Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:35

eclair98 schreef:
Ik krijg ook meer tijd, een laptop en evt. ook een vergroting, maar dat is idd zo irritant haha!

Zoveel? Die vriend van mij krijgt alleen de vergroting en 1/6e extra tijd (een halfuur op 3 uur, een kwartier op 1,5 uur enzovoorts)

Het stickertje dyslexie dat een kind dyslectisch genoemd wordt terwijl het gewoon niet zo goed kan spellen :j (en er dus met een beetje extra hulp best komt zonder vergrotingen en ander gedoe)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:36

teiger150 schreef:
Ik heb een vrij ernstige vorm van dyslexie vooral op het gebied van talen en rekenen. Ik kan heel erg goed leren vooral dingen zoals biologie en geschiedenis. Maar omdat ik veel moeite heb met talen kan ik niet naar de havo. Dit vind ik erg jammer omdat ik graag archeloog od ecoloog zou willen worden alleen lukt het mij maar niet wiskunde en talen willen maar niet lukken. Ik doe er ook vaak 2 a 3 uur over om een foto topic te maken ik probeer altijd zo veel mogelijk foutjes eruit te halen.

Het is echt bespottelijk als mensen zoeits verzinnen. .... ik snap niet waarom mensen zoiets doen...

Nee dit snap ik werkelijk ook niet..
Ik zelf ben ook ernstig dyslectisch staat ook duidelijk in de verklaring, maar zou graag met mensen willen ruilen die het niet hebben.
Kan het nog steeds niet snappen dat dit als excuus ( of exkuus? ) word gebruikt..

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:39

Magrathea schreef:
eclair98 schreef:
Ik krijg ook meer tijd, een laptop en evt. ook een vergroting, maar dat is idd zo irritant haha!

Zoveel? Die vriend van mij krijgt alleen de vergroting en 1/6e extra tijd (een halfuur op 3 uur, een kwartier op 1,5 uur enzovoorts)

Het stickertje dyslexie dat een kind dyslectisch genoemd wordt terwijl het gewoon niet zo goed kan spellen :j (en er dus met een beetje extra hulp best komt zonder vergrotingen en ander gedoe)

Oke op die manier, wel zonde inderdaad!
Dan denken de kinderen (lijkt mij dan) ook dat ze het hebben, terwijl ze niet beter weten?

Over zo veel tijd, dat ligt ook een beetje aan de school, op mijn middelbare school had ik zoveel tijd dan dat ik nodig had, hier op het mbo word gekeken hoeveel tijd er staat voor de toets en dan 1/3 (geloof ik) tijd krijg je er extra bij.
Ik weet wel dat bij een toets van 20 minuten ik 5 minuten extra krijg. ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:58

teiger150 schreef:
Ik heb een vrij ernstige vorm van dyslexie vooral op het gebied van talen en rekenen. Ik kan heel erg goed leren vooral dingen zoals biologie en geschiedenis. Maar omdat ik veel moeite heb met talen kan ik niet naar de havo. Dit vind ik erg jammer omdat ik graag archeloog of ecoloog zou willen worden alleen lukt het mij maar niet wiskunde en talen vind ik echt heel moeilijk. Ik doe er ook vaak 2 a 3 uur over om een foto topic te maken ik probeer altijd zo veel mogelijk foutjes eruit te halen.

Het is echt bespottelijk als mensen zoeits verzinnen. .... ik snap niet waarom mensenzoeits doen...

Dat mensen zoiets doen snap ik ook niet.
Het is voor die mensen die het daadwerkelijk hebben al vervelend genoeg en worden hier dus eigenlijk ook ergens wel mee belachelijk gemaakt >;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:28

JenW

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:41

Ik heb de moeite zeker genomen, maar dit gaat over dat mensen dyslexie gebruiken als wan excuus!
En dat kan ik bij de andere topics niet terug vinden.

En die topics zijn al ouder, waardoor er een bericht zal komen van een moderator dat het bericht al oud is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:10

Vooral het eerste topic is nog niet zo oud en gaat ook over het 'misbruiken van dyslexie.' :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:14

eclair98 schreef:
Weer zo'n topic :') Ik heb ook dyslexie, bewezen en alles, maar niemand neemt mij nog serieus door dit soort dingen... :')

even offtopic: in jouw onderschrift staat een verdwaalde R :o : ''Goed en kwaad zijn elkaars vrijand, maar soms liggen ze heel dicht bij elkaar.''

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:17

Giolli schreef:
Vooral het eerste topic is nog niet zo oud en gaat ook over het 'misbruiken van dyslexie.' :j

Maar zoals je kunt zien, is dat topic gesloten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:21

Oh, sorry. Heb ik niet gezien. Dan heb ik hier niets verteld. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:21

Heb m al meer geroepen, heb een vriend gehad die erg dyslectisch was/is maar wel Ir Bouwkunde afgestudeerd is aan de TU Delft. Heeft wel standaard een secretaresse, want voutloos skrijven bb

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:24

Ergens vind ik het ook bijzonder dat iedereen roept dat ze dyslexie hebben, terwijl er zo veel verschilende dingen in zijn.
De een heeft het met lezen en spellen en de ander alleen spellen of andersom ;)
En dan roepen mensen maar gauw ik heb dyslexie..

Ik las ook bij iemand dat zij het maar nodig vond, dat mensen die daadwerkelijk een dyslexie verklaring hadden het in hun onderschrift moeten zetten? :?
Alsof daar dan rekening mee word gehouden hier op bokt.. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:27

ik heb geen dyslexie,ik maak gewoon best wel veel fouten :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:30

Mijn wederhelft heeft dyslexie...en ik duidelijk niet... ik ben ermee opgehouden zijn teksten ongevraagd te verbeteren want hij voelt zich al constant geconfronteerd met zijn beperkingen en het werd er niet gezelliger van als ik zijn teksten bekritiseerde.

Sinds ik daar mee opgehouden ben, komt hij uit zichzelf naar me toe als hij eens een spellingscontrole met hersenen wil hebben. :P En blijft de lieve vrede bewaard.

Ik kan me voorstellen dat mensen met dyslexie er flauw van worden dat anderen steeds maar weer commentaar geven op komma's en hoofdletters... die ze zelf niet eens zien of met hun brein door elkaar husselen. Ik zou de tip aan dyslectici willen geven: gewoon na het typen zelf je tekst even doorlezen... leesbaar is natuurlijk wel zo prettig.

Volgens taalwetenschappers maakt iedereen wel eens taalfouten, laat het een troost zijn.

Of dyslexie een smoesje is...tja, ik ga er niet over oordelen in hoeverre een persoon wel of niet genoeg moeite heeft gedaan correct te schrijven, ik kan niet in iemands brein kijken.

Vroeger maakte ik mijn wiskundeleraar gèk met bepaalde berekeningen... iedereen heeft wel wat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:34

Ach Nederlands is ook een vrij moeilijke taal om te schrijven, men kan veel fouten hierin maken. Als er dan wordt gezeurd over een of twee kleine foutjes en dan vooral dt foutjes denk ik ach je snapt het toch?
Maar geen hoofdletter en leesteken gebruik is inderdaad mateloos irritant.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:36

Dat klopt uiteraard, ik maak ook geen vooroordelen, want dat weet ik niet.
Maar ik kom regelmatig berichten tegen waar in staat : me paartjuu .

En als je ze daarop wijst, dan krijg je een grote mond dat ze dyslectisch zijn.

Sorry je kan mij veel wijsmaken, maar daar geloof ik dan echt niet in.

Ik kijk op dat punt naar mijzelf, omdat ik een ernstige vorm heb, en zelf donders goed weet dat dat absoluut geen dyslexie is naar mijn mening.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:38

Balou_k schreef:
Ach Nederlands is ook een vrij moeilijke taal om te schrijven, men kan veel fouten hierin maken. Als er dan wordt gezeurd over een of twee kleine foutjes en dan vooral dt foutjes denk ik ach je snapt het toch?
Maar geen hoofdletter en leesteken gebruik is inderdaad mateloos irritant.

Dat ook inderdaad.
Maar ook daar zie je de vele smoezen uitkomen van: "ik kan hier niets aan doen want ik heb dyslexie."

Natuurlijk, druk de mensen die echt dyslexie hebben en echt hun best ervoor doen maar de grond in :n

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:55

ik heb zelf dyslexie en eerlijk gezegd zijn er
veeeeeeeel mensen die bijna onleesbaar schrijven en dan beweren dat ze dyslexie hebben.
Maar euhm de fouten die zij maken kan je hier vaak niet op steken.
Ik denk dat het vooral vaak wat luiheid is.
Want iemand dat dit echt heeft probeert hier echt op te letten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:00

Mij interesseert het niet zo veel hoe iemand schrijft, als het maar leesbaar is. Zo niet, dan klik ik het topic weg, als diegene het niet de moeite waard vind om een normale tekst te schrijven, dan heb ik ook geen zin om het te lezen of om er diep op in te gaan.

Ik vind schrijven zonder fouten ook moeilijk, mij kost het ook moeite en ik lees mijn lappen tekst ook een paar keer na op leesbaarheid voordat ik op verzenden klik. En ik heb dus geen dyslexie, ik ben gewoon niet handig met talen, maar het interesseert mij ook helemaal niks of ik wel of niet volledig foutloos schrijf. Als een boodschap maar duidelijk over komt, dan ben ik al lang tevreden. Perfectie is niet haalbaar en ernaar streven vind ik zonde van mijn tijd.

Met die insteek lees ik ook de berichten van anderen, spelfouten maken mij echt niets uit. Als het maar redelijk leesbaar blijft.

Als het trouwens bij mij zou gebeuren dat ik een fout maak ergens, dan zou ik het zelf fijner vinden als iemand mij op een schrijffout wijst per pb, en niet open in een topic. Dan kan je de fout nog herstellen, zonder dat je voor je gevoel meteen open en bloot voor joker staat.

En mensen die dingen verzinnen om maar interessant over te komen, of om hun luiheid te verbloemen... Die begrijp ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 07-04-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 23:00

Wouter_Britt schreef:
ik heb zelf dyslexie en eerlijk gezegd zijn er
veeeeeeeel mensen die bijna onleesbaar schrijven en dan beweren dat ze dyslexie hebben.
Maar euhm de fouten die zij maken kan je hier vaak niet op steken.
Ik denk dat het vooral vaak wat luiheid is.
Want iemand dat dit echt heeft probeert hier echt op te letten

Het klopt dat er veel berichten zijn die onleesbaar is, maar zoals ik ook al een stukje terug had gezegd, dat je vaak ziet dat mensen die daadwerkelijk dyslexie hebben er veel moeite voor doen en de mensen die het beweren te hebben, waarvan ik het niet geloof, er maar neer zetten wat ze kwijt willen zonder het eventjes over te lezen.

Verder heb je natuurlijk ook nog verschil in de ernst van de dyslexie zelf, in mijn opzichte ( vat even die verklaring erbij) lees ik op het niveau van een persoon van begin groep 4, en schrijf (hier word natuurlijk een spelling controle over gedaan hoor! :o ) van iemand begin groep 5.
En ik zit op in het 2de leerjaar mbo.
Overal staat bij mij zeer zwak, dus ernstige dyslexie is hier denk ik wel terecht.
Maar dat kan bij een ander persoon ook weer verschillen natuurlijk, dus om gelijk te zeggen door wat fouten in een tekst hoeft niet perse te zeggen dat ze het niet hebben! ;)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:28

Toen bij mij de testen werden afgenomen bleek dat ik het redelijk zwaar te pakken had. Ik heb vooral moeite met dt regel. Na al die jaren snap ik het nog altijd niet of gooi ik het door elkaar.

Als mensen mij erop wijzen kan ik behoorlijk gefrustreerd overkomen. Vooral omdat ik wel meerdere probleempjes heb (concentratie stoornis, en ik lees blijkaar van links naar rechts :') en zou voor mij alles makkelijker zijn in een Arabisch land).
Maar toch heb ik wel mijn opleiding kantoor kunnen afmaken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:35

Ik vind verbeteren niet erg, maar op Bokt slaan ze soms door. Dan heb je een letter verkeerd getikt en dan krijg je daar meteen commentaar op. Dat vind ik dan wel flauw.
Als een bericht vol fouten staat is het een ander verhaal. Zeker mijn -d's en -t's zijn een drama, en ik vind het wel prettig als ik daar wel op gecorrigeerd word (klopt dit jongens?! ;) )
Alleen kreeg ik een keer van een bokker de opmerking dat ik nooit een goede dierenarts zou worden, als ik niet eens kon spellen. Dat vind ik dan wel erg flauw. Heeft ook zo lekker veel met elkaar te maken enzo...

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:56

Hier iemand die geen dyslexy heeft. Dat wil niet zeggen dat ik nooit fouten maak. Helaas zitten er inderdaad heel veel mensen die, naar mijn mening, gewoon geen moeite willen doen om iets leesbaars neer te zetten. Ik erger me groen en geel aan 'me paard en me broer'. Dit is geen dyslexy maar gewoon luiheid in mijn ogen.

Wat ik hier zie, bij iedereen in dit topic die dyslexy (pffff, weet eigenlijk niet eens hoe het geschreven wordt haha) heeft? Jullie zetten allemaal een knap stukje text neer dames!!! Een foutje hier en daar maar niets waarvan je denkt, goh, die heeft dyslexy. En dat is dus ook wat me is opgevallen door de jaren heen. De mensen die hier echt onder lijden doen heel erg hun best. Degenen die maar wat neer krabbelen over 'me paardjuh'..... luiwammessen.

Ik zou uit jullie schrijven nooit op hebben kunnen maken dat jullie dyslexy hebben. Complimenten!!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 06:19

Dankjewel leuk om te horen! :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 06:49

Ik ben juist blij dat mijn fouten worden hersteld.
Nederlands en spelling vind ik best moeilijk maar ik probeer er wel altijd op te letten.
En dankzij bokt vind ik het ook beter gaan. :D