Wat is belangrijker: liefde of trouw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:11

Trouw.

Op liefde kan je niet bouwen, op trouw wel.
Zo zie ik het tenminste (:
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 17-04-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:11

Als de trouw op een moment verdwijnt, kan de liefde jullie en jullie levensvuur weer bij elkaar brengen. Als de liefde verdwijnt en enkel trouw overblijft, als afspraak, als belofte, zal jullie levensvuur ook verdwijnen. Liefde is in mijn ogen dus het meest belangrijke.

En in reactie op bovenstaand bericht: Trouw is een afspraak die je met elkaar maakt. In de meeste gevallen maak je de afspraak geen relaties of liefdes met andere personen aan te gaan. In een open relatie maak je de afspraak dat liefde of een relatie met een ander persoon wel mag. Het feit dat je daar afspraken over maakt, maakt dat je trouw aan elkaar belooft. Je belooft trouw te zijn aan die afspraken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:00

Ik vind het een bijzonder dilemma := Onze trouwtekst was Spreuken 3:3: Laat liefde en trouw je niet verlaten. Bind ze om je hals, schrijf ze op de tafel van je hart.
Als de Bijbel ze zelf aan elkaar gelijkstelt, wat gaat een dominee dan vragen welke je belangrijker vindt? :?

Sammie

Re: Wat is belangrijker: liefde of trouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:02

Kan dat niet de reden zijn dat ie het vraagt? Omdat juist voor een dilemma zou moeten zorgen? of iig iets waar je over na moet/kunt/zult denken?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:11

Blue_Eyes schreef:
Ik vind het een bijzonder dilemma := Onze trouwtekst was Spreuken 3:3: Laat liefde en trouw je niet verlaten. Bind ze om je hals, schrijf ze op de tafel van je hart.
Als de Bijbel ze zelf aan elkaar gelijkstelt, wat gaat een dominee dan vragen welke je belangrijker vindt? :?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet weet welke bijbeltekst hier bij hoort, dus ik weet ook nog niet de achtergrond van deze vraag.
Maar dat maakt me nu niets uit, ik was gewoon erg benieuwd hoe de bokkers erover zouden denken.
Daarbij, we kregen ook de vraag 'Als je je partner met een dier zou vergelijken, welke zou deze dan zijn?' :')
Maar dat had dan wel weer niets met geloof te maken, maar gewoon met elkaar beter leren kennen.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:18

Trouw.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:23

Liefde, als dat er niet is kun je net zo goed met je broertje gaan samenwonen ;).

Trouw... Ben je gelukkig als iemand je "trouw" blijft (fysiek hebben we het dan over?) maar eigenlijk verlangt naar liefde (of misschien wel een ander) maar braaf bij jou blijft....
Als mijn vriend het zou uitmaken en zegt ik ben je al die jaren trouw gebleven maar ik hield al lang niet meer van je, zou ik dat erger vinden dan wanneer hij het uit maakt wanneer de liefde op is en hij trouw niet meer kan beloven (daardoor)

Lekker vaag :+ hopelijk snap je het ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:30

Heb je liever iemand die jouw trouw blijft omdat hij dat heeft beloofd terwijl hij van een ander houdt, of iemand die zijn piemel in een dronken bui bij een ander erin hangt hoewel jij nog altijd zijn enige oprechte liefde bent?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:35

Liefde, maar alleen in combinatie met vertrouwen en eerlijkheid.
Trouw vind ik relatief, wanneer je het er allebei mee eens bent om eens seks (wat niet altijd met liefde te maken heeft) met anderen te hebben zie ik daar geen probleem in.
Gelieg en bedrieg is not done.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:38

Liefde. Ik hoef geen trouwe man die geen liefde voor me heeft. Daar heb je niets aan denk ik. Wil niet zeggen dat trouw niet heel belangrijk is als je elkaar liefhebt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:42

_mexx_lady_ schreef:
Hangt samen is mijn eerste gedachte.
Als je niet trouw bent, is er ook geen echte liefde.
Als er echte liefde is, is er geen reden om niet trouw te zijn aan je partner.

Dit was ook mijn eerste gedachte.

Wel een ongelooflijk lastige vraag, je hebt in mijn ogen namelijk beide nodig in een goed huwelijk. Je kunt wel trouw zijn, maar zonder liefde kom je nergens. En er kan wel liefde zijn, maar als je niet trouw bent gaat het in mijn ogen ook niet werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:46

Trouw:

Trouw zijn aan je zelf, je eigen normen en waarden, trouw zijn aan je relaties, je beloftes enz.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:07

Je kunt ook stellen uit liefde komt trouw voort maar uit trouw geen liefde...?

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:20

Ik vind of je nu een relatie hebt, samen woont of getrouwd bent. Zolang je verbonden bent aan elkaar, ben je trouw.
Gaat het gevoel van liefde bij een of beide weg wees dan zo eerlijk de relatie te verbreken en daarna pas verder te gaan kijken. Bij mij komt dus trouw voor liefde, hoe wel ik het liever op dezelfde plek zou zien!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:26

Ik zie hier bijna alleen maar voorbij komen als het over trouw gaat, dat er seks bij komt kijken. Kun/moet je elkaar dan niet trouw zijn op andere gebieden? Achter elkaar staan? Elkaar steunen in goede en slechte tijden, ziekte en gezondheid? Trouw is niet alleen maar seksuele trouw, weet je :)
Ik kan ze in ieder geval niet loskoppelen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 01:00

Liefde.

Liefde kan ontrouw overwinnen. Als de liefde er niet meer is, wordt de trouw ook gelijk een stuk moeilijker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:00

Ashley5760 schreef:
Je kunt ook stellen uit liefde komt trouw voort maar uit trouw geen liefde...?

Dit inderdaad :j

Als er geen liefde meer is, heb je niks aan trouw.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:50

Davinia, met een moeilijke vraag :=

Ik denk dat ik voor liefde ga, uiteindelijk ben je imo je partner trouwe vanwege de liefde naar hem of haar :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:00

Ik denk dat 'de kerk' wil dat je trouw kiest, want scheiden mag niet van de kerk. Dus ook als de liefde verdwenen is, is de eis dat je uit trouw bij elkaar blijft.

De hele vraag is een beetje onzin. Liefde en trouw zijn niet elkaars tegenpolen. En over welke liefde hebben we het? Voor je paard? En over welke trouw? Die aan het vaderland? Je kan aan van alles trouw zijn, en van van alles houden.

En dan hebben we het nog niet over lust. Want de lust kan verdwijnen (en eventueel elders gehaald worden), maar daarmee hoeft liefde en trouw nog niet weg te zijn.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:46

Ben ik de enige die meer betekenis geeft aan trouw dan vreemdgaan?
Trouw zijn is voor mij ook klaar staan voor de ander als die je nodig heeft. Trouw zijn is ook je afspraken nakomen. trouw zijn zeggen wat je doet en doen wat je zegt en ga zo maar door.
En ja dat is belangrijker imo.
Liefde wordt minder en puur op liefde alleen kan je geen huwelijk volhouden. sowieso verandert liefde in houden van, dus blijft imo toch niet echt voort duren.
Daarvoor moet je onvoorwaardelijk trouw aan elkaar zijn in alle opzichten. Op elkaar kunnen vertrouwen en samen alle gevaren en misstappen tijdens het huwelijk aanpakken.

Er is ook onderzoek gedaan: een huwelijk op basis van verstand is vaak een beter en langer huwelijk dan een huwelijk puur gebaseerd op liefde.
Daarnaast is liefde een bindmiddel om te zorgen dat wij een relatie met elkaar aangaan en ook de tijd nemen om ons echt aan elkaar te hechten. Anders zouden mensen uberhaupt geen relatie aangaan.

Ik roep dus heel hard Trouw!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:37

Soms is loslaten liefde dus en trouw zijn heeft i.m.o. niets te maken met vreemdgaan o.i.d.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:39

Ik denk als mijn vriend me niet trouw zou zijn, ik ook geen liefde voor hem zou kunnen hebben.
Ik denk dat het een samenhang van is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:43

Ibbel schreef:
Ik denk dat 'de kerk' wil dat je trouw kiest, want scheiden mag niet van de kerk. Dus ook als de liefde verdwenen is, is de eis dat je uit trouw bij elkaar blijft.

De hele vraag is een beetje onzin. Liefde en trouw zijn niet elkaars tegenpolen. En over welke liefde hebben we het? Voor je paard? En over welke trouw? Die aan het vaderland? Je kan aan van alles trouw zijn, en van van alles houden.

En dan hebben we het nog niet over lust. Want de lust kan verdwijnen (en eventueel elders gehaald worden), maar daarmee hoeft liefde en trouw nog niet weg te zijn.

In de bijbel staat juist dat de liefde boven alles staat.
En bij de meeste kerken mag je gewoon scheiden.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:48

Liefde. En met liefde komt trouw. Een trouwe man zonder liefde is vriendschap. Een 'liefde man' die niet trouw is is geen liefde.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:51

liefde