Een vraag voor de autistische mensen op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:13

@melody: 't heb voor een deel ook te maken met leeftijd. Tenzij je kennis hebt over het onderwerp, maar 13 jarige zonder kennis of 20 zonder kennis is hoe dan ook anders.

Wat ik alleen jammer vind is dat ts een project wil gaan doen over het onderwerp en de voordelen wilt omschrijven maar eigenlijk zegt dat het hoe dan ook poedersuiker is en er niet eens normaal een "gesprek" over wilt voeren.

melody7

Re: Een vraag voor de autistische mensen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:21

Moonfish, heb jij een of andere geniale behandling gevonden? :+ Ik ben al sinds oktober ziek, het is wel een beetje beter maar tot nu toe ziet het er nou niet bepaald uit alsof het over aan het gaan is..

Mroes, dat klopt ook wel weer ja :j Al zijn er ook heel erg veel volwassenen die er echt helemaal niks van begrijpen hoor, er zijn veel meer hokjesdenkers dan het lijkt :P

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:23

Mijn post was niet erg slim van me en het is ook heel anders opgevat dan wat ik bedoelde. Voor de mensen die ik beledigt heb, sorry. Ik wil het best uitleggen maar niet nu (ik zit nu mobiel) en via pb.
Mroes als je graag een gesprek wil hebben, stuur me dan een pb. Dan houden we het hier ontopic

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:24

Ik lees dit topic even mee.
Ik heb zelf geen autisme, maar vind het heel erg interessant, en ik ben me er steeds meer in aan het verdiepen.
Ben ook benieuwd hoe mensen die autistisch zijn, hier mee omgaan, en wat nou alle voordelen maar ook nadelen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:30

Poek schreef:
In mijn ogen is autisme niet iets wat je wil hebben. Het kan dan heel zwart-wit zijn, maar het is wel mijn mening. Ik probeer me wel open te stellen dat er ook voordelen zijn.

Ik denk dat het niet zo belangrijk is om het te labelen als iets dat je wilt of niet - want dat doet er niet toe. Je hebt toch geen keuze, dus wat zou je energie verspillen aan bedenken of het leuk of vervelend is? Mensen moeten het ermee doen, het is/wordt deel van je hele leven en wie je bent - dat kun je er niet zomaar uithalen.

Overigens geldt dit voor veel aandoeningen. Mensen in een rolstoel, mensen die doof of blind zijn... er zijn weinig mensen die dat op hun verlanglijstje schrijven, maar mensen die ermee te maken hebben willen het lang niet allemaal anders, hoeven niet per se 'genezen' te worden volgens andermans normen... Want het heeft ze gevormd tot wie ze zijn, en ze vinden hun leven waardevol en compleet zoals het is, ze vinden zichzelf waardevol en compleet zoals ze zijn. Dat is trouwens meestal geen optelsom van voor- en nadelen maar dieper dan dat.

(Tegelijkertijd: andere mensen hebben er wel veel moeite mee, vinden het frustrerend, willen het uit hun leven hebben... Dat is net zo terecht om dat te voelen. Ieder ervaart het op zijn/haar eigen manier, daar is geen goed of fout in.)

Ik denk alleen dat je makkelijk waardevolle deuren dichtslaat als je teveel denkt dat het onwenselijk is: het is eigenlijk niet aan jou om een oordeel te hebben over andermans leven en eigenschappen. Het schept eerder een afstand dan dat je elkaar beter leert kennen, en dat is vast de bedoeling niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:30

er zijn verschillende vormen van autisme,
waaronder het ASS het autistische spectrum, waarbij vaak een verstandelijke beperking om de hoek komt.
Hierbij zie je vaak dat kinderen je niet aan kijken, achterblijven in spraakontwikkeling, veel typische bewegingen hebben, niet reageren op hun naam, niet wijzen of zwaaien, niet met andere kinderen spelen dat soort dingen.
Je hebt ook asperger, deze kinderen/mensen zijn vaak (hoog)begaafd en weten vaak enorm veel over 1 onderwerp(bijvoorbeeld wiskunde, treinen, natuurkunde, of alles met talen), hebben typische bewegingen, en kunnen wel goed spreken maar zijn erg ongemakkelijk in sociale omgang. Het voordeel is dus dat deze kinderen echt heel erg veel weten, dat is weer een nadeel op school want dat wordt vaak saai voor hen.
En je hebt nog een 'grote' variant PDD-NOS dat is een aandoening die lijkt op autisme ASS maar niet volgens alle 'regeltjes' voldoet aan autisme. Dus het kind vertoont wel kenmerken maar is niet gediagnosticeerd met autisme ASS.

Zo heb je nog veeeeel meer varianten van autisme.
Ik denk dat het grote voordeel voornamelijk bij asperger ligt, omdat deze mensen vaak een zeer goede spraakontwikkeling hebben, sociaal wel kunnen handelen, maar vaak ietwat onhanding(maar hier valt mee om te leren gaan) en zeer veel kennis hebben over een bepaald onderwerp.

Je geeft aan dat je mensen niet wilt gaan overtuigen dat autisme beter is. Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld.
Je kunt geen autisme nemen ofzo?
Of ervoor zorgen dat autisten boven 'normale' mensen staan(wat je tegenwoordig nog normaal kan noemen).
Je kunt voor begrip zorgen. Begrip over de aandoening en je kunt inderdaad voordelen benoemen, maar ook zeker de punten waar autisten graag aandacht op willen vestigen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:36

melody7 schreef:
Moonfish, heb jij een of andere geniale behandling gevonden? :+ Ik ben al sinds oktober ziek, het is wel een beetje beter maar tot nu toe ziet het er nou niet bepaald uit alsof het over aan het gaan is..

Mroes, dat klopt ook wel weer ja :j Al zijn er ook heel erg veel volwassenen die er echt helemaal niks van begrijpen hoor, er zijn veel meer hokjesdenkers dan het lijkt :P

Voor mij wel! Ik ga extreem vooruit en kan weer werken. Dat kon 5 jaar al niet meer en sleepte mezelf de dag door. Nu huppel ik de dag door en alhoewel ik wel op mijn grenzen moet letten kan ik weer heel veel! :D Eigenlijk combineer ik twee bestaande dingen en voor een van de dingen die normaal een therapeut doet doe ik zelf. Stel alles ook samen qua schema's etcetera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:38

Poek schreef:
Mijn post was niet erg slim van me en het is ook heel anders opgevat dan wat ik bedoelde. Voor de mensen die ik beledigt heb, sorry. Ik wil het best uitleggen maar niet nu (ik zit nu mobiel) en via pb.
Mroes als je graag een gesprek wil hebben, stuur me dan een pb. Dan houden we het hier ontopic

Goed hoe je het nu oppakt !
Pb'en hoeft wat mij betreft niet. Als je info wilt en specifieke vragen hebt, dan mag dat altijd.

Edit: kan jullie gesprek over Lyme wel via pb? Is voor ts ook fijner :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:42

RoyceMack schreef:
waaronder het ASS het autistische spectrum, waarbij vaak een verstandelijke beperking om de hoek komt.

Het autismespectrum is juist de term voor het hele brede gebied van manieren waarop autisme tot uiting kan komen.

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:04

Ik heb ook autisme, twee verschillende diagnoses gekregen omdat het niet helemaal klopt en waarschijnlijk nog meer bij komt kijken. Ik heb de diagnose kern autisme gekregen en de diagnose pdd-nos ben ook zeer hoog gevoelig en hoog begaafd. Ik luister niet naar me naam, maar voor de rest onthoud ik alles letterlijk alles, ben zeer geordend ik label het liefst alles. Ik krijg best vaak te horen dat ik op sheldon van the big bang theorie lijkt qua doen en laten en de hoeveelheid regels die ik heb. Dit is het even heel kort samengevat.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:06

Ik wil wel wat dingen over mij vertellen.

Ik heb PDD-NOS als diagnose. Het heeft bij mij een aantal grote nadelen, maar zeker ook grote voordelen. En sommige dingen zijn dubbel.

Ik heb bijvoorbeeld voor dieren/natuur en muziek mijn zinnen gezet. Ik wil er alles van weten en doe dus zoals de meeste met een vorm van autisme aan zelfstudie. Ik heb een soort dieren encyclopedie in mijn hoofd omdat ik echt bijna alles opsla. Dat brengt mij op het volgende. Ik heb een fotografisch geheugen. Dit is handig als iemand iets mist. Op een grotere werkplek kan ik het vinden omdat ik alles(echt bijna alles) onbewust wel waarneem en dus ook zie liggen/hangen/staan. Maar het nadeel is dat alles wat ik lees(heb dus hier ook niet alles gelezen) kan onthouden. Een boek zit dus voor goed in mijn hoofd. Een film hoef ik ook geen twee keer te zien. Als ik een film ruim 5 jaar niet heb gezien ken ik alle details nog.
Zo hadden we op het werk een groot maisdoolhof die ik moest bijhouden(maaien enzo) maar naar drie keer lopen kende ik het doolhof ter grote van drie voetbalvelden uit mijn hoofd.

Even terug op muziek. Omdat het mijn interesse is speel ik nu ook meer dan tien verschillende instrumenten. Waarvan 4 of 5 op concert niveau.
Weer een nadeel is dat ik met gigantisch veel moeite twee instrumenten tegelijk kan spelen.

Mensen met een vorm van autisme kunnen vaak niet meerdere opdrachten tegelijk doen. Dit omdat ze alles dus goed of perfect willen doen. Als ik dus een ding ijverig heb zitten doen ben ik de andere opdracht al vergeten.

En nog even iets. Ik wil graag mijn kennis aan andere mensen doorgeven. En ik heb mij zo getraind dat ik tegen vreemde mensen durf te praten.(meeste kunnen dit niet omdat ze dan dicht slaan.)(dit had ik zelf ook jaren lang) Ik had bioloog, dierleraar of muziekleraar willen worden. Maar omdat die verplichte vakken mij niet echt interesseerde kon ik dat minder goed. Hierdoor kon ik niet een hoge opleiding doen. Terwijl ik soms meer van mijn vakrichting wist dan de leraren op school.

Als je meer zou willen weten mag je rustig een pbtje doen.(Maar met gerichte vragen is wel zo handig)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:35

Shadow0 schreef:
RoyceMack schreef:

Het autismespectrum is juist de term voor het hele brede gebied van manieren waarop autisme tot uiting kan komen.

je hebt gelijk. Dat weet ik.
Wilde het alleen wat makkelijker schetsen.
Vond het te ingewikkeld om uit te leggen dat ASS zelf al een aantal symptomen heeft die gelden voor iedere autist, behalve voor PDD-NOS.. en dat t geen ziektebeeld an sich is maar wel dus symtpomen heeft.
vreemd. maar waar.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:04

Ik snap dat je dingen wilt verduidelijken, alleen door de bewoording die je kiest maak je het alleen maar onduidelijker. ASS (autistime spectrum stoornissen) is niet een stoornis op zich, alleen de verzamelnaam voor alle verschillende autistische stoornissen, vandaar het woord spectrum in de naam, zoals Shadow0 al aangeeft. Daarnaast is een ziektebeeld iets anders dan iets wat in de DSM beschreven staat als stoornis.

Wel zijn er inderdaad, zoals jij (wellicht ietwat onduidelijk) aangeeft, een aantal kenmerken die als algemeen hoofdkenmerk voor autistisch gedrag gelden.

Edit:
zo kort door de bocht als je in je vorige post de kenmerken van de verschillende vormen van autisme stelde zou ik het niet doen. Ik kan nu wel theorie vanuit mijn opleiding naar voren halen, maar dat zal ik hier maar niet doen.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:40

Ik loop stage met verstandelijk beperkte autisten. Ze zijn geweldig!
Oog voor detail, preciessie, ondanks hun verstandelijke beperking zeer intelligent. Ze bedenken eigen oplossingen. Ze zijn ook erg lief!
Ben hen iedere dag dankbaar omdat ik super veel van hen leer en ze mijn leven net iets leuker maken :)
En wat een humor!!
Zie nu al op tegen het einde van mijn stage periode, wat zal ik ze gaan missen zeg.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:49

Ik heb Asperger en merk meer nadelen dan voordelen. Ik kan wel een paar voordelen noemen:
Als iets me interesseert, dan kan ik me er goed op concentreren en verdiepen. Gelukkig heb ik geen 'vreemde' interesses, dus val ik minder buiten de boot.
Ook kan ik erg op details letten, wat fijn kan zijn. De kleine dingen in het leven opmerken. Daarnaast kan ik persoonlijk goed leren door naar mensen te kijken en me daardoor, ook op sociaal gebied, aanpassen en aanleren.

Ook zijn autisten vaak eerlijk (of ik kan slecht liegen :+)

Autisme is een deel van mijn leven, mij karakter. Ik ben niet autisme, maar het is een deel van me. Ik zou ook wel eens zonder willen leven, gewoon geaccepteerd worden. Dingen niet hoeven aanleren die andere al kunnen. Het veel energie. Maar het hoort bij me. Er zitten ook voordelen aan, die zijn voor iedereen anders, dat wel.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:54

Ik ben creatief. Ik heb PDD-NOS

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:35

Met mijn ADD ben ik:
Creatief
Oplettend
Ben heel goed in taal
Terwijl een ander met ADD uitblinkt in de meer exacte vakken
Oog voor detail
Goed in ruimtes plekken en locaties onthouden.
Heel erg op regels

Nadelen:
Geen concentratie
Slecht in exacte vakken
Weinig motivatie als iets mij niet trekt
Chaotisch
Alles moet in een vaste volgoorde
Ik heb veel duidelijkheid nodig
Snell gestressd