Wel of niet 'ingrijpen?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:48

Lotte_Wessel schreef:
Napie schreef:
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als er werkelijk sprake is van huiselijk geweld zij wacht op een persoon als jij die ingrijpt. Zelf zal ze de stap namelijk niet nemen en je hoopt dat er iemand is die ingrijpt omdat je het zelf niet kan. Steunpunt huiselijk geweld is een goed initiatief. Laagdrempelig. Ik zou toch even bellen.

maar is dit ook nodig als je in een half jaar tijd toevallig eenmaal 3 dagen achter elkaar een ruzie hoort? Kan gebeuren lijkt mij! Fikse ruzie, zij smijt met borden, staat vervolgens in een glas scherf? Lijkt mij zo overdreven! Het gehele half jaar daarvoor nooit problemen of signalen dat er geweld aanwezig is (zou je gehoord of gezien hebben met zulke gehorige huizen) en nu hebben ze ruzie en is het opeens een huiselijk geweld zaak en moet misschien zelfs de politie komen?!

Ja maar over dat 'misschien is ze in een scherf gestapt' is niet zo logisch, zou dan 2 dagen achter elkaar gebeuren... Nee er is denk ik wel degelijk iets aan de hand.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:49

Lotte_Wessel schreef:
ik zelf zou niet gelijk steunpunt huiselijk geweld bellen. Kijk er eigenlijk vanop hoeveel al gelijk de politie willen inschakelen of steunpunt huiselijk geweld willen inschakelen! Jong stel, misschien net samengewoond (nou ja, half jaartje dan) eerder nooit last van ze gehad en nu twee of drie dagen ruzie. Kan gebeuren! Wie weet kregen ze bepaald nieuws wat veel ruzie heeft veroorzaakt. Kan gebeuren. Om nu gelijk politie e.d. in te schakelen is ook wel weer heel wat! Als dat nou nodig is elke keer dat iemand ruzie heeft, dan heeft de politie het ook mooi druk! Mocht het meisje/de vrouw inderdaad blauwe plekken hebben overal dan kun je inderdaad alsnog een melding maken, maar lijkt me nu een overhaastte reactie. In een ruzie denk je niet oh, laten we het wel zacht houden want het huis is gehorig, dus het kan ook gewoon helemaal niets wezen. Ik zou het even afwachten en je kunt altijd aangeven van joh, is alles oke? Ik hoorde zorgwekkende geluiden afgelopen nachten doordat de huizen gehorig zijn. Kunnen zij wat zachter wezen en kun je gelijk zien of er sprake is van geweld.
Dat is precies de reden waarom ik om advies vroeg. Echter heb ik me nu een beetje verdiept in het Steunpunt Huiselijk Geweld en dat is dusdanig laagdrempelig dat het geen kwaad kan om te bellen.
Ik vond het geen normale ruzie. De geluiden klonken behoorlijk hard. En ik ben bovendien niet gauw ongerust om andere mensen die ik nauwelijks ken.
Politie is overdreven inderdaad, die bel je alleen als er direct gevaar dreigt.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:49

ts ik heb je een privéberichtje gestuurd (A) ben eigenlijk wel heel benieuwd waar je woont :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:50

Lotte_Wessel schreef:
ik zelf zou niet gelijk steunpunt huiselijk geweld bellen. Kijk er eigenlijk vanop hoeveel al gelijk de politie willen inschakelen of steunpunt huiselijk geweld willen inschakelen! Jong stel, misschien net samengewoond (nou ja, half jaartje dan) eerder nooit last van ze gehad en nu twee of drie dagen ruzie. Kan gebeuren! Wie weet kregen ze bepaald nieuws wat veel ruzie heeft veroorzaakt. Kan gebeuren. Om nu gelijk politie e.d. in te schakelen is ook wel weer heel wat! Als dat nou nodig is elke keer dat iemand ruzie heeft, dan heeft de politie het ook mooi druk! Mocht het meisje/de vrouw inderdaad blauwe plekken hebben overal dan kun je inderdaad alsnog een melding maken, maar lijkt me nu een overhaastte reactie. In een ruzie denk je niet oh, laten we het wel zacht houden want het huis is gehorig, dus het kan ook gewoon helemaal niets wezen. Ik zou het even afwachten en je kunt altijd aangeven van joh, is alles oke? Ik hoorde zorgwekkende geluiden afgelopen nachten doordat de huizen gehorig zijn. Kunnen zij wat zachter wezen en kun je gelijk zien of er sprake is van geweld.

Maar het gaat hier toch om een zwangere vrouw met haar vriend, lijkt me niet dat die midden in de nacht ineens ruzie gaan lopen zoeken en elkaar pijn gaan doen. Lijkt me een iets te groot risico om te wachten tot ze daadwerkelijk met blauwe plekken in het openbaar verschijnt.

Oh TS: waar je nu met het mooie weer misschien op kunt letten is als ze ineens lange mouwen gaat dragen terwijl iedereen in T-shirt loopt. Dat kan zijn om blauwe plekken te verbergen :)*

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:50

Lotte_Wessel schreef:
Napie schreef:
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als er werkelijk sprake is van huiselijk geweld zij wacht op een persoon als jij die ingrijpt. Zelf zal ze de stap namelijk niet nemen en je hoopt dat er iemand is die ingrijpt omdat je het zelf niet kan. Steunpunt huiselijk geweld is een goed initiatief. Laagdrempelig. Ik zou toch even bellen.

maar is dit ook nodig als je in een half jaar tijd toevallig eenmaal 3 dagen achter elkaar een ruzie hoort? Kan gebeuren lijkt mij! Fikse ruzie, zij smijt met borden, staat vervolgens in een glas scherf? Lijkt mij zo overdreven! Het gehele half jaar daarvoor nooit problemen of signalen dat er geweld aanwezig is (zou je gehoord of gezien hebben met zulke gehorige huizen) en nu hebben ze ruzie en is het opeens een huiselijk geweld zaak en moet misschien zelfs de politie komen?!

Volgens mij kun je met dit soort dingen beter een keer te vaak bellen dan een keer te weinig..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:51

Martine_R schreef:
Volgens mij kun je met dit soort dingen beter een keer te vaak bellen dan een keer te weinig..

Exact :j

Miesemuisje

Re: Wel of niet 'ingrijpen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:52

goed dat je hebt gebeld, ik blijf even meelezen..

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:52

het was naar mijn idee (na het lezen van het verhaal) zo dat op 1 dag ze 2x au zijn en 2 andere dagen was er verder nog ruzie. Kom, als huiselijk geweld moet worden genoteerd elke keer dat iemand au zegt tijdens een ruzie? Serieus? Is dat niet een tikje overdreven? Huiselijk geweld is normaal gesproken niet iets dat "opeens" voorkomt maar gaat meestal langere tijd zo. Nu ruzie, 2 dagen gewoon woordwisselingen en gooien met spullen, derde dag zegt ze au? Waarom zou hij drie dagen wachten voordat hij iets doet? Daarnaast, 2 maal au en daarna gewoon zeggen hou op klinkt mij nou niet in de oren als iemand die echt met geweld wordt behandeld. Ze kan 1x in iets zijn gestapt en au hebben gezegd. Of ze zei au, hou op tegen het kind in haar buik die haar slapeloze nachten bezorgd terwijl ze ook al ruzie heeft met haar partner, kan je ook au, hou op zeggen. Zo veel scenario's waarbij huiselijk geweld direct zo voorbarig is, want als iemand van huiselijk geweld langs komt, heeft de hele buurt gelijk wat te roddelen en geef je mensen wel gelijk een bepaalde naam mee. Niet iets wat je "zomaar" even belt terwijl je geen boe of bah er vanaf weet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:53

Lotte_Wessel schreef:
het was naar mijn idee (na het lezen van het verhaal) zo dat op 1 dag ze 2x au zijn en 2 andere dagen was er verder nog ruzie. Kom, als huiselijk geweld moet worden genoteerd elke keer dat iemand au zegt tijdens een ruzie? Serieus? Is dat niet een tikje overdreven? Huiselijk geweld is normaal gesproken niet iets dat "opeens" voorkomt maar gaat meestal langere tijd zo. Nu ruzie, 2 dagen gewoon woordwisselingen en gooien met spullen, derde dag zegt ze au? Waarom zou hij drie dagen wachten voordat hij iets doet? Daarnaast, 2 maal au en daarna gewoon zeggen hou op klinkt mij nou niet in de oren als iemand die echt met geweld wordt behandeld. Ze kan 1x in iets zijn gestapt en au hebben gezegd. Of ze zei au, hou op tegen het kind in haar buik die haar slapeloze nachten bezorgd terwijl ze ook al ruzie heeft met haar partner, kan je ook au, hou op zeggen. Zo veel scenario's waarbij huiselijk geweld direct zo voorbarig is, want als iemand van huiselijk geweld langs komt, heeft de hele buurt gelijk wat te roddelen en geef je mensen wel gelijk een bepaalde naam mee. Niet iets wat je "zomaar" even belt terwijl je geen boe of bah er vanaf weet.

Als dat inderdaad het betere idee is zullen ze dat best wel tegen haar zeggen van steunpunt huiselijk geweld :j

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:55

Lotte_Wessel schreef:

Zoals eerder gezegd... beter een keer te vaak bellen dan te weinig.
En misschien klopt je verhaal wel, misschien niet.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:57

Martine_R schreef:
Lotte_Wessel schreef:

Daar ben ik het mee eens.

Wat betreft de rest van het half jaar:
De man oogt dominant. Zegt bijna nooit wat en houd zijn vriendin bij haar onderarm vast. Er is wel vaker een woordenwisseling geweest.
Dit had ik niet in het beginbericht gepost omdat ik er niet vanuit ging dat de rest van het half jaar dat ze naast mij wonen belangrijk was ter info met betrekking tot de huidige situatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:57

Iemand van huiselijk geweld komt heus niet langs met een dikke bedrijfswagen, spandoen, orkest en toeter erbij, dus het geroddel zal (denk ik) wel loslopen.. Van geschreeuw en dingen die omgegooid/omvallen wordt er denk ik meer geroddeld. Daarbij komt, als er niks te verbergen is of niks aan de hand is, dan maakt dat niet uit toch dat ze langskomen? Beter 1x te veel dan 1x te weinig inderdaad.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:00

lijkt me prima dat je gebeld hebt, als je je zorgen maakt kan je beter een keertje vaker bellen dan te weinig, en al helemaal als ze zwanger is.

Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:01

chelle_dora schreef:
Iemand van huiselijk geweld komt heus niet langs met een dikke bedrijfswagen, spandoen, orkest en toeter erbij, dus het geroddel zal (denk ik) wel loslopen.. Van geschreeuw en dingen die omgegooid/omvallen wordt er denk ik meer geroddeld. Daarbij komt, als er niks te verbergen is of niks aan de hand is, dan maakt dat niet uit toch dat ze langskomen? Beter 1x te veel dan 1x te weinig inderdaad.

Ik zie ze al lopen met een orkest. :')

En inderdaad, beter 1 keer te veel dan te weinig.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:01

Super dat je gebeld hebt!
Mijn vriendin heeft dit destijds in Ede meegemaakt toen ze op kamers zat. Er werd dan plots muziek keihard gedraaid, waarschijnlijk om hun geruzie te overstemmen. 1x hebben zij dat niet gedaan, en kwam haar huisgenoot angstig naar haar kamer toe midden in de nacht. Even geluisterd, en meteen gebeld. Politie kwam aanzetten met voldoende mankracht en honden. Man bleek een bekende te zijn van de politie en geen lieverdje te zijn. ze waren precies op tijd, want het moment van binnenstormen was tevens het moment dat de man des huizes al een mes had gepakt. Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo heftig hoeft te zijn, maar als je je zorgen maakt kan een belletje nooit kwaad :j

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:02

Lotte_Wessel schreef:
Even ter ondersteuning van mijn begin bericht:

Gisterenavond 22.00 uur:
Iets zwaars valt op de grond, een doffe klap. Er wordt veel gelopen (gerend?) in het huis. Ik vermoedde toen wel wat, maar was nog niet echt ongerust.

23.00 uur:
Veel spullen worden op de grond gesmeten. Weer een aantal doffe klappen. Het meisje schreeuwt (gilt). En daarna roept ze vier of vijf keer "auw" en "hou op".
Er wordt weer veel gelopen door het huis. En deuren klappen dicht.
De man roept -voor mij- onverstaanbare dingen. Het meisje roept nog een aantal keer "auw" en "hou op".

4.00 uur:
Ik lig te slapen en word wakker van lawaai! Direct in de kamer naast mij hoor ik een doffe klap en weer geschreeuw. Nu roept het meisje heel vaak "hou op" achter elkaar.

Toen heb ik een uur wakker gelegen en liggen luisteren. Het hele uur was het onrustig bij de buren..

Ik vind dit zorgelijk genoeg om jullie om hulp te vragen en om het Steunpunt te bellen..
Laatst bijgewerkt door Sabini op 09-04-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:04

vind ik ook hoor! zij kunnen aan de hand van jouw verhaal wel inschatten welke stappen er moeten worden ondernomen :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:04

Als ik dat zou horen zou ik waarschijnlijk even aanbellen.
Ik zou het er dan op gooien dat ik last heb van het geluid en of alles wel goed gaat.
Dan weten zij in ieder geval dat jullie op de hoogte zijn en een vermoeden hebben(zo van: leek wel of er iemand geslagen werd, laat ik het niet merken hoor. haha).
Zoiets zou ik brengen.
Verder inderdaad melding maken bij de politie.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:06

Goh, wel een lastige situatie! Kan me voorstellen dat je toch bezorgd bent om je buurvrouw. Ik zou denk ik als eerste bij haar even peilen, maar niet iedereen zit daar natuurlijk op te wachten. En vooral in zo'n situatie. . . Maar aan jou verhaal te horen is het inderdaad niet zomaar een onschuldige ruzie. Je moet doen waar jij je goed bij voelt en wat jou gevoel je ingeeft, succes ermee!

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:07

RoyceMack schreef:
Ik zou het er dan op gooien dat ik last heb van het geluid en of alles wel goed gaat.
Dan weten zij in ieder geval dat jullie op de hoogte zijn en een vermoeden hebben(zo van: leek wel of er iemand geslagen werd, laat ik het niet merken hoor. haha).
Zoiets zou ik brengen.

Aanbellen om 4 uur 's nachts? >;)
Ik zou het niet doen, maar het is ook mijn situatie niet.
gewoon melding maken TS zoals je al gedaan hebt. +:)+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:09

Heel goed dat je gebeld hebt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:09

Misschien is het juist wel beter om aan te bellen om 4 uur 's nachts :)) Dan zien ze dat je er wakker van wordt, dus hoef je ook niet uit te leggen waarom je ineens aanbelt om te vragen of het wel gaat :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:10

RedRoses schreef:
RoyceMack schreef:
Zoiets zou ik brengen.

Aanbellen om 4 uur 's nachts? >;)
Ik zou het niet doen, maar het is ook mijn situatie niet.
gewoon melding maken TS zoals je al gedaan hebt. +:)+

ja?
Is dat vreemd?
Ik vind die geluiden en overlast om 4 uur snachts vreemd.
Ik zou even met vaderlief aangaan bellen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:10

RoyceMack schreef:
Zoiets zou ik brengen.
Maar aanbellen en vragen wat er aan de hand is vind ik zo bemoeierig. Of hoe zeg je dat.. niet netjes.
Het zijn over het algemeen aardige mensen en ik wil geen buurvrouw zijn die gaat klagen omdat er teveel lawaai is. Als het een muziekje was geweest op hetzelfde volume had ik namelijk niet aangebeld. Ik wil ze dan liever 'te vriend' houden zeg maar.

En ik ben ook niet iemand die om 23.00 uur of 4.00 uur snachts hop uit bed springt om zoiets te gaan doen :o

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:11

RoyceMack schreef:
Ik zou even met vaderlief aangaan bellen.
Ik woon alleen.

Nieuws over het Steunpunt:

Ik ben zojuist teruggebeld. Momenteel heeft het Steunpunt Huiselijk Geweld geen tijd om mijn melding in behandeling te nemen. Ik word morgen teruggebeld en dan gaan ze samen met mij bespreken wat we het beste kunnen doen.