Autoverzekering, welke WA valt aan te raden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Annemiek

Re: Autoverzekering, welke WA valt aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:26

Wij zijn bij ohra verzekerd en betalen €27 euro wa (+) volgens mij

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:28

Klaverblad, WA+ verzekerd voor 35 Euro per maand voor een Peugeot 407 van 1415 kilo. Geen schadevrije jaren omdat ik altijd oldtimer heb gereden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:30

Schadevrije jaren kan je eventueel meenemen als je als regelmatige bestuurder van andermans voertuig geregistreerd staat. Ik heb jaren mijn rijbewijs, rij sinds ik hem heb minimaal 30duizend in een jaar, maar altijd in andermans auto. Die jaren ben ik dus gewoon kwijt. Toen ik mijn moeders auto regelmatig gingen gebruiken, hebben we dat netjes gemeld bij de verzekering. Met als gevolg dat ik die twee jaren nu mee mocht nemen naar mijn eigen auto. Best iets om over na te denken.

Verder heb je het over een inzittende verzekering. Hou in de gaten dat die alleen om jezelf gaat. Passagiers zijn namelijk via de WAverzekering meeverzekerd. Een losse inzittendeverzekering die geen schade aan de chauffeur dekt, is dus een sigaar uit eigen doos.

Dagelijkse opzegging heb je weinig aan, zodra je auto naar de sloop gaat, kan je elke verzekering opzeggen. Het is alleen leuk als je tussentijds besluit naar een andere verzekeraar te gaan.

Ik zit zelf bij Univé, en tot ik mijn auto schorste en weer opnieuw verzekerde ben ik daar altijd heel erg tevreden over geweest. Dat was voor mij ook de goedkoopste.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:39

Klein aanvullend tipje: overweeg om WA + beperkt casco te verzekeren, zodat dingen als ruit- en stormschade zijn meeverzekerd.
Het is niet per se noodzaak, maar overweeg de kosten versus de dekking voordat je ja of nee zegt.

Als voorbeeld: ik heb voorruitverwarming in mijn auto en zo'n ruit wil je echt niet zelf betalen bij ruitschade (ong 1500 euro!) Kost mij op jaarbasis iets van 80 euro extra.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:52

ikke schreef:
Klein aanvullend tipje: overweeg om WA + beperkt casco te verzekeren, zodat dingen als ruit- en stormschade zijn meeverzekerd.
Het is niet per se noodzaak, maar overweeg de kosten versus de dekking voordat je ja of nee zegt.

Als voorbeeld: ik heb voorruitverwarming in mijn auto en zo'n ruit wil je echt niet zelf betalen bij ruitschade (ong 1500 euro!) Kost mij op jaarbasis iets van 80 euro extra.

Op een auto dat de APK wellicht niet eens haalt en dus niet veel waarde heeft zou ik het niet eens doen. Enkel de goedkoopste verzekering opzoeken en die afsluiten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 08:58

Bedankt allemaal! WA+ is inderdaad niet nodig in dit geval. Inzittenden verzekering had ik naar gekeken maar dat klinkt ook weer mooier dan het is (plus ze zijn al verzekerd). Dus ik ga voor de absolute basis :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:59

Kijk eens bij polisvoormij.nl Ik heb nog geen verzekering gevonden die goedkoper is, vooral als je gebruikt maakt van de kortingscode en veiligheids app :-D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:12

Quad schreef:
ikke schreef:

Op een auto dat de APK wellicht niet eens haalt en dus niet veel waarde heeft zou ik het niet eens doen. Enkel de goedkoopste verzekering opzoeken en die afsluiten.

Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.

Keuzes laten liggen omdat je het niet weet is vervelender dan een bewuste keuze maken iets wel of niet te doen!

Een auto die nu niet APK-waardig is, mag strikt genomen niet eens op de weg komen! Bedenk heel goed dat de APK welliswaar een moment-opname is, maar dat JIJ als eigenaar van de auto ervoor verantwoordelijk bent dat de auto in een APK-waardige staat BLIJFT!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:27

Jongens, de auto heeft APK tot en met november :) Er is vorige keer voor 600,- aan gesleuteld. Maar de auto is 17 jaar oud en ik krijg hem, dus als er in november weer voor 600,- aan gesleuteld moet worden kan het zijn dat ik kies voor de sloop ipv voor de garagekosten. Gezien ik liever geen pech heb onderweg (:p) is het wel de bedoeling dat de auto rijzeker blijft :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:34

ikke schreef:
Quad schreef:

Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.

Keuzes laten liggen omdat je het niet weet is vervelender dan een bewuste keuze maken iets wel of niet te doen!

Een auto die nu niet APK-waardig is, mag strikt genomen niet eens op de weg komen! Bedenk heel goed dat de APK welliswaar een moment-opname is, maar dat JIJ als eigenaar van de auto ervoor verantwoordelijk bent dat de auto in een APK-waardige staat BLIJFT!!

Als je buiten dat gaat kijken, je hebt een auto van 17 jaar oud in een staat die op zich oké is en apk heeft gehad met nodige kosten. Je hebt hem gratis gekregen en je kijkt niet verder dan november, bestaat kans dat er weer wat aan gesleuteld moet worden en de auto dus naar de sloop gaat.

Op basis van deze gegevens ga je echt niet een WA+ met beperkt casco of bijrijdersverzekering afsluiten oid maar zoek je de goedkoopste verzekering op. Een fatsoenlijke verzekering voor je auto neem je maar wanneer je een jongere auto hebt die een hogere dagwaarde heeft en waar je gewoon voor de lange termijn naar kijkt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:40

Ik had eerder mijn auto bij allsecur verzekerd, beviel me prima. Nooit schade gereden dus hoe ze dat afhandelen geen idee.

Nu bij FBTO verzekerd, maar ben nu all risk verzekerd ivm auto uit 2012. Dat was bij allsecur weer iets duurder.

Ik zou dus voor allsecur gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:49

RianneH schreef:
Jongens, de auto heeft APK tot en met november :) Er is vorige keer voor 600,- aan gesleuteld. Maar de auto is 17 jaar oud en ik krijg hem, dus als er in november weer voor 600,- aan gesleuteld moet worden kan het zijn dat ik kies voor de sloop ipv voor de garagekosten. Gezien ik liever geen pech heb onderweg (:p) is het wel de bedoeling dat de auto rijzeker blijft :)

Als jij verwacht dat er straks weer voor 600 euri's aan vertimmert moet worden, dan moet je je afvragen waar je mee rondrijdt!
Onderhoud is altijd duurder dan aanschaf. Goed onderhoud bepaalt de levensduur.
Gisteren nog een gebakje van 21 jaar oud gekocht. Aardige staat van onderhoud en met een beetje TLC gaat dat autootje nog jaren mee. Betekend wel dat je er enig effort, en dus geld, in moet steken.

Als jij wil dat de auto rijzeker is en blijft, zul je moeten zorgen voor een fatsoenlijke staat van onderhoud. Als dat ding nu een partij achterstallig onderhoud heeft, gaat ie je vanzelf in de steek laten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:58

Waar ook handig is om naar te kijken is wat de terug val is bij ongeluk. Er zijn autoverzekering die je namelijk meteen op min 2 jaar zetten bij ongelukje. Goedkoop kan op zo manier duurkoop zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:02

Ho, ho, er is niets mis met de auto hoor ;) Daarnaast gaat het topic over een autoverzekering. Ik heb jaren het onderhoud van de auto gedaan die ik deelde met mijn oma, alleen betaalde zij daar de verzekering voor. Ik weet dus wat het hebben en rijzeker houden van een auto in houd. Ik heb alleen totaal geen ervaringen met verzekeringen.
En omdat ik de auto krijg en de auto niet essentieel is voor mijn vervoer kan ik hem gerust missen. Mocht er iets fout gaan (of zoals bij oma's auto een scooter tegen aan rijden, ook al werd dat betaald natuurlijk) is het geen probleem als de auto weg valt. Dus een erg dure verzekering hoeft wat mij betreft niet. Onderhoudskosten houd je toch, maar als die kosten te hoog worden dan is het gewoon einde verhaal :)

Dus terug naar de verzekeringen :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:09

Ik heb mijn voertuigen verzekerd bij polis direct, al sinds mijn 16e.
Heb 1 keer een (auto) ongeluk gehad en dat is heel erg netjes afgehandeld.
Was voor mij de goedkoopste omdat ik toen nog zo jong was.

Viel niet terug in aantal schade vrije jaren omdat dit buiten mijn schuld om was.
Auto'tje was wel totall loss en ik had hem net 2 maanden... |( (occasion)
Heb nog een redelijk bedrag in ontvangst mogen nemen +/- 4 weken na het ongeval.

https://www.polisdirect.nl/

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:13

Polis direct valt in de prijsklasse van de anwb. Zeker 30,- duurder voor WA dan Ohra en Allsecur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:21

RianneH schreef:
Ho, ho, er is niets mis met de auto hoor ;) Daarnaast gaat het topic over een autoverzekering. Ik heb jaren het onderhoud van de auto gedaan die ik deelde met mijn oma, alleen betaalde zij daar de verzekering voor. Ik weet dus wat het hebben en rijzeker houden van een auto in houd. Ik heb alleen totaal geen ervaringen met verzekeringen.
En omdat ik de auto krijg en de auto niet essentieel is voor mijn vervoer kan ik hem gerust missen. Mocht er iets fout gaan (of zoals bij oma's auto een scooter tegen aan rijden, ook al werd dat betaald natuurlijk) is het geen probleem als de auto weg valt. Dus een erg dure verzekering hoeft wat mij betreft niet. Onderhoudskosten houd je toch, maar als die kosten te hoog worden dan is het gewoon einde verhaal :)

Dus terug naar de verzekeringen :)

Als je die auto kunt missen, kun je er dus ook rustig aan sleutelen om 'm goed te houden :)*
115 euri's per jaar voor een Pinda; zojuist afgesloten. Reaal. 15.000km per jaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:27

Maar ik kan er ook voor kiezen om hem de deur uit te doen als de kosten niet opwegen aan de baten. Laat ik nu ook een neef hebben die automonteur is en we niet in de toekomst kunnen kijken :)
Reaal ben ik nog niet eerder tegen gekomen, zal eens kijken welke kosten en voorwaarden ze hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:08

BTW, verzekeringen.
Inshared hebben ze wel tijdje gehad dat aantal jaren je rijbewijs - aantal schade's = schade vrije jaren.
Na jaar zijn ze hier snel van afgestapt :+
Toen kon huidige schade vrije jaren de verkering opnieuw afsluiten zodat nog minder zal betalen. Ik heb dit nagevraagd en dat kon idd. Wat ze mij niet goed op hoogte hadden gesteld is dat ze met nieuwe polis wel kijken naar werkelijke jaren dat je verzekerd bent geweest.

Ik heb bezwaar ingediend en zo doende mijn extra schade vrije jaar mogen houden :)

Betlaal nu na 2 jaar verzekerd te zijn € 22,72 voor WA van Volvo S40 140pk 1270kg
Edit; en woon in Drenthe. Of je in stad woont of niet kan ook zomaar 5 a 10 euro schelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:36

Misschien is het wat om de auto opnieuw APK te laten keuren. Da's niet zo duur en dan weet je dat je er nog een heel jaar mee kan rijden. Misschien maakt het je verzekerings keuze op makkelijker.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:40

Jennyj01 schreef:
Misschien is het wat om de auto opnieuw APK te laten keuren. Da's niet zo duur en dan weet je dat je er nog een heel jaar mee kan rijden. Misschien maakt het je verzekerings keuze op makkelijker.

Een APK aanvraag kan pas zo'n 8 weken van te voren voor einddatum dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:43

Opzich geen verkeerd idee.
APK hoef 10~20 euro te kosten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:45

Ik heb een offerte opgevraagd bij de verzekering van mijn ouders en krijg daar aanzienlijke korting. Onder andere doordat ik buiten de risicogroep val en in de auto's van mijn ouders heb gereden . Het scheelt dusdanig met andere verzekeringen dat ik voor deze gekozen heb. Had niet verwacht dat ze zo veel korting zouden geven (68%) dus ben blij alsnog gebeld te hebben.
En allen bedankt voor de goede adviezen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:46

helaas zegt een APK maar over een paar onderdelen van de auto wat en kan er buiten de APK punten om vanalles stuk zijn of gaan.

Gewoon een goedkope verzekering zoeken. En in november lekker laten keuren (apk+grote beurt, dan is hij meteen onderhouden) en mocht TS dat te duur zijn is het aan haar wat er mee te doen.
Ze vraagt nu enkel om een goedkope verzekering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:19

Quad schreef:
Jennyj01 schreef:

Een APK aanvraag kan pas zo'n 8 weken van te voren voor einddatum dacht ik.

Nope, je mag op elk moment een APK laten uitvoeren. Alleen als je binnen twee maanden voor de afloop van de APK een nieuwe keuring laat doen, gaat de nieuwe termijn in op de afloopdatum van de oude keuring.

*edit: typo
Laatst bijgewerkt door ikke op 10-04-14 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt