Baan per direct opzeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:14

Nee, dan moeten ze de bedrijfsarts inschakelen. Die kan bellen, maar staat ook echt niet ineens aan je deur. Ziekmelden vind ik trouwens wel echt asociaal. Stap even op de grote baas af en zeg dat je voor het eind van je contract alle uren kwijt wil en vraag of je de overige uren onbetaald met verlof kan.

secricible

Re: Baan per direct opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:17

Ik stuurde het je al via pb.
Ik zou even doorpakken, je contract uitzitten, niks zeggen en hopen dat ze je na 1 juni doorplannen en dan gewoon niet meer komen. Heb je toch je wraak, en hoef je ze niet om een gunst te vragen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:23

Toch raad ik je aan om zo netjes mogelijk op te zeggen. Je weet maar nooit waarvoor je elkaar nog nodig hebt. En evt. Toekomstige werkgevers kunnen altijd contact opnemen met oud werkgevers, als je dan niet netjes weggegaan bent kan dat in je nadeel werken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:43

Wat mag zegt. Volgens je contract heb je een maand opzegtermijn tegen het einde van de maand... je zou dus pas tegen eind mei op kunnen zeggen, terwijl je contract al half mei ophoudt. Je kan inderdaad je overuren en vakantie opnemen, of, als je denkt dat ze toch al met teveel staan, de rest van de uren opnemen als onbetaald verlof.

Heeft ook als voordeel dat je buiten je eigen schuld werkloos bent geworden, dus dat je recht op een uitkering niet wordt aangetast.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:45

Mijn contract verloop 31 mei, wil dat niet zeggen dat ik dan 31 april op kan zeggen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:47

Als je nu op zegt is het april, maand opzegtermijn is dus 31 mei. Had je 5 dagen geleden ontslag genomen kon je 30 april stoppen.

Als je geen nieuw contract tekent hoef je vanaf 1 juni niet meer te komen zonder bericht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:49

Minstens één maand vanaf het moment van opzeggen, tegen het einde van de maand waar je dan in zit - wat Nies_ zegt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 18:08

Als ik mij morgen ziek meld (ik heb overigens een slijmbeursontsteking daar is niets aan gelogen) komt er niemand controleren of is dat wel mogelijk?

Ik wil daar gewoon zo snel mogelijk weg en het liefst laat ik mij er ook niet meer zien want ik ben gewoon boos en teleurgesteld over de hele situatie..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:09

Het is mogelijk, maar dat loopt normaliter niet zo snel..
Maar als je daadwerkelijk wat hebt is dat toch geen probleem?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:14

Nee hoor dan komen ze niet. Eigenlijk mogen ze niet eens vragen wat je mankeert.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:16

Nies_ schreef:
Nee hoor dan komen ze niet. Eigenlijk mogen ze niet eens vragen wat je mankeert.

Is ook zo, je bent ze ook niet verplicht te vertellen wat je hebt.. Als de bedrijfsarts komt is het wel de bedoeling dat je daar eerlijk tegen bent. Deze mag dit dan niet door vertellen maar kan zo wel inschatten hoe lang men 'ziek' is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:21

Als je je ziek meldt, zul je bij een ziekteduur van meer dan 6 weken mee moeten werken aan een plan van aanpak tot terugkeer. Daar zit je dus alsnog aan vast want die 6 weken vallen nog binnen je contract.

Ik kan (als manager die personeel onder zich heeft) alleen maar zeggen: doe niet zo laf door je ziek te melden, kaart dingen aan ipv er voor weg te lopen en toon wat bállen en zing het gewoon uit. Kom op zeg, evn doorbijten, het is het einde van de wereld niet. Je zult wel vaker dingen moeten doen die niet leuk zijn. Als je met je paard tegen een africhtingsprobleem oploopt, geef je dan ook zo makkelijk op?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:22

Tja, persoonlijk vind ik de optie om je dan maar ziek te melden niet kunnen. Je hebt nog niet eens met je werkgever gepraat. Doe dat eerst en bekijk dan je opties.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:24

Kir_Ples schreef:
Mijn contract verloop 31 mei, wil dat niet zeggen dat ik dan 31 april op kan zeggen?

Nee dat kan niet want april telt maar 30 dagen. Ik zou niet zomaar weggaan maar netjes je tijd uitzitten. Kun je dat extra geld mooi opzij zetten voor de toekomst.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:26

Je bent 21 dan hoef je niet van die kinderachtig dingen uit te halen. Hup naar je baas en zeggen dat je per direct wil stoppen omdat je het niet meer naar je zin hebt. Wil je baas dan alsnog dat je komt kun je je beroepen op het feit dat er een onwerkbare situatie is ontstaan. Aangezien jouw contract nog maar zo kort duurt lijkt het me sterk dat ze je gaan dwingen te komen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:27

Ga "gewoon" met je leidinggevende praten. Leg uit waarom je eerder weg wilt. Wettelijk gezien kun je inderdaad pas aan het einde van de contractperiode weg, aangezien april al is begonnen is dat de eerste datum (anders eind mei zoals Prrrr ook aangeeft).

Overleg is echt het beste. Als daar een niet werkbare situatie uit zou komen, dan zou je je daarop nog ziek kunnen melden, maar dan moet de situatie ook echt niet te doen zijn (dus een groot conflict waarbij je je ziek kunt melden met recht, en niet als smoes).

Veel werkgevers zien niet gemotiveerd personeel liever meteen vertrekken, dus wie weet mag je na het weekend wel thuis blijven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:29

Balou_k schreef:
Nies_ schreef:

Is ook zo, je bent ze ook niet verplicht te vertellen wat je hebt.. Als de bedrijfsarts komt is het wel de bedoeling dat je daar eerlijk tegen bent. Deze mag dit dan niet door vertellen maar kan zo wel inschatten hoe lang men 'ziek' is.

Het is zelfs op tv geweest dat de arbo zich daar niet aan houd.
En door wie wordt de arbo arts betaald???
precies....door jouw werkgever }:0

Ik zit nu zelf ook midden in zo een soort riedeltje en je trekt als werknemer gewoon altijd aan het kortste eind.
Ik heb wel afgeleerd goede manieren te hebben in bepaalde situaties.
Mijn ervaring is dat je met en grote mond altijd nog het verste komt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:32

juval schreef:
tja, je kan je ook de laatste maand ziekmelden. werkgerelateerde stress oid.

Schofterig gedrag

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:33

Wat ik uit jouw berichten tot nu toe begrijp, is dat je het een tijd leuk hebt gehad op je werk, maar nu er een nieuw 'groepje' is niet meer. Dat is vervelend, maar dat gebeurt vaker.

- Als je moet wennen aan een verandering, omdat je het een tijdje zo naar je zin hebt gehad, kan een gevoel van 'heimwee' parten spelen.
- Als er echt sprake is van pesten (mobbing), bespreek dat met je leidinggevende en/of zoek een vertrouwenspersoon om hier over te praten.

Kortom, probeer hulp in te schakelen. Als het jou lukt om deze vervelende situatie 'baas' te worden, heb je veel meer geleerd dan wanneer je 'wegloopt'.

Sterkte.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:41

Er kan altijd iets zijn waardoor je het niet meer trekt op je werk en als je zoveel stress hebt dat je er letterlijk ziek van wordt, dan kan je je ziek melden. Zoals hierboven al gezegd is moet je meewerken aan re-integratie en je kan ook zeker controle krijgen, of op controle moeten komen. Hoe langer je ziek thuis blijft, hoe groter die kans is! Je gezondheid is het belangrijkste wat er is, maar ik zou wel eerst met je leidinggevende gaan praten voor je zomaar ziek thuis blijft. Zeg waar je tegenaan loopt en kijk of er een oplossing te vinden is!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:17

Kijk, of TS die laatste maand "maar uit moet zingen" of niet, daar kunnen we op zich niks over zeggen. Wij kunnen niet inschatten hoe de werkrelatie is natuurlijk :)

Beste optie is inderdaad om een ontslagbrief onder je baas z'n neus te duwen, aangeven dat je per direct wilt stoppen en dat ze je anders maar een maand op onbetaald verlof moeten zetten. Ziekmelden als je niet "echt" ziek bent vind ik echt not done. Nou heb je een slijmbeursontsteking zie ik en dat is natuurlijk wel een aantoonbare aandoening, maar kun je daardoor je werk ook niet meer uitvoeren? Voor een paar daagjes a la, maar het gaat hier om weken en naast dat het gewoon niet netjes is, zit je ook inderdaad met reïntegratietrajecten enzo waar je ook niet op zit te wachten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:27

Nou slijmbeursontsteking gaat alleen over met rust, nu ben ik iemand die niet zo van rust is. Maar ik snap wel goed dat mensen zich daarom ziek melden.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:36

Dus dat betekend in mijn ogen ook een periode van rust. Ik zou het als collega en helemaal als werkgever niet accepteren als ik erachter zou komen dat je je ziekmeldt en vervolgens wel intensief paardrijdt.
Ik vind ziekmelden om een geschil heel erg not-done. Wat al eerder gezegd werd: dat zou nog wel eens nadelig kunnen werken in je toekomst als ze je huidige werkgever wel om referenties vragen.
Ik zou 2 dingen doen: of je tijd uitzingen of het netjes afhandelen doormiddel van praten en de confrontatie aangaan met je leidinggevenden/directeur.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:05

Ceriadwen schreef:
juval schreef:
tja, je kan je ook de laatste maand ziekmelden. werkgerelateerde stress oid.

Schofterig gedrag

zo eens.. dat doe je niet.

gewoon met je leidinggevende overleggen.
die heeft liever dat je je contract per direct beeindigd ipv dat je je ziekmeld

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:09

Toen ik nog een maand opzegtermijn had, kon ik wel eerder weg. Ik had veel plusuren en nog een aantal vrije dagen niet gebruikt. Plusuren niet uitbetaald gekregen en vrije dagen bij elkaar opgeteld kon ik per direct stoppen