Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:11

Joolien schreef:
fokfanaat schreef:
mijn kids mogen best heel veel, maar roken is echt een no go, drinken is nu ook nog zeker niet aan de orde en ga mijn best doen dat iig tot hun 18e zo minimaal mogelijk te houden.
ze zijn nu bijna 12 en 14.
engeriedrankjes verbiedt ik niet, maar dat moet ook niet uit de hand lopen.

Ik zou me als ouder denk ik net zo zorgen maken om energiedrank als om roken, het is immers net zo verslavend als roken en ook erg slecht voor het (jonge) lichaam.

waar heb jij medische onderzoeken gelezen over het versalvend zijn van engergiedrankjes?

Grapjasjes12

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:13

:') Er zit suiker en caffeine in. 1+1= nog altijd 2.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:14

sinds wanneer is suiker en caffeine verslavender en slechter voor je gezondheid dan roken?

dan zou je koffie en cola ook moeten weren
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 17-04-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:15

roooooss schreef:
ik mag absoluut niet roken, over drinken hebben we het nooit gehad en drugs mag ik ook niet. Daarnast mag ik ook niet naar de mc donalds en pringels eten, niet te veel cola en zeker geen light.. Mensen kijken me soms wel raar aan als ze horen dat ik niet naar de mac mag.
Energiedrankjes zijn ook echt not done bij ons

Maar is daar een speciale reden voor. Dat je bijv. Wel naar de kfc mag of wel andere chips mag eten

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:16

Joolien schreef:
roooooss schreef:
ik mag absoluut niet roken, over drinken hebben we het nooit gehad en drugs mag ik ook niet. Daarnast mag ik ook niet naar de mc donalds en pringels eten, niet te veel cola en zeker geen light.. Mensen kijken me soms wel raar aan als ze horen dat ik niet naar de mac mag.

Krijg je dan niet het gevoel om dat juist te doen? Of ben jij een brave puber? :P

Nee, niet echt. Heb er niet de behoefte aan. wel vervelend als je dat niet mag maar ze hebben ook uitgelegd waarom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:16

Mijn ouders hebben op dat gebied eigenlijk nooit een zin gezegd die begon met 'ik verbied je' of 'je mag absoluut niet'.
Toch hebben ze op de een of andere manier een dergelijke invloed gehad en onuitgesproken gedachtes dat ik wel wist dat drugs, overmatig alcoholgebruik en roken not done waren. Ik heb ook geen van allen gedaan. Ik ben geen uitgaanstype en niet echt een übersociale groepsmens, dus ik heb nooit de behoefte noch de druk gevoeld om te experimenteren.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:18

ilayda schreef:
roooooss schreef:

Maar is daar een speciale reden voor. Dat je bijv. Wel naar de kfc mag of wel andere chips mag eten

Het schijnt dat Pringels en de mac echt enorm slecht (in zin van kankerverwekkend, ze willen dat voor mij en broer en zus voorkomen. heb namelijk een stiefbroer die kanket heeft.) Ze zei dat ze.het niet wilt omdat ze allemaal maar het beste met mij voor heeft

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:19

Er valt (viel) mij weinig te verbieden... ;) Ben inmiddels 20 en heb nooit een sigaret gerookt. Ook drink ik gewoonlijk niet, omdat er vrijwel nooit gelegenheden voor zijn. Werkt ook voordeliger voor mijn lijn, ghehe. :P
Gelukkig liggen mijn vriend en ik helemaal op dezelfde golflengte en ik heb me nog nooit zo begrepen gevoeld. :o :D
Voor mij is het altijd vanzelfsprekend geweest, vooral het niet-roken, ik heb er niet eens aan gedacht om het anders te doen (dus experimenteren enzo...). Dat was gewoon een hele sterke intuïtieve overtuiging. Daarbij komt nog dat ik nooit groepsinvloeden heb meegrekegen.

Uitgaan doe ik ook al niet... Yep, I know, I'm a hermit. }:0

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:20

Mijn ouders zijn niet streng, maar ik mag niet roken (redelijk logisch), drugs vermoed ik ook van niet, is nooit uitgesproken geweest, dus eigenlijk.... :')
Toen ik op mijn 15e begon te drinken, vonden ze het geen probleem (natuurlijk geen sterke drank, wel bier, wijn, cava,...)
Energiedrank...ehmm nog nooit gedronken, voel er ook geen behoefte toe. Ik denk niet dat mijn ouders het zouden verbieden.
Nu ben ik 16 en ik mag tot 2u uitgaan (wat ik zelden doe) en overal naartoe gaan, bij mensen blijven slapen, op vakantie gaan,...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:21

Mijn ouders verbieden zowel mij als mijn zusje eigenlijk niks, maar gaven net als bij Xjosee wel hun mening. Dat heeft bij mij goed uitgepakt: doordat ze mij het vertrouwen gaven dat ik wel de juiste beslissingen zou maken, heb ik nooit de drang gehad stiekem toch te gaan roken/alcohol/drugs te gebruiken. Nog steeds vind ik aan alcohol vrij weinig, en sigaretten en drugs en sla ik over omdat ik dat soort spul gewoon niet in mijn lichaam wil hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:23

fokfanaat schreef:
sinds wanneer is suiker en caffeine verslavender en slechter voor je gezondheid dan roken?

dan zou je koffie en cola ook moeten weren

Ik zie niet waar staat dat het verslavender en slechter zou zijn. Gewoon verslavend en slecht, net als cola en koffie met suiker inderdaad.

fokfanaat

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:27

nou net zo dan, vind ik ook nogal een uitspraak

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:27

Vind het altijd zo raar dat pubers dingen doen gewoon alleen omdat ze het eigenlijk niet mogen doen :+

Ik mocht nooit roken, een slokje alcohol was wel oké. Drugs streng verboden.

Nu is alleen drugs verboden. Ze zouden wel heel verdrietig zijn als ik zou gaan roken. Ze willen natuurlijk ook niet dat ik elke week dronken ben :+ En als ik drugs ga gebruiken.. Dan willen ze me denk ik niet meer kennen :')

Best grappig als je weet van mijn vader :+ :+

Heb het allemaal absoluut nooit willen doen (ja oke alleen vroeger als 'papa' wedde met zijn vrienden om veel geld dat ik en mijn broertje zijn biertje wel zouden drinken :')). Waarschijnlijk door de vele slechte aflopen die ik heb gezien!

Nu drink ik wel eens alcohol, omdat ze me wel eens zowat dwingen om gezellig een glaasje mee te drinken :') En leuk dat ze het vinden als ik de eerste slok neem! :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:29

Rosa__ schreef:
Er valt (viel) mij weinig te verbieden... ;) Ben inmiddels 20 en heb nooit een sigaret gerookt. Ook drink ik gewoonlijk niet, omdat er vrijwel nooit gelegenheden voor zijn. Werkt ook voordeliger voor mijn lijn, ghehe. :P
Gelukkig liggen mijn vriend en ik helemaal op dezelfde golflengte en ik heb me nog nooit zo begrepen gevoeld. :o :D
Voor mij is het altijd vanzelfsprekend geweest, vooral het niet-roken, ik heb er niet eens aan gedacht om het anders te doen (dus experimenteren enzo...). Dat was gewoon een hele sterke intuïtieve overtuiging. Daarbij komt nog dat ik nooit groepsinvloeden heb meegrekegen.

Uitgaan doe ik ook al niet... Yep, I know, I'm a hermit. }:0

Ik ben er ook één :D

ilayda

[/quote]

Maar is daar een speciale reden voor. Dat je bijv. Wel naar de kfc mag of wel andere chips mag eten[/quote]
Het schijnt dat Pringels en de mac echt enorm slecht (in zin van kankerverwekkend, ze willen dat voor mij en broer en zus voorkomen. heb namelijk een stiefbroer die kanket heeft.) Ze zei dat ze.het niet wilt omdat ze allemaal maar het beste met mij voor heeft[/quote]

Ja dat is te begrijpen en een hele goeie reden, thanks voor je uitleg

fokfanaat

roken verkort je leven met 10 jaar, van cola en koffie is dat toch niet te zeggen, slecht voor je hart, je aders, voor je longen, voor je huid, je vruchtbaarheid noem maar op

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:31

Mijn ouders hebben me werkelijk nooit iets verboden. Er is nooit iets gezegd over op welke leeftijd ik mocht uitgaan, tot hoe laat ik mocht blijven, alcohol drinken, drugs, tattoo's zetten, jongens,... Er waren nergens regels over en ik mocht doen wat ik wou. Ik kreeg wel een uitleg waarom bepaalde zaken onverstandig zijn , maar mocht verder zelf mijn plan trekken met die informatie. Uiteindelijk een ongelooflijk makkelijke tiener geweest. Ik vond mijn VWO halen veel belangrijker. En nu nog steeds een heel modaal leven zonder enige buitensporigheden. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:31

Als mijn ouders het wel hadden verboden om bv te roken dan had ik alsnog niet gerookt of flink gezopen. Paste niet bij mij. Ik wel tegendraads, erg mondig maar had geen behoefte mijn gezondheid op het spel te zetten.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:33

ik mocht gewoon drinken, hebben ze eigenlijk ook niet veel over gezegd en lust dan ook graag een drankje :)
ben nu bijna 17 maar het is niet zo dat ik nu weer tot mn 18e moet wachten.

met het roken is het zo dat wij ons rijbewijs krijgen als we niet roken en anders moet je de helft betalen.
verder tsjaa, dat is eigenlijk het enige, drugs hebben we het thuis niet eens echt over want dat gebruiken wij allemaal thuis niet en ook nog nooit geprobeerd. :)

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:34

ilayda schreef:

Maar is daar een speciale reden voor. Dat je bijv. Wel naar de kfc mag of wel andere chips mag eten[/quote]
Het schijnt dat Pringels en de mac echt enorm slecht (in zin van kankerverwekkend, ze willen dat voor mij en broer en zus voorkomen. heb namelijk een stiefbroer die kanket heeft.) Ze zei dat ze.het niet wilt omdat ze allemaal maar het beste met mij voor heeft[/quote]

Ja dat is te begrijpen en een hele goeie reden, thanks voor je uitleg[/quote] Geen dank hoor :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:38

Ik mocht eigenlijk alles wel.
Ik kreeg mijn rijbewijs als ik tot mijn 18de niet zou roken. Ik heb één keer uit nieuwsgierigheid een trekje genomen, dat heb ik eerlijk verteld en daar werd niet moeilijk over gedaan.
Ik had wel een tijdstip dat ik thuis moest zijn, maar op mijn 15de was dat al 3 uur (in het weekend dan :P ). Overigens hield ik me daar niet aan, mijn moeder heeft dat curfew dan ook al rond mijn 16de de deur uit gedaan :') Maar dat kwam ook omdat ik eigenlijk niet zo vaak uit ging, als ik dan een keer uit ging en wel echt laat thuis wilde komen vond ze dat niet zo erg, zolang ik zelf de gevolgen ervan maar zonder mokken accepteerde.
Drinken mocht niet tot mijn 16de, al mocht ik wel altijd slokjes proeven en een glaasje wijn bij kerst en bubbels bij oud en nieuw mocht wel. Daardoor wist ik wat het was en voelde ik geen sterke drang om alles uit te gaan proberen. Ben ook wel eens dronken thuis gekomen hoor, maar echt te ver ben ik nog nooit gegaan. Ook stonden er geen straffen op als ik wel dronk, het was alleen niet echt de bedoeling.
Ook bij mensen blijven slapen was geen enkel probleem.
Zelfs drugs werden mij niet verboden, maar wel zijn de gevolgen mij heel duidelijk uitgelegd en is me gevraagd alsjeblieft voorzichtig te zijn. Ik geloof dat mijn moeder zelfs verteld heeft waar ik drugs kon laten testen op veiligheid (dat kan in Amsterdam). Ze wilde natuurlijk niet dat ik het deed en probeerde het ook echt te ontmoedigen. Maar ze dacht wel, als ze het wil doet ze het toch wel, en dan liever zo veilig mogelijk. Ik heb overigens één keer geblowd en verder nog nooit iets geprobeerd.
Wij hadden wel de absolute regel niet roken/blowen in huis, dat vond mijn moeder vies. Als je dat dan toch wilde ging je maar lekker in de achtertuin staan. Zowel ik als mijn broer hebben nooit die behoefte gehad.

Edit: Mijn moeder heeft ons zelfs ooit verteld hoe je spacecake moet bakken. Ze dacht dat we dat misschien wel eens wilde proberen, maar als je het beslag verkeerd maakt kan het best gevaarlijk zijn. Heb het nog nooit gedaan, maar goed :')
Laatst bijgewerkt door Sanned op 17-04-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:39

Ik mag nooit:
- Zonder eten de deur uit
- Bij mensen slapen die ze niet kent en niet bij jongens zonder relatie
- Laat in het OV voor een grotere afstand
- Alleen naar huis komen van stappen
- Harddrugs gebruiken

Ik mag niet:
- Te laat thuis komen
- Te weinig eten op een dag
- Liegen
- Te vaak alcohol drinken

Ik mag wel (betekend niet dat mijn moeder er bij mee is):
- Weinig thuis zien
- Door de weeks tot half 11/11 uur buiten, weekend tot 1/2/3/4, ligt eraan waar ik ben en met wie
- Op stap, enige eis is dat mijn vervoer goed geregeld is dus met betrouwbare, niet alcohol drinkende mensen
- Veel vettig eten eten, zolang ik maar ongeveer 4/5 dagen in de week thuis middag (groente, vlees, aardappelen) eet
- Drinken wat ik wil drinken (geen alcohol door de weeks, ook niet vaak in het weekend)

Ik mag eigenlijk gewoon 'alles' zolang mijn moeder het weet en het met betrouwbare mensen is. Ook overleggen is vaak niet nodig. Als ik een afspraak heb of op stap ga zeg ik dat de dag ervoor of de dag zelf, vertel ik duidelijk met wie en als het met een 'vreemde' is zorg ik dat ze zijn woonadres, telefoonnummer en gemeenschappelijke vrienden weet voor 'als er wat is'.

Ze weet dat ik wel eens wiet gerookt heb en soms wat te veel gedronken heb, maar ze weet dat het gewoon binnen de grenzen blijf.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:39

Er is mij eigelijk nooit echt iets verboden, ik rook en drink (beide in het weekend), maar ik werk netjes, laat me ouders altijd weten waar ik ben, en gedraag me goed! Niks te klagen dan toch? :D

Maar nu ben ik 20, '' vroeger '' ( 15- 16) vonden ze dat echt niet oke hoor, en moest ik gewoon op een bepaalde tijd thuis zijn! En gaf ik me pakje sigaretten aan een vriendin mee of ik gooide hem weg, en kauwgom/parfum zodat ze drank/rook lucht niet zouden ruiken! Stiekem he, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:46

fokfanaat schreef:
Joolien schreef:

Ik zou me als ouder denk ik net zo zorgen maken om energiedrank als om roken, het is immers net zo verslavend als roken en ook erg slecht voor het (jonge) lichaam.

waar heb jij medische onderzoeken gelezen over het versalvend zijn van engergiedrankjes?

Het zal geestelijk niet zozeer verslavend zijn, maar als je stopt zijn de afkickverschijnselen lichamelijk niet voor de poes. Dat heb ik van dichtbij meerdere keren meegemaakt en lijkt op het afkicken van drugs. Rillerig, koud, hoofdpijn en overgeven. Ik zeg niet dat het NET zo verslavend is, wel dat het verslavend is.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... drank.html

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:50

Joolien schreef: