Is correct kassadraaien zo lastig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elainelouise

Re: Is correct kassadraaien zo lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:54

Ik zou laatst volgens caissière voor een brood, een 6-pack flessen cola en boterhamworst 35,- moeten betalen.. en ze had zelf nog niet eens door dat er iets niet klopte :')
dan denk ik echt van Come on.... _-:(

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:58

Ies_ schreef:
Ik ben zelf ook caissière en de meeste fouten worden gemaakt omdat het gewoon verkeerd in het systeem staat. Ook worden er altijd veel fouten gemaakt omdat de kortingstickers op een hele onlogische plek geplakt worden, waardoor je ze gewoon over het hoofd ziet. Ik denk dat je als klant ook niet gelukkig wordt als de caissière elk product 3x om moet draaien om te checken of er een sticker op zit ja of nee. Ik begrijp dat het als klant heel vervelend is als er zo vaak fouten op de kassabon staan, maar aan de andere kant moet het wel allemaal maar snel gebeuren, want anders is het ook niet goed.

Ja, maar ook als ik het product expres met de korting naar boven/voren/cassierekant leg zien ze het niet. Sorry, maar kijk je dan helemaal niet naar wat je scant? Kan daar best moe van worden, leg ze ook altijd als eerste neer. Zeg ook niet dat ze het expres doen ;). Meestal gaat het bij mij trouwens niet om systeemfouten, maar echt om cassierefouten als 2x scannen en kortingen over het hoofd zien.

En zoals ik zeg; ben echt niet heilig geweest in mijn tijd achter de kassa, maar als ik zoveel fouten zou maken zou ik daar toch echt wel op aangesproken worden.

@SSdesign: jeetje, dat schiet ook niet op zeg!
en Polly: mooie actie, zo wil ik ook wel boodschappen doen, haha! Al kan ik me voorstellen dat je teruggaat, echt lekker voelt dat toch niet ;).

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:10

Zo heeft mijn moeder laatst een stuk kaas voor 40 euro gekocht :=

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:15

glenstorm schreef:
Zo heeft mijn moeder laatst een stuk kaas voor 40 euro gekocht :=

+1 :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:30

Tja, ik was caissiere in het pre- scan tijdperk, toen vakkenvullers nog met de hand prijsden en het er vanaf hing wie prijsde waar je het prijsstickertje terug kon vinden. En toen gaven de kassa's ook nog niet aan wat je terug hoort te geven en de kortingsacties moest je, jawel, uit je hoofd leren want een folder naast je kassa stond slordig. Kan garanderen dat ik meer fouten maakte, vooral met kortingen. Als de vakkenvullers dingen waren vergeten te stickeren, of verkeerd hadden gestickerd.

Toen moest je nog zoeken naar de prijsjes, barcodes zitten altijd op ongeveer dezelfde plek. En zeker als de klant meer stuks van een artikel had sla je snel een keer teveel of te weinig aan.

Ik vind het aantal fouten echt wel fors verminderd sinds de komst van de scankassa, al heb ik wel het idee dat de ict- afdelingen al dan niet bewust aanbiedingen en prijswijzigingen niet correct of laat invoeren. En dat gaat tegenwoordig centraal, daar kan de caissiere of supermarktmanager niets aan doen.

Caissieres die veel fouten maken, vaak groot kasversch hebben of anderszins opvallen werken er meestal niet lang.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:35

Nou ik moet zeggen het gebeurt me niet vaak, en als het gebeurt corrigeer ik mezelf wel vrij snel.
Alleen laatst had ik al de hele dag kassa gezeten zonder ook maar één keer op te kunnen staan(had een 10 uur dienst dus wel 1,5 uur pauze gehad maar dat is van kassa naar kantine en weer terug..) en ik was echt gaar, mn dienst zat er bijna op en een mevrouw had een hele kar vol boodschappen. Ondanks dat ze een hele kar had vond ik het bedrag best hoog, mja kan gebeuren dacht ik, misschien had ze duur vlees of zo dacht ik toen.
Bleek achteraf dat ik geen 3 komkommers had aangeslagen maar 3 kratten bier(plu codes veschilden maar één cijfertje).. Oeps! Natuurlijk kreeg mevrouw het geld gewoon terug maar ik had het echt niet meegekregen, omdat alles zo op de automatische piloot gaat..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:53

Ben ik blij dat bij de blokker alle kortingen ed allemaal in de kassa zijn verwerkt. Altijd op tijd en eigenlijk is het hoge uitzondering als het niet klopt. Weet niet hoe dit bij franchise is hoor, dus hang me er niet aan op.

als blokker het kan, kan ah het toch ook? Beetje nieuwere systemen en klaar.
Klopt vaak iets niet en erger me daar aan. Spreek de caissière er alleen op aan als zij er iets aan had kunnen doen. Anders is het ook sneu werk haha

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:02

Bij de AH altijd. :') Altijd te weinig geld terug. En geld bijvullen is heel moeilijk. Krijg ik 1 euro terug in 5 en 10 centjes. En van die arrogante meiden die achter de kassa zitten.
Ik: 'Is de korting eraf'?
Zij: Ja zie je toch op het scherm. *zucht*

Sorry dat ik het vroeg.. _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:06

Hier zitten er juist erg aardige meiden in elk AH filiaal. Het is dat AH aan de duurdere kant is, anders zou ik er veel vaker komen :j

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:09

Ik sta achter de kassa bij het kruidvat en merk zelf dat vaak kortingen niet goed in het systeem verwerkt zijn.. Kan ik ook niks aan doen maar vind het vooral voor de klant vervelend dat ik dat zelf niet mag corrigeren maar een leidinggevende dit moet doen. Dan willen ze zo klantvriendelijk zijn maar ze maken het de klanten soms wel heel lastig om met een positief gevoel de winkel uit te gaan :=
Maar ik moet zeggen dat ik soms ook wel als een robot wordt behandeld door klanten, ik kan er ook niks aan doen dat dingen zijn zoals ze zijn :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:12

Dat vind ik ook echt irritant hoor, dat mensen dat vragen. Korting gaat er vanzelf af en zo niet dan kan ik daar als caissière toch niks aan doen, want ik heb die bevoegdheden niet op de kassa. En ik neem aan dat dat bij zo'n beetje iedere winkel zo is, dus ik vraag het zelf ook nooit. Gewoon de bon goed checken, vooral bij Kruidvat, daar ben ik al zo vaak onbewust opgelicht. :=
Ik reageer trouwens wel altijd beleefd, maar van binnen mopper ik :+

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:14

Oh dat vind ik op zich niet eens irritant hoor. Als ik zie hoe vaak het er niet af gaat snap ik dat ze het nog eens voor de zekerheid vragen. :j

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 06:51

Hier wel vriendelijk personeel bij de AH. Ik vind het alleen wel vreselijk dat in vrijwel geen enkele winkel het terugtellen nog wordt gedaan. Ze kijken op hun kassa en duwen dan een hoop geld in je hand en je mag maar zien of het klopt..... Vragen of ze geld bij willen hoef je ook niet meer te doen :n

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:09

Gelukkig komen er steeds meer scan kassa's of kan je zelf scannen terwijl je in de winkel loopt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:26

ikzelf werk momenteel 7.5 jaar in dezelfde winkel (dierenspeciaalzaak), waarvan 4 jaar kassaverantwoordelijk, en de laatste 3.5 jaar allroundbediende (knaagdieren,winkel,kassa) (wij hebben 4 kassa's, in de week is er meestal gewoon maar 1 open, enkel als het erg druk wordt gaat er een tweede kassa bij, in het weekend altijd twee en indien nodig 3 of 4)
Ikzelf maak maar heel zelden fouten (waarvoor klanten moeten terugkomen), als ze terugkomen is het meestal omdat een prijs in de pc verschilt met die in de winkel, omdat een promotie nog niet ingevoerd is, etc.
Soms maak ik wel eens fouten dat ik zie (klant koopt 2 vogeltjes van 30 euro, ik tik perongeluk 32 vogeltjes in, vaak zeg ik dan ook nog heel droog het totaalbedrag, om terwijl ik het zeg tot de conclusie te komen dat er ergens iets niet klopt :+. )

Wel zie ik bij ons nieuw personeel dat kassa inderdaad héél erg moeilijk is. Vaak hebben ze gewoon geen zin om moeite te doen, ze kijken niet naar hun scherm, doen geen moeite om de producten te leren kennen, geven gerust een hondenhok van 250 euro mee voor 25, etc. Ze willen gewoon niet.

ikzelf kijk in winkels ook altijd erg goed mee, want het is inderdaad heel vlug dat er fouten gebeuren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:29

Ik let nooit op de bonnetjes maar ga toch eens opletten of alles goed wordt aangeslagen.
En ga eens meekijken maar ben altijd zo druk met inpakken.
Want het scannen gaat altijd zo snel en wil dan gelijk alles in de tassen doen met de boodschappen.
Dan lukt meekijken eigenlijk niet :+
Heb zelf geen kassa ervaring.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:36

mick75 schreef:
Ik vind het aantal fouten echt wel fors verminderd sinds de komst van de scankassa, al heb ik wel het idee dat de ict- afdelingen al dan niet bewust aanbiedingen en prijswijzigingen niet correct of laat invoeren.

Dat. Ik heb het idee dat daar toch regelmatig een beetje mee wordt gerommeld. En vooral als de drempel hoog is om het te herstellen (cassiere kan het niet herstellen) zijn er al gauw mensen die het laten zitten. Zou je als actie (of wettelijke verplichting) aangeven dat de winkel het verschil 2 x moet betalen, dan zou het volgens mij heel snel een stuk nauwkeuriger worden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:38

Everytime schreef:
Bij de AH altijd. :') Altijd te weinig geld terug. En geld bijvullen is heel moeilijk. Krijg ik 1 euro terug in 5 en 10 centjes. En van die arrogante meiden die achter de kassa zitten.
Ik: 'Is de korting eraf'?
Zij: Ja zie je toch op het scherm. *zucht*

Sorry dat ik het vroeg.. _O-

Oké ik moet zeggen dat ik dit ook doe maar het is ook gewoon ontzettend vervelend als mensen je constant op je vingers kijken, je die bonuskaart nog net niet ín je gezicht duwen en dan gaan snauwen of de korting er wel af gaat omdat ze op het schermpje zien dat hun komkommer duurder is dan wat het in de bonus kost. Ja sorry wij hebben een ouderwets kassa systeem en dat gaat pas op het einde eraf.

Het is bijna net zo vervelend als mensen die de hele dag door zeggen over de kassakoopjes(liggen op het plankje bij de kassa) 'Ja iemand is hier iets vergeten hoor!' waarop ik dan maar weer zeg; 'Nee mevrouw/meneer, die horen daar te liggen want die zijn in de aanbieding..'

Zucht :')

Edit: Oh en over dat geld, bijvullen is niet moeilijk nee, maar als al 10 mensen voor jou met een briefje van 50 betalen voor een onbenullig bedrag en het niet kleiner hebben(of zeggen dat ze het niet kleiner hebben) dan zit ik mooi met een lege lade. Als dan mijn kleingeld rolletjes al op zijn kan ik nog proberen nieuwe te vragen maar tegen het eind van middag zijn die ook op bij de andere kassa's en is het jammer maar helaas. De kluis mag/kan ook niet open tussendoor dus ja dan krijg je een bak kleingeld :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:51

Ik weet vrij zeker dat de diepste ring van de hel gereserveerd is voor mensen die iets van 3 euro betalen met een briefje van 50. Serieus, PIN GEWOON.
Kassa draaien is niet lastig, maar zulke dingen maken het lastig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:55

Konstantine: ten eerste wil niet iedereen voortdurend gevolgd worden via de pin, (edit: of hun afschriften helemaal vervuild met allemaal mini-uitgaven), ten tweede heb je bij de pinautomaat niet altijd de keuze hoe je je geld kunt krijgen. Als je dan kleiner contant geld nodig hebt terwijl je briefjes van 50 krijgt, moet je het wel wisselen bij een winkel. Bv door kleine aankopen toch met groot geld te betalen.

Verder lijkt het me niet moeilijker dan het teruggeven van een tientje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:56

Wat mij vooral opvalt is dat caissières zo ontzettend ongeïnteresseerd achter de kassa zitten..
Heb regelmatig gezien dat ze niet in de spiegel kijken of er nog wat in de kar ligt en of er ook een krat bier op staat, ik vind dat zo slecht.. Iemand kan dan dus bijvoorbeeld 1 pakje van iets afrekenen en ondertussen nog 10 in de kar hebben liggen.
Ik vraag me af of het dan zo moeilijk is om daar automatisch even naar te kijken, ik heb regelmatig klanten die niet zeggen dat ze bier hebben, of dat er nog wat in de kar ligt wat ze 'vergeten' zijn om op de band te leggen.
Vooral bij de jumbo valt me op dat ze niet in de spiegels kijken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:01

Oja dat heb ik ook weleens gehad vergeten een krat bier af te rekenen kom je thuis en denk je heb ik het wel gemeld? Of is deze wel aangeslagen? Dan denk ik jammer dan ga er niet voor terug.
Ook niet als me fruit rot is of zo dan maar de vuilnisbak in.

Het verschilt misschien ook per supermarkt.

Kortingen die niet zijn verrekend lijkt mij ook lasitg voor de mensen die achter de kassa's zitten.
Irritant dan.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:01

Nou ik heb ook van die klanten en vaak hebben ze nog wel wat erbij. Dan ben je niet al je kleingeld kwijt en hebben zij hun 50je kapot. Of ik vraag of ze het gepast hebben en dan wil ik hun 50je wel wisselen. Het ligt eraan hoe je het brengt. Als ik weinig kleingeld heb dan meld ik dat, en dan kunnen ze zelf kiezen.

Ik vind dat veel genoemde dingen hier gewoon heel netjes en klantvriendelijk opgelost kunnen worden. Natuurlijk heb je altijd zeikerds of mensen met een slechte dag, maar meestal als je bereidheid toont zijn zij tevreden hoor. Je hebt als caissière maar klantvriendelijk te zijn en problemen op te lossen. Communicatie is dus erg belangrijk.

Hoe je zelf die dag in je vel zit zegt ook een hoop. Als je een slechte dag hebt, lijkt het alsof alle klanten dan hebben ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:06

ilaan schreef:
Nou ik heb ook van die klanten en vaak hebben ze nog wel wat erbij. Dan ben je niet al je kleingeld kwijt en hebben zij hun 50je kapot. Of ik vraag of ze het gepast hebben en dan wil ik hun 50je wel wisselen. Het ligt eraan hoe je het brengt. Als ik weinig kleingeld heb dan meld ik dat, en dan kunnen ze zelf kiezen.

Ik vind dat veel genoemde dingen hier gewoon heel netjes en klantvriendelijk opgelost kunnen worden. Natuurlijk heb je altijd zeikerds of mensen met een slechte dag, maar meestal als je bereidheid toont zijn zij tevreden hoor. Je hebt als caissière maar klantvriendelijk te zijn en problemen op te lossen. Communicatie is dus erg belangrijk.

Hoe je zelf die dag in je vel zit zegt ook een hoop. Als je een slechte dag hebt, lijkt het alsof alle klanten dan hebben ;)

Vaak willen ze dat er niet bij geven omdat ze het dan 'kleiner' terug krijgen. Nou prima hoor, bij 1 of 2 klanten is dat oke. Bij de derde word het krap en als de 5e dan komt krijgt die toch echt mooi een bak kleingeld mee omdat al mijn briefjes er al uit zijn door zijn voorgangers. Ik vraag bij zulke dingen(klein bedrag + groot geld) altijd voor wat erbij of of ze het niet kleiner/gepaster hebben maar standaard is het antwoord nee ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:10

Is het dan niet handiger als de winkel meer briefjes beschikbaar maakt? Bv de mogelijkheid om 50jes te wisselen tegen 10 en 20 bij de hoofdkassa of bedrijfsleider?