'Contactloos' Betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Re: 'Contactloos' Betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 02:12

Het kan ook met je telefoon :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 02:15

Oeh, nou dat is dan wel handig :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 02:22

Dan hou je je telefoon naast die nieuwe pinautomaat, en dan komt er een inlogscherm op je telefoon waar je de code in moet vullen. Dan hou je hem er geloof ik weer naast en dan komt de transactie door. Dat is al helemaal langzamer dan gewoon pinnen :')

Mensen hier in Leiden konden zich hiervoor opgeven als testpersoon, ze kregen er dan een Samsung Galaxy S4 Mini bij. Dus ik weet niet of het standaard met iedere smartphone kan.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 02:23

Het is toch gewoon een beetje hetzelfde idee als de chipknip? Alleen hoef je met deze manier niet op te laden zoals bij de chipknip. Met de chipknip kan je tot 499 euro opladen en dat ben je ook kwijt dan als iemand je pas steelt. (al zou ik er nooit zoveel opzetten) Dan valt 50 euro wel mee.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 02:24

Hmm, jammer, niet zo handig dus.. Ik wacht wel even totdat het goed doorgevoerd is allemaal xD Voorlopig maar gewoon mijn pinpasje niet vergeten en niet meer kwijtraken :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 02:35

@Omaro
Klopt en de chipknip stopt er 31 december dit jaar mee.
Dus contactloos betalen is een mooi alternatief hiervoor.

Ik lees net dat de ING-bank hiermee 15 april start.
Je kunt deze dienst zelf op elk moment aan/uit zetten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:52

Als het een soort vervangen wordt voor de chipknip is het wel handig. Dus dat je er ook mee in parkeergarages kan betalen en zo, maar dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren eigenlijk.

I dunno, als ik zie hoe vaak op de unie pinpassen verloren gaan... (je moet je pinpas aan je account linken en dan gebruiken om te kopieren, toen ik bij de receptie werkte, kwamen bijna dagelijks mensen pinpassen afgeven.) Het zijn geen wereldbedragen, maar als je je pinpas verliest kun je wel zo 50 euro kwijt zijn op deze manier.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:57

Ik denk dat als het echt niet veilig is, het niet aangeboden zou worden. ING zit er ook niet op te wachten dat het mis gaat ;) Ik ben erg benieuwd naar de eerste reacties als het groter uitgerold gaat worden, ik zie er zeker wel voordelen van in :j

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:01

we hadden het er net over op de markt.
Wat als iemand met zo'n mobiel pinapparaat langs je loopt, terwijl jij je pinpas in je binnenzak hebt?
Kan diegene dan zomaar ongevraagd en zonder dat je het door hebt geld van je rekening halen???

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:06

Ik heb deze nieuwe pinpas gekregen, heb er met de bank over gebeld. Hoe veilig is het nou? Kon ze me geen duidelijk antwoord op geven. Ik heb de pinpas niet in gebruik genomen. Het voelt niet goed en daarnast is het een kleine moeite om even je pincode in te toetsen. :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:08

Nee, je moet de pas echt tegen het pinapparaat houden. Neem aan dat je wel merkt dat er iemand met een pinapparaat tegen je broek staat te duwen :+ En als je het niet vertrouwd, de functie is er alleen nog voor passen met het logo en je kunt het ook volledig uitschakelen via Mijn ING.

Plus dat je rekening niet geplunderd kan worden, er zit een limiet op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:09

De ING kijkt in eerste instantie of het voor hen niet teveel nadeel oplevert. Veiligheid is niet altijd de hoogste prioriteit.
(Bv een quote van een beveiligingsexpert: "ING moet een afweging maken tussen beveiliging en gebruikersgemak. En ING heeft vaak de neiging om voor gemak te kiezen" http://nos.nl/artikel/227390-internetba ... dicht.html
Ging daar niet over betalen op afstand, maar geeft wel aan dat ING zeker niet altijd kiest voor de veiligste optie.)

Geldt trouwens ook voor een aantal andere situaties: bepaalde onveiligheden worden geaccepteerd, en als blijkt dat het een te groot risico wordt, kan de vergoeding ervan onder druk komen te staan.

Zelf zie ik wel mogelijkheden voor misbruik, vooral in volle spitstrams/treinen/bussen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:12

Shiloh schreef:
Als het een soort vervangen wordt voor de chipknip is het wel handig. Dus dat je er ook mee in parkeergarages kan betalen en zo, maar dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren eigenlijk.

I dunno, als ik zie hoe vaak op de unie pinpassen verloren gaan... (je moet je pinpas aan je account linken en dan gebruiken om te kopieren, toen ik bij de receptie werkte, kwamen bijna dagelijks mensen pinpassen afgeven.) Het zijn geen wereldbedragen, maar als je je pinas verliest kun je wel zo 50 euro kwijt zijn op deze manier.

Precies. 50 euro is toch weer 50 euro :=

Ik vind het maar een eng idee dat iedereen met zo'n pinpas kan pinnen.. Geldt dit trouwens alleen voor automaten, of kun je straks ook op deze manier in winkels betalen? Want dat zou wel veel tijd schelen. Hoe dan ook, het idee staat me niet aan. Ik ga eens kijken waar je deze functie uit kunt schakelen. :+

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:13

Ik heb het laatst geprobeerd bij een parkeerautomaat, ging prima. Op zich wel lekker snel dat je geen pincode hoeft in te tikken. Zeker voor kleine bedragen vind ik dat altijd zo'n gedoe :+
Toch vind ik het wel jammer dat het chippen er helemaal uit gaat, daar was ik altijd wel een fan van. Was soms even zoeken naar plaatsen om je chipknip op te laden, maar verder werkte dat altijd prima.
Ik hoop wel dat het swipen goed beveiligd is en niet makkelijk misbruikt kan worden, daar twijfel ik nog een beetje over, gevoelsmatig.

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:14

ik heb geen ING
maar toch vind ik het wel raar! want je kunt betalingen doen tot max €25
is dat per transactie of een max per dag?week? maand?
want als het per transactie is en je raakt je pin pas kwijt.... dan is de schade niet te overzien denk ik.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:15

Geld voor kleine betalingen, dus voor echt betalen in de winkel.

De functie kun je, zoals gezegd, gewoon via mijn ing.nl uitschakelen. De functie gaat overigens pas live vanaf 15 april.

Maximaal € 25,- per transactie en als je achtereenvolgens meer dan € 50,- hebt betaald via de functie schakelt hij automatisch door naar pinnen met de pincode.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:16

Hier in de UK hebben ze 't al een poosje. Het is best handig hoor, al vind ik het inderdaad wel fijn als het niet eindeloos achter elkaar bedragjes onder de 25 toelaat; dan zou iemand natuurlijk tamelijk gemakkelijk je hele rekening kunnen leeghalen in kleine stapjes :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:22

Omaro schreef:
Het is toch gewoon een beetje hetzelfde idee als de chipknip? Alleen hoef je met deze manier niet op te laden zoals bij de chipknip. Met de chipknip kan je tot 499 euro opladen en dat ben je ook kwijt dan als iemand je pas steelt. (al zou ik er nooit zoveel opzetten) Dan valt 50 euro wel mee.

Dit dus. Ik snap dan ook niet dat iedereen er zo door van slag raakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:27

Tiggs: allereerst is dat een van de redenen dat ik mijn chipknip liever niet oplaad, net zo min als mijn ov-chipkaart, en ook niet teveel contant geld in mijn portomonnee heb.

Daarnaast is het verschil dat je bij contactloos betalen dus ook contactloos kunt stelen. Zoals gezegd: dat is in een volle tram, bus of trein volgens mij wel te doen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:28

"Maar wat dan als je pas gestolen wordt?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:28

ABN Amro heeft die passen echt al in november of zo naar iedereen verstuurd :+
Rabobank nog niet, maar mijn Rabopas is kapot aan het gaan, dus als ik een nieuwe aanvraag wordt dat vast ook eentje die hier klaar voor is.
Ik heb hier in de boerenbuitenwereld trouwens nog maar bij één winkel zo'n nieuw apparaat gezien, dus zo'n vaart zal het hier nog niet lopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:29

Shadow0 schreef:
Tiggs: allereerst is dat een van de redenen dat ik mijn chipknip liever niet oplaad, net zo min als mijn ov-chipkaart, en ook niet teveel contant geld in mijn portomonnee heb.

Daarnaast is het verschil dat je bij contactloos betalen dus ook contactloos kunt stelen. Zoals gezegd: dat is in een volle tram, bus of trein volgens mij wel te doen.

Dan kan je de functie dus uitschakelen.

Over het tweede deel durf ik niets te zeggen, als je je pas echt tegen iets aan moet houden, kan dat al lastig zijn. Mijn protemonnee zit bijvoorbeeld ergens diep weggestopt in m'n tas. Als je 'm echter in je broekzak hebt zitten, kan dat alweer anders zijn inderdaad.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:43

Als je hem er al tegenaan moet houden, hoeveel meer moeite is het dan om je pincode in te toetsen?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:44

Ik vind het wel een goed idee eigenlijk, lekker makkelijk :) Zeker op de uni. Daar moet je nu alles met je chipknip betalen, contant of pinnen kan niet. Er is wel een chipknip oplader, maar die is altijd kapot :+ Dus dan is dit wel heel handig, dan ben je tenminste niet meer afhankelijk van de mogelijkheid om je chipknip op te laden.

Ik ben niet heel bang voor diefstal in een volle trein oid. Ten eerste moet de dief dan al zo'n apparaat hebben. Het lijkt me niet de meest eenvoudige technologie, dus hoe gaan ze daar aan komen dan? Ten tweede kunnen ze maar 25 euro per keer opnemen. Dus meer dan 25 euro kan je al niet verliezen. En als ze dat apparaat ook nog een echt tegen je pas aan moeten houden, dan zal dat bij de meeste mensen niet lukken. Ik heb tenminste mijn pinpas nooit los in mijn zak zitten, altijd in mijn portemonnee in mijn tas. En de meeste mannen hebben hem dan wel in de zak, maar wel in een dikke portemonnee, daar zal het apparaat waarschijnlijk niet doorheen kunnen.
Dus dan moet de dief aan zo'n apparaat zien te komen, voor die paar mensen in de trein die hun pas los in hun broekzak hebben zitten, waar ze dan maar 25 euro van kunnen stelen, als het überhaupt al ongemerkt lukt. Denk dat dat niet genoeg oplevert om er aan te beginnen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:43

Ik ben er ook wel benieuwd naar :j vind het wel jammer dat de chipknip gaat verdwijnen. Ik betaal hier op kantoor met chipknip: kan ik mooi een vast bedrag voor lunches opzetten.

Wat pincodes betreft: alleen ABN kan je eenmalig pincode kiezen. Ik zit bij drie banken en moet drie pincodes onthouden. Ik haal ze ook wel eens door elkaar :D Dan is het contactloos betalen ideaal!

Over contactloos stelen maak ik mij niet zo'n zorgen, pinpas heb ik altijd in een zakje op mijn borst zitten, knappe kerel die daar met zijn handen in de buurt komt := kandie mooi een pets krijgen.