Emigreren en werk (maar geen ervaring)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:33

In Dublin zijn normaal redelijk wat bedrijven te vinden die Nederlandstalige mensen zoeken. Voornamelijk in services en administratie. Er zijn heel wat grote bedrijven (IBM, Honeywell, Microsoft) die dit soort dingen in Dublin hebben zitten.... Vaak startersjobs. Je zal er niet rijk van worden, maar je komt er wel mee rond.

Als het niet per sé een Engelstalig land moet zijn: in Praag, Warschau, Bucharest en Budapest zijn ook vaak wel jobs te vinden als je Nederlands spreekt. Veel outsourcing, die daar zit met hun service centers. Ik heb zo een tijde in Praag voor Accenture gewerkt, HR-service en administratie voor Unilever Nederland :).

Annash
Blogger

Re: Emigreren en werk (maar geen ervaring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:44

Ik heb nog helemaal niet gekeken wat je kwijt bent aan kosten (huur, eten, verzekeringen, etc.), en of je dat alleen dan red. Nu heb ik ook niet direct plannen (i.v.m. paard) maar ik sluit het niet uit. :-)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:19

Hier in Schotland zoeken ze toevallig ontzettend veel Nederlandstalig personeel.
Maar dat is wel administratief - callcenter of secetaresse werk.

Wellicht is zoiets niet je droombaan, maar kun je het als opstapje gebruiken?
Je hebt dan een baan in je nieuwe land zodat je jouw vaste lasten gedekt hebt en ook direct al nieuwe sociale contacten op doet.

In de tussentijd kun je wellicht voor je jezelf beginnen of op zoek naar een baan die je écht leuk vind.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:22

Annash schreef:
Ik denk er ook wel eens over... heb al eens in het buitenland gewoond en dat beviel prima. Alleen ik zou dan denk ik mijn paard moeten verkopen (heb niet de illusie dat ik gelijk zoveel verdien dat ik én een nieuw bestaan kan opbouwen én mijn paard kan betalen) en inderdaad de vraag: wat voor baan kan je vinden? Is dat genoeg om alles van te betalen? Dat houdt mij nog tegen. Ik zou dan ook naar de UK willen.

Met een minimum inkomen kun je hier een woning huren, vaste lasten betalen, het weekend op stap én een paard houden. :j

Maar dan moet je dus in Schotland gaan wonen. Niet in Engeland in de grote steden.
In Schotland is wonen en paarden houden goedkoper, ook midden in de grote stad.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:07

Jeetje... Dat is iets om in mijn achterhoofd te houden!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:11

Ik wist vanaf mijn achtste al dat ik niet in europa wou blijven. ik ben eerst 4 maanden stage wezen lopen en 9 maanden daarna definitive verhuisd. Het is nu bijna 3 jaar sounds ik mijn familie in nl heb gezien. (mijn ouders wonen hier) simpelwegomdat ik een opstartende farm heb en het geld niet voor een vlucht niet kan veroorloven. Daarnaast heb ik paarden en andere dieren. Voor mezelf heb ik geaccepteerddat het nog even duurt voordat ik mijn broer en zus + familie kan zien. Maar het moeilijkste gedeelte is dat familie het vaak niet begrijpt. Denk er goed over na! Je kunt terug maar alles kost veel geld!

Sorry voor typfouten, telefoon wil alles naar het engels veranderen..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:45

Hoe staat het hier met alle plannen?

Ik heb inmiddels wel de knoop doorgehakt om te verhuizen richting Engeland. Als werk vanuit NL niet gelijk wat wordt heb ik het plan om eerst (weer) als au pair te gaan werken en aan het eind van die tijd op zoek te gaan naar een baan zodat ik er kan blijven. Verder ga ik mijn best doen om alle informatie te verzamelen zodat andere mensen in de toekomst minder hoeven te zoeken... :P http://www.verhuizennaarengeland.weebly.com

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:05

Wat leuk Annash, en het was niet eens jouw topic :)
Waar bokt al niet goed voor is.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:17

Ja, was het duwtje in de goede richting... :P Ik heb er sinds mijn terugkeer naar Nederland al over gedacht, maar schoof het toch iedere keer weer weg. Paard, werk, etc. Daar een nieuw leven opbouwen. Maar nu toch alles eens op een rijtje gezet en toch de knoop doorgehakt: ik ga het proberen. Wellicht is een jaar (weer) als au pair om te kijken of het idd écht is wat ik zoek. Even zien hoe en wat. :-)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:41

Wat leuk! Waar wil je heen? Weer naar Londen? En wil je je paard ook meenemen?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:47

Ik trek het breder en hou het op de UK :-) Het ligt aan waar ik werk vind en ben in dat opzicht vrij flexibel! Paard gaat denk ik niet mee. Een nieuw leven opbouwen is ook niet goedkoop. :')

Ben met een aantal dingen bezig dus even afwachten welke optie het wordt.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:15

Mijn vriend en ik zijn in maart 2011 geemigreerd naar Noorwegen. Rechtstreeks vanuit het ouderlijk huis, waar we wel al 2 jaar 'samen woonden'. We zijn een soort van op de bonnefooi gegaan, mijn vriend kon beginnen in een restaurant en we konden bij de eigenaren de onderste verdieping van hun huis gebruiken als start-up. Ik zou gaan werken in een restaurant een dorp verderop. De dag nadat we waren gearriveerd bleek dat mijn vriends baas failliet was verklaard. K#t, geen baan dus. Gelukkig konden we nog even daar wonen. Toen bleek dat die eigenaren eigenlijk gewoon oplichters waren zijn we direct ingetrokken bij een Nederlands gezin die hier in het dorp wonen, gelukkig waren zij er! De dag erop besloten om het restaurant zelf over te nemen en weer een dag later waren we open! Na 3 maanden is mijn pony ook hierheen verhuisd en nu zijn we 3 jaar verder en zitten we hier nog steeds! Ben ondertussen 25, en kan wel zeggen redelijk gesetteld hier. Ik ben zelf niet verder gekomen dan de HAVO vanwege omstandigheden. Heb wel ervaring met het runnen van een bedrijf omdat mijn vader heel lang ondernemer is geweest.

Ik zeg als het je droom is ga ervoor! Ja je zult misschien even krap leven de eerste maanden, en ja het is moeilijk en je zult misschien heimwee hebben maar dit is normaal en hier moet je doorheen. Zorg dat je mensen leert kennen en dat je aanspraak hebt. Eventueel de taal leren is stap 1!
Ik zeg succes!

Shanna, leuk dat je er toch voor gaat! Jammer van je paardje, heb je niet een verzorgster die er zo lang op passen kan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:38

Wat een leuk topic! het is ook mijn droom om naar een ander land te emigreren..{met een fijn stabiel wat warmer klimaat}.
Helaas voor mij moet ik toch mijn talenkennis eerst maar eens wat meer uit gaan breiden, spreek alleen goed nederlands en engels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:44

Elisa2 schreef:
Wat een leuk topic! het is ook mijn droom om naar een ander land te emigreren..{met een fijn stabiel wat warmer klimaat}.
Helaas voor mij moet ik toch mijn talenkennis eerst maar eens wat meer uit gaan breiden, spreek alleen goed nederlands en engels.

Dat lukt alleen als je ergens woont. Dat zou geen belemmering moeten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:05

Sizzle schreef:
Elisa2 schreef:

Dat lukt alleen als je ergens woont. Dat zou geen belemmering moeten zijn.

Maar ook als je er geen woord van spreekt? ik zou graag naar zuid-frankrijk of portugal oid ergens die richting op gaan. Ik geloof wel dat je het sneller leert als je ergens bent, maarja met papierwerk enzo is het wel handig om de taal te kennen. En je hebt denk ik ook een buffer nodig om je de eerste tijd te redden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:11

Als je begint met een plaatselijke intensief cursus kun je je na een maandje al prima verstaanbaar maken.
Denk je dat de portugezen en polen die in nederland vaak in de schoonmaak zitten nederlands konden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:56

Nee dat niet inderdaad! goed om te weten inieder geval, moet gewoon een keer de sprong wagen dan.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:39

Elisa; ik zou hier beginnen met een (spoed)cursus en dan daar de rest doen - als je in een land bent waar je geen andere keus hebt gaat het vaak erg snel! :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:48

Dankje voor de tip..hier een cursus eerst lijkt me toch wel handig ja, toch handig om je enigzins verstaanbaar te kunnen maken.