Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:34

Ik heb een paar jaar geleden een man met scooter buiten bewusteloos langs een sloot gevonden. Het was gelukkig aan een vrij drukke weg, dus ik heb mensen gesignaleerd te stoppen en heb 112 gebeld. De man lag bekneld onder zijn scooter en reageerde nergens op. Van 112 hebben ze ook afgeraden hem aan te raken. De ambulance en politie waren er gelukkig snel en hebben de man, die een kalmeringsmiddel van zijn ggz instelling gehad bleek te hebben, in de ambulance meegenomen. Gelukkig had hij zich verder niet bezeerd, maar was tijdens het rijden op de scooter buiten westen geraakt en omgevallen aan de rand van de sloot.

Een paar maanden terug nog reed ik met een collega in de auto toen we een vrouw op het fietspad zagen liggen. Mijn collega is EHBOér en heeft die mevrouw eerste hulp verleend, terwijl ik een ambulance belde. Dit was vermoedelijk een tia.

Nee, ik zou nooit zomaar voorbij rijden als er verder niemand is om hulp te verlenen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:37

tja dubbel is het, als je kijkt wat tegenwoordig de hulpverleners overkomt als zei iemand willen helpen.

ik zou zeker wel gaan helpen maar niet meer als er 10 man omheen staan dan passeer ik ook rustig verder.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:41

Stoppen en kijken of ik iets kan doen en indien nodig 112 bellen. Lijkt mij ook heel normaal, maar ik heb zelf ook ervaren dat er meer mensen doorrijden dan stoppen.

Toen ik een jaar of 17 was heb ik eens gezien dat een vrouw met haar auto en trailer de sloot die ca 2 m lager dan de weg lag in was gereden. Ik heb het niet zien gebeuren, reed langs toen het al gebeurd was. Er stonden een paar (volwassen!) mensen te kijken vanaf de weg maar niemand deed wat. Ik ben toen gelijk uit de auto gesprongen en naar de sloot afgedaald om te kijken hoe het met die vrouw ging en om te vragen of er een paard in de trailer stond (daar maakte ik me volgens mij nog het meeste zorgen om :P ) Gelukkig was de trailer leeg. Ze zat ze samen met haar hond in de auto en hadden beiden niets, behalve dat ze vreselijk geschrokken was. Die vrouw zat echt helemaal verstijfd achter het stuur. Ik heb haar uit de auto geholpen en zij heeft haar hond er uit gehaald.

Ik weet nog dat ik het erg bizar vond dat niemand iets deed….

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:41

Weet je hoe irritant het is als je zelf in een ongeluk bent betrokken en al die sensatiezoekers zich er ook nogeens mee gaan bemoeien?
Ik heb een paar jaar terug een fietser op mijn voorruit gehad, die ineens ergens vandaan leek te komen (hoe en wat na jaren nog steeds onduidelijk). Ik was totaal van de kaart, vooruit in puin en allemaal bloed en een jonge jongen die ik blijkbaar had aangereden. Er kwamen 2 mensen op me afgesneld, die hebben de jongen bekeken, mij bekeken en politie gebeld, omdat ik daar zelf niet toe in staat was. Maar die andere 20 mensen hadden van mij zo de sloot in mogen vallen. Met hun lompe opmerkingen en "zag je dat, zag je dat".
Ik weet dat dat in de mens zit, maar fijn is het niet.

Dus ja, indien ik niet zelf betrokken ben, rij ik er ook omheen :j.
Behalve als er niemand is natuurlijk, dan vind ik her niet normaal om mensen te hulp te staan.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 04-03-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Re: Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:45

Oh ja eens Yv_, als ik zie dat er hulp is rij ik ook gewoon door :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:47

Het hangt van de omstandigheden af, maar ik denk dat ik in de meeste gevallen door zou rijden/fietsen als ik niet de oorzaak ben. Ik kan namelijk totaal niet tegen bloed e.d. en ik zou echt nog maanden of jaren last hebben van de beelden die ik zie. Als er verder helemaal niemand is zou ik misschien wel 112 bellen zodat er hulp onderweg is, maar zelf eropaf? Nee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:53

Ik heb 1x een ongeluk zien gebeuren, tussen 2 mannen zonder helm op een scooter en een bus. Ik ben er meteen naar toe gefietst, heb 112 gebeld en ik heb de zwaarst gewonde man met m'n jas onder zijn hoofd neergelegd en geprobeerd het bloeden van z'n oog en voorhoofd te stoppen. Ik heb de andere man op de stoeprand geplaatst met mijn flesje water zodat hij even van de schrik bij kon komen.
De ambulance werkers hebben het overgenomen, ik heb een getuige verklaring afgelegd, ik heb mijn jas teruggekregen :+ en ik ben naar huis gefietst.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je doet wat je kan op zo'n moment. Als er al veel hulp is zou ik doorfietsen, dan heeft niemand iets aan extra pottenkijkers.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:55

ik stop ook, bij mensen en bij dieren, maar ook als ik ergens zie dat er ingebroken wordt of als ik iets opmerk wat niet klopt (ben beveiliger), hulp verlenen aan mens en dier vinden veel mensen denk ik eng.

schaap in een weiland op zijn rug, of een paard dat vast zit met zijn halster aan het hek, ik ga zelfs bij een paard zijn deken goed leggen als ik zie dat die helemaal scheef hangt of los is geraakt.

ik vind dat dit hoort en ik hoop daarom ook dat anderen dat voor mij, mijn dieren en zo dat ook doen, kleine moeite

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:57

Ik stop zeker zodra ik hulp kan bieden. Als er al voldoende mensen bij zijn rijd ik wel gewoon door.

Laatst nog een automobiliste van een kruispunt afgeduwd, daar deed ook iedereen zijn best (lees toeteren, met armen zwaaien) om er netjes omheen te gaan en liet haar gewoon midden op dat kruispunt staan met pech. Stond er nog een bus vol rugby spelers naast, en ik ben gewoon de enige die helpt... dat vond ik ook zo verbazingwekkend, hoeveel mensen dus gewoon niets doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:59

Ja als ik zie dat er hulp is dan rij ik ook door. Niks zo irritant als omstanders.
Maar in eerste instantie was er bij "mijn" ongeluk nog helemaal geen hulp en was ik de eerste 20 seconden zo geschokt dat ik niet in staat was iets te doen. Ik was gestopt, had mijn alarmlichten aangezet en toen moest ik bedenken: Wat nu??
Ik zag dus dat iedereen doorreed, (ik kon ook gewoon niet verder omdat iedereen vanaf de andere kant moeite deed om er langs te kunnen) ben ik uitgestapt en direct naar de achterste auto gelopen. De voorste was de veroorzaker en die was al bij de man in de achterste auto geweest, maar hij liep een beetje vaag te doen ed. En hij liep nog dus hem heb ik genegeerd en me gericht op de man in de auto. Die was wat suf en probeerde dus te bellen. Hij had nogal een klap gehad van de airbag, maar voelde zich verder prima en wilde graag uitstappen.
Het is echt een wonder hoe die man er zonder kleerscheuren vanaf gekomen is. Hij is aan de linkervoorzijde geraakt en eigenlijk de hele inhoud wat onder de motorkap zit lag op straat. Zijn koplampen lagen beide tussen mijn en zijn auto in.

Ik ben later toen ik thuis was ook ontzettend boos geworden. De man had alcohol op, had het maar over zijn weggelopen, uiteindelijke niet bestaande, vriend die achter het stuur gezeten zou hebben. Hij heeft andere mensen ernstig in gevaar gebracht, door zijn gedrag. Echt ik kon er niet bij.

Ergens zou ik "het slachtoffer" nog weleens willen spreken, ook al had hij niks, gewoon om even te weten hoe het met hem gaat. En of hij nog iets heeft gehoord over de veroorzaker :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:00

Ik stond laatst op de bus te wachten toen ik een doffe klap hoorde. Klonk alsof iemand zijn auto deur dicht gooide, maar doordat er een andere bus voor stond kon ik niet zien hoe en wat. Toen de bus weg reed zag ik dat er twee auto's op elkaar geklapt waren en er rook uit de motor kwam. Ik wilde toen 112 bellen, maar degene met wie ik was zei dat dat niet nodig was omdat die mensen dat vast zelf al deden.
Uit eindelijk dus niet gedaan en het was ook echt geen ernstig ongeluk, al waren de twee auto's nu wel nog een stukkie kleiner dan ze al waren. Maar ik denk dat ik dus wel 112 zou bellen.
Dat was een aantal jaar geleden niet trouwens, toen was een vriendin met paard en al in de sloot beland en ik was zo verbaasd dat een voorbijganger pas 5 minuten later 112 gebeld heeft, de eigenaren had ik al wel meteen gebeld.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:03

Jeetje wat een verhalen hier!

Ik heb toevallig zelf gisteren voor het eerst in mijn leven 112 gebeld voor een ongeluk. Ik fietste, komt er ineens een jonge vrouw in een auto hard de rotonde op scheuren, rijdt bijna dwars de rotonde over (dus over de verhoging in het midden), geeft nog een hoop gas terwijl ze de rotonde weer af rijdt en vliegt zo de verhoging tussen fietspad en weg op en zo een lantaarnpaal in. Ik heb meteen mijn fiets aan de kant gezet, er rende al iemand vanuit een auto naar de vrouw dus ik heb meteen 112 gebeld. Mij viel het juist op hoe goed iedereen hielp. Er waren meteen mensen die het verkeer tegenhielden, mensen (ook toevallig een arts) die de vrouw hulp verleenden (vooral zorgen dat ze haar nek stabiel en recht hield want ze had echt een harde klap gemaakt). De politie en ambulance waren er gelukkig ook heel snel. De vrouw bleek diabetes te hebben en door een hypo was dit gebeurd. Ik heb nadat alle hulpdiensten er waren mijn gegevens doorgegeven, verteld wat ik had gezien en ben toen verder gegaan. Ik kon daar niks meer, en ik vind mensen die dan maar gaan staan kijken altijd zulke sensatiezoekers.

Het is wel een geluk bij dit ongeluk dat de vrouw 'alleen' een lantaarnpaal heeft geraakt, ze bleek al een paar straten flink aan het slingeren, er reden mensen achter haar die net de politie wilden bellen en toen kreeg ze het ongeluk. Ze is een aantal drukke kruisingen en oversteekplaatsen over gegaan, dus het had heel anders af kunnen lopen.

Ik bleef tijdens het hele gebeuren vrij nuchter, maar toen ik later van mijn fiets af stapte trilde mijn handen, het doet toch echt wel wat met je. Ik hoop maar dat de vrouw er niets aan overhoudt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:14

Ik stop eigenlijk altijd wel als ik zie dat er iets gebeurd is, tenzij de hulpverlening al aanwezig is, dan loop je alleen maar in de weg namelijk. Maar als de hulpverlening er nog niet is dan stop ik meestal toch, ook al staan er al tig mensen bij (zeker bij een ernstig ongeval). Heb het helaas al te vaak meegemaakt dat er 20 mensen omheen staan en dat er vervolgens niemand zo helder is geweest om de ambu te bellen of even bij de slachtoffers te gaan kijken :n.

Vorige keer trof ik er na het stappen eentje die met een klaplong ergens in het natte gras lag (in de winter), niemand had zich om die gozer bekommerd. Heb die jongen ergens anders neergeplant (hij stond zelf al op), mijn jas over hem heen gegooid (hij had het ijskoud) en vervolgens aan de ambulancebroeders verteld wat er was gebeurd, waar ie vandaan kwam en dat ik dacht dat er iets mis kon zijn met zijn longen gezien zijn ademhaling en pijn op de borst. Uiteindelijk heb ik zelfs met hem in het ziekenhuis gezeten de rest van de nacht omdat ie niemand bij zich had. Politie zou zijn ouders inlichten maar hadden dat nog niet gedaan, dat toen zelf opgestart door zijn nummer en adres via zkh te laten opzoeken en de politie langs laten sturen omdat ze niet opnamen. Was zelfs nog zo dat ik met de wisseling van de wacht nog vrolijk heb staan vertellen aan de politie wat er was gebeurd en dat de ouders door de verpleging ook naar mij werden doorverwezen :').

Nu heb ik ook al wel een heleboel ongelukken zien gebeuren van dichtbij, ik trek het aan geloof ik :'). Heb al eens iemand in mijn armen gehad die ineens wegzakte en gereanimeerd moest worden, flauwvallers, hersenschuddingen, klaplongen, armen uit de kom, gebroken ribben, er is al van alles de revue gepasseerd ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:17

Men noemt dit ook wel bystander effect (omstandereffect).

Even van Wikipedia geplukt: "Het omstandereffect is een term uit de sociale psychologie.
Er is sprake van wanneer zich een noodsituatie of een misdrijf voordoet waarbij een aantal
mensen toekijkt zonder hulp te bieden of het alarmnummer te bellen of pas heel laat in
actie komen. Bijvoorbeeld bij zinloos geweld, een beroving, een verkeersongeval of
pesterijen. De theorie is: Hoe groter de groep omstanders, hoe kleiner de kans dat iemand
ingrijpt."

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:20

Paar jaar geleden ook getuige geweest van een ongeluk (stoplicht met ronde lichten) beide kanten voorrang want bestuurder die af wilde slaan niet wist en op de auto knalde die rechtdoor reed. Auto's total loss en bestuurder moest met de ambulance worden vervoerd.
Ik ben er gelijk heen gegaan en heb samen met nog een andere getuige gewacht op de politie en ambulance. Aan de andere getuige werd gevraagd een getuigenverklaring af te geven, aan mij niet en er werd ook geen enkele vraag aan mij gesteld. Toen ben ik uiteindelijk weggegaan. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:24

Ik was vorig jaar op weg naar het ziekenhuis toen mijn moeder die achter het stuur zat een man met zijn scootmobiel de sloot in zag gaan.
Omdat het kon heeft ze direct de auto aan de kant gezet, ik eruit gesprongen en in een rotvaart naar de sloot toe gerend en gelukkig was de man boven water. :)
Toen fietsten er idd veel mensen langs, maar meneer had gelukkig niks.
Had die scootmobiel op hem gelegen had het echt ernstig af kunnen lopen.

Verder een ongeluk gezien met paragliden, een misstart op een hele nare plek en met al flink snelheid.
Heb nog nooit zo hard een berg af gerend geloof ik. :+
Godzijdank door een goede helm alleen een gebroken hand en zijn gezicht open, maar zonder goede rugbescherming en full face helm had hij een groot probleem gehad met de scherpe stenen daar.
Ik twijfelde die dag om mijn ehbo kit mee te nemen, die op alles voorbereid is. :+
Sindsdien heb ik hem altijd bij me, niet alles zit er in maar zo veelzijdig mogelijk met zo min mogelijk materiaal. O.a. drukverband, pleisters, isolatiedeken, verbandjes, Betadine, sporttape, tekentang, alles eigenlijk wel. Verder ook materiaal om te zekeren in een boom.
Elke vakantie is het wel leeggeroofd eigenlijk, niet erg want daar dient het voor! :)

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:32

Ik heb een tijdje terug zelf een ongeluk gehad. Auto over de kop in de sloot. Er reden autos voorbij en stopten niet...Dan voel je je alleen... Uiteindelijk stopte er een fietser en daarna nog een auto..Maar wat voel je je alleen als iedereen doorrijdt....

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:37

Ik zou stoppen en helpen. Ik studeer nu verpleegkunde (1ste jaar ) en nu al hameren de leerkrachten erop dat wij "verplicht" zijn om hulp te verlenen. Al bel je enkel de 112 da's al genoeg.
Daarbij, het is een vorm van respect vind ik. Moest ik in een ongeluk terecht komen zou ik het ook waarderen als iemand anders zou stoppen om mij te helpen, doe het dus ook terug voor anderen.
En ik vindt het vreselijk asociaal om niet te stoppen.
Oké als er al een aantal mensen staan dan zou ik doorrijden, dan wordt er al geholpen en ben ik niet meer op mijn plaats daar. Moest er iemand alleen staan of nog helemaal niemand dan stop ik zeker!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:40

Dat lijkt me echt vreselijk bantu! Sowieso al doodeng om over de kop te gaan en in de sloot te belanden en dan ook nog doorhebben dat niemand stopt :oo

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:42

Top dat er zoveel mensen zijn die hulp bieden.
Jammer dat het niet altijd gewaardeerd wordt.

Afgelopen vrijdag ging ik naar een supermarkt.
Ouder echtpaar van wie vrouw op scoot zat en man stond tussen rollator en winkelwagen tassen in te pakken.
Opeens hing de man tussen rollator en winkelwagen in.
Ik en een kennis hebben hem opgevangen en voorzichtig neergelegd.
Op het moment dat ik 112 wilde bellen kwam meneer bij.

Ondertussen is er een jongeman met zijn auto gestopt.
Gevallen meneer wilde naar huis lopen, was te ver vond ik.
Jongeman en ik hebben meneer in auto van jongeman gezet en die bracht hem thuis.
Echtgenote op de scoot, deed niks -O-

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:44

Ik heb jaaaaren geleden een aflevering van Oprah gezien. Daarin werd verteld dat als je hulp nodig hebt, je niet HELP oid moet roepen, maar BRAND!
Help komen mensen niet op af, brand wil men zien en komt men wel op af...
Vond het zo frappant, ben het nooit meer vergeten. Gelukkig nooit nodig gehad.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:45

Ik ben gelukkig nog nooit getuige geweest van een ongeluk.
Maar ik vind het zelf ook fijn als ik daar alleen zou staan als iemand anders mij vraagt of die me kan helpen.
Dus ik denk dat ik dat zelf ook zou doen.

Ik heb zelf wel een ongeluk met een paard gehad.. de auto waardoor het kwam reed door en de auto die het zag gebeuren stopte en heeft me heel erg goed geholpen.
Kon zelf niet meer opstaan dus ben daar heel erg dankbaar voor geweest!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:45

Ik denk dat dit filmpje wel interessant is voor dit topic, het gaat over het bystander effect:

Niet alleen paarden maar ook mensen zijn dus kuddedieren :Y) .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 04-03-14 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:47

Frensie schreef:
Ik heb jaaaaren geleden een aflevering van Oprah gezien. Daarin werd verteld dat als je hulp nodig hebt, je niet HELP oid moet roepen, maar BRAND!
Help komen mensen niet op af, brand wil men zien en komt men wel op af...
Vond het zo frappant, ben het nooit meer vergeten. Gelukkig nooit nodig gehad.

Het is wel waar ja!
Ik woon hier voor een helikopter veld waar mensen serieus heen RENNEN als er 1 aan komt vliegen of als de ambulance er heen rijd!
Ook zoiets typisch.. waarom willen mensen zulke dingen zien?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:49

Als ik iets zie gebeuren stop ik en help ik waar ik helpen kan, al is het maar het alarmnummer bellen.

Ben zelfs de weg opgerend toen een jong ree werd aangereden op een 80 km/h weg maar nog leefde, die laat ik niet liggen hoor. :')