Wat voor auto kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:03

Roestplekken is bij alle oudere auto's wel iets om heel goed op te letten. Vooral ook op de onderkant.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:03

hotchocolat schreef:
Ik heb een oude Opel Corsa (1998)

Superding, ik kan overal parkeren omdat hij klein is, hij rijd ook zeer zuinig.

Ik heb hem nu 3 jaar, en is die tijd 1x de uitlaat en de remmen. Hij start altijd en is probleemloos door de keuring gekomen.
Wegenbelasting voor die auto is hier een lachertje (67,00 per jaar)

Ik betaal 405 euro in de 3 maanden :(

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:07

67 per jaar !Wow dat is lekker hoor daar in Duitsland. :D
Ik betaal voor de mijne hier 55 per kwartaal. Vind ik ook nog wel meevallen.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:08

Mijn eerste auto was een Ford Ka, reed pittig, weinig onderhoud, maar slurpte benzine (1 op 10)! Nu rijd ik een Toyota Aygo, lekker goedkoop, zuinig in gebruik en je kan er nog best aardig wat in kwijt, kwa wegligging had ie van mij wel iets zwaarder mogen zijn, maar dat is tot nu het enige minpuntje in de 3 jaar dat ik hem heb.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:08

Als je een Subaru Vivio heb t/m een gewicht van 650 kg betaal je hier in Zuid-Holland 39 euro per kwartaal. Hou er rekening mee dat wat je betaal voor wegenbelasting dus ook regio gebonden is. Betaal hier in Zuid-Holland meer dan als ik in Brabant zou wonen bv.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:13

Oud type Fiat Panda (model tot 2003) :j

Ik heb er onlangs nog eentje gekocht. HET voordeel van die auto: zo simpel bouwen ze ze niet meer. Ik had een defecte ruitenwissermotor (moet eens kunnen bij een 22 jaar oude auto) en binnen een half uur had ik het motortje weer aan de praat (soldeerverbinding was overleden; even opnieuw doorsolderen en klaar).

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:16

Een Daihatsu Charade. Zuinig en oersterk!
Dit was mijn eerste auto, heb hem 6 jaar gehad en in die tijd alleen een nieuwe accu nodig gehad.
Passen als het moet gewoon 5 mensen in en je hebt best een aardige kofferbak!
Daarnaast woog die van mij maar 616 kilo en dus aan wegenbelasting heel weinig kosten.

Edit: Wel het 'nieuwste' type dan ;)
http://static.autowiki.nl/specs/foto/09 ... harade.jpg

Liselot

Re: Wat voor auto kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:21

Ik zou persoonlijk niet voor de héle kleine gebakjes gaan als de vivo, alto, cuore en seiciento. Maar voor net een slagje groter, je bent dan net iets beter beschermd en het is gewoon net wat meer auto.
Je kan kijken naar opel corsa, daihatsu charade (heb ik jaaaaaren gereden, niet kapot te krijgen en kostte geen drol), toyota starlet, ford fiesta (oude model) of de oudere mazda 121.
Zijn allemaal nette autootjes die zuinig en sterk zijn.

Heb je toevallig iemand in de vriendenkring die monteur is of goed verstand van auto's heeft? Zo ja, neem die dan mee als je gaat kopen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:25

De Ford Fiesta is ook nog een leuk autootje! Heeft wel wat problemen met roest.

Verder ontzettend goede ervaringen met de Starlet, heerlijk pittige autootjes die niet stuk gaan. Suzuki Swift is ook leuk alleen volgens mij vrij duur in aanschaf. Ford Ka en Smart moet je niet aan beginnen, die zijn lastig om aan te sleutelen waardoor reparatiekosten (manuren) heel hoog worden.

Ik rij zelf nu een Fiat Punto, in principe zijn Italiaanse auto's iets duurder in onderhoud (maar mijn vriend is monteur dus ik heb daar geen last van) maar ik vind het zelf wel een erg degelijk autootje en heb er juist geen koek-blik gevoel in, deze valt alleen wel boven je budget (bj 2004).

Met de Punto naar midden Kroatië gereden, met de Starlet naar midden Italië en met de Fiësta naar zuid Frankrijk, super fijne autootjes.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:08

Wat je ook doet Koop in Hemelsnaam geen Smart!!!
Wat een onding van een auto was dat zeg.... Na 80.000 km draaide het blok in de soep. En niet alleen bij mij maar bij meer mensen houd het voor een ton al op met zo'n ding.
En is niet te repareren. Dat ze die dingen uberhaubt nog op de markt mogen brengen is mij een raadsel...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:10

Ik heb een Renault 5. Wat een topauto! Paar weken terug met glans door de APK gezoefd en ik heb hem nu een jaar, maar nog geen 100 euro aan onderhoud + APK controle kosten gehad. Auto is net 24 geworden, maar hij rijdt gewoon super!
Het onderhoud wat ik had was nieuwe banden (maar dat heb je met elke auto), vervangen koplampjes en een choke die ik zelf had afgebroken (faal!).
Mijn neef doet in die auto's, dus ik heb een onwijze vooraad aan goedkope onderdelen.

Check www.artvo.nl (in Raalte vlakbij Zwolle) voor meer info over zijn bedrijf.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:17

Opel Corsa is een leuk autootje :j Ik heb er twee jaar eentje gehad, en heb alleen uitlaat problemen gehad (was lek), en verder weinig problemen. Rijdt zuinig, en goedkoop in verzekering en belasting.

Ford Fiësta (rij ik nu mee) is ook een leuk autootje. Ik rij ermee omdat hij lekker goedkoop is in onderhoud en rijdt ook zuinig. Mijn garagehouder zei al dat het motortje wel door blijft draaien, maar hij roest wel snel. Blijf aardig schuren en lakken op die kleine roestvlekjes.

De auto waar ik nu voor aan het sparen ben is een Mini Cooper, maar die valt nog best wel buiten je budget :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:25

jorika1986 schreef:
Wat je ook doet Koop in Hemelsnaam geen Smart!!!
Wat een onding van een auto was dat zeg.... Na 80.000 km draaide het blok in de soep. En niet alleen bij mij maar bij meer mensen houd het voor een ton al op met zo'n ding.
En is niet te repareren. Dat ze die dingen uberhaubt nog op de markt mogen brengen is mij een raadsel...

Als je voor aanschaf even op het smart forum had gekeken had je geweten dat het kleine motortje van de smart maar tot een 100.000 120.000 km mee gaat. Dan had je ook gezien dat je goed op je olie moet letten en bij een koude motor niet vol gas moet geven omdat je dan de turbo kapot maakt. Een smart is geen standaard auto maar wel een gaaf autootje om in te rijden. Om nu te zeggen dat ze allemaal oliebol zijn is ook wel erg kort door de bocht. Gelukkig kun je dat met een smart dan weer wel.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 13:52

Bedankt voor al de reacties!
Zal een beetje rond kijken op marktplaats autotrader inderdaad.
Mijn zus haar vriend heeft wel verstand van auto's en die wou dan wel mee dus dat is wel handig.

Zijn er ook mensen met een Volkswagen Polo? Of een Peugeot 106 of 206? Zijn die wat zuinig en goedkoop?
Ik ben niet van plan om hele stukken te gaan rijden. Het is meer dat ik er mee naar stage ga rijden vier dagen per week en naar de stad school enzv.

Opel Corsa vind ik opzich ook wel leuk maar roesten die niet snel?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:57

Mijn broer heeft een polo, even geen idee uit welk jaar.
Begreep dat hij aan wegenbelasting €50,- per 3 maanden kwijt is en dat ie zuinig rijd :j
Onderhoudskosten kan ik je weinig over vertellen, maar hoor er weinig over dus dat zal bij hem meevallen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:59

Nickyyyy schreef:
Mijn broer heeft een polo, even geen idee uit welk jaar.
Begreep dat hij aan wegenbelasting €50,- per 3 maanden kwijt is en dat ie zuinig rijd :j
Onderhoudskosten kan ik je weinig over vertellen, maar hoor er weinig over dus dat zal bij hem meevallen

Wegen belasting is per regio verschillend. Hier in de Randstad betaal je meer als dat je in the middle of nowhere woont.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:00

Oja tuurlijk.
Dit is Utrecht :j

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:03

friesam schreef:
hotchocolat schreef:
Ik heb een oude Opel Corsa (1998)

Superding, ik kan overal parkeren omdat hij klein is, hij rijd ook zeer zuinig.

Ik heb hem nu 3 jaar, en is die tijd 1x de uitlaat en de remmen. Hij start altijd en is probleemloos door de keuring gekomen.
Wegenbelasting voor die auto is hier een lachertje (67,00 per jaar)

Ik betaal 405 euro in de 3 maanden :(

Wat heb jij een vrachtwagen.. :wow:

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:07

Ik heb een Peugeot 206 maar begin er niet aan. Ik heb hem nu iets meer dan een jaar. Maar het is een klote bakkie. Heb spijt dat ik me Opel ingeruild heb voor deze.
Hij is niet zuinig wel goedkoop in aanschaf maar vrij duur in onderhoud mankeert snel iets aan en dan is het ene probleem opgelost en krijg je er zo 2 voor niet bij. Echt zo klaar me Peugeot meerdere slechte ervaringen mee.

Volkswagen zijn wel degelijke auto's. Maar geen idee of ze zuinig zijn. En verder met onderdelen weet ik ook niet. Voordeel is wel dat er veel rondrijden dus onderdelen 2de hands is makkelijk aan te komen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:08

Besje15 schreef:
Mijn zus haar vriend heeft wel verstand van auto's en die wou dan wel mee dus dat is wel handig.

Zijn er ook mensen met een Volkswagen Polo? Of een Peugeot 106 of 206? Zijn die wat zuinig en goedkoop?
Ik ben niet van plan om hele stukken te gaan rijden. Het is meer dat ik er mee naar stage ga rijden vier dagen per week en naar de stad school enzv.

106jes zijn ook erg leuk en zuinig, ben bang dat de 206 nog buiten je budget ligt en als je ze wel voor die prijs zou kunnen krijgen denk ik dat het niet veel soeps is :o
VW polo is ook leuk, maar die zijn ook nog wel vrij duur, dan zit je een beetje met hetzelfde probleem als met de 206.

Opel corsa staat idd bekend om het roesten, maar de meesten hebben wel kunststof wielkassen. Plekjes waar je wel op moet letten bij de corsa is de voorkant van de motorkap.
Bij alle auto's in de prijsklasse waarin jij zoekt zal je moeten kijken naar roest, dat gebeurd nou eenmaal bij oudere auto's, helemaal als ze veel zout gezien hebben.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:14

Het blijft idd opletten qua roest. Bij mijn Corsa kreeg ik bij de laatste APK nog een compliment over mijn onderkant. Een altijd goed onderhouden oudje zal vaak een stuk minder roest hebben.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:15

Toen ik voor mijn eerste auto ging kijken heb ik ook naar VW Polo's gekeken, maar het nadeel daarvan is dat ze inderdaad duur in aanschaf zijn (want VW) en degenen die binnen je budget vallen hebben óf al ruim over de 2 ton gelopen, óf zijn ontzettend afgeragd.

Ik heb de laatste 2 weken meer dan genoeg ellende gehad met mijn Nissan Micra, maar toch kan ik hem je aanraden. Ben nu zelf weer naar dezelfde aan het kijken. Ik heb er 4 jaar in rondgekacheld, ruim 60.000 km in een auto van nu bijna 20 jaar, 20 euro wegenbelasting per maand en een verbruik van 1 op 15 in de stad en 1 op 17 op de snelweg.

Edit: en ik ben bij meerdere garages geweest die er hetzelfde over denken, vrij simpel ding dus geen ingewikkelde operaties en lekker veel standaard onderdelen (=geld besparen).
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 15-04-14 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:16

Micra's hoor ik om mij heen ook vaak goede verhalen over.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 14:17

Liselot schreef:
Besje15 schreef:

106jes zijn ook erg leuk en zuinig, ben bang dat de 206 nog buiten je budget ligt en als je ze wel voor die prijs zou kunnen krijgen denk ik dat het niet veel soeps is :o
VW polo is ook leuk, maar die zijn ook nog wel vrij duur, dan zit je een beetje met hetzelfde probleem als met de 206.

Opel corsa staat idd bekend om het roesten, maar de meesten hebben wel kunststof wielkassen. Plekjes waar je wel op moet letten bij de corsa is de voorkant van de motorkap.
Bij alle auto's in de prijsklasse waarin jij zoekt zal je moeten kijken naar roest, dat gebeurd nou eenmaal bij oudere auto's, helemaal als ze veel zout gezien hebben.

Oké, ja Polo is in aanschaf niet zo duur maar als ik naar de kenmerken kijk op marktplaats zijn ze niet zo zuinig. Moeilijk haha..
Bedankt voor de tip, heb verder niet zoveel verstand van auto's hoor veel mensen over een Opel Corsa dan daar maar eens om kijken! En op de roest letten inderdaad.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:18

Een Polo zou je niet willen. Ik heb inmiddels ook een auto gekocht, een Renault Clio 1.4 voor €1800,- uit 1999. Perfect onderhouden en in perfecte staat. Ook qua opties, je moet er een beetje geluk mee hebben.

Ik ben bij een drietal garages geweest, alle drie handelen ze niet meer in Polo's, ze kwamen te vaak terug met defecten, zijn te duur in verkoop en motortechnisch lang niet altijd perfect, ze zijn trouwens ook niet super zuinig oid.