Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:09

Zo ben ik blij dat ik dit nu lees.
Gister een stapeltje zalfjes etc etc opgehaald, 6 verschillende :o

ben ook benieuwd of ik nu een rekening krijg. Las dat iemand die bij CZ zit het ook gekregen heeft.
Dus dat word vandaag ietsjes minder shoppen :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:11

Ik zit bij het CZ..
Voor zalfjes heb ik geen 6€ in rekening gebracht gekregen, enkel pillen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:12

Zat ook 1 doosje hooikoorts pillen bij :+

Dus stel je gaat straks weer de anticonceptie ophalen, dan krijg je ook weer uitlegkosten? Of denk ik nu te zwart wit....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:27

Als het de eerste keer is dat je die voorgeschreven krijgt wel.. Haal je die iedere maand dan is het maar eenmalig, tot je van dosering veranderd.

Je moet ook binnen een jaar dat recept nog een keer afhalen om niet weer de kosten in rekening gebracht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:31

Haha, grapje halen ze ook uit als je van Zorgverzekeraar veranderd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:34

Je zou bij hooikoortstabletjes zeker eens kunnen kijken of je ze niet beter los bij de Lidl of Kruidvat kunt halen. (Als je bv desloratadine voorgeschreven hebt gekregen zijn loratadine-tabletjes vermoedelijk net zo goed, dat is namelijk dezelfde stof, alleen desloratadine is een 'gezuiverde' variant daarvan met een nieuw patent enzo. Hetzelfde geldt voor levoceterizine en ceterizine.)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:06

Mij helaas niet voor hooikorts.

Als ze hier meelezen, ik werd net gebeld. Vanavond eens luisteren wat ze te vertellen hebben :Y)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 13:10

Ik heb van zilveren kruis ook te horen gekregen dat ik dit beter kan navragen bij mijn apotheek.

Mijn moeder kreeg van haar apotheek (een andere) zelfs uitlegkosten voor ibuprofen 600 Mg tabletten.

Alles wat door de dokter is voorgeschreven kost 6 piek extra nu. Ongeacht of het een herhaalrecept is of niet.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:08

Als masterstudente farmacie (ik ben dus in opleiding tot apotheker) zal ik ook even reageren. Wat jullie schrijven klopt voor een deel, er wordt inderdaad nu apart op de rekening van de apotheek/zorgverzekeraar vermeld wat de afleverkosten zijn. Als een geneesmiddel voor de eerste keer meegegeven wordt (eerste uitgifte), betaal je inderdaad het bedrag van ongeveer €6,-.

Voor 1 januari dit jaar heeft iedereen dit bedrag ook betaald, maar werd dit bedrag altijd in de geneesmiddelenprijs verrekend. De zorgverzekeraars willen nu aan patiënten laten zien dat er zorgkosten verbonden zijn, door deze kosten apart op de rekening te vermelden.

Meer informatie vind je in deze flyer: http://www.knmp.nl/downloads/producten- ... ndstelling

En hier kun je eventueel nog meer informatie vinden: http://www.knmp.nl/downloads/producten- ... ngsgesprek

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:13

Edelweis, ik heb er echt geen problemen mee dat ze het in rekening brengen. Als het maar terecht is..
Maar zoals nu blijkt als je de verhalen zo op internet leest is dat de consument redelijk vaak onterecht kosten in rekening gebracht krijgt...

Het is een goed ding dat ze dit zichtbaar maken, zo weet de consument tenminste waar die voor betaald.
Het is mij eigenlijk wel duidelijk dat ik hiervoor in het verleden vast vaker te veel betaald heb.

Edit: bedankt voor de link hier staat een mooi stuk in waaruit blijkt dat de apotheker in dit geval zijn werk niet heeft gedaan in mijn geval..

[quote]
3. Wat houdt deze inspanningsverplichting in?
De inhoud van deze inspanningsverplichting kan door de zorgverzekeraar en de apotheker gezamenlijk worden overeengekomen. De KNMP is van mening dat de inspanningsverplichting inhoudt, dat een apotheker controleert of er sprake is van een eerste terhandstelling binnen het eigen AIS en andere beschikbare bronnen die gebruikelijk worden geraadpleegd (bijv. LSP).
Ook dient de apotheker de patiënt te vragen of deze het geneesmiddel in het jaar voorafgaand aan de voorgenomen verstrekking al eerder gebruikt heeft. De patiënt moet dit naar het oordeel van de apotheker in voldoende mate kunnen aantonen.[\quote]

Was en is bij mij gemakkelijk aantoonbaar....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:27

edelweis1 schreef:
En hier kun je eventueel nog meer informatie vinden: http://www.knmp.nl/downloads/producten- ... ngsgesprek

Even terzijde, maar wauw, daar staan wel een paar fikse taalfouten in. :oo (Vooral het 'als de patient wilt')

En het is in elk geval wel duidelijk dat een nieuwe declaratie bij verandering van verzekeraar niet mag, maar in principe door de verzekeraar niet te controleren is zonder signaal van de patient.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:30

Vervelend dat de kosten dan als ik je verhaal zo lees verkeerd in rekening gebracht zijn, A_nouk. Als ik het zo lees heb je het al goed uitgezocht. In de apotheek waar ik werk draaien we deze kosten altijd terug als je langskomt met je factuur en het onterecht is. De apotheker moet dan wel goed kunnen zien dat je de medicijnen inderdaad al eerder gehad hebt (en dus niet jaren geleden).

@Shadow0: Ik sta niet in voor de spelfouten van de KNMP... Je hebt inderdaad gelijk dat dat niet juist geschreven is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:45

MoniqueT schreef:
Wat ik dan niet snap is dat mijn medicatie in Nederland gewoon vier keer zo duur is als hier in Spanje ...

pharma bedrijven mogen het prijsniveua handhaven van het land waarin ze de medicijnen verkopen, daarom is het in NL vele malen duurder dan in bv Spanje.

Reden waarom ik mijn diclofenac uit spanje laat halen....50tabletten van 50mg kosten daar 2.50euro, hier kun je 20mg halen, 20 tabletten voor 14euro.

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:51

Blijkbaar zitten er wel verschillen in de kosten die gerekend worden?

Ik moest bij de apotheek van een academisch ziekenhuis 1 euro betalen voor de uitleg van een 'nieuw' medicijn. Nieuw is dan gedefinieerd als: je hebt het medicijn de afgelopen 12 maanden niet gebruikt.
Maar ik moest dit dus wel direct betalen, terwijl anderen hier het pas op de rekening van de zorgverzekeraar te zien krijgen.

Ik vind het overigens wel een beetje een vreemde regeling. Ik haal daar altijd hetzelfde type medicijn wat ik op dezelfde manier moet gebruiken. Dus ook als ik een voor mij 'nieuw' medicijn krijg, zou ik daar geen uitleg bij nodig hebben en vind ik het vreemd dat ik dan weer een euro moet betalen...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:03

Mist schreef:
MoniqueT schreef:
Wat ik dan niet snap is dat mijn medicatie in Nederland gewoon vier keer zo duur is als hier in Spanje ...

pharma bedrijven mogen het prijsniveua handhaven van het land waarin ze de medicijnen verkopen, daarom is het in NL vele malen duurder dan in bv Spanje.

Reden waarom ik mijn diclofenac uit spanje laat halen....50tabletten van 50mg kosten daar 2.50euro, hier kun je 20mg halen, 20 tabletten voor 14euro.

Erg toch? Geen wonder dat de zorgkosten in Nederland de pan uitrijzen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:16

Heel erg idd, en dat terwijl de patenten op diclofenac al lang zijn afgelopen. Als het een nieuw medicijn was dan wat nog enigszins te begrijpen...

Ik heb bij Pfizer gewerkt, ben er letterlijk gillend weggerend nadat ik mijn beloofde half jaar had uitgwerkt. Weet nu iets teveel over hoe die boevenbende opereert.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:21

Ha, bij die club ben ik nog eens geweest als ervaringsdeskunidige namens de Diabetesvereniging. Ze waren toen bezig met inhaleerbare insuline. Ik moet mijn reiskostenvergoeding jog steeds van ze krijgen.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:39

Ik heb het even nagevraagd. Het is inderdaad zo dat apotheken bij de eerste uitgaven van een medicijn deze kosten in rekening brengen. Als je van zorgverzekering wisselt is het voor die partij een eerste uitgifte van dat medicijn, zelfs als je dat medicijn al voor de overstap gebruikte. Dat is wat ik te horen heb gekregen tenminste.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:55

Ibanez schreef:
Ik heb het even nagevraagd. Het is inderdaad zo dat apotheken bij de eerste uitgaven van een medicijn deze kosten in rekening brengen. Als je van zorgverzekering wisselt is het voor die partij een eerste uitgifte van dat medicijn, zelfs als je dat medicijn al voor de overstap gebruikte. Dat is wat ik te horen heb gekregen tenminste.

Dat klopt niet volgens mij. Als jij het medicijn niet langer dan een jaar geleden hebt gebruikt en in dezelfde sterkte mag er geen eerste uitgifte worden gerekend. Je zorgverzekeraar heeft daar niets mee te maken. Ben je misschien ook van apotheek veranderd?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:09

Ik had dit dus laatst ook.. opeens geld betalen voor 'uitleg' van 20 seconde.. Snapte er al geen fiets van. -O-

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:29

Maar dat snap ik niet. Medicijnen krijg ik van mijn huisarts voorgeschreven. Deze legt ook de werking en gebruik uit en kijkt of dat gaat met me andere medicatie. Dus voor de apotheek blijft er ook niets over om uit te leggen. Lijkt mij allemaal maar geldaftroggelarij.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:40

KingMarco schreef:
Maar dat snap ik niet. Medicijnen krijg ik van mijn huisarts voorgeschreven. Deze legt ook de werking en gebruik uit en kijkt of dat gaat met me andere medicatie. Dus voor de apotheek blijft er ook niets over om uit te leggen. Lijkt mij allemaal maar geldaftroggelarij.

Eerste uitgifte is wel degelijk een heel werk. Je zou er verbaasd van staan hoe vaak het voorkomt dat er medicatie word voorgeschreven die niet samengaat met andere medicatie, dat doseringen niet kloppen of dat een patiënt helemaal niet weet wat hij gaat krijgen en hoe het ingenomen moet worden.

En of ik jou alleen vertel hoevaak je iets in moet nemen en wat de bijwerkingen zijn, of dat ik een uur bezig ben, je arts moet bellen om te overleggen en het bij jou thuis moet bezorgen omdat je anders te lang staat te wachten, de vergoeding blijft hetzelfde.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:41

rabbeltje schreef:
Voorheen werden deze kosten ook al door de patiënten betaald. De eerste uitgifte bestaat al heel lang. Alleen werd het voorheen in 1 bedrag gegoten. Nu moet alles zo transparant mogelijk.
En iedereen denkt dat een apotheek zo veel verdient. Ik kan jullie uit de droom helpen. Op aardig wat medicijnen leggen we geld toe.
Verzekeringsmaatschappijen bepalen welke merken vergoed worden. Wil de klant om wat voor reden ook een ander merk, dan betaald de apotheek dit voor de klant.
Dit geld moet ergens vandaan komen. Net als de kosten voor personeel en pandhuur... En dat zijn er dan nog maar 2....

Was dat maar waar, wijs mij eens de apotheek aan die dát doet en ik denk dat ik meteen van apotheek wissel. Ik slik Ritalin. Ik heb ooit het generiek geprobeerd, maar dat is me slecht bevallen. Omdat het een heel lastig verhaal is om een verklaring te krijgen dat je écht het merkmiddel moet hebben ben ik daar niet eens aan begonnen. Ik krijg nu dus wél Ritalin, maar moet dat volledig zelf betalen hoor. Niet eens alleen het prijsverschil tussen het generiek en mijn medicatie, nee, mijn verzekering vergoed alleen het generiek, dus als ik het merk spul wil hebben dan moet ik dat bij de apotheek gewoon afrekenen...

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:50

Ik heb toevallig ook vandaag hier over gebeld met m'n apotheek omdat ik ook 3x eerste terhandstellingsgesprek en instructie voor medicatiegebruik had gehad. Nu had ik alles gewoon uit de automaat gehaald dus helemaal geen gesprek of instructie gehad. Ook geen behoefte aan een gesprek want ben zelf medisch student en weet prima hoe ik m'n ventolin moet gebruiken.
Maar toen ik daar dus over belde zei m'n apotheker dat ik die eerste terhandstelling wel moet betalen omdat het niet om het gesprek gaat maar omdat ik van medicatie ben gewisseld (ander soort antihistaminica o.a.) en dat je daar dus gewoon elke keer 6,50 voor moet betalen. Zèlfs als je alleen van dosering verandert. Was ik niet zo heel blij mee.
En als mijn apotheker nou ook echt iets uitlegt dan snap ik best dat je daar voor moet betalen. Maar zoals hierboven ook al wordt gezegd, mijn HA schrijft de medicatie voor en die kijkt idd naar dosering, contra-indicaties, interactie met andere medicatie etc. Moet mijn apotheker dat dan ook nog een keer doen?
Daarnaast vind ik de apotheekassistenten vrij incapabel bij mijn apotheek. Ik ben al geregeld van medicatie gewisseld etc, nieuwe inhalers gekregen en nooit enige uitleg gehad... :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:03

Alwiene, waarom heb je dan geen verzekering genomen die een ander preferentiebeleid voert? DSW (oa) vergoedt wel op basis van laagste prijs - voor mij was dat bv een belangrijke reden.

Wat betreft het betalen door de apotheek: het is overigens wel zo dat als je een merkmiddel krijgt met medische verklaring, en de apotheker een bepaald soort contract met de verzekeraar heeft, de apotheker inderdaad opdraait voor de kosten van dat merkmiddel. Omgekeerd hebben sommige apotheken ook geen zin om het uit te zoeken, en leggen ze het generieke middel soms op terwijl ze het merk wel vergoed krijgen, en vergeten ze nog wel eens de nuance dat er ook verzekeringen zijn waar ze wel gewoon de merkmiddelen vergoed krijgen. Het is een zeer schimmige wereld, dat vergoedingensysteem en hoe het wordt uitgevoerd.