Moeder issues

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:52

Ceriadwen schreef:
jouw aandeel, hoe moet ik dat uitleggen. Omdat het een terugkerend probleem is, is er iets in de manier van communiceren tussen jullie twee dat niet goed loopt waardoor jullie elkaar versterken of in ieder geval in stand houd.

Als jij weet waarom jouw moeder zo op jou reageert (en dan kijkend naar eigen gedrag, dus accepteren, gaan schreeuwen, boos worden, stil worden, terugtrekken, enz) dan weet je ook hoe je die circel kan doorbreken. Dus kijk kritisch naar hoe jij reageert als je moeder zo tegen je doet en probeer dat te veranderen.

Mijn vader kan bijvoorbeeld heel boos worden, en heel onredelijk, denigrerend gaan schreeuwen tegen mij. Vroeger ging ik daar tegen in en escaleerde dat altijd. Nu ik geleerd heb dat dit niet de oplossing is zeg ik als hij gaat beginnen heel rustig (niet dat ik er dan doorheen kom hoor door zijn tirade) "Pa, ik hang nu op en ik bel je morgen wel weer" en dan hang ik op. Zo voorkom ik escalatie, ik hoef geen gelijk meer van hem te krijgen. Dat was mijn aandeel dat ik wilde dat hij naar mij luisterde en dat hij minimaal begrip voor mij had. Maar dat krijg ik toch niet op dat moment, ik heb dat stukje dus los moeten laten.

Ik hoop dat je nu snapt wat ik bedoel

Als ik wist waarom mijn moeder boos reageerde dan kon ik er idd iets aan doen. Maar zoals ik in mijn verhaal vertel: ik moet maar weer gissen waarom, want ik heb geen flauw notie :n
Als dat dus gebeurd, dan ben ik even weer klaar met het contact en maak ik dat ik de deur uit kom of het telefoongesprek af rond om vervolgens ergens een paar dagen voorzichtig te peilen of de lucht al geklaard is
Er tegenin gaan is al helemaal geen optie dat maakt het alleen maar erger

ik doe dus eigenlijk al wat jij hierboven uit legt, alleen het helpt niets...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:55

Ik denk dat er een hele hoop onbegrip is tussen jullie.. Ieder heeft zijn andere liefdestaal en als ik het zo lees spreekt jouw moeder een hele hele ander taal om te uiten dat ze van je houdt..

Samen in therapie?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:03

Ik zit in een soortgelijke situatie. Heb geen kinderen maar inderdaad beide ouders die hetzelfde gedrag vertonen. Heb jaren lopen bedenken waar het vandaan komt maar kom eigenlijk maar op 2 redenen uit, verder dan die kan ik het niet bedenken. Hun blijven continue ontkennen dat zij dit gedrag vertonen.. Ondertussen wel heel veel geld afhandig gemaakt van mij enz, enz. (precieze verhaal mag je PBen)

Ik ben sinds 3 jaar uit huis en heb sinds 1,5 jaar geen contact meer met hun. Toen ik uit huis ging heb ik ontzettend veel moeite gedaan om het toch nog goed te laten verlopen. Hier werd ik heel ongelukkig van. Uiteindelijk heb ik voor mezelf gekozen: ze zoeken het maar uit met hun zooitje, dit is MIJN leven en NIEMAND ANDERS DAN IK bepaal hoe IK dat leven leef.

Krijg heel vaak de opmerking: het zijn toch je ouders, wees blij dat je ze nog hebt, bla bla bla. Ik trek me er inmiddels niet meer veel van aan maar zij weten de situatie niet. Zij weten niet hoe het voelt om nooit waardering te krijgen terwijl je zo hard je best doet. Zij weten niet hoeveel last je er op latere leeftijd van hebt. Ik blijf bij mijn mening: als ze zich niet gedragen als een ouder verdienen ze het ook niet om als ouder behandeld te worden.

Het is jouw leven: je leeft maar 1 keer dus zorg dat die keer goed gaat. Er is al te weinig tijd om lol te maken, zonde om je tijd te verspillen aan de dingen die je ongelukkig maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:20

Tabaluga12 schreef:
Ik denk dat er een hele hoop onbegrip is tussen jullie.. Ieder heeft zijn andere liefdestaal en als ik het zo lees spreekt jouw moeder een hele hele ander taal om te uiten dat ze van je houdt..

Samen in therapie?

Ik gok dat dit nooit gaat lukken want ook gok ik dat de moeder van TS geen flauw idee heeft dat ze iets fout doet of het iig niet toe zal geven. Ik heb ook zo'n moeder ;)

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:28

Tabaluga12 schreef:

Samen in therapie?

mijn moeder en therapie? nog voor geen miljoen doet ze dat
die is zwaar anti :=

PaulinBijoux: mooie instelling en eigenlijk heb je gelijk, ik durf alleen die stap nog steeds niet te nemen, en cijfer mijzelf ook weg voor het geluk van mijn dochter

eigenlijk hoop ik stiekem eens dat ze zegt, 'mam ik wil niet meer'

Tabaluga12

Re: Moeder issues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:32

Je kunt haar vragen om voor jou mee te gaan? Omdat jij dat nodig hebt. Zelf heeft ze dat natuurlijk helemaaaal niet nodig!

Ze hoeft ook niet toe te geven dat ze iets fout doet, als ze maar wil toegeven dat ze jou geen pijn wil doen. En als ze maar enigzins begrijp wat voor gevoel jij erbij hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:39

Tabaluga12 schreef:
Je kunt haar vragen om voor jou mee te gaan? Omdat jij dat nodig hebt. Zelf heeft ze dat natuurlijk helemaaaal niet nodig!

Ze hoeft ook niet toe te geven dat ze iets fout doet, als ze maar wil toegeven dat ze jou geen pijn wil doen. En als ze maar enigzins begrijp wat voor gevoel jij erbij hebt.

Dat heeft echt geen zin. Zelf heb ik een moeder met narcisme en die gaat echt niet snappen dat je uberhaupt die vraag stelt. En ze doet het dochter wel pijn, dus waaron zou ze toegeven dat ze dat niet doet?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:42

Waar ben je naar op zoek bij je moeder, wat wil je van je moeder horen?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:45

Oef.. dat valt niet mee Jolien ;( Dat is dan ook een andere situatie.

Mocht er bij de moeder van ts ook zoiets meespelen dan kun je denk ik alleen maar afstand nemen en aan jezelf werken hoe ermee om te gaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:47

Wat ik zo zie dat je wel behoorlijk afhankelijk van haar bent, dmv de schulden die je bij haar hebt en het feit dat ze voor je oppast. Dat maakt alles lastiger en gecompliceerder.

Ik heb geen idee hoeveel schuld je nog bij haar hebt en hoe lang je nog moet afbetalen maar je zit hierdoor wel in een zeer afhankelijke positie en daar maakt ze gebruik van, hoe chagerijnig ze ook doet naar je, ze weet dat je haar nodig hebt om rond te komen.

Mijn advies zou zijn om zo snel mogelijk alle schulden bij haar af te lossen, dan heb je de vrijheid om je dochter elders onder te brengen en zal zij moeite moeten doen voor contact en dan zit zij in de afhankelijke positie, niet jij.
tot die tijd, slikken, slikken en slikken, los elke cent die je kan missen af en daarna zorgen dat je nooit meer in een dergelijke afhankelijke positie bij haar komt, leen desnoods bij de bank maar niet meer bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:49

Tabaluga12 schreef:
Oef.. dat valt niet mee Jolien ;( Dat is dan ook een andere situatie.

Mocht er bij de moeder van ts ook zoiets meespelen dan kun je denk ik alleen maar afstand nemen en aan jezelf werken hoe ermee om te gaan.

Ja mijn situatie is ook wel anders realiseer ik me, maar ik heb ervaring met een moeder die zich (zogenaamd) van geen kwaad bewust is. Mijn moeder is bijv wel eens mee geweest naar therapie en zei toen dat ze mijn traject stilstand vond ik mijn leven, ik kon immers niet studeren of werken... Pure zelfbescherming van haar, dat heeft ze ook 1 keer gezegd toen ik vroeg waarom ze zo'n afkeer had tegen therapie.

Over die schulden, dat kun je wellicht ook via een mediator laten lopen? Dan hoef je verder geen contact met haar te hebben.

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 12:49

Tabaluga12: nee helaas dat gaat niet werken, bij pqyQ (adhd centrum) werd ook om een gesprek met mijn moeder gevraagd, omdat ze wouden praten over vroeger, dat was ten bate van het onderzoek. Mijn moeder wou hier niet aan mee werken. Zij gelooft niet in adhd.

ceriadwen: wat zoek ik bij mijn moeder? nou ik denk dat ik voor mijn gevoel het toch belangrijk vindt een moeder te hebben, goed contact, ze is 1 van mijn weinige familie leden nog, bijna iedereen is overleden. Ik zoek toch een soort steun? liefde? genegenheid? Misschien hang ik dan zelf wel teveel aan het 'het is toch je moeder' gevoel.
Op zich best raar hoor, want als je mij nou vraagt; hou je van je moeder?
uhh…nee als het niet mijn moeder zou zijn zou ik het maar een raar en irritant mens vinden en haar waarschijnlijk nooit meer zien.
Zoals ik in mijn OP zei, ik zit in een enorme tweestrijd :(

ingvdh: ja de schuld is enorm…. tis niet een banketstaaf 3000 euro of zo om het maar ff zo te stellen. En ik baal hier echt van Ja de schulden heb ik zelf gemaakt, ook helemaal waar, ik met een te goed hart die mij heeft laten bedotten door 2 ex vriendjes, keihard in de schulden ben geraakt, werkloos, en zonder een cent te makken, alles op alles zette toch nog zo zelfstandig te blijven leven en met fikse tegenslag telkens om de hoek (denk aan auto stuk wasmachine stuk, en wel aflossen maar op bijstand niveau moeten leven dan is zulke tegenslag niet te betalen en kwam mijn moeder met het geld om te lenen)
Ik had wijs moeten zijn en nee moeten zeggen en mijn eigen boontjes moeten doppen maar dat kon ik destijds niet en dat was mijn grootste fout.
Ik zal dan ook alles netjes terug betalen, en daarom probeer ik nu zoveel mogelijk extra te werken ,extra te verdienen zodat ik extra kan af betalen. Zelf loop ik in kleding van jaren oud, niet goed passen, kapot, vaal, en rijd ik een auto die nog net niet van ellende uit elkaar valt, maar alles om eerst uit de schulden te komen!
Maar al met al met wat we kunnen missen en wat er nog openstaat zijn we er de eerste 5 jaar zeker niet vanaf ;(

Ik sta nu heel anders in het leven en zal zeker zulke fouten niet meer maken maar ik zal dus moeten roeien met de riemen die ik heb…..