Ik word gek! Spelfouten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:45

iirrssjjee schreef:
Of die dat en deze niet juist gebruiken.... Dat is toch ook niet moeilijk?

Ik vind dislexie ook echt een rotsmoes hoor.
Mijn vriend heeft dislexie en die weet echt wel wanneer er een d of een t achter moet.
(Hij heeft meer moeite met woorden als privacy (schrijft hij dan pravisie, bv) die schrijft hij meer zoals je het uitspreekt.)

Ik vind ook dat dyslexie te vaak wordt gebruikt als smoes om vooral maar geen moeite te doen om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Tegenwoordig bestaan er spellingcontroles op computers die je in kunt schakelen. Gaat misschien niet alles oppakken, maar de meeste graverende fouten toch echt wel.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-03-14 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:46

Nijn schreef:
Ik erger mij aan mensen die irriteren verkeerd gebruiken :j

Ik moest er ook al om gniffelen :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:46

iirrssjjee schreef:
Ik kon zo snel even geen recent topic vinden, excuses als deze er wel is!

Bokt.

Ik word echt gek!
Is Nederlands echt zo'n moeilijke taal?
Ik geef toe dat ik ook geen ster ben met de d's en de t's.
Maar soms....
Als voorbeeldje deze site: Klik!.
Deze site staat vol spelfouten (ongeveer in elke vraag) (belt = beld bv...) en elke zin zonder hoofdletter.
Ik kan me hier soms echt aan irriteren...

Sorry moest mijn frustraties even kwijt! :+.

Hebben meer bokkers hier last van?

Gr!

Edit; titel aangepast

Serieus??? Jij ERGERT je aan spelfouten van anderen, maar maakt zelf een klassieke grammaticale fout... Oeps!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:47

Dank je wel voor de linkjes :). Ik gok dat ik 'm verkeerd doe omdat het een verkleinwoord is, want de voorbeelden uit de linkjes doe ik wel zoals het hoort.
Stom eigenlijk. Maar bedankt :D.

Ik vind het zelf ook behoorlijk vervelend als mensen dus de schrijftaal typen, maar onbewuste fouten kan ik overheen lezen. Sta zelf ook open voor onderbouwde hulp daarvoor. Nederlands is gewoon een vrij lastige taal met héél veel uitzonderingen, dus een foutje kan er gewoon insluipen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:48

Nijn schreef:
Ik erger mij aan mensen die irriteren verkeerd gebruiken :j

Jij zag 'm ook ...

TS : je ergert je aan iets of iets irriteert je ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:49

Ik ben ook de laatste die beweert dat ik nooit iets fout doe. Als mensen niet beter weten of het gewoon een moeilijk iets is, dan neem ik dat mensen niet kwalijk. Het maakt me wel kriebelig als mensen gewoon te lui zijn en niet de moeite nemen om gewoon netjes te schrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:49

Ik denk dat de meesten hem wel hebben gezien. Geeft niet, maar ga dan niet naar een ander wijzen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:50

Vreselijk irritant.
Vooral Me ipv Mijn
En Is ipv Eens.

Ik moet zeggen dat ik nog wel eens de fout in ga met 'Na of Naar'.

Je gaat ergens naar toe,
en dat is gebeurd na dat ik op de manege was.

Alleen met bijvoorbeeld 'benieuwd zijn na/naar', dan weet ik het niet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:50

Mijn excuses voor de fout.
@rea, bedankt voor de uitleg.

Toch vind ik mijn eigen fout minder raar eruit zien dan bv beld of die/dat verkeerd gebruiken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:51

Irriteren en ergeren daar kan ik nog niet zo heel erg over vallen. Maar me/mij/mijn, die dat en kennen en kunnen dat wekt nogal wat irritatie op hahaha

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:52

pluisje88 schreef:
Irriteren en ergeren daar kan ik nog niet zo heel erg over vallen. Maar me/mij/mijn, die dat en kennen en kunnen dat wekt nogal wat irritatie op hahaha

Precies!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:53

pluisje88 schreef:
Ik ben ook de laatste die beweert dat ik nooit iets fout doe. Als mensen niet beter weten of het gewoon een moeilijk iets is, dan neem ik dat mensen niet kwalijk. Het maakt me wel kriebelig als mensen gewoon te lui zijn en niet de moeite nemen om gewoon netjes te schrijven.

Laten we eerlijk zijn, dit is een forum. Soms heb je wel even de tijd nodig om dingen te schrijven, reacties gaan snel, als je te lang over een antwoord moet doen zijn ze inmiddels drie pagina's verder en dan kom jij nog een keer aanzetten met een opmerking over iets wat allang is achterhaald. Of je komt er te laat achter dat zinnen niet lopen, je een woord vergeten bent of een woord ergens dubbel staat. Daar kan ik mee omgaan. Ik vind het zelf alleen vervelend als je uit de context van een bericht moet halen of een paard lijdt of dat een paard leidt. :D Kost me gewoon teveel tijd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-03-14 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:54

Wees blij dat jij dit op het internet ziet/leest. Ik kreeg gister een 'brief' van de tegenpartij waarmee wij in strijd zijn. Compleet vol met spellingsfouten, verkeerde zinsopbouw, mislukte punten, komma's en hoofdletters, woorden die je in geen enkel woordenboek zult vinden... Echt, het was een lachertje. Vond onze jurist trouwens ook. :+

Op internet, ach. Ik doe zelf wel altijd mijn best, maar er zijn gewoon heel veel mensen die dat niet doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:55

precies ;)
bij mij gaan er ook zeker wel eens de snel typ foutjes in. Zeker op bokt. Maar dan nog kun je aan het verhaal wel zien of het komt door het snelle typen of door laksheid/onkunde... Al is dat eerste volgens mij vaker aan de orde dan dat laatste

@ gi: misschien kun je deze post beter even verwijderen meisje :P maar je hebt gelijk

Sadira

Re: Ik word gek! Spelfouten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:56

Agossie

Ach, ik ken een onderwijzeres die vroeger de volgende vraag van een leerling kreeg:
"Juf! 'ik droomt', is dat met een d of een t?"

Babeau

Yv_ schreef:
C_estmoi schreef:
Yv_ een foutje die?
Sorry, ik voel me wel een beetje een zeur, maar foutief gebruik van die/dat zie je ook steeds vaker en ik kan me er ontzettend aan ergeren. Mensen lijken niet eens meer te weten dat 'het meisje die' gewoon niet goed is...

Goed dat je het zegt, want dit is voor het eerst dat ik ervan hoor :).
Heb gegoogled, maar kan niets vinden. Heb je voor mij een link voor die/dat ?

Edit: Kleine aanvulling.
Ik zou dus eerder "komma + welke" gebruiken dan "dat".
Daarom: ik ben erg benieuwd naar het verhaal erachter :).

Het-woorden: dat/wat, de-woorden: die/wie ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:00

Door mijn dyslexie vind ik het enorm moeilijk om correcte zinnen te maken.
Spelfouten kunnen er meestal wel uitgehaald worden.
Maar die vervelende fouten in zinsconstructie niet...
Daarom vind ik persoonlijk zinsbouw als me paard zo vervelend.
Je hebt dan de mogelijkheid om correct Nederlands te type en dan verwaarloos je het.

Verder vind ik het fout om te oordelen achter een scherm, hoeveel moeite een persoon doet.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 10-03-14 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:01

iirrssjjee schreef:

Mijn vriend heeft dislexie en die weet echt wel wanneer er een d of een t achter moet.
(Hij heeft meer moeite met woorden als privacy (schrijft hij dan pravisie, bv) die schrijft hij meer zoals je het uitspreekt.)

Proficiat, je kent iemand met dyslexie, dat HIJ daar geen moeite mee heeft moet vast betekenen dat dat voor alle mensen met dyslexie geldt, want die zijn allemaal hetzelfde, de dag dat ze een diagnose krijgen, krijgen ze er een boekje met do's en don'ts bij want variaties maakt het allemaal zo ingewikkeld..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:04

Dyslexie wordt ernstig onderschat. Ik zal daarom niet reageren als iemand woorden verkeerd spelt, al erger ik me er soms enorm aan. Waar ik me meer aan erger is dat sommigen niet weten dat er leestekens bestaan en deze dan ook niet gebruiken. Of een bokker die alleen maar uitroeptekens gebruikt. Dan stop ik met lezen en ga naar het volgende onderwerp.

En laat ik voorop stellen, ik maak zelf genoeg fouten en ben dus niet "van smette vrij".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:06

Vriendin met dyslexie heeft juist wel moeite met D en t ( schrijft 'want' rustig als 'wand' als ze snel moet zijn enz).
Er is zoveel variatie in ernst van dyslexie...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:07

Ayasha schreef:
iirrssjjee schreef:

Proficiat, je kent iemand met dyslexie, dat HIJ daar geen moeite mee heeft moet vast betekenen dat dat voor alle mensen met dyslexie geldt, want die zijn allemaal hetzelfde, de dag dat ze een diagnose krijgen, krijgen ze er een boekje met do's en don'ts bij want variaties maakt het allemaal zo ingewikkeld..

Waar zeg ik dan dat dat bij iedereen maar zo is?
Mensen gebruiken de smoes alleen te snel en te makkelijk omdat ze te lui of laks zijn om het zichzelf goed aan te leren.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:10

Ik doe vaak genoeg d en t's fout, maar sommige spelfouten zijn om te janken :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:12

letterlijk nergens, maar je zegt dat het een rotsmoes is omdat jouw vriend met dyslexie wel weet waar de d's en de t's moeten. Fijn voor je vriend, maar zo werkt niet elke vorm van Dyslexie.
Sowieso; als je commentaar hebt op anderen kwa taal, zou ik eerst zelf zorgen dat ik perfect schrijf..... :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:12

Ik erger me er ook vreselijk aan: me paard en dat soort dingen.
Of ik werdt ;(

Tsja, foutloos Nederlands schrijven schijnt inderdaad lastig te zijn voor veel mensen :P