Ceriadwen schreef:jouw aandeel, hoe moet ik dat uitleggen. Omdat het een terugkerend probleem is, is er iets in de manier van communiceren tussen jullie twee dat niet goed loopt waardoor jullie elkaar versterken of in ieder geval in stand houd.
Als jij weet waarom jouw moeder zo op jou reageert (en dan kijkend naar eigen gedrag, dus accepteren, gaan schreeuwen, boos worden, stil worden, terugtrekken, enz) dan weet je ook hoe je die circel kan doorbreken. Dus kijk kritisch naar hoe jij reageert als je moeder zo tegen je doet en probeer dat te veranderen.
Mijn vader kan bijvoorbeeld heel boos worden, en heel onredelijk, denigrerend gaan schreeuwen tegen mij. Vroeger ging ik daar tegen in en escaleerde dat altijd. Nu ik geleerd heb dat dit niet de oplossing is zeg ik als hij gaat beginnen heel rustig (niet dat ik er dan doorheen kom hoor door zijn tirade) "Pa, ik hang nu op en ik bel je morgen wel weer" en dan hang ik op. Zo voorkom ik escalatie, ik hoef geen gelijk meer van hem te krijgen. Dat was mijn aandeel dat ik wilde dat hij naar mij luisterde en dat hij minimaal begrip voor mij had. Maar dat krijg ik toch niet op dat moment, ik heb dat stukje dus los moeten laten.
Ik hoop dat je nu snapt wat ik bedoel
Als ik wist waarom mijn moeder boos reageerde dan kon ik er idd iets aan doen. Maar zoals ik in mijn verhaal vertel: ik moet maar weer gissen waarom, want ik heb geen flauw notie
Als dat dus gebeurd, dan ben ik even weer klaar met het contact en maak ik dat ik de deur uit kom of het telefoongesprek af rond om vervolgens ergens een paar dagen voorzichtig te peilen of de lucht al geklaard is
Er tegenin gaan is al helemaal geen optie dat maakt het alleen maar erger
ik doe dus eigenlijk al wat jij hierboven uit legt, alleen het helpt niets...

Dat is dan ook een andere situatie.