Vriendschap komt van één kant.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:10

Een heel mooi stukje!
Inderdaad, alles draait hier om verwachtingen. Sommige mensen zijn attenter dan andere. Ik vergeet ook regelmatig een verjaardagskaart te sturen en kom er dan op de dag zelf achter, gelukkig is er dan nog de telefoon voor een appje, sms of telefoontje ;)

Als echt alles van 1 kant komt, dus dat je merkt dat de ander eigenlijk niet zo'n behoefte heeft aan contact, houdt het wel op natuurlijk.
Plus overweeg voor jezelf hoeveel energie je erin wilt steken. Als het van jouw kant komt, maar jullie vervolgens een ontzettend gezellige tijd hebben kan dat genoeg zijn. of niet. Is aan jou om te bepalen.
Maar ik zou het sowieso eens met haar bespreken. Maar hoe het vanuit jou voelt, dus niet haar dingen kwalijk nemen.

LindyHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:31

Dat vind ik wel een typisch door een man geschreven stukje :). Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Want je hebt juist een (vriendschaps)relatie met iemand omdát diegene je zo goed aanvoelt, aan één woord genoeg heeft en zijn/haar best doet om je blij te maken. Als je letterlijk moet gaan vragen om dingen dan krijg je het praktische resultaat wel, maar het haalt iets van de magische glans van je relatie af, en dat voelt als een nederlaag. Ik snap dus wel dat mensen niet snel om dingen vragen.

In het geval van TS zou ik wel vragen aan vriendin waarom ze geen contact opneemt, en eventueel vertellen wat het met je doet. Vriendin moet dan zelf maar de conclusie trekken of ze dat wil veranderen of niet. Houd het inderdaad luchtig.

Djilna

Re: Vriendschap komt van één kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:58

Als je om alles moet gaan vragen klopt er inderdaad iets niet ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:04

waarom?
niet iedereen is helderziend ;)

bovendien zijn er ook mensen die veel moeite hebben met sociale contacten onderhouden maar deze wel waarderen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:12

Ik ben ook zo'n lapzwans. Ik waardeer m'n vriendinnen en vrienden absoluut, maar ik heb er geen behoefte aan om ze wekelijks of soms maandelijks te spreken. Sommigen sturen me spontaan een berichtje en dan antwoord ik natuurlijk en spreken we vaak iets af. Maar ik krijg het gewoon zelf niet voor elkaar om zulke dingen concreet te maken. Bijvoorbeeld morgen eet ik bij een vriendin die ik al twee jaar niet heb gezien, alleen tussendoor een keer op haar bruiloft. Ik weet dit van mezelf en vaak maak ik dit ook kenbaar zodat de verwachtingen van anderen niet te hooggespannen zijn, want anders stel ik mensen alleen maar teleur. Dus wat ik eigenlijk wilde zeggen: waarschijnlijk waardeert ze je vriendschap juist zo erg, dat ze vaak afspreken/contact opnemen niet nodig vind omdat ze misschien niets te vertellen heeft of er gewoon niet aan denkt :) Zolang jullie geen spanningen of ruzies hebben zou ik je verwachtingen gewoon iets bijstellen en er van genieten op de momenten dat dat kan! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:34

Het is echt geen kwade wil hoor, zo zit ze ook wel een beetje in elkaar.
Misschien is het inderdaad een vast patroon geworden, waarin zij wel denkt: oh ze zal binnenkort wel weer wat van zich laten horen.
Ik ben nu echt wel van plan om het contact af te wachten vanaf haar kant. Ik hoop dat ik dat vol kan houden en ik ben heel benieuwd hoe lang het gaat duren. Misschien ben ik ook wel bang voor de teleurstelling als ze gewoon niks doet, of zoals iemand hierboven dat het maanden duurt.
Want wat Joolien zegt, daar ben ik het wel mee eens. Ik vind dat vriendschap van twee kanten moet komen.
Druk zijn vind ik echt geen excuus, hoe lang duurt het nou helemaal om een keer een appje te sturen?
We praten hier wel over een periode van minimaal 3 jaar waarin het bijna alleen maar van mijn kant komt.
Mandarijn12: ik weet wel dat ze de vriendschap waardeert en we hebben eigenlijk nooit spanningen of ruzies. Het gevoel is wel gewoon prima als we bij elkaar zijn.

Als ik het ga aankaarten wil ik wel goed bedenken hoe ik het moet zeggen. Wat zinnen als jij neemt nooit contact op, of het moet altijd van mijn kant komen, lijken mij niet gewenst. Ik zal inderdaad over mijn gevoel moeten praten en het moet geen verwijtend gesprek worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:51

Weet je... als je nu gaat afwachten wordt je zeker teleurgesteld omdat je ook aangeeft dat het beetje haar karakter is en je in dit vaste patroon zit. Je verwacht dan iets wat zij niet kan opvolgen want A) ze weet niet dat jij dit verwacht B) in het verleden ging het niet zo.

Probeer nou eerst om je verwachting uit te spreken en niet over de hele vriendschap maar over korte periode. Je kan haar niet veranderen alleen je eigen gedrag en verwachtingen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:00

Mandarijn12 schreef:
Ik ben ook zo'n lapzwans. Ik waardeer m'n vriendinnen en vrienden absoluut, maar ik heb er geen behoefte aan om ze wekelijks of soms maandelijks te spreken. Sommigen sturen me spontaan een berichtje en dan antwoord ik natuurlijk en spreken we vaak iets af. Maar ik krijg het gewoon zelf niet voor elkaar om zulke dingen concreet te maken. Bijvoorbeeld morgen eet ik bij een vriendin die ik al twee jaar niet heb gezien, alleen tussendoor een keer op haar bruiloft. Ik weet dit van mezelf en vaak maak ik dit ook kenbaar zodat de verwachtingen van anderen niet te hooggespannen zijn, want anders stel ik mensen alleen maar teleur. Dus wat ik eigenlijk wilde zeggen: waarschijnlijk waardeert ze je vriendschap juist zo erg, dat ze vaak afspreken/contact opnemen niet nodig vind omdat ze misschien niets te vertellen heeft of er gewoon niet aan denkt :) Zolang jullie geen spanningen of ruzies hebben zou ik je verwachtingen gewoon iets bijstellen en er van genieten op de momenten dat dat kan! :)

Ik ben er ook zo eentje!

En als iemand dan steeds "achter mijn kont aan" zou sms-en, bellen, whatsappen... dan ben ik zelfs geirriteerd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:01

Ik heb vriendinnen/vrienden waar ik nauwelijks contact mee heb maar als we elkaar tegenkomen is het super gezellig.
Kan een vriendin ook gerust 2 maanden nauwelijks spreken (ook via telefoon) en daarna 3x in de week afspreken.
Er zijn geen regels voor vriendschap en ik hou totaal niet van 'ja maar jij belt nooit, nee jij toch ook niet?!'
Maar mocht het uit verhouding raken (zoals bij jou) kun je het daar natuurlijk over hebben.
Bij mij hangt het aantal keren contact echter niet samen met de vriendschap.
Het is niet zo dat ik echt wekelijks contact onderhoud.
Wanneer ik iemand 'mis' bel ik op en spreek iets af. Neem aan dat ze het andersom ook zo doen. :)
En zo neemt de een vaker contact op...
Maar dat zegt naar mijn idee niet zoveel over de vriendschapsband.
Afzeggen zonder reden echter wel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:54

is ze er wel voor je als het slecht met jou gaat ?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 21:41

Ja dat is gelukkig wel zo. Een tijdje geleden was mijn vader ernstig ziek en toen was ze wel een steun.
En ik bel, sms of app haar echt niet achter haar kont aan hoor. Eigenlijk bellen we bijna niet, het gaat meer via de app. We hebben elkaar nu bijvoorbeeld een maand niet gezien of gesproken. Ook niet via whats app. Normaal gesproken zou ik dan ongeveer een berichtje sturen.
Over 2 dagen ga ik al op reis en daarna ga ik het wel aankaarten.
Evelijn, wat jij zegt zit ook wel wat in.

In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik heb hier zeker wat aan!

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:10

Ik ben ook niet zo'n "goede" vriendin, ik neem contact op wanneer ik daar zin in heb, en soms kan dat pas na drie maanden zijn, soms kan dat een paar keer per week zijn.
Wanneer mijn vriendin wat aan de hand heeft zal ze dat laten weten , en dan ben ik er volledig voor haar en doe ik wat ik kan doen om haar te helpen en steunen, maar ik hoef echt niet wekelijks bij iemand op de koffie om die persoon als vriend te zien.
Ik vergeet bijvoorbeeld ELK jaar wanneer mijn beste vriendin jarig is. Ik weet dat het april is, maar de exacte datum vergeet ik steeds. Ik zag dat mensen haar gefeleciteerd hadden op dertien april en ik dacht, oliebol, wéér te laat. Ik neem contact op met excuses , en de wensen, waarop zij zegt: Haha schatje toch, heb je geluk ik ben pas zaterdag jarig... Goh, dat is vriendschap vind ik. Ook al is het vervelend voor haar dat ik het vergeet, ze neemt het me niet kwalijk.
Er zijn geen onbewuste verwachtingen in mijn vriendschappen, en als die er wel zijn dan gaat die vriendschap verloren omdat ik dan mensen teleurstel. Dat is dan jammer. Maar ik ben niet bevriend met iemand om aan 'een plaatje te voldoen' , gelukkig heb ik dan ook alleen maar vrienden die er hetzelfde over denken, en of we elkaar nu wekelijks zien, of om het half jaar, het is dan ook echt oprecht gezellig en fijn :)

*edit: Persoonlijk zou ik dan gewoon ophouden met contact zoeken ipv te vragen hoe zij de vriendschap ziet, ik vind dat namelijk nogal beladen en als een vriendin die vraag aan me stelt ga ik twijfelen aan de vriendschap omdat het een soort van 'moetes, commitment' is, terwijl vriendschap voor mij onvoorwaardelijk is.