Hoe denken de bokkers over kunst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:23

Voor mij moet kunst schoonheid aan een ruimte toevoegen en is een kunstenaar iemand die alles om zich heen nog mooier wil maken. Iets lelijks wat geplaatst is om een statement te maken is voor mij geen kunst. Kunst moet me ook een fijn gevoel geven. Iets wat heftig of shockerend is zie ik daarom ook niet als kunst.
Een voorbeeld: Dat op een rails ronddraaiende huis op een rotonde in Tilburg vind ik verschrikkelijk lelijk. Omdat de rotonde daardoor in mijn ogen niet wordt verfraaid vind ik het geen kunst.

antje_vip

Re: Hoe denken de bokkers over kunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:25

Ik vind iets pas kunst als niet iedereen het na kan maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:27

antje_vip schreef:
Ik vind iets pas kunst als niet iedereen het na kan maken.

Dus een raket is volgens jouw redenatie ook kunst. Of een tv. Een heup.

?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:28

Kunst-Heup :D

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 23:44

Wouw wat een uiteenlopende reacties, interessant om te lezen hoe mensen kunst zien.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:52

Kunst is voor mij kunst als het emotie oproept, reactie uitlokt, positief of negatief. En onderstaande vind ik erg treffend:

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:59

Ik heb eigenlijk helemaal niets met kunst. Blijf het apart vinden dat er gewoon iemand is die beslist dat iets kunst is en daardoor veel geld waard. Veel dingen vind ik rijp voor de schroothoop. Zelfde als met schilderijen. Zijn er genoeg bij die door kinderen gemaakt hadden kunnen worden maar omdat er een bekende naam onderstaat is het kunst. Ik zal het nooit begrijpen ook. Kan best een mooi schilderij waarderen hoor maar dan moet het ook echt goed zijn en niet mismaakte mensen of andere kinderlijke tekeningen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:03

Kunst is voor mij iets wat emoties oproept, wat je na laat denken, waar over is nagedacht en waar je uit het kunstwerk kunt aflezen dat het gemaakt is door iemand die verstand heeft van de materie en de grondstoffen die hij heeft gebruikt. Minstens drie van bovenstaande vier dingen moet aanwezig zijn, anders valt het voor mij niet onder kunst

Valt het proces van het maken dan ook onder kunst? Ja en nee. Dansers maken ook kunst. Als een danser klaar is, is het product ook weg. Wat blijft is een herinnering, en een emotie. En een danser heeft zeer zeker verstand van de materie waar hij mee bezig is. Iemand die net om de hoek komt kijken en houterig beweegt, dat noem ik geen kunst.

Maar een artiest die een koperen pijp maakt van een aantal honderd meters en hem dan in de grond stopt zodat er nog maar 20cm van te zien is, of een gouden kroon maakt, deze vervolgens publiekelijk in elkaar timmert en van het goud een haasje giet dat nu ergens in hoekje van een museum staat...ik heb er serieus moeite mee om dat serieus te nemen. Net zoals de vetvlek op de muur voor mij niet onder kunst valt.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:10

Ik studeer docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de kunstacademie en ik moet zeggen dat ik kunst nu veel meer waardeer. Dat komt onder andere omdat ik me in kunstwerken en kunstenaars moet verdiepen vanwege mijn opleiding en ook omdat ik zelf werk maak.

Ik begrijp overigens heel goed waarom mensen soms vinden dat een werk geen kunst is. Voor veel mensen moet kunst esthetisch zijn en tja, dat is de Dada kunst (zoals "fontein" van Marcel Duchamp) bijv. niet. Althans, zo was/is het niet bedoeld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 04:06

Kunst moet je soms in een perspectief zien. Wanneer is het gemaakt (tijdsbeeld), door wie (persoonlijke emotie), waarom (achterliggende gedachte), hoe en waarmee (metrialen en techniek) etc.

Dit vind ik mooi en dit vind ik lelijk hoort er ook bij, maar ik vind als het daarbij stopt, dan vind ik dat altijd jammer. Kunst gaat vaak dieper en om meer dan mooi of lelijk.

Ik ben in heel wat musea (in Europa) geweest en heb van jongs af aan kunst gezien, bewonderd en verafschuwd. Van architectuur en design tot theater en werken van oude meesters. Ben mijn ouders daar heel dankbaar voor. Wat mij verder heeft geholpen zijn de lessen kunstgeschiedenis. Hierdoor krijg je beter een overzicht van de tijd waarin kunstewerken gemaakt zijn en meer achtergrond informatie. Ik ben kunst ook meer gaan waarderen daardoor.

Heel kunstig gezegd alles en niks is kunst. Het is maar hoe je er naar kijkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:44

Kunst is Rembrandt, van Gogh of Dali.
Een fietswiel op een tafel is voor mij gewoon iets waarvan de 'eigenaar' nog niet de moeite heeft genomen het naar het grofvuil te brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:21

Sorry, Dali heeft ook dingen gemaakt dat ik zoiets heb van: is dit nou kunst?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:32

Cassidy schreef:
Sorry, Dali heeft ook dingen gemaakt dat ik zoiets heb van: is dit nou kunst?

Mag ik vragen welke werken jij van Dali geen kunst vind? In mijn ogen is Dali 1 van de belangrijkste personen van het surrealisme :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:41

Ik ben in het Dali museum in Barcelona geweest, stond veel moois maar bijv. ook een blanco doek op een ezel. Of een pop zonder hoofd. Beetje purrschuim erbij, en moet dat dan kunst voorstellen? Nee, die werken vind je niet terug op foto's op het internet. Maar omdat er Dali bij staat moet je bij alles meteen enthousiast worden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:02

Nee, je moet niet enthousiast worden omdat er Dalí staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:22

Zo komt het anders wel over. "Het is van Dali dus het is kunst?"

En dan de vraag: alle schetsen die een kunstenaar maakt om tot een eindresultaat te komen, is dat kunst?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:23

Dat ligt dan aan jou, denk ik zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:27

Ik zie het als studies, en dat is in mijn ogen geen kunst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:29

Prima. Niemand dwingt je toch om iets kunst te vinden :?. Overigens was mijn reactie enkel en alleen op 'zo komt het anders wel over', niet op de toevoegingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:31

Maar hadden we het niet over de algemene definitie van kunst? Wanneer is iets kunst en wanneer niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:33

Oh, had je het daarover? Ik dacht dat je aan het mededelen was dat niet alles van Dalí kunst is. plovesb vraagt enkel welke werken jij geen kunst vindt en daarna komt ze met haar mening, niet meer niet minder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:35

En ik borduur daarop door...omdat iemand riep dat Rembrandt kunst is. Is iedere schets die Rembrandt heeft gemaakt dan kunst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:36

Ik vind alleen iets kunst als ik iets mooi vind :D
Bijvoorbeeld een landschap, een portret of een dier geschilderd/getekend/ in beeld uitgehakt ect.
Ik heb nu kunstgeschiedenis op school en ja, bij sommige dingen denk ik wel dit kan ik ook wel maken, zo was er een schilderij 'wie is bang voor blauw' of iets in de buurt, dat is gewoon een rood vlak met nog een lijntje blauw ernaast, geweldig, maar dat zie ik dus echt niet als kunst.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:29

Who's afraid of red yellow and blue! Geweldige schilderijen (het zijn er 4). Het was de bedoeling om er met je neus pal boven op te gaan staan. Op die manier zag je heel veel rood en een heel klein beetje geel en blauw in je ooghoeken. Maar iemand is één van de schilderijen in de jaren '80 te lijf gegaan met een mes, en nu mag je er niet meer dicht bij in de buurt komen.
Ook hier weer, de techniek is niet wat het zo bijzonder maakt, het concept maakt het kunst!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 00:48

Cassidy schreef:
Zo komt het anders wel over. "Het is van Dali dus het is kunst?"

En dan de vraag: alle schetsen die een kunstenaar maakt om tot een eindresultaat te komen, is dat kunst?

Ik vind denk ik de schetsen nog interessanter dan het eindresultaat. Het is toch fantastisch om te zien hoe een groot kunstenaar tot zijn ideeën is gekomen en daar iets moois van maakt? Antwoord op je vraag :) schetsen zie ik zeker als kunst