Waar op letten bij huisbezichtiging?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:05

Je kan ook navragen wat de WOZ-waarde is, dan kun je al een beetje zien of de vraagprijs in verhouding is.
Hier is een huis ook veel goedkoper dan in mijn vorige woonplaats.

Een huis kan goedkoper zijn dan gemiddeld omdat ze er snel vanaf willen.
Bv omdat ze uit elkaar zijn of al een nieuwe woning hebben enz.
Ook klopt het aantal maanden op funda niet altijd met de werkelijkheid.
Als ze het huis opnieuw aanbieden dan staat de teller weer op 0 maanden.
Hier heeft ook een huis langere tijd te koop gestaan en diverse malen opnieuw erop gezet.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:19

Of dat mensen een lage hypotheek hebben op het huis, waardoor ze makkelijk lager in kunnen stappen. Hoewel ik met zo'n prijs voor wat jij noemt ook argwaan zou krijgen.. Een aankoopmakelaar kan gegevens opvragen over de hoogte van de hypotheek, de WOZ-waarde, waar vergelijkbare huizen voor verkocht zijn etc. Maar dat kun je ook zelf bij het kadaster opvragen, betaal je een paar tientjes en weet je al veel meer.

Ik zou, behalve hoe het huis voelt (zie je jezelf er echt wonen?) inderdaad ook kijken naar de staat van onderhoud. Wij hebben nu een paar huizen bezichtigd en bij een vielen de scheuren in het verfwerk en in het metselwerk op, die natuurlijk niet op de foto stonden. Lichtinval, de ligging van de tuin, isolatie (overal dubbel glas? Is best duur om te laten vervangen), leeftijd van de ketel, wat voor soort verwarming erin zit, of er sporen zijn van doe-het-zelf-klussers, maar ook hoe druk het is in de straat. Als je een keer 's avonds door de straat rijdt, kun je ook al veel zien. Als het overal ramvol is met auto's geeft dat alweer een ander beeld dan als er meer ruimte is.

En wat ik zelf eigenlijk zou willen doen als we straks echt een huis gevonden hebben wat ons aanspreekt, is aanbellen bij de buren. De huidige bewoners en de makelaar zullen je niet vertellen hoe gehorig het huis is, de buren misschien wel. Kun je gelijk kijken wat voor mensen er wonen. Ik wil nl. echt graag een huis wat minder gehorig is als dit huis...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:23

ik zit momenteel zelf ook volop in de huizenbezichtigingen en alles wat daarbij komt kijken.

zonder link vh huis kan ik je ook wel vertellen waarom het huis , in jouw ogen , zo goedkoop is.

komt door de begraafplaats er langs.
veel mensen willen daar niet in de buurt wonen laat staan er langs.

Ikzelf persoonlijk zou het huis nog niet voor niks willen puur ivm de ligging langs een begraafplaats.

Barbabientje

Re: Waar op letten bij huisbezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:24

Cayenne, waar staat het huis? Mag via pb hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:26

Ik denk dat niet iedereen naast een begraafplaats wil wonen := en dat ie daarom wellicht wat langer te koop staat . Ik zou dat big niet willen, no way!
Bouwkundige keuring hebben wij bij de 2e bezichtiging gedaan en is sowieso een aanrader.
Let verder goed op de omgeving, in almelo is bijv snel 'pauper' als je zitjes in de voortuin hebt :P

En vooral op jd gevoel afgaan. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:27

Oh met begraafplaatsen heb ik geen problemen hoor! Het is er ook niet direct naast, zit nog een paadje tussen zeg maar. En overledenen zijn meestal geen lastige klagende buren :P

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:27

Ik wil ook wel een linkje? Misschien zien er een aantal bokkers ook al wel wat op de foto's?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:31

Je hebt PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:37

Ik ben ook wel nieuwsgierig :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:38

Als je een tweede keer gaat kijken zul je sowieso andere dingen zien :)
Spiek indien mogelijk ook eens even in de kruipruimte. Het is niet fijn om erachter te komen dat je bijvoorbeeld een zwam in huis hebt door vocht.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:07

Bij een eerste bezichtiging is het vooral belangrijk om een eerste indruk op te doen. Wat is je gevoel in het huis? Staan de ruimtes je aan?
Er zijn hier al veel goede tips gegeven. Wat ik zelf altijd vraag is hoe het zit met de isolatie (glas, muur, dak), vooral belangrijk bij een ouder huis. Ik vraag ook altijd even hoe het zit met het onderhoud, wanneer is dat gedaan en door iemand zelf of door een bedrijf? Ik kijk altijd even in de kruipruimte of kelder. Ook kijk ik altijd even goed rond in de buurt: wat is de eerste indruk van de naaste buren? (komt ook omdat wij kijken in een wijk waar ook veel studenten wonen en daar wil je liever niet naast wonen)

Verder: laat je niet gek maken door de verkooppraatjes van de makelaar. En laat je niet te veel leiden door je gevoel als je erg enthousiast bent, maar probeer om realistisch te blijven.

Veel succes en plezier morgen!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:16

Cayenne, denk er ook aan dat je het huis ook ooit eens kwijt moet zien te raken.
En dat jij een begraafplaats niet erg vindt, betekent niet dat de mening van anderen niet telt.
Voor sommige mensen zal het absoluut een deprimerend gezicht zijn, vooral als het een actieve begraafplaats is en er elke week een rouwstoet door je straat gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:20

Ikzelf zou ook geen huis kopen wat direct aan een actieve begraafplaats ligt.
Wij hebben wel gekeken naar een huis was schuin tegenover een zeer oude (niet meer in gebruik zijnde) begraafplaatsje lag.

Maar zoals al gezegd; bedenk wel dat zo'n huis een stuk moeilijker te verkopen is omdat de meeste mensen daar niet zouden willen wonen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:32

Ik ben ook wel benieuwd, no worries, ik woon prima fine in Leiden en werk hier ook dus je hoeft niet bang te zijn dat ik m afpak :p

Begraafplaats haalt echt wel iets van de prijs af ja. Verder ook goed kijken naar andere huizen in de wijk. Is er achterstallig onderhoud, is er dubbel glas, wanneer is het dak voor het laatst gedaan etc. etc.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:52

De ingang naar de begraafplaats (en bijbehorende kerk) zit een straat verderop, dus met de rouwstoets door de straat zal wel meevallen idd :j
Kelder en kruipruimte bekijken op vocht is idd een goede!

Labyrinth, je hebt pb :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:04

Jeetje, mooi stekje hoor! fijne buitenruimte etc. Ik vind de prijs niet heel bizar hoor! Het is wel een vrijstaand huis, maar tegelijkertijd heeft het een begane grond en een eerste verdieping. Veel rijtjeshuizen in de randstad hebben nog een verdieping met slaapkamers voor die prijs. Er zitten wat compensatiefactoren in. Negatieve punten die ik kan bedenken:

- Begraafplaats naast je deur (zou mij niets doen, maar je hebt mensen..)
- Mogelijkheden tot verbouwen zijn misschien beperkter dan ze lijken.

Dat laatste bedoel ik zo, dit zou voor mij typisch een huis zijn waar ik ooit zou willen uitbouwen. Het is allemaal best wel mooi binnen, maar wat klein en er is ruimte genoeg om eventueel uit te breiden. Het kan best zijn dat dat helemaal niet kan. Zij het door vergunningen die je er niet doorheen krijgt, of door een probleem met de constructie. Daar zou ik persoonlijk wat info over willen hebben, wat de mogelijkheden daarmee zijn en wat de vorige bewoners destijds hebben gedaan of niet.

Verder lijkt te keuken nog redelijk nieuw en ook de badkamer is klein maar goed bijgehouden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:39

LZP -> HTT

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:32

Het belangrijkste waar je op moet letten is of het huis goed voelt. Kijk, voor je op speurtocht gaat naar vochtplekken en verborgen scheuren, eerst eens rustig rond en vraag je af of je je hier thuis zou kunnen voelen. Dat is het allerbelangrijkste! Als je meteen al denkt 'mwah, ik weet niet zeker of ik hier zou willen wonen', dan hoef je namelijk ook niet echt grondig op speurtocht te gaan :+

Punten om op te letten:
- Zitten er geen grote scheuren of merkwaardige donkere vochtplekken in de muren? Zowel binnen als buiten.
- Hoe zijn de kozijnen? Wij hebben een huis gekocht met een aantal flink rotte kozijnen. Dat wisten we, dus dat konden we ook meenemen in de onderhandelingen. Let ook meteen op de aanwezigheid en staat van dubbel glas.
- Vochtplekken inderdaad, op zolder, in de kelder/kruipruimte. Ruik ook even goed. Een muffe kelderlucht in huis is vaak slecht nieuws.
- In welke staat zijn de badkamer en de keuken? Is het je smaak? Of moet het direct vervangen worden?
- Ik weet niet hoe oud het huis is, maar oude huizen hebben vaak een houten ondervloer. Veer (of spring) een paar keer flink op en neer om te kijken of 'ie meegeeft. Als dat zo is, moet je hem meestal vervangen omdat 'ie rot is.
- Hoe oud is de CV?
- Bekijk de afwerking. Wij zijn bij een huis gaan kijken wat er op de foto fantastisch uitzag, maar in het echt heel slecht afgewerkt was. De man des huizes was een enthousiaste, maar niet erg getalenteerde klusser :D
- En verder heel veel smaakgevoelige dingen. Wat vind je van de indeling van het huis? Is het lekker licht of juist behoorlijk donker? Moet er veel aan gebeuren om het naar jouw smaak te maken of zou je er na een opfrisbeurtje zo in kunnen?

Eerste bezichtiging hebben we met zijn tweetjes gedaan. Daarna hulp van een verkoopmakelaar ingeroepen voor de tweede bezichtiging. Toen we het eens waren over de prijs hebben we een bouwkundige keuring laten doen. Dat kostte in ons geval 350 euro, maar daarmee hadden we een compleet rapport van alles wat er nu mankeerde aan het huis. Er kwamen geen supergekke dingen uit, maar als er voor meer dan 5000 euro direct noodzakelijke herstelkosten waren, zouden we opnieuw zijn gaan onderhandelen. Zo'n bouwkundig rapport is later ook heel handig als leidraad bij het klussen :D

Veel plezier!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:48

Naast het huis zelf en eventuele directe buren zijn er nog een aantal dingen waar je op moet letten. Oa zijn er storende of lawaaierige installaties of situaties in de buurt. Of mogelijke stankoverlast, stroomdraden of zoiets gebruiken opin de regio die je niet bekend zijn waar je flinke last van kunt krijgen. Wij hebben ons daar een aantal keren mee in de vingers gesneden. Bij het laatste huis dachten we voldoende ervaring te hebben.

Maar ook nu 2 dingen die ons best last bezorgen. Dat zijn geen spelende kinderen naast de tuin maar twee niet voor de hand liggende. De een is een nuon onderstation op een paar honderd meter afstand waar toch nog wat huizen en bomen tussenliggen. Maar het kreng produceert een continue brom die je alleen hoort bij goede oren. En die hebben we allebei. Bij verkeerde wind of vochtig weer is het s nachts een continue HMMmMmMmMm op een sterkte van bijna 50 db. Die behoorlijk irriterend werkt vreemd genoeg. Je verwacht er geen hinder van te hebben maar wel dus.

De tweede is een fabriek verderop, bijna een km die bij verkeerde wind flinke geuroverlast en soms vieze neerslag kan geven en bij tijd en wijle s nachts lawaaierig is als ze gaan laden. Ook dat verwacht je niet en was ons ook niet gemeld ondanks vragen aan buren ed.

beide dingen vallen eigenlijk niemand op maar ons wel helaas. En hadden we dit voor verkoop geweten zouden we misschien minder snel ja hebben gezegd tegen het huis. Verder is het heerlijk maar die twee dingen zouden we geen seconde missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:05

En ben je al wezen kijken Cayenne?

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:24

Hoi, en ben je al wezen kijken?

Mocht je toch voor dit huis willen gaan zou ik je adviseren een bouwkundig rapport op te laten stellen.
Als je bv lid wordt van vereniging eigen huis kan je dit voor ong 280euro doen. Is wel op eigen kosten, maar alle "gebreken" Over het te kopen huis komen naar voren hierin incl een richtprijs wat het gaat kosten om het te laten maken door een erkend bedrijf. Door dat je een richtprijs erbij krijgt kan je dus met dit rapport onderhandelen over de aankoop prijs van het huis.

Ik zou zn rapport alleen maar laten opstellen als je het echt wilt kopen! Anders wordt het wel erg duur als je veel huizen gaat bekijken!

Succes verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:43

Voor alle zwartkijkers: ik weet intussen om welk huis het gaat en de prijs is heel redelijk voor de lokatie waar het huis staat.
Besef terdege dat er plekken in NL zijn waar huizen 10.000-en euro's goedkoper zijn dan in de buurt waar je zelf woont.

Had dit huis in het Groene Hart gestaan, had je het voor 600k misschien net kunnen kopen.........

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:49

Cayenne schreef:
Had al gegoogled of er misschien iemand in het huis vermoord is ofzo, maar ook niet :')

Ik ken mensen die dachten een koopje gescoord te hebben, wisten ze niet dat het een voormalig bordeel was. O:)
Dus als die mensen zeggen ik woon op "****weg 62" dan kijkt iedereen zo: <<)

Staat het niet toevallig ook al heel lang leeg? Dat het daarom zo goedkoop is?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:20

Mwah, dan hadden ze waarschijnlijk alsnog een koopje toch :D
Ben ook benieuwd hoe het is gegaan

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:49

Staar je ook niet blind op een bouwkundige keuring, bij de keuring van mijn huis hebben ze een heleboel dingen over het hoofd gezien. Wel wisten we van te voren dat er een hoop aan moest gebeuren, maar dat er direct met spoed een nieuw dak op moest en dat bij het afhalen van het oude dak de zijmuur eruit viel hadden ze bij die keuring niet vermeld… Het enige wat daarin over het dak was gemeld was een defecte sluiting aan het dakraampje, uiteindelijk was het hele dakraampje er gewoon met 1 hand uit te tillen :+
Het was even schrikken toen we erachter kwamen maar nu is alles mooi nieuw en bijna klaar en woon ik in mijn droomhuis <3 ok'e we bivakkeren al ruim een jaar in de woonkamer en daar zag ik erg tegenop maar het is me alles mee gevallen.

Als het jouw droomhuis is en het staat op een plaats waar je ontzettend graag zou willen wonen zou ik mij toch echt niet van laten weerhouden het te kopen vanwege een rot raamkozijntje of een niet goed functionerende CV ketel. Een CV ketel laten vervangen kost je zo'n 2000,- en een anders huis wat helemaal in perfecte staat is en perfect afgewerkt kan zomaar 20.000,- meer kosten. Maar goed alles afhankelijk van wat je zelf kunt/wil doen aan een huis nog eventueel.