Profielkeuze/werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:52

even dit topic weer een schopje geven.....

gister dacht ik dat ik als ik in de derde zit C&M te gaan kiezen. maar ik wil nu denk ik E&M doen met als keuze vakken zeker Frans. en de rest weet ik nog niet

ponypret123

Re: Profielkeuze/werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:56

Weet je al wat je ongeveer wilt gaan doen?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:58

ponypret123 schreef:

nee :') maar met E&M kan je wel veel, en dan kan ik altijd nog een keuze maken

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:01

Ik denk niet echt dat je een bepaald profiel hebt waar je alles mee kunt, en sowieso wat maakt dat ook uit.. Als het goed is kies je het profiel dat het best past bij jou interesses en/of wat je later wilt gaan doen. Ik heb een C&M profiel gedaan, dit omdat ik geen wiskunde in mijn pakket heb gehad, nu is dat verplicht dus ja dan heb je weinig keus. Ik ga nu rechten studeren en dat gaat uiteraard prima zonder wiskunde. Kies gewoon wat jij vind dat het best bij jezelf past, school is verplicht maar omdat het verplicht is hoeft het nog niet vervelend te zijn. Kies iets waar jij je goed bij voelt, en denkt te kunnen slagen. Je hebt volgens mij nog een hoop tijd om er over na te denken, en je kunt altijd met een decaan/mentor praten als je er niet uit komt. In de derde een richting kiezen die best bepalend is kan zeker moeilijk zijn, en daar zijn hun dan voor :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:03

Ik heb NT met als keuzevak Economie gekozen. Hierdoor kon ik iedere opleiding gaan doen die ik wilde. Behalve opleidingen die met taal te maken hadden.

Vaak is Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde B heel handig om te hebben vinden ze. Totaal geen spijt van gehad.

Let er sowieso op dat je wiskunde wel in je pakket houd. Desnoods wisA want zonder wiskunde word het al lastiger bij de meeste opleidingen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:04

Ik heb geen wiskunde gedaan @ilaan en daar kom je prima mee aan de bak maar niet met alle studies natuurlijk. Maar nu heb je weinig keus en moet je wiskunde ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:05

dancer_ schreef:
Ik denk niet echt dat je een bepaald profiel hebt waar je alles mee kunt, en sowieso wat maakt dat ook uit.. Als het goed is kies je het profiel dat het best past bij jou interesses en/of wat je later wilt gaan doen. Ik heb een C&M profiel gedaan, dit omdat ik geen wiskunde in mijn pakket heb gehad, nu is dat verplicht dus ja dan heb je weinig keus. Ik ga nu rechten studeren en dat gaat uiteraard prima zonder wiskunde. Kies gewoon wat jij vind dat het best bij jezelf past, school is verplicht maar omdat het verplicht is hoeft het nog niet vervelend te zijn. Kies iets waar jij je goed bij voelt, en denkt te kunnen slagen. Je hebt volgens mij nog een hoop tijd om er over na te denken, en je kunt altijd met een decaan/mentor praten als je er niet uit komt. In de derde een richting kiezen die best bepalend is kan zeker moeilijk zijn, en daar zijn hun dan voor :)

de opleidingen die je kan doen met E&M lijken mij ook leuk! bij C&M ook maar bij E&M toch wat meer.

dancer_ schreef:
Ik heb geen wiskunde gedaan @ilaan en daar kom je prima mee aan de bak maar niet met alle studies natuurlijk. Maar nu heb je weinig keus en moet je wiskunde ;)

ja wiskunde is verplicht :brr: .

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:06

Xfjord schreef:
ponypret123 schreef:

nee :') maar met E&M kan je wel veel, en dan kan ik altijd nog een keuze maken
Maar waarom dan geen C&M met eco? :P Het enige wat je dan mist is M&O, maar dat is bij mijn weten bij vrijwel geen enkele opleiding een vereiste. Wiskunde is veel belangrijker.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:08

bij ons kan je kiezen tussen wiskunde A en B. ik ga zeker weten voor A. :)

@_Summerly_, dan word het misschien bij mij wel C&M met economie en als moderne/vreemde taal Frans :D
Laatst bijgewerkt door Vero op 29-07-14 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:08

C&M komt nu volgens mij gewoon op hetzelfde neer als E&M door de wijziging met wiskunde.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:11

Bijna wel ja, daarom opperde ik ook CM met eco. :j Het enige verschil is dat je bij C&M beeldende vorming krijgt en bij EM M&O.

Xfjord: Als je beeldende vorming leuk vindt, of leuker dan M&O, zou ik dat inderdaad gewoon doen. Je kunt dan in principe net zoveel als met een EM profiel.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:13

_Summerly_ schreef:
Bijna wel ja, daarom opperde ik ook CM met eco. :j Het enige verschil is dat je bij C&M beeldende vorming krijgt en bij EM M&O.

Xfjord: Als je beeldende vorming leuk vindt, of leuker dan M&O, zou ik dat inderdaad gewoon doen. Je kunt dan in principe net zoveel als met een EM profiel.

ik ben wel redelijk bij beeldende vorming. en het is ook leuk :D dus ik denk dat het C&M word met eco en Frans

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:19

Ik heb ook bv gedaan, vond het zelf wel een stuk minder, maar goed.. Geslaagd met een 7 voor theorie en 8 voor praktijkgedeelte :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:20

dancer_ schreef:
Ik heb ook bv gedaan, vond het zelf wel een stuk minder, maar goed.. Geslaagd met een 7 voor theorie en 8 voor praktijkgedeelte :P

praktijk is altijd het leukste deel :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:22

Bij ons vond ik de lat wel erg hoog liggen met het praktijkgedeelte, van lolletje in de derde naar serieus een perfect abstract schilderij schilderen in de vierde. Maar dat zal bij elke school verschillend zijn natuurlijk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:24

abstract :') als je mijn abstract ziet dan lach je je dood :o

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:26

Haha nou bereid je voor :P Daarnaast hebben we ook impressionisme, expressionisme etc. moeten doen. Dus had wel wat anders ervan verwacht. Had 1 vrije opdracht en voor de rest had ik weinig keus. Maar als je graag wat met kunst/architectuur/beeldend wil gaan doen, raad ik het je echt zeker aan, want het is echt een hele goede vooropleiding voor als je ook maar iets met beeldend wil gaan doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:28

ponypret123 schreef:
Haii bokkers

Ik zit in havo 2, dus moet al een klein beetje gaan nadenken over m'n toekomst.
Weten jullie al welke profielkeuze jullie gaan maken en wat jullie willen worden?
Ik wil waarschijnlijk maatschappij/economie gaan kiezen
En ik wil graag iets van makelaar/interieurontwerpster/bouwkunde gaan doen.

En jullie? Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie graag willen worden etc.
Veel plezier! En succes later *\o/*

ik heb gezocht en geen resultaat gevonden op dit onderwerp dus vandaar dit topic

wat wil je gaan kiezen als keuzevakken?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:44

Handig topic, ik ga naar 3 VWO, en moet volgend jaar dus ook gaan kiezen. Een studie richting geneeskunde en medicijnen lijkt me erg interessant, dus dan zou N&G wel geschikt zijn, maar natuurkunde spreekt mij minder aan, denk ik. (Ik heb het nog niet als één vak gehad, wel gecombineerd met Bio en Schei). Maar C&M spreekt me ook wel aan, want talen liggen me erg goed, maar ik heb een stronthekel aan aardrijkskunde en geschiedenis....

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:54

NikkiEnJij schreef:
Handig topic, ik ga naar 3 VWO, en moet volgend jaar dus ook gaan kiezen. Een studie richting geneeskunde en medicijnen lijkt me erg interessant, dus dan zou N&G wel geschikt zijn, maar natuurkunde spreekt mij minder aan, denk ik. (Ik heb het nog niet als één vak gehad, wel gecombineerd met Bio en Schei). Maar C&M spreekt me ook wel aan, want talen liggen me erg goed, maar ik heb een stronthekel aan aardrijkskunde en geschiedenis....

Ik zou voor C&M kiezen ik wil nu C&M gaan doen met eco en als moderne vreemde taal Frans

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:50

Ookal is t niet verplicht zou ik toch wiskunde kiezen, zo belangrijk in het leven |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:06

Afhankelijk van waar je goed in bent (wat erg belangrijk is om naar te kijken) zou ik voor een profiel gaan waarin je zo breed mogelijk uitkomt. Ik heb zelf C&M met kunst en wiskunde gedaan, en ik heb er spijt van. Ik heb een ontzettend eenkennig profiel gekozen waar vanuit de meeste mensen hele creatieve opleidingen zijn gaan doen, terwijl ik dat niet wou. Op het HBO zijn er niet echt veel vereisten wbt vakken die je gehad moet hebben, maar op de uni absoluut wel. Persoonlijk ga ik je hetzelfde aanraden als wat ik m'n zusje heb aangeraden, kies een pakket als E&M met als keuzevak biologie. Op die manier hou je de optie van de gezondheidszorg vrijwel open (voor sommige studies heb je scheikunde nodig maar dat kan je bij kiezen), en je houdt je maatschappelijke kant open. Ik denk dat E&M met bio het meest veelzijdige profiel is wat er bestaat.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:44

ponypret123 schreef:
Ookal is t niet verplicht zou ik toch wiskunde kiezen, zo belangrijk in het leven |o

wiskunde word volgend jaar wel verplicht ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:47

Hanmar schreef:
Ik zou je nog willen meegeven dat het geen zin heeft om een profiel te kiezen 'omdat je er alles mee kan', als het niet de vakken zijn die jou liggen. Heb jij een hekel aan wiskunde B of natuurkunde, dan is het niet handig om Natuur & Techniek te kiezen. Wel is het zo dat je met zo'n profiel eigenlijk bij alle studies toelaatbaar bent; ook maatschappelijke of economische studies laten je over het algemeen toe als je een N&T of N&G (vaak met natuurkunde) hebt gedaan.

Oh jawel hoor...

Ik ben ook een alfaleerling die NT + NG heeft gedaan en met 0 onvoldoendes is geslaagd. Én ik kon iedere opleiding kiezen die ik maar wilde, dus dat vind ik nog altijd het beste advies voor je profielkeuze: neem NT + NG met economie erbij, dan kun je alles kiezen. Je weet namelijk niet hoe je na 3 jaar tegenover je beroepskeuze staat.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:58

demo_love schreef:
Hanmar schreef:
Ik zou je nog willen meegeven dat het geen zin heeft om een profiel te kiezen 'omdat je er alles mee kan', als het niet de vakken zijn die jou liggen. Heb jij een hekel aan wiskunde B of natuurkunde, dan is het niet handig om Natuur & Techniek te kiezen. Wel is het zo dat je met zo'n profiel eigenlijk bij alle studies toelaatbaar bent; ook maatschappelijke of economische studies laten je over het algemeen toe als je een N&T of N&G (vaak met natuurkunde) hebt gedaan.

Oh jawel hoor...

Ik ben ook een alfaleerling die NT + NG heeft gedaan en met 0 onvoldoendes is geslaagd. Én ik kon iedere opleiding kiezen die ik maar wilde, dus dat vind ik nog altijd het beste advies voor je profielkeuze: neem NT + NG met economie erbij, dan kun je alles kiezen. Je weet namelijk niet hoe je na 3 jaar tegenover je beroepskeuze staat.

kan je echt alles daarmee kiezen?
maar NT + NG is toch een dubbel profiel?