Laptop is ziek...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Laptop is ziek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:26

Damnit I'm screwed ;(

Hij wil niet meer opstarten, nadat hij vastliep bij het overzetten van de bestanden. Nog geen blauw scherm gehad, maar ik ben bang dat het niet lang meer gaat duren.

Vrees toch dat m'n harde schijf kapot is :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:30

Ik liet hem per ongeluk vallen. _O-

Oud-buurmeisje van mij studeert ICT dus die heeft hem uit elkaar gedraaid en hocus pocus en toen rook ze dat de harde schijf kapot was. :))

Harde schijf kost bijna niks, kwestie van nieuwe kopen. Laptoplief uit elkaar draaien en nieuwe er in klikken!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:34

Mijn harde schijf was ook stuk.. En had veel dezelfde problemen als jou ts!

uTorrent liep vast (die checkt de harde schijf en dat kon hij al niet aan), viel soms ineens uit met dan het leuke blauwe scherm erachteraan..
Nieuwe harde schijf erin, direct maar een SSD gekocht en mijn laptop uit 2007 loopt weer super!! :D Sneller dan ooit en geen enkel probleem meer gehad.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:00

Nah, ik heb 'm maar naar de laptoppendokter gebracht zonet... Ik hoor morgenavond hoe het er voor staat.

Wat is een SSD??? O:)

Ik kan inmiddels weer op Dropbox, dus ik kan in principe gewoon verder met waar ik mee bezig was *\o/*

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:07

SSD is een harde schijf alleen sneller :D (en duurder) http://www.mycom.nl/catalog/search/?q=ssd

Werkt echt geweldig. Ding start sneller op, laadt programma's sneller, iets downloaden gaat heeel snel!

Welke ik precies heb kan ik je niet vertellen, maar dat kan je laptoppendokter vast en zeker wel!
Ik was 90 euro kwijt geloof ik, voor 120 (?) gb. Was even pijnlijk maar de investering zeker waard. Mocht je een nieuwe computer kopen, dan prop je dat ding gewoon daar in!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:09

Dat had ik ook met mijn laptop. Ik heb sinds vandaag een nieuwe accu gekocht en mijn laptop is weer helemaal goed!!

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:22

Een SSD heb je nu al voor 120GB á €60 en 240GB á €95! Maar dat is zonder gein het snelste component van je computer en de HDD is over het algemeen de traagste.

Je hebt minder opslag, maar oudere systemen kunnen zonder problemen zo langer mee! Dus duurzamer en verdiend zich terug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:42

Quad schreef:
Een SSD heb je nu al voor 120GB á €60 en 240GB á €95! Maar dat is zonder gein het snelste component van je computer en de HDD is over het algemeen de traagste.

Je hebt minder opslag, maar oudere systemen kunnen zonder problemen zo langer mee! Dus duurzamer en verdiend zich terug.

En dat kan in combinatie met een AMD processor? Of maakt dat niet uit?
En kan ik dan een combinatie van een HDD en SSD doen? Want 95 euro vind ik goed te doen, als ik daar een groot deel van de besturing op kwijt kan.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:47

Ik weet niet of daar de ruimte voor is in je laptop!

De SSD vervangt bij mij de harde schijf. Voor series/films andere ruimteverbruikers heb ik een externe harde schijf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:49

Dat weet ik ook niet :P

En in principe was mijn laptop al loeisnel, hij gebruikte nooit de volle 6 gig werkgeheugen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:54

Ik heb wel eens gehoord dat het kan als de cddrive eruit gesloopt wordt. Maarja dat moet je ook maar willen!

Als hij al snel is dan zou ik kijken of het echt nodig is!

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:12

In mijn geval heb ik mijn DVD drive vervangen door een HDD ODD caddy, hierin draait nu mijn SSD, mijn harde schijf lekker op de originele plek gelaten. Mocht ik onverhoopt een DVD / CD nodig hebben heb ik een DVD drive behuizing gekocht via eBay. Zo heb ik een externe DVD drive.

Opslag is nu dus 240GB SSD + 1TB HDD waar alleen mijn data op staat, dus ook 'mijn documenten' 'mijn afbeeldingen' etc etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:14

Laptopdokter belde net...

Hij kan alleen nog maar de D schijf vinden. De C (OS) is gewoon foetsie, verdwenen. Hele windows staat er niet meer op }:0

Heb ik weer :')

Geintje zal wel een 250/300 euro gaan kosten.... Alsnog goedkoper dan een nieuwe laptop.

Bizar

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:18

Mag hopen dat het geen 250/300 kost.
Nieuwe harde schijf = 55€. het installeren en overzetten van data €45,-.
Misschien datarecovery maar dat is dan wel weer prijsafhankelijk. :P

Vermoed een poedersuiker harde schijf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:21

Quad schreef:
Mag hopen dat het geen 250/300 kost.
Nieuwe harde schijf = 55€. het installeren en overzetten van data €45,-.
Misschien datarecovery maar dat is dan wel weer prijsafhankelijk. :P

Vermoed een poedersuiker harde schijf.

Er kan geen data worden overgezet, want er is geen data meer. Alleen op de D-schijf, maar dat zijn films en series. Niets dat ik belangrijk vind om te bewaren.
Ik wil per se een legale versie van Windows, licentie is rond de 100 euro.

Ach, geld is in dit opzicht ook niet zo'n probleem. Het is sneu geld natuurlijk. Maar ik hoef niet elke euro drie keer om te draaien voordat ik iets uitgeef gelukkig.

En met het oog op mijn scriptie schuif ik mijn felbegeerde nieuwe rijlaarzen gewoon een paar maanden op :')

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:24

Licentie niet aanwezig bij deze laptop? (Windows 8 zit ingebakken in het systeem), bij Windows 7 meestal middels een sticker onderop.
En data is altijd aanwezig, tenzij de harde schijf volledig naar zijn grootje is. ;)

Maar ipv een harde schijf zou ik lekker een SSD erin laten zetten, kost €95,- maar je hebt wel wat. En kan je aankoop van een nieuwe laptop uitstellen en de SSD ook weer meenemen.

Ben overigens benieuwd hoe je verder aan die prijs komt, of heb je dat zo even gegokt? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:29

Quad schreef:
Licentie niet aanwezig bij deze laptop? (Windows 8 zit ingebakken in het systeem), bij Windows 7 meestal middels een sticker onderop.
En data is altijd aanwezig, tenzij de harde schijf volledig naar zijn grootje is. ;)

Ja, ik weet er ook niet zo veel van.
Maar ik vertrouw die man op zijn woord, is een goede bekende van ons. En als hij zegt dat het kapot is, dan is het wel echt kapot. Hij had dit ook echt nog nooit eerder gezien. Zeker geen gebruikelijke crash van een harde schijf.
Heb ik weer :')

Het is in ieder geval windows 7, en geen sticker te vinden.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:32

Mwoah, komt wel vaker voor hoor. Kan ook zijn dat het partitietabel van de schijf beschadigd is, dan verdwijnt de C schijf ook (of de data partitie of allebei).

Als iets dergelijks beschadigd is is het ook te achterhalen dmv een SMART status van de harde schijf. Die zou je eens kunnen opvragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:37

Oké, maar wat ik ben vergeten te vragen aan hem is... Hoe kan zoiets gebeuren?
Kan dat iets zijn waar ik zelf verantwoordelijk voor ben? Direct of indirect?

Hij wilde eerst weten wat ik wilde. Dus heb meteen gekozen voor een nieuwe schijf én officiële windows licentie ivm internetbankieren. Schijnen ze sinds dit jaar januari heel moeilijk over te doen. Geen zin in problemen.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:42

Janine1990 schreef:
Oké, maar wat ik ben vergeten te vragen aan hem is... Hoe kan zoiets gebeuren?
Kan dat iets zijn waar ik zelf verantwoordelijk voor ben? Direct of indirect?

Hm niet echt, kan vaak vanzelf gebeuren, het is best een stukje techniek zo'n schijf en falen kan het op een gegeven moment altijd.
Citaat:
Hij wilde eerst weten wat ik wilde. Dus heb meteen gekozen voor een nieuwe schijf én officiële windows licentie ivm internetbankieren. Schijnen ze sinds dit jaar januari heel moeilijk over te doen. Geen zin in problemen.

Mja, ik geef de keuze altijd wel aan mijn klanten, legaal of legaal met een sausje erover heen. :P
De bank kan wel veel zeuren maar het opmerken kunnen ze niet, en al helemaal mogen ze je niet bijvoorbeeld opeisen om een licentie te overleggen bijvoorbeeld.

Maar goed, Windows 7 kost €85,31 op zijn goedkoopst via Nederlandse kanalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:44

Hahaha :')
Het schijnt dat ze tegenwoordig maatregelen treffen. Risico dat ik niet wil lopen omdat ik te beroerd ben om 100 euro te betalen :P

En hij mag best iets aan mij verdienen. Ik ben allang blij dat ik straks m'n laptop weer terug heb :P

Allang blij dat het niet waarschijnlijk is dat het mijn fout is.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:46

Mijn bank heeft mij nog altijd niet gebeld. :+

Nee, jouw fout lijkt me onwaarschijnlijk, mits het een hardware defect is of tenzij je hem op de grond hebt laten kletteren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:49

Uit ervaring durf ik wel te zeggen dat dit typisch het gedarg is van beschadigde sectoren op de harde schijf. Als er geen data meer over te zetten is, magde reparatie eigenlijk niet veel meer als 100 euro kosten. (inclusief nieuwe schijf).

De windows licentie hangt aan je laptop vast niet aan je harde schijf. Je kunt dus gewoon op de nieuwe harde schijf weer windows installeren met het licentienummer dat waarschijnlijk onder je laptop geplakt zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:54

Quad schreef:
Mijn bank heeft mij nog altijd niet gebeld. :+

Nee, jouw fout lijkt me onwaarschijnlijk, mits het een hardware defect is of tenzij je hem op de grond hebt laten kletteren.

Hihi, gelukkig maar.
Maar ik dek me liever in voor mogelijke risico's. Niet de typische Nederlander die voor een duppie op de eerste rij wil zitten, wel de typische over-insured Nederlander _O-

Ik gooi nooit met laptops, die vallen bij mij nooit :P Ben wel GANZ blij dat ik dropbox al had geïnstalleerd. _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:55

CrazyCat schreef:
Uit ervaring durf ik wel te zeggen dat dit typisch het gedarg is van beschadigde sectoren op de harde schijf. Als er geen data meer over te zetten is, magde reparatie eigenlijk niet veel meer als 100 euro kosten. (inclusief nieuwe schijf).

De windows licentie hangt aan je laptop vast niet aan je harde schijf. Je kunt dus gewoon op de nieuwe harde schijf weer windows installeren met het licentienummer dat waarschijnlijk onder je laptop geplakt zit.

Even teruglezen ;) Zit er niet onder geplakt ;)