Tja weet je ZeSteigert, ik ben nu ook vega, maar heb wel altijd mijn ouders wil gerespecteerd en naar ze geluisterd, want uiteindelijk hebben ze toch het beste met je voor. Je ouders zijn nog altijd diegene die tot een zekere leeftijd je onderhouden en veel voor je doen, dus eten wat de pot schaft vind ik dan ook niet meer dan normaal. Niet tevreden? Ga dan lekker je eigen inkopen doen en kook zelf. Ouders die onderdoen aan een 6-jarige vind ik toch maar vreemd, maar soit, daar gaat het nu niet over, en dit is het laatste wat ik erover zeg.
Er is trouwens niemand die je mening afkraakt, maar er zijn nu eenmaal wel meningen die niet met de jouwe overeenstemmen ;)