Plannen (je eraan houden)! Aaargh! Wie heeft de gouden tip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Plannen (je eraan houden)! Aaargh! Wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:10

Dat ligt toch echt aan je doorzettingsvermogen/zelfdiscipline

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:12

Heel herkenbaar! Volgens mij zijn er gewoon mensen die zich aan planningen kunnen houden en mensen die dat niet kunnen :+ Ik heb ook nooit iets voor mijn school hoeven doen en vind het erg lastig om op tijd ergens aan te beginnen. Die realistische planning maken lukt wel, maar me er aan houden, echt niet.
Iedereen zegt altijd dat je jezelf gewoon een schop onder je kont moet geven en het gewoon moet gaan doen, maar bij mij werkt dat ook niet. Als ik het dan daadwerkelijk op tijd ga doen, kan ik me totaal niet concentreren (echt in de trant van 5x dezelfde zin lezen zonder te weten wat er staat) en ben ik 3x langer bezig dan nodig. En bovendien vergeet ik dan de helft weer, terwijl ik normaal een heel goed geheugen heb... Ik heb blijkbaar die tijdsdruk echt nodig. Maar prettig vind ik het niet, want ik kan soms ook compleet in de stress schieten als ik dan uiteindelijk toch begin en het gevoel heb dat ik het allemaal niet ga redden... Ik heb echt al heel veel geprobeerd. Naar de ub gaan en daar blijven totdat ik mijn stukje planning voor die dag af heb, een soort beloningssysteem (je mag pas naar je paard als je je werk af hebt), met vrienden elkaars planning bijhouden, ga zo maar door. Maar het werkt gewoon niet :(
Wat zou het fijn zijn als iemand hier de gouden tip voor heeft!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:14

MarliesV schreef:
Blok 1: opstaan/ontbijten/bijlezen op bokt enz (8.00 tot 9.00 uur)
Blok 2: aan de studie, internet uit, telefoon op stil, zorgen dat je eten/drinken hebt staan (9.00 tot 12.00 uur).
Dan gun je jezelf om 10.00 uur en 11.00 even 5 minuten pauze voor wat te eten/drinken/roken/plassen enz.
Blok 3: uur pauze voor ontspanning (12.00-13.00 uur)
Blok 4: aan de studie weer (13.00 uur tot 16.00 uur). Zelfde schema als blok 2

En weet je hoe ik dan reageerde? Om 11 uur vond ik het van mezelf al zo stoer dat ik al 2 uur aan een stuk geleerd had, dat ik mezelf beloonde met een halfuur extra pauze. Dus om 11.30 stopte ik al, lekker lunchen, gezellig nog even praten met de familie en het was alweer 13.00. En dan zei ik: goh, ik heb in de voormiddag zo goed geleerd en ik zit 3 hoofdstukken verder dan dat ik eigenlijk wilde zijn. Ik heb toch een grote voorsprong dus ik kan nu gerust even internetten. Dan gaat de tijd ineens snel en is het 14 uur en eigenlijk had je ingepland (als ontspanning) om met de hond een blokje om te doen. Dus tegen dat je weer aan je bureaustoel zit is het kwart voor drie/drie uur. En dan ben je weer vlot bezig, maar komt die 16 uur dichterbij. Het uur waarop je eigenlijk had voorgenomen te stoppen. op sterke dagen zou ik dan toch verder doen, maar op zwakke dagen zou ik mij niet schamen om om 16 uur daadwerkelijk te stoppen. En uiteindelijk heb je dus maar drie uur en half achter de boeken gezeten.

En nog te zeggen dat het echte studeren voor examens nog niet het grootste uitstelprobleem was, maar de taken tussendoor: verslagen en papers schrijven, groepswerken, presentaties,...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 15:30

Liedje schreef:
Helpt het als je jezelf 'beloont' als je iets van je planning af hebt? Zo van: 'Ik mag pas een half uurtje tv kijken als ik die samenvatting af heb.'
Weet het verder ook niet hoor, ben zelf precies omgekeerd. Ik ging de eerste weken van de blokken van mijn opleiding als een malle aan het werk en had de opdracht dan twee weken voor de deadline al af. :+

_O-

Het bizarre is dat ik het snelste verslagen kan tikken tijdens het TV kijken. :')
Zitten we allebei met de laptop op schoot schoolwerk te doen tijdens het Wie is de Mol kijken _O-

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 15:30

antje_vip schreef:

Doorzettingsvermogen heb ik genoeg hoor. :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 15:31

En ohja, ik ben ook een echte avondwerker. :P
Tot groot verdriet van vriendinlief, dat is een ochtendmens. :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:56

Gini schreef:
Sorry meid, maar dit blijf je gewoon houden. :D
Hoe vaak ik niet 's nachts om 23 uur nog op mijn toetsenbord zat te tokkelen om toch maar dat verslag, die paper of vertaling af te krijgen. Mondelinge presentaties zat ik de ochtend zelf nog van buiten te blokken.
Een echte paniekaanval heb ik gekregen toen ik een kwartier voor sluitingsdatum zag dat de bibliografielijst van mijn eindproef opstellen langer duurde dan gedacht. Echt huilend en gillend heb ik toen tegen 100 per uur zitten typen.
Voor examens leren deed ik pas als ik het echt niet meer kon uitstellen.
En een stress dat je dan iedere keer hebt.

En toch. Ook al vond ik mij op die momenten de slechtste student ooit. Ik kreeg het toch altijd voor elkaar en haalde best wel ok punten. (ik heb wel degelijk moeilijke momenten gekend tijdens mijn studie).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het maar aanvaard heb. Ik zal inderdaad nooit de ideale planner zijn die ruim op tijd alles af heeft. Uitstellen doe ik heel graag, maar zo lang het niet belemmerend werkt, zo lang ik gewoon goed werk aflever binnen de deadline, ga ik mezelf niet gek maken om 'beter' te worden.

Ik zit iedere tentamenperiode met m'n nichtje te zwoegen. Steevast nemen wij (en alle andere studenten die ik ken, for that matter) ons dan voor om het volgende periode écht anders te doen, alles bij te houden vanaf begin. Meestal lukt dat even, of voor één vak, en begint de ellende daarna weer opnieuw :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:41

upendo schreef:
antje_vip schreef:

Doorzettingsvermogen heb ik genoeg hoor. :D

Blijkbaar niet :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:54

Het is meer zelfdiscipline dan doorzettingsvermogen vind ik. Doorzettingsvermogen heb ik ook, ik geef niet gauw op. Zelfdiscipline heb ik met vlagen :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 18:34

antje_vip schreef:
Blijkbaar niet :D

Ah, dat verklaart mijn acht gemiddeld toen mijn vader met leukemie in het ziekenhuis lag!

Nee, sorry man, dat doorzettingsvermogen gaat niet op. :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:35

Uitstelgedrag heeft inderdaad niks met doorzettingsvermogen te maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:28

Je zult er ook achter moeten komen waarom je je er niet aan houdt. Ik weet niet welke opleiding je doet, maar als je POP's moet schrijven kun je die natuurlijk ook voor dit probleem schrijven. Of een goed reflectieverslag om erachter te komen wat er nu allemaal aan bijdraagt dat je je planning niet aanhoudt.

Ik moet bijvoorbeeld echt opschrijven wanneer ik wat doe, zodat ik kan zien dat als ik een opdracht naar morgen verschuif, wat er dan met de volgende dag gebeurt. Als je een avondwerker bent, plan dan ook vaste huiswerkuren/-dagen dat je aan het werk gaat. Hoe meer routine het wordt, hoe minder moeite het kost.