Maandlasten & inkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Re: Maandlasten & inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:07

Cayenne, wij gaan bewust voor een hypotheek op iets meer dan 1 salaris. Om geen risico te lopen.

Moonsparkle, ik weet niet of ik in deze periode zelf zou durven kiezen voor een appartement of flatje. Zou bang zijn dat ik er mee zou blijven zitten.

Ooh ik krijg echt een helderder beeld door dit topic. Fijn!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:16

Wij hebben een net modaal inkomen,een bruto hypotheek van 530 euro, tja maandlasten slokt een flink deel van het salaris op. boodschappen ongeveer 400 euro per maand incl. de paardrijlessen van mijn dochter, we zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen,en hond,kat en nog wat knaagdieren. Mijn man werkt fulltime ik parttime.
Huis is een rijtjeswoning. We wonen in de kop van noord holland, hypotheek is destijds op 1 salaris afgesloten.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:27

Ik werk onregelmatig en salaris schommelt tussen de 1400/1600 euro. Krijgt wel VT en EU. Ik woon alleen, ben 23 jaar en woon via de sociale woningbouw. Verder geen recht op huur toeslagen. Alleen zorgtoeslag 10,-
Verder uiteraard nog fijne rekeningen voor afvalheffingen e.d. eens per jaar. Maar die betaal ik van mijn EU bijvoorbeeld. Onderstaande is puur van mijn salaris.

Huur 450,-
Zorgverzekering 110
Rabobank (Verzekeringen e.d.) 29,80
Telefoon 42
UPC 50
Water 20
Essent 140 (Krijg vorig jaar veel terug, zal rond 105 zitten maar betaal liever teveel)
Opticien 8,50
Kankerbestrijding 5
Eten 150
Sparen 200

Totaal: 1184,50. De rest heb ik dan als ik kleine dingen voor in huis moet kopen, verjaardagen, voor leuke dingen e.d. Bekijk aan het begin van de maand (bv met duurdere maanden zoals carnaval, festivals, vakantie, maar ook onverwachte rekeningen zoals tandarts, Dela e.d.) wat ik globaal ga doen zodat ik zeker 200,- spaar. Voor de rest wat ik over hou gaat ook op mijn spaar rekening en dan begin ik weer op 0 op mijn lopende rekening bij de nieuwe maand :) . Ik heb 1 spaar rekening die ik gebruik voor mijn langere termijndoel en de andere is mocht mijn koelkast kapot gaat of als ik echt speciale dingen ga doen.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:40

De reden dat wij niet kunnen kopen is omdat ik niet werk, en op een een man salaris zonder vast contract geven ze gewoon geen hypotheeck.
Dus we moeten echt nog een jaar wachtten!
Helaas.
Ik zie dat anderen kinderbijslag erbij rekenen diew was ik vergeten.
En trouwens,,. Wat een bedragen in duitsland!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:23

Moet bekennen dat huizen kijken ook echt wel een soort hobby van me is :+ geen handige hobby trouwens. Ik ben altijd aan het kijken wat we zouden kunnen krijgen. Terwijl mijn vriend liever gewoon nog 3 jaar hier blijft wonen en dan wel weer zal zien. We wonen hier ook vlakbij allemaal villa's en vind het heerlijk om met de hond hier door de wijk te lopen om te genieten van wat mensen hebben. Ik kijk ook wel elke dag even op funda of woningnet.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:27

Wij verdienen samen rond de 2800 euro, zorgverzekering is dan al van mijn bruto loon af en we krijgen ongeveer 400 euro van de belasting ivm alimentatie en kinderopvangtoeslag.
Daar gaat nu af:

Huur 525 (ivm verhuizing wordt dit straks 858)
Vaste lasten (electriciteit) 150
Auto's +/- 400
Kinderopvang 400
Telefoons etc 150
Verzekeringen 80
Alimentatie ex 250
Sanering +/- 400 ( gelukkig is dit volgende maand afgelopen :))

Beeb nr 2 is op komst dus zal wsl minder gaan werken maar dat vinden we wel uit.
We gaan verhuizen omdat het eindelik kan (zitten nu op bovenwoning in inmiddels zowat een achterstandswijk) omdat de sanering voor mij klaar is, maar komende vijf jaar kunnen we dus niet kopen.

Er gaat straks ook een auto weg, dat scheelt ook weer iets.
En het scheelt dat we gewend zijn niets uit te geven :+

Oh ja, ik heb vakantiegeld en eindejaarsuitkering niet meegerekend maar die zie ik als extraatje, afgelopen drie jaar weinig van gezien :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:44

Pff ik durf bijna niet te vertellen wat mijn vriend en ik per maand verdienen, dat is echt een zakcentje vergeleken met wat sommige bokkers hebben. :=

Vriend en ik verdienen tussen de €1400,- & €2600,- netto per maand. Vaste lasten zijn, (en dan moet ik heel hard nadenken.)

Essent: €125,- (veel te veel voor ons appartement, dus ik verwacht dit jaar genoeg terug te krijgen.)
Huur: €500,- (kaal)
Telefoons: €60,- tot €70,-
CZ: €250,-
Achmea: €63,-
Verzekering inboedle etc: €38,-
Benzine: €150,- tot €200,- (en we tanken in DE)
Gemeentelijke belastingen: €32,-
Sparen beestenrekening: €50,-
Vaste lasten: €1.268,-

Terugkerende kosten, maar variabel over één of twee maanden, soms drie.
Voer voor de dieren: €40,- tot €120,- (4 Valkjes, 4 Zebravinken, 3 katten, 1 hond & 3 paarden)
Kattenzand: €20,-
Boodschappen: +/- €150,- (tevens in DE)
Uit-eten/afhaal: €50,-

Zoals je ziet komen wij vaak net uit of houden vrij weinig over, dit komt omdat mijn vriend pas sinds vorig jaar Augustus werkt op zijn huidige baan in de horeca en heeft een 0 uren contract. In het seizoen werkt hij fulltime, net als ik, ik werk namelijk op een landal park en als het rustig is werk ik ook een stuk minder uren. Echter wonen wij volgende week pas één jaar samen en hebben flink wat tegenslagen gehad. Toch hebben we geen schuld, nouja €1000,- studieschuld die vorig jaar pardoes op de mat viel. :Y) Maar voor de rest.

Dit legt ook wel flink druk op de relatie zo nu en dan en bezorgt me wakkere nachten en stress, maar dat komt door allemaal verschillende factoren die we hopelijk dit jaar langzaam kunnen wegwerken.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:55

Ik durf ons inkomen hier niet eens te noemen hoor !

Wij huren particulier een studio wat echt een hoop geld kost, 600.
Dan hebben we nog mn paard die minstens 300(stalling) kost en dan hebben we nog hoefsmid(32,50) inentingen(dit jaar á 105) en we eten voor 300 PM. We zijn allebei 19 jaar.
en uhm dan hebben we ook nog de beestjes, 3 ratten en een kater( inentingen á 149, eten e.d. variabel tussen de 35-60)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:01

Alexandra_ schreef:

Dan hebben we nog mn paard die minstens 300(stalling) kost en dan hebben we nog hoefsmid(32,50) inentingen(dit jaar á 105) en we eten voor 300 PM. We zijn allebei 19 jaar.
en uhm dan hebben we ook nog de beestjes, 3 ratten en een kater( inentingen á 149, eten e.d. variabel tussen de 35-60)

Wij zijn ook met zijn tweeen en eten per maand voor zo'n €150,- en dat is dan ruim genomen. Dan vraag ik me af wat jullie eten in een maand? :oo

Studio huren is trouwens echt griebelig duur, echt belachelijk! Kom ze ook steeds op MP tegen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:04

KimD schreef:
Alexandra_ schreef:

Wij zijn ook met zijn tweeen en eten per maand voor zo'n €150,- en dat is dan ruim genomen. Dan vraag ik me af wat jullie eten in een maand? :oo

Studio huren is trouwens echt griebelig duur, echt belachelijk! Kom ze ook steeds op MP tegen.

Wow, wij redden het echt niet met 5 euro p/d.. wil graag elke avond warm eten, en overdag ook nog. nou zitten hier wel alleen de 'dure' winkels in de buurt.

Overigens is de huur hier écht te gek, we wachten op een huurwoning van de sociale huur, maarja, wachttijden zijn behoorlijk :(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:05

300 euro voor 2 personen boodschappen? Wij letten wel echt op aanbiedingen en zijn meestal tussen de 150 a 200 kwijt.

Omdat we met zn 2en huren krijgen we wel bijna 100 aan huurtoeslag dat scheelt. Ik verdien nu rond de 25000 per jaar. Met zn tweeën is het maximale wat je mag verdienen om te huren volgens mij 28000. Dit speelt ook nog mee van zullen we nu groter huren alvoor we gaan kopen of niet. Straks vervalt de optie om via de woningbouw te huren.

Toch ben ik stiekem wel benieuwd wat je verdient alexandra. Dit omdat we anders voor rond de 600 willen gaan huren dus dan heb je een vergelijking.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:08

Kan er ook aan liggen dat wij per dag boodschappen doen en niet per week, we hebben (nog) geen auto namelijk :+

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:09

moonsparkle schreef:
300 euro voor 2 personen boodschappen? Wij letten wel echt op aanbiedingen en zijn meestal tussen de 150 a 200 kwijt.

Omdat we met zn 2en huren krijgen we wel bijna 100 aan huurtoeslag dat scheelt. Ik verdien nu rond de 25000 per jaar. Met zn tweeën is het maximale wat je mag verdienen om te huren volgens mij 28000. Dit speelt ook nog mee van zullen we nu groter huren alvoor we gaan kopen of niet. Straks vervalt de optie om via de woningbouw te huren.

Toch ben ik stiekem wel benieuwd wat je verdient alexandra. Dit omdat we anders voor rond de 600 willen gaan huren dus dan heb je een vergelijking.

Wij verdienen samen 2100.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:28

Loesss schreef:
Cayenne, wij gaan bewust voor een hypotheek op iets meer dan 1 salaris. Om geen risico te lopen.

Moonsparkle, ik weet niet of ik in deze periode zelf zou durven kiezen voor een appartement of flatje. Zou bang zijn dat ik er mee zou blijven zitten.

Ooh ik krijg echt een helderder beeld door dit topic. Fijn!

Wij willen ook op een salaris het liefst. Dan komen we op een hypotheek uit van rond de drie ton.
Met zijn tweeen zouden we tot iets meer dan vier ton kunnen lenen maximaal.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:35

3ton op een salaris klinkt niet verkeerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:41

Even gevraagd (vergeet altijd het salaris van mijn vriend :') ) en ons gezamelijk inkomen per maand is netto 5600.
Mijn vriend heeft wel een duur huurhuis en ik heb ook nog mijn eigen huurhuis dat ik binnenkort op ga zeggen. We wonen al wel samen.

Moonsparkle, maar ik vind het toch wel veel. Het huis dat we hebben gezien staat te koop voor 299.000 en dan komt er nog van alles bij geloof ik. Je moet ook nog zoveel procent kosten koper erbij optellen geloof ik? Dan zitten we boven de drie ton.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:08

Inkomsten: 5260,- inclusief belastingteruggave en kinderbijslag

Uitgaves:
Hypotheek 1325
Verzekeringen 280
Nuon 277
Tv tel internet 100
Wegenbelasting 100
Gemeentebelasting 67
Boodschappen 500
Paarden 320
En dan nog zaken die echt erg verschillen per maand, als kleren en uitgaves voor het huis.
We wonen hier nog niet zolang en investeren zoveel mogelijk in het huis.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:12

Ik verbaasde me ook over die 150,- euro aan boodschappen +:)+
Wij zijn per maand ook al gauw 300,- euro kwijt.. al letten we dan niet heel erg op de aanbiedingen en doen we ook vaak per dag boodschappen.
Over vaste lasten e.d. kan ik niet echt meepraten, we zijn beide nog student en hebben een appartement/studio van 800,- incl. (middenin centrum)
Hierbij komen dan nog internet en tv, wat we gezamenlijk delen. De kosten van zorgverzekering en studie komen hier ook nog bij, maar dan ieder voor eigen rekening. Omdat er meerdere "kamers" op het huisnummer wonen hebben we geen recht op huurtoeslag, gelukkig nog wel zorgtoeslag :D

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:19

150... :-0
Oke wij zijn met 6, maar ik ben toch minimaal tussen de 150-200 euro per week kwijt... :\

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:24

Diaana schreef:
Ik verbaasde me ook over die 150,- euro aan boodschappen +:)+
Wij zijn per maand ook al gauw 300,- euro kwijt.. al letten we dan niet heel erg op de aanbiedingen en doen we ook vaak per dag boodschappen.
Over vaste lasten e.d. kan ik niet echt meepraten, we zijn beide nog student en hebben een appartement/studio van 800,- incl. (middenin centrum)
Hierbij komen dan nog internet en tv, wat we gezamenlijk delen. De kosten van zorgverzekering en studie komen hier ook nog bij, maar dan ieder voor eigen rekening. Omdat er meerdere "kamers" op het huisnummer wonen hebben we geen recht op huurtoeslag, gelukkig nog wel zorgtoeslag :D

Met een bedrag van 800 huur kom je nooit in aanmerking voor huurtoeslag, op je 21e mag je tot een bedrag van net boven de 400 en op je 23e is dat flink hoger. Als een van jullie twee 23 en je haal de vaste lasten er af kan het wel. Hebben jullie een eigen toegangsdeur met eigen wc douche enz dan zou ik toch nog eens informeren bij de belastingdienst. Soms kan het nm wel.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:28

De kale huur is wel minder dan 800, aangezien er nog service kosten etc bijkomen. Maar volgens mij zitten we dan inderdaad ook nog te hoog.
We hebben een voordeur, die we dus delen met 9 anderen en vervolgens een eigen deur. Wel met wc en douche, maar een van beide staat niet geregistreerd bij de gemeente zodat het officieel geen appartement is..
Een van de bewoonsters is wel 23+, zij had dus wel huurtoeslag maar zij moest bijna alles terugbetalen omdat het bij de gemeente dus geen appartement is..
Ze was er wel mee bezig om bij de belastingdienst foto's e.d. in te dienen.

Maar goed, dit is offtopic

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:48

Loesss schreef:
StalNollie schreef:
met het bedrag zou je rond de 230.000 kunnen lenen wil je nog wat ruim kunnen leven even globaal gezegd.

hotchocolat 185 euro per maand kinderbijslag? dit is per 3 maanden

Thanks! Dat noemde de adviseur ook. We gaan echter maar +- de helft hiervan gebruiken.

Maar ik ben vooral aan t puzzelen. Ik vind dan nog dat we niet heel ruim kunnen leven. Maar misschien ben ik ook te voorzichtig.

wij verdienen samen net wat minder als jullie en lenen dit bedrag ook en sparen per maand 500euro ! dus weet niet hoe je het hebt berekend maar als je minder leent zou je meer kunnen sparen als wij zelfs. wij wonen in noord brabant

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:00

jeetje wat verdienen sommige veel :) Ik ben natuurlijk maar alleen, maar ik zou het wel weten hoor met zulke mooie salarissen haha. Ik heb 150 p.m. aangehouden voor mezelf aan boodschappen. Ik let heel erg op aanbiedingen voor mijn vaste boodschappen maar mijn kast puilt op dit moment ook echt uit en ben best geneigd de laatste tijd om te eten waar ik zin in heb. Dus eigenlijk moet ik toch wat op gaan maken :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:03

Alexandra_ schreef:
Kan er ook aan liggen dat wij per dag boodschappen doen en niet per week, we hebben (nog) geen auto namelijk :+

Ik heb ook geen auto. Lang leve de fietstassen en grote schoudertassen haha.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:04

ChantalSmook schreef:
Alexandra_ schreef:

Ik heb ook geen auto. Lang leve de fietstassen en grote schoudertassen haha.

Ja, echt waardeloos..