Mensen die in de ''dierensector werken''

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:06

Eoweyn_x schreef:
Ik volg die op het Prinsentuin college in Breda.

Hier zit ik ook, doe de paardenhouderij/-sport opleiding. Kansen op een baan is vooral denk ik specializeren ook verder en je best doen, dan kom je er wel. Vooral specializering is belangrijk.

Suzan_v_h

Re: Mensen die in de ''dierensector werken''

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:09

Ik werk op een varkensbedrijf

- doe je dan een hbo / mbo functie ? MBO
- waar kan je werken / werk je? in de dierentuin etc maakt niet uit waar. Varkensbedrijf
- hoeveel het ongeveer verdient (hoeft niet jou salaris te zijn uiteraard) Best wel flink als ik met andere sectoren kijken.
- welke opleiding etc je hebt gevolgd. Ik volg nu opleiding Varkenshouderij niveau 4 BBL. (4 dagen werken, 1 dag school) op het prinsentuin college. Ik zit in het 3e jaar.
- kans op een baan nu. Grote kans, Op mijn werk mag ik na mijn schooltijd ook gewoon blijven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:32

Helemaal met een Havo diploma zit je onder je niveau bij dierverzorging + de kans op een baan is zeldzaam... dan kunnen mensen roepen dat dat in iedere sector zo is maar dat is gewoon kul. Ik zag genoeg vacatures op andere gebieden maar in een heel jaar maar twee paraveterinair vacatures voorbij zien komen en beide voor tijdelijke kracht. 5 jaar geleden werd er ook geroepen dat het nu wel weer anders zou zijn.. niet dus.

Er zijn andere opleidingen waarbij je veel breder wordt opgeleid, plus meer verdient en dan kan je van de dieren je hobby maken, en ook daadwerkelijk betalen.
Omscholen naar de dieren is makkelijker dan andersom.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:37

Ik volg nu de opleiding Paraveterinair, ben al Manager Dierverzorging. Hele leven op een kinderboerderij rondgelopen, dat is dus ook mijn droom. Door connecties via mijn vrijwilligerswerk en stages heb ik nu een weekendbaan op een kinderboerderij :D
Connecties en gemotiveerd zijn is heel belangrijk!

- doe je dan een hbo / mbo functie ? MBO
- waar kan je werken / werk je? Ik kan eigenlijk overal gaan werken, werk nu op een kinderboerderij en loop stage op een gemengde dierenartsenpraktijk
- hoeveel het ongeveer verdient (hoeft niet jou salaris te zijn uiteraard) Mijn salaris is nu flink, zeg maar best wel erg flink
- welke opleiding etc je hebt gevolgd. verkorte opleiding Manager dierverzorging (2 jaar en al voor geslaagd) / Paraveterinair (in 1 jaar, hoop dit jaar te slagen)
- kans op een baan nu. Best groot

Air schreef:
Helemaal met een Havo diploma zit je onder je niveau bij dierverzorging

Hier wil ik toch even op inspringen. Ik heb mijn Havo ruim gehaald, maar mijn passie ligt duidelijk bij dieren en ik heb daarvoor voor Mbo gekozen (barneveld) omdat ze daar veel praktijk hebben en ik me daar beter in kan vinden. Je zit niet per se onder je niveau, ook op Mbo is nog genoeg uitdaging voor een Havist :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:43

Ik heb ook onder het mom van 'er is toch nergens werk in te vinden, laat ik dan op zijn minst een leuke opleiding doen en wel zien waar het schip strand' de cursus Paraveterinair gedaan in Barneveld. Nooit verwacht dat ik er werk mee zou gaan vinden, was zelfs al aan het kijken naar andere opleidingen. Toch heb ik vrij snel een baan aangeboden gekregen bij een dierenartspraktijk, waar ik nu alweer een half jaar werkzaam ben. Wel heb ik mijn havo diploma, dus ik denk dat ik daarmee wel een streepje voor gehad heb.

Ik zou zeker kiezen voor een opleiding waarbij je werk kunt gaan doen wat je echt leuk vindt. Nergens is meer werk in te vinden tegenwoordig, dus mazzel hebben moet je sowieso.

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:28

Fortitude schreef:
- Hbo / mbo functie?: momenteel mbo
- Waar werk je: pensionstal
- Salaris: minimumloon, is geloof ik 7,30 per uur (22 jaar oud)
- Welke opleiding etc je hebt gevolgd: HBO Equine, Leisure and Sports aan Van Hall Larenstein met een minor aan Wageningen Universiteit
- Kans op een baan nu : ronduit k*t, maar dat is in heel veel sectoren op het moment

Doe wat je leuk vind maar zorg wel dat je een realistisch beeld hebt van de wereld en de sector waar je in gaat werken. Wil je perse goed verdienen? Ga dan inderdaad zoals eerder gezegd in Godsnaam wat anders doen. De kans dat je hiermee rijk wordt is echt nihil.

Bedankt voor je reactie! :D
Ik hoef niet perse goed te verdienen, me vriend verdient goed genoeg om het huis te betalen/stroom etc dus ik ben maar een ''bij'' verdiende. Ik heb veel motivatie nodig om werk te blijven doen wat ik NIET leuk vind. Dus dat het minimumloon is, is niet zo'n ramp (voor mij teminste) mijn salaris is meer voor; leuke dingen, sparen etc! :j

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:39

Ik ga toch nog even een uitgebreidere reactie sturen :)

Doe je dan een hbo / mbo functie ? MBO/HBO, ligt eraan hoe je het bekijkt, komt veel medische kennis bij kijken in de race-industrie.
waar kan je werken / werk je? Ik werk momenteel op een race stal in Ierland, hiervoor op een eventing stal gewerkt en daarvoor op een dressuurstal.
hoeveel het ongeveer verdient (hoeft niet jou salaris te zijn uiteraard) Nu nog een trainee-salaris van 700,- per maand + een compleet betaald huis en auto die ik kan gebruiken (heb alleen geen rijbewijs), als ik na april blijf gaat dit omhoog naar een "normaal" loon. Minimum lonen liggen hier wel bijna 2 euro per uur hoger dan in NL, en in de race-wereld liggen de salarissen hoger dan in bijv. dressuur/spring/eventing stallen.
Welke opleiding etc je hebt gevolgd. Ik heb 1 jaar Deurne gedaan maar dit beviel mij niet helemaal (Horse & Health dus voornamelijk de gezondheidskant), daarnaast 1 jaar HBO Biologie aan de HvA waar je ook vrij veel kennis opbouwt over dieren e.d. Voor de rest ben ik nu van plan mijn BHS examens te gaan doen, een beetje de Engelse versie van je lesgeef/ORUN papieren + deurne papieren samen. (veel breder dan de ORUN in Nederland)
Kans op een baan nu. Grote kans, voornamelijk doordat ik een vrij brede kennis heb wat betrefd disciplines (niet dat ik een super ruiter ben ofzo, maar wel veel interesses en veel basiskennis), en nog meer vanwege de enorm goede contacten en de enorm goede naam van mijn baas waardoor ik alleen al door zijn naam te noemen bij veel mensen zo aan de slag kan.

Ik denk dat je in de paarden echt geluk moet hebben, en je volledige hart er in moet hebben. Denk eigenlijk dat dit met alle banen in de dieren wel zo is. De salarissen zijn niet geweldig en vaak zijn de werktijden erg lang. Ik werk nu sommige dagen van 7 tot 7, met maar een uur pauze. Ja het is veel, ja het is zwaar, maar ik geniet van elk moment dat ik hier rondloop en ben nooit gelukkiger geweest. Puntje bij paaltje ben ik ervan overtuigd dat je je hart moet volgen, beter een laag salaris en elke dag met een big glimlach van en naar je werk dan een hoog salaris en niet doen waar je hart in ligt. Ok, als je hart toevallig in een baan met hoog salaris ligt heb je natuurlijk geluk :P

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:01

Sjonge jonge, al die reacties en meestal komt eruit dat je, je hart moet volgen en dat weet ik natuurlijk ook wel. :') salaris maak ik me echt niet druk over voor de rest, als het maar niet net zo veel verdient zoals bij de JUMBO ofzo.
Ik heb geen idee of ik voor me HAVO ga slagen hoor maar hoop het natuurlijk wel. Ben momenteel aangemeld op 1 MBO school voor werken-leren verpleegkunde en 1 HBO school in Vlissingen ook verpleegkunde, omdat ik gewoon niet durf denk ik om me voor een dier opleiding aan te melden of ik weet het niet?!?! 8)7
Wat jij zegt ArGieVai is helemaal waar! Ik wil met een glimlach naar me werk gaan en genieten ipv half depressief me bed uitkomen.

Voor de mensen die in breda zitten op het mbo (want dat is voor mij de beste keuze in reistijd etc):
Kan ik me nog aanmelden dan voor MBO dier management omdat t al 1 maart is geweest?!
Denk dat ik maar daar ga kijken als jullie nog een open dag hebben!

+:)+

---
ow en zag op LOI ook opleidingen tot dier.... nog iets, heeft iemand daar ervaring mee?

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:07

Ik heb HBO dier- en veehouderij gedaan op de HAS in Den Bosch. Was een erg leuke opleiding en heel gezellig! Echt een aanrader. Maar inderdaad, de banen liggen niet voor het oprapen. Momenteel ben ik dus nog bezig met mijn master Dierwetenschappen op de uni van Wageningen. Wat ik nou precies kan worden is me echt niet duidelijk, maar ik heb dan in ieder geval een wat hogere opleiding met hopelijk wat meer kans op een baan, met een wat hoger salaris. Ik zou graag iets willen betekenen voor dierwelzijn op grote schaal in Nederland, op het gebied van wet- en regelgeving.

Succes met je keuze!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:19

Heb nooit problemen gehad met werk te vinden in dat wat ik graag wilde. Als je je 100% inzet is dat geen probleem maar je werkt erg veel voor vaak een erg laag loon. Wilde dat toen ook graag en nu als 33 jarige kan ik alleen de tip geven doe het als je het graag wilt maar leer er iets bij wat beter verdient en voor het geval dat... Ik wilde dat ik dat gedaan had.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:24

Ik ben gestart met een MBO-paardenhouderij opleiding (BOL niveau) 4.
Inmiddels zit in mijn afstudeerjaar HBO Dier en Veehouderij (InHolland).

Ik voer een afstudeeropdracht uit bij de NVWA en hoop hier ook een baan te vinden. Werk is hier genoeg, of er ook beschikbare vacatures zijn is de vraag, ook hier bezuiningen. Ze zijn wel geïnsereerd in net af gestudeerde.

De HBO opleiding die ik volg is zeer breed. Je hebt de keuze tussen twee afstudeerrichtingen, dier en samenleving en dier en gezondheid. Ik heb de laatste gekozen. Als ik kijk naar mensen die al afgestudeerd zijn doe ze vrij uiteenlopende dingen. Je kan de laatste 2 jaar ook zelf een beetje focussen op een richting door een stage en de invulling van de opdrachten. Ik ken mensen die bijvoorbeeld vertegenwoordiger zijn voor een voederfabrikant, een functie hebben binnen overheid/politiek, of werken bij een grootproductie bedrijf of een dergelijk advies functie hebben.

Het aanbod qua banen is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt maar het beginnende startsalaris voor een Hbo-student is vrij prima.

Wat je jezelf af moet vragen is, in hoeverre je echt met dieren wil werken? Met een MBO functie zal je uiteraard meer uitvoerende taken doen en met een HBO functie is het meer leiding geven/managen. Ik ken elke mensen die HBO geschoold zijn maar toch een MBO functie hebben omdat dit ze meer ligt. Echter zegt dit ook niet alles en is het natuurlijk heel erg afhankelijk van het bedrijf/organisatie en je functie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:30

Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat de dames hier flink vinden... Ik kan mij niet voorstellen dat je met een dierenopleiding hetzelfde verdient als iemand met een economische achtergrond.

Verder ben ik het ook niet eens met de meeste mensen hier. Een baan leuk vinden is belangrijk en je passie volgen een droom. Er zitten heel veel mensen thuis zonder werk, maar met een brede opleiding heb je wel degelijk meer kans op een baan! En jawel in bepaalde sectoren is gewoon nog werk te vinden.

TS mbt je salaris niet belangrijk vinden en een vriend hebben die genoeg geld verdient is wel heel erg niet feministisch en afhankelijk :) Je bent 17 en er kan nog heeeel veel gebeuren voordat je met pensioen gaat/kunt. Niet alleen in de zin van relatiebreuken, maar wat nou als vriend arbeidsongeschikt raakt of helaas komt te overlijden? Dan moet je van jouw minimum loontje opeens alles gaan betalen.. Wie weet heb je tegen die tijd wel kinderen.

Ik dacht deels hetzelfde toen ik 17 was, die vriend had ik toen en nu nog steeds en ja hij komt zijn bed niet uit voor mijn salaris. MAAR als hij mij dumpt dan kan ik een huisje huren en voor mijzelf zorgen, als hij komt te overlijden wederom geen probleem.

Denk ook aan dit soort "praktische" zaken.
Laatst bijgewerkt door Selka op 11-03-14 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:51

Dat is zeker zo, toen ik 17 was dacht ik er ook heel anders over ;) Mij boeide een goede baan niet zo heel erg, als je maar plezier hebt in wat je doet, dacht ik. Nu, 10 jaar later (pff ik word oud) is dat ook nog steeds heel belangrijk, maar ik wil wel echt een brede opleiding hebben zodat je in ieder geval werk kunt vinden. Ik wil in mijn eentje alles kunnen betalen, paard, huis en huisdieren, feestjes, boodschappen. Het wordt erg krap met een klein salaris hoor! Zeker als je later nog een auto wil ook, of een huis wil kopen.

Dus is wel slim dat als je HAVO hebt gedaan zoals TS, om dan in ieder geval voor het HBO te kiezen. Ik heb met mijn VWO ook eerst HBO gedaan hoor, dat leek me leuker en dat was het ook. Maar als je hoger kunt, waarom zou je het dan niet doen? Het betaalt zich later wel terug. En met het HBO heb je ook veel keuze in dierenopleidingen. Ikzelf raad dan toch de HAS in Den Bosch aan, daar heb je wel iets van 7 afstudeerrichtingen.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:04

Het ligt er maar net aan wat je wilt denk ik..

Ik was tot 4 havo er heilig van overtuigd dat ik een paarden opleiding ging doen (wss wageningen diermanagament etc. zoiets) Tot op het moment dat ik daadwerkelijk goed naar de studie ging kijken.
Bij het praatje over de inhoud vd studie ben ik na 5 minuten afgehaakt.. Ze begonnen van vooraf aan af halster omdoen etc. Ik schrok gewoon van het niveau vd opleiding eerlijk gezegd.
Daarna was het toch wel zo even van ja... en nu..
Ik heb 4 maanden hierna international business and management gestudeerd (school was slecht etc) dus nu heb ik er alweer 1 jaar Hoge hotel school en eventmanagement op zitten. Wat me helemaal super bevalt.
Het is mega breed, je kan op welke kant je maar wilt. ( ik heb op indoor brabant meegelopen met het management en vond ik ontzettend gaaf)

Ik heb het gewoon compleet over een andere boei gegooid (mijn interesse is sowieso heel breed dus dt scheelde gelukkig veel) Maar als ik iets in de paarden sector wil gaan doen kan dat altijd nog..
Anders doe ik wel wat cursussen etc en ontwikkel ik me op die manier. Het gaat uiteindelijk toch
om ervaring en wat je daadwerkelijk presteert in dit wereldje. (positief bedoeld)

Het is echt maar net wat je wilt, maar ik ben super blij met deze keuze want ik kan nog steeds alle kanten op die ik op zou willen. En ja een baan heb je niet perse voor altijd. Misschien ga ik eerst 10 jaar iets met event management doen en me dan weer focussen op de paarden. Maar
ik wilde me niet aan een specifieke baan vastleggen. dus dit is ideaal voor mij.

Maar als je er echt van overtuigd bent dat je de dierensector in wilt en dat het je gelukkig maakt. tja waarom niet :)
Oja mijn opleiding nu is HBO trouwens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:46

justxanna schreef:
Sjonge jonge, al die reacties en meestal komt eruit dat je, je hart moet volgen en dat weet ik natuurlijk ook wel. :') salaris maak ik me echt niet druk over voor de rest, als het maar niet net zo veel verdient zoals bij de JUMBO ofzo.

En toch hoor ik die verhalen wel... reken maar op minimumloon. En dan werk je vaak ook niet fulltime... dus reken uit je ''winst''.

Ik vind je moet doen wat je leuk vind altijd zo'n drogreden. Nee natuurlijk moet je geen opleiding doen die je absoluut niet leuk vind, maar je mag wel je verstand blijven gebruiken en kijken waar je het meeste aan hebt.
Ik moet op mijn nieuwe opleiding qua basis veel inhalen omdat ik dat gewoon niet goed gehad heb op de dierenopleiding.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:03

Carolienn_ schreef:
(wss wageningen diermanagament etc. zoiets) Tot op het moment dat ik daadwerkelijk goed naar de studie ging kijken.
Bij het praatje over de inhoud vd studie ben ik na 5 minuten afgehaakt.. Ze begonnen van vooraf aan af halster omdoen etc. Ik schrok gewoon van het niveau vd opleiding eerlijk gezegd.

Ik ga er vanuit dat je het hier over Van Hall Larenstein hebt, aangezien zij volgens mij de enige zijn die Diermanagement in Wageningen geven. Heb zelf aan van Hall gestudeerd, niet diermanagement maar ok, en ik heb daar echt niet geleerd hoe ik een halster om moet doen hoor :') Ik denk dat je een volkomen verkeerde indruk van de studie hebt gekregen tijdens die (zo te horen) falende intro.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:09

Fortitude schreef:
Carolienn_ schreef:
(wss wageningen diermanagament etc. zoiets) Tot op het moment dat ik daadwerkelijk goed naar de studie ging kijken.

Ik ga er vanuit dat je het hier over Van Hall Larenstein hebt, aangezien zij volgens mij de enige zijn die Diermanagement in Wageningen geven. Heb zelf aan van Hall gestudeerd, niet diermanagement maar ok, en ik heb daar echt niet geleerd hoe ik een halster om moet doen hoor :') Ik denk dat je een volkomen verkeerde indruk van de studie hebt gekregen tijdens die (zo te horen) falende intro.

Ik denk dat ik over de specifieke opleiding een fout hebt gemaakt. want het was wel gericht op paarden. * ff kijken op de site *. Kan de opleiding ook niet meer vinden. sorry als ik een verkeerde uitspraak over de opleiding heb gedaan. Maar nee het was gewoon niet wat ik er van had verwacht. en het begon echt met halster omdoen etc :') Ik weet niet waar het aan lag verder, maar t was echt niet mijn ding.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:13

- doe je dan een hbo / mbo functie ?
MBO functie

- waar kan je werken / werk je? in de dierentuin etc maakt niet uit waar
Ben paraveterinair dus in dierenartsenpraktijken en dierentuinen ook wel ik werk in een spoedkliniek voor dieren

- hoeveel het ongeveer verdient (hoeft niet jou salaris te zijn uiteraard)
voor 22 uur contract met nachtdiensten is het 1000 tot 1300 euro

- welke opleiding etc je hebt gevolgd
Havo en daarna paraveterinair

- kans op een baan nu
ligt eraan waar je in het land zit maar er zijn er nu momenteel zat die werk zoeken

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:15

Carolienn_ schreef:
Ik denk dat ik over de specifieke opleiding een fout hebt gemaakt. want het was wel gericht op paarden. * ff kijken op de site *. Kan de opleiding ook niet meer vinden. sorry als ik een verkeerde uitspraak over de opleiding heb gedaan. Maar nee het was gewoon niet wat ik er van had verwacht. en het begon echt met halster omdoen etc :') Ik weet niet waar het aan lag verder, maar t was echt niet mijn ding.

Ach nee maakt mij niet uit hoor, maar ik dacht even een misverstand uit de wereld helpen :)
Op open dagen en zo staan ook vaak studenten die je een beetje met iedereen praten en kennis laten maken met de studie. Misschien dat je een van hen hebt getroffen als het inderdaad VHL was. Want veel levende dieren hebben wij niet gezien hoor tijdens de studie :')

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:18

Ik heb op het Groenhorst college in Barneveld gezeten, van 1998 - 2002, de 4 jarige opleiding dierverzorging management.
Het was een erg leuke opleiding, veel praktijk, maar eigenlijk heb ik er niks aan gehad. Toen ik net van school kwam een half jaar bij een dierenasiel gewerkt, parttime, verdiende niet echt veel, en toen het hoogseizoen voorbij was, kon ik gaan. Nooit meer iets in de dieren kunnen vinden, en nu ben ik er te lang uit, waarop de kans op een baan in deze branche wel heel klein word.

Daardoor ben ik in fabrieken terecht gekomen, ploegendiensten, meest geest dodelijke baantjes gehad. Bijna elke werkgever in deze buurt ken ik, omdat ik bij veel verschillende uitzendbureaus aan de slag ben gegaan.

Nu moet ik alles aanpakken wat ik krijg, en dat is bar weinig.

Als ik het opnieuw mocht doen, zou ik deze opleiding niet weer opnieuw doen. De kans op een leuke baan is erg klein, en het betaald slecht, dus dan maar in de fabriek in de ploegen, en in mijn vrije tijd de beestjes!!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:27

Ik heb MBO dierverzorging niveau 4 gedaan en ben in 2008 afgestudeerd.
Na mijn opleiding ben ik gaan werken in een politie hondenkennel waar ik stage had gelopen.
Deze baan viel onder het beveiligings cao dus betaalde aardig.
Helaas is na 2,5 jaar de hondenkennel opgedoekt omdat het teveel kostte ( bedrijf was overgenomen),

Ik heb hierna de opleiding beveiliging gevolgd bij dit bedrijf en werk daar nu in omdat er bar weinig dieren vacatures zijn.

Over je keus kan ik verder niets zeggen, dit is echt aan jezelf.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:32

[Ik heb de paardenopleiding gedaan mbo niveau 3...heb mazzel gehad op een aantal stallen waar ik fijne uren maakte, goed betaald kreeg en goed werd behandeld...Echter...heb ik ook bij drie andere stallen gewerkt waar ik mezelf kapot moest lopen, pauzes? hahaha. Over uren en die werden niet uitbetaald.
Kans op een baan nu? ik wel geen 50-80 uur meer werken in de week, het is zo goed als niet vol te houden zolang je een ander leven hebt zoals een vriend, huishouden, paarden, hondjes etc.

Laat ik je 1 advies geven...volg een andere soort opleiding

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:22

Ik heb 3 jaar dierenhouderij gedaan en ik doe nu kopstudie paraveterinaire. Maar er is gewoon bijna geen werk in te vinden. Je moet maar net geluk hebben, dat je bij een stagebedrijf mag blijven werken ofzo. Ik ga straks mooi doorleren en naar een HBO opleiding zoeken.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:48

Ik doe nu HBO Diermanagement, richting Paard&Management en Dieren in de Zorg. Daarnaast cursus paraveterinair gedaan.. De baankans is vrij klein. Voordeel aan deze opleiding is dat je een soort los management diploma kan aanvragen, dus ook in andere sectoren kan werken..

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:54

werk op mbo niveau dierverzorging.
zit nu in een dierenpension. wel gevarieerd, je bent met mens en dier bezig. maar als ik kon kiezen had ik een andere richting gekozen.
het word toch zwaarder.
voorlopig zit ik goed. werk zat, zomers mooi pieken en daarna weer de rustigere dagen in.
nadeel: je moet altijd je vrije dagen plannen.