Mijn broertje gebruikt drugs; wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SanneeH

Re: Mijn broertje gebruikt drugs; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:54

Eoweyn_x... ja het kan idd dat ze die overstap maken omdat ze klaar zijn met de zachte werking van softdrugs.. Al is de overstap zeker niet kleiner.. het effect van harddrugs is namelijk totaaaall anders dan softdrugs dus de verslaving die hebt aan softdrugs staat los van de nieuwe verslaving aan harddrugs (is mijn mening hoor en ik ben ook zeker geen exper en heb er ook niet voor geleerd)

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:57

Eoweyn_x schreef:
Dit heb ik vaker gehoord en mijn huisgenoot benoemde zelf dat hij niets meer voelde en steeds meer ging blowen. Dit werkte niet meer en hij is overgestapt op harddrugs.

Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar heb het zo dus wel meegemaakt.

Dit is dus echt niet waar .
Al rook je jaren wiet , je blijft er high van worden .
Het verschil is dat je in het begin van 1 trekje al high wordt en later kun je een jointje roken.
Maar het is echt onzin dat je er uiteindelijk niets van voelt.
Daarbij van wiet heb je een euforisch gevoel.
Van drugs ben je opgefokt zal ik maar zeggen .
Dus iemand die gewoon een beetje wil ontspannen en chill zitten , zal nooit naar harddrugs pakken.
Want dat is gewoon het tegenover gestelde en je blijft er nog eens een hele nacht van wakker.
Laatst bijgewerkt door lepolight op 02-04-14 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:58

Gewoon een verslaafde dus in zijn gedrag.

Je ouders zullen hierop actie moeten ondernemen, en wel het loskoppelen van het gezin. Hem laten vallen dus. Alleen als hij zelf inziet dat hij een probleem heeft kan hij eraan gaan werken, en dan staat er een hele battery aan oplossingen klaar voor hem om hem te helpen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:59

Nee, klopt.. Maar juist omdat de werking van blowen zachter werd, ging mijn huisgenoot harddrugs proberen - Nogmaals, ik zeg niet dat het zo is, maar zo heb ik het meegemaakt.

het is inderdaad een totaal andere werking, maar de stap lijkt in mijn ogen kleiner, omdat je toch een bepaald gevoel wil hebben. Dit gevoel krijg je niet meer, of niet zo sterk, van blowen, dus stap je over op iets anders.

-

Oke, laat ik het anders zeggen. Hij zei het zo, maar ik geloof er wel degelijk in dat het gevoel minder word.
Mensen die beginnen met drinken kunnen later toch ook veel meer hebben als toen ze begonnen?
En volgens mij is de werking van wiet (en andere drugs) op iedereen anders. De een word er rustig van, de ander lacherig. Je huidige stemming speelt ook mee :)
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 02-04-14 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:59

Je ouders zijn diegene die hem op zijn gedrag zouden moeten aanspreken, jij als zus niet. Praat er of samen met je broer over en laat aan je ouders weten dat jij niet diegene wilt zijn die 'verantwoordelijk' is voor zijn gedrag en dat aan hun moet melden.

Met het recreatieve gebruik van drugs is, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, niet erg schadelijk. Ik vind het zelf wel alarmerend dat hij met zijn opleiding is gestopt en blijkbaar banden heeft met mensen die zelf in de drugswereld zitten. Je zegt dat je band met je broer nu niet goed is maar ik denk dat het heel belangrijk is zijn beweegreden achter het gebruik te vinden.

Iemand die harddrugs heeft gebruikt heeft vaak de dag erna weinig eetlust, vergrote pupillen en erg strakke kaakspieren en meestal 2 dagen erna een 'dipdag' waar ze zich somber/niet fijn voelen.

Probeer vooral hem niet te erg achter zijn broek aan te zitten, hij is diegene die dit zal moeten stoppen. En stoppen gebeurt niet als iemand zelf niet wilt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:20

Er worden hier heel veel dingen gezegd die onwaar en zelfs panikerend zijn. Wat mij zorgen baart is niet dat jointje dat je broertje rookt maar het liegen. Daar zit iets scheef. Maar zolang jouw ouders zeggen dat hij eruit moet als hij drugs gebruikt, zal hij blijven liegen. Met andere woorden, je ouders moeten open het gesprek ingaan zodat hij het gevoel heeft dat hij niet op zijn eerlijkheid wordt afgestraft.

Verder is het niet jouw taak om erbij betrokken te zijn, dus houd je er buiten. Ik kan me voorstellen dat jouw bemoeienis een rode lap op een stier is.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:28

Ik kan het alleen maar volledig eens zijn met Lieveli!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:39

Het is heel simpel zo goed als alle drugs begint in groepsverband. Dat heeft verder niet eens met de werking van het een te maken, maar gewoon aan het feit dateen iemand van de groep iets probeert en dan proberen ze het allemaal. Om het blowen zou ik me niet zon zorgen maken maar als jij aangeeft dat er ook gesnoven word door deze groep en dat ze hem als chauffeur willen gebruiken zou ik het wel vertellen tegen mijn ouders. Cocaine is mega verslavend en ten tweede ook errug duur. Gevolg is vaak dat zulke jongens in de problemen komen omdat ze geld lenen/stelen of andere dingen doen om er aan te komen.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 18:46

lieveli schreef:
Er worden hier heel veel dingen gezegd die onwaar en zelfs panikerend zijn. Wat mij zorgen baart is niet dat jointje dat je broertje rookt maar het liegen. Daar zit iets scheef. Maar zolang jouw ouders zeggen dat hij eruit moet als hij drugs gebruikt, zal hij blijven liegen. Met andere woorden, je ouders moeten open het gesprek ingaan zodat hij het gevoel heeft dat hij niet op zijn eerlijkheid wordt afgestraft.

Verder is het niet jouw taak om erbij betrokken te zijn, dus houd je er buiten. Ik kan me voorstellen dat jouw bemoeienis een rode lap op een stier is.

Maar hoe bedoel je dan dat ik me er buiten moet houden? Mijn mond houden tegen mijn ouders? Want ik denk niet dat ik dat ga doen.. tuurlijk ga ik me erna niet meer mee bemoeien maat mijn ouders zijn leken en hebben wel íets door, maar niet wat er werkelijk speelt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:47

Pfoeh lastig.. Heb hetzelfde voorgehad met mijn oudere broer. Heb toen niks tegen mijn ouders gezegd puur en alleen omdat ik geen harde bewijzen had. Ik heb het via via gehoord dat hij dit deed, al vermoedde ik wel dat hij zich er af en toe aan laat gaan.
Heb er sinds die dag ook niks meer van gehoord, zie hem niet vaak dus kan eigenlijk niet zeggen of ik verandering zie of niet.

Heb je harde bewijzen? Dan heb je 2 keuzes:
- je broertje lekker laten doen, hem in de de verdoemenis laten duiken en uit zijn fouten een les laten leren
- je verteld het je ouders en gaat samen met het gezin aan 1 tafel zitten. Bewijzen op tafel en uitpraten die handel. Kan er vrij hard aan toe gaan aangezien broertje zal ontkennen. Maar als je écht bewijs hebt dat hij aan de drugs zit dan zou ik het zeggen.

Als het enkel een jointje is, dan moet je zelf beslissen hoe erg jij dit vindt en of het nodig vindt dit aan je ouders te vertellen. Als je er erg mee zit dat hij joints rookt, dan zou ik erover praten met je ouders...
En praat hem dat idee van chauffeur héél snel uit zijn hoofd.. alleen maar problemen!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:50

Mijn broertje is ook rond zijn 18e jaar begonnen met blowen met vrienden. Ik ben niet tegen drugs mits met mate. Gebruik het zelf niet maar mijn vrienden wel en dat vind ik prima daar zij in het weekend een jointje roken inplaats van een biertje drinken en gewoon werken of studeren.

Echter begon het uit de hand te lopen met mijn broertje en werd hij kribbig. Als ik vroeg of hij een kop warme choco wilde als ik dat ging maken... reageerde hij met nee rot op h*er. Later zei hij dan sorry maar hij was gewoon de weg kwijt.

Ik heb toen ook afgesproken met hem dat ik het niet tegen mijn vader zou zeggen als hij ging minderen. Dat is een tijd goed gegaan en toen hij weer in zijn oude patroon verviel heb ik, voor hem heel jammer, toch het boekje open gedaan bij mijn vader. Die heeft hem toen in de gaten gehouden en nu blowt hij nauwelijks meer.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het begrijpelijk is dat je je broertje niet wilt verlinken. Echter als het de verkeerde kant op gaat en hij wilt niet luisteren moet het wel. Jij bent niet de persoon die de last moet dragen van zijn daden. Vertel het je ouders en laat je ouders dit oplossen met hem. Soms heeft ook een 19 jarige nog even een schop onder zijn hol nodig van pap en mam. Beter dat dan dat het uiteindelijk te laat is en hij als drugsdealer de wereld in gaat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:57

De één noemt het verlinken, de ander noemt het hulp. Als jij je zorgen maakt( en terecht) om je broer dan kun je hem zeggen dat je het aan je ouders verteld omdat je hem al bijna een keer kwijt was en niet wilt dat dit nog een keer gebeurt. Juist de beinvloedbare mensen gaan ten onder aan druk en drugs.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 08:39

Ik heb wellicht de 'deal' die ik een tijd geleden met broertje heb gemaakt niet goed uitgelegd. We hebben toen afgesproken dat wanneer ik hem weer betrapte op gebruik, ik het wel zou aangeven bij mijn ouders. Daar heeft hij toen mee ingestemd..

Ik heb inderdaad het gevoel van verlinken maar ik vind aan de andere kant ook dat ik het recht heb om hem te helpen en dus mijn ouders in te lichten. Bij mijn broertje zitten er namelijk nog meer consequenties aan wanneer hij drugs gebruikt. Naast zijn gezondheid zit hij ook nog met de naweeën van het ongeluk. De verzekering van degene die hem heeft aangereden betaalt namelijk nog steeds bijvoorbeeld zijn operaties. En wanneer blijkt dat hij geen HBO meer aankan en MBO moet gaan doen zal de verzekering hem voor de rest van zijn leven het loon wat hij daardoor mis loopt bij moeten betalen.
Ik gok er zo op wanneer zij er achter komen dat hij gebruiker is, deze regelingen heel snel terug gedraaid gaan worden.

Nu had ik het er gister met een goede vriendin over die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en zij vond dat ik eerst mijn broertje moest confronteren en dan aan hem de keus laten of hij het aan mijn ouders ging vertellen of dat ik dat ga doen. Wat vinden jullie?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:16

M_aaike schreef:
Ik heb wellicht de 'deal' die ik een tijd geleden met broertje heb gemaakt niet goed uitgelegd. We hebben toen afgesproken dat wanneer ik hem weer betrapte op gebruik, ik het wel zou aangeven bij mijn ouders. Daar heeft hij toen mee ingestemd..

Ik heb inderdaad het gevoel van verlinken maar ik vind aan de andere kant ook dat ik het recht heb om hem te helpen en dus mijn ouders in te lichten. Bij mijn broertje zitten er namelijk nog meer consequenties aan wanneer hij drugs gebruikt. Naast zijn gezondheid zit hij ook nog met de naweeën van het ongeluk. De verzekering van degene die hem heeft aangereden betaalt namelijk nog steeds bijvoorbeeld zijn operaties. En wanneer blijkt dat hij geen HBO meer aankan en MBO moet gaan doen zal de verzekering hem voor de rest van zijn leven het loon wat hij daardoor mis loopt bij moeten betalen.
Ik gok er zo op wanneer zij er achter komen dat hij gebruiker is, deze regelingen heel snel terug gedraaid gaan worden.

Nu had ik het er gister met een goede vriendin over die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en zij vond dat ik eerst mijn broertje moest confronteren en dan aan hem de keus laten of hij het aan mijn ouders ging vertellen of dat ik dat ga doen. Wat vinden jullie?

Met dit verhaal erbij zou ik het zeker vertellen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:23

Ik denk dat je met je huisarts moet gaan praten.
Hij kan je (evt met je ouders erbij) helpen om de juiste stappen te zetten.
Bij iemand die (serieus) drugs gebruikt moet je er altijd vanuit gaan dat hij liegt tot dat er bewezen is dat hij de waarheid spreekt!!
Die belooft je alles om maar aan zijn verslaving toe te kunnen geven en zijn daar zeer gehaaid in.
Houd dit niet voor jezelf!!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:28

Heeft je broer ook NAH overgehouden aan zijn ongeluk?
Want dan lijkt het me nog veel belangrijker om het aan je ouders te vertellen wat hij doet.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:31

M_aaike schreef:

Is het wel slim om dit zo op internet te zetten?

Ik zou mij er helemaal buiten houden en tegen je ouders zeggen dat je er geen vragen over wil hebben. Dit kan de band tussen jou en je broertje verzieken. Je ouders lossen het wel op met hem zonder jou.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 09:33

Hij heeft er inderdaad hersenletsel aan overgehouden maar dit is zo goed als genezen verklaard. Hij heeft met bepaalde dingen nog moeite.

Verder denk ik niet dat dit te herleiden valt naar mij en/of mijn familie, volgens mij blijf ik erg vaag in mijn beschrijving en heb ik verder niets in mijn profiel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:45

Mijn broer was ook vrij ontspoord vroeger, toen hij ging studeren in een andere stad zonder zijn oude foute vrienden is hij helemaal veranderd naar een net studentje met meer schoenen dan ik heb etc :) Puber bui kan lang duren hoor.. verder ben ik het met Lieveli eens!

En ik zou je aanraden niet meer de vervelende verklikkende zus te spelen, je kunt beter een vriendin zijn dan een vervelende zus, daar heeft hij meer aan! dan kun je er tenminste ook normaal met hem over praten en dan heb je veel meer invloed op hem :)

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 09:48

Frederieke_ schreef:
Mijn broer was ook vrij ontspoord vroeger, toen hij ging studeren in een andere stad zonder zijn oude foute vrienden is hij helemaal veranderd naar een net studentje met meer schoenen dan ik heb etc :) Puber bui kan lang duren hoor.. verder ben ik het met Lieveli eens!

En ik zou je aanraden niet meer de vervelende verklikkende zus te spelen, je kunt beter een vriendin zijn dan een vervelende zus, daar heeft hij meer aan! dan kun je er tenminste ook normaal met hem over praten en dan heb je veel meer invloed op hem :)

Wat bedoel je met de 'vervelende verklikkende zus'? Ik probeer hem te helpen en heb hem nog nooit 'verklikt'. Ik maak me gigantische zorgen om hem en om zijn toekomst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:54

Stiekem foto's maken, samenspannen met je broertje, deals met hem maken en zo stond er geloof ik nog wat meer. Nu duw je hem weg. Hij zal jou wss een beetje ervaren als ''vervelend'' door dit. Ik zou het gewoon melden aan je ouders en dan lekker laten. steunen waar je kunt, advies geven etc. maar hij moet zichzelf veranderen, dat kan jij niet doen.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:01

Dan hebben wij hier andere ideeën over. Ik heb inderdaad 'bewijs' verzameld maar heb er nog helemaal niets mee gedaan. Ik maak me zorgen en doe dit niet om een vervelende zus te zijn!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:07

ik denk wel dat je met je ouders er over kan praten.. alleen moet het met je broertje rustig aan besproken worden en hem helpen met een oplossing. wat ik namelijk weet van een vriend van me ( hij is nu clean) dat hij alleen maar ruzie had bij de mensen waar hij normaal altijd terecht kon. om het zo te zeggen ze veiligehaven was weg en ging toen alleen maar meer gebruiken. (is allemaal weer goed gekomen) maar daarom raad ik aan om het eerst rustig met hem te bespreken en je ouders natuurlijk probeer ze veiligehaven neit weg te nemen. ga samen met hem opzoek naar hulp!

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:08

Mijn jongste broertje rookt ook jointjes. ik heb geen idee hoe vaak, heeft een zeer relaxte vriendengroep zullen we maar zeggen :Y) Dat ie t rookt moet hij zelf weten, met alle gevaren van dien. Hij is oud en wijs genoeg om er ooit achter te komen dat het voor de gezondheid niet goed is. Dealen e.d. zou ik ook een stokje voor steken, maar het stoppen met blowen moet hij toch echt zelf doen & dus eerst tot het inzicht komen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:35

Mijn ervaring met verslaafden is dat ze voor het blok moeten komen! Als je besluit het tegen je ouders te vertellen zou ik opzoek gaan naar een manier om jezelf hard te maken! Als hij ontkent moet je hem vragen of hij ervoor een test wil doen!
http://www.testjezelf.nu/drugstesten

Ik heb meegemaakt dat iemand met de spuit in zn arm nog zei dat hij nooit aan drugs zou doen! Jammer hoor! Een kat in het nauw....