Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Anoniem schreef:DewiFoto schreef:Hbo Hippische bedrijfskunde misschien?
Ook over nagedacht, maar ik wil echt meer de sport in (paarden opleiden, keuren, lesgeven) en dat zit er bij bedrijfskunde allemaal niet bij.
Dieselpaard schreef:Ik zou juist geen tussenjaar adviseren. Je gaat dan je levensstijl aanpassen, omdat je dan gaat werken. Dat betekent vaak meer salaris en van dat salaris ga je jezelf een andere levensstijl aanmeten. Wanneer jij dan weer naar school wilt, wil je liever die levensstijl niet missen en werken en leren is behoorlijk pittig (ik heb ervaring). Bovendien liggen de banen op dit moment niet voor het oprapen en heeft TS nog meer dan genoeg tijd om een beslissing te maken.
Hoe vaak denk je te worden uitgezonden als je in je opleiding zit? Ik ga ervan uit dat je sowieso je eerste jaar veel theorie zult krijgen en pas later in je opleiding de praktijk in gaat. Dat betekent dat er het eerste jaar eigenlijk niets aan de hand is. Voor die keren dat je wel op uitzending bent, kun je misschien een verzorger vinden die je merrie eventueel kan rijden? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er niemand bij defensie is die een paard heeft...zij krijgen het ook voor elkaar, dus waarom jij niet? Je zult waarschijnlijk wel goed moeten plannen en bovendien....als jij een dag naar school bent geweest is het heerlijk om even je gedachten op iets anders te zetten voor je weer volop met je huiswerk bezig bent, toch?
Dit bovenstaande verhaaltje geldt natuurlijk ook voor fotograferen...hoewel ik daar helemaal geen ervaring mee heb, denk ik dat dit zelfs nog makkelijker te combineren is.
Zelf werk ik fulltime, volg ik een hbo-master opleiding (2 jaar), heb ik een eigen paard, man, huishouden.... Ja, het is druk, ja ik moet er veel voor opgeven, maar ik haal er nog meer voldoening uit.

Anoniem schreef:heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO
VisibreTeam schreef:Mijn vriend zit nu 3 jaar bij Defensie en gaat deze zomer op zijn eerste uitzending. Zijn langste oefening? 4 weken...
Je komt van HAVO dus zou de KMHS kunnen gaan volgen. Mijn neef is hier ook onlangs mee begonnen (en alweer gestopt) en die mocht in de weekenden gewoon naar huis.
AmyII schreef:Anoniem schreef:heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO
Wat een onzin. Echt waar heeft de school jou dit zelf aangeraden?! Die zijn gek.
Ik geef zelf les op het mbo niv. 2 en ik heb ook Havisten die bij mijn opleiding hun hart komen volgen. Ik heb ook leerlingen van 22,23,24,25 en 26. Deze leerlingen ervaren helemaal geen 'last' van het zo lekker denigrerend genoemde '16 jarig vmbo' gehalte.
Iemand die naar een bepaalde opleiding gaat, zit daar met een bepaald doel voor ogen. Ik ben zelf ook als 18 jarige een mbo 4 opleiding gestart na een tussenjaar en ik heb de beste tijd van mijn leven gehad.
Anoniem schreef:ik bedoelde dat helemaal niet minachtend hoor, van de 16-jarige vmbo'ers!
maar ja, de school zelf raadde mij dat af...
ik stond er namelijk net zo in als jij zegt, 'je komt er met een doel en voor jezelf'!
het is maar 2 jaar verschil, maar je zit in een totaal andere levensfase Anoniem schreef:heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO
saskiakefie schreef:HBO diermanagement en dan Paard en management? Kun je je paardje houden, werk je in de richting van paarden, op HBO niveau. http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ement.aspx
Je zal altijd kunnen switchen als iets je niet aan staat.
VisibreTeam schreef:Fotograferen zou ik mee opletten, de markt stroomt over met fotografen (evenals met film, de drempel naar fotografie en film is enorm laag door het grote aantal 'doe het zelf' dingen en goedkopere apparatuur)
Ook in de paarden is het lastig je brood te verdienen, maar dat kun je er wel altijd bij blijven doenAl zou ik dan eerder gaan voor cursussen en ervaring opdoen bij profs dan een opleiding volgen.