Inwonend broertje, financiele gevolgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:59

Als je een kamer 'verhuurt' aan je broertje, kan hij gewoon zijn stufi en toeslagen houden.

Donna89

Re: Inwonend broertje, financiele gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 10:12

@ Sassol; Komt daar dan niet een heleboel papier werk bij kijken voor mij?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:14

Nee hoor dat valt wel mee. Contractje opstellen, (had ik destijds voor 1 euro gedaan) die moet je broertje dan naar de gemeente sturen. Zolang je je geld er niet mee verdient hoeven ze geen groot papierwerk van je.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:03

Quir schreef:
vuurneon schreef:
Je krijgt minder stufi als je mbo doet ten opzichte van hbo en wo. Maar als hij een deeltijdopleiding gaat volgen op mbo niveau, heeft hij geen recht op stufi. Dus alleen met de voltijd BOL variant heeft hij er recht op, niet de BBL.

Dat is niet waar, MBO stufi is hoger dan HBO/WO stufi...
:)

Nee, de mbo stufi is echter lager dan hbo/wo. Rekenen is niet mijn sterkste vak, maar ik weet zeker dat 79,04 euro lager is dan 100.25 euro :D

Mbo:
Uitwonend Thuiswonend
Basisbeurs € 257,93 € 79,04

Hbo/wo:

Uitwonend Thuiswonend

Basisbeurs € 279,14 € 100,25

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:13

Broertje even gesproken en hij krijgt inderdaad meer stufie dan ik kreeg op mbo.
Heb hem ook maar even wakker geschud dat hij dus idd moet gaan terug betalen.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:15

Als je broertje een BBL opleiding gaat doen moet hij zijn stufi wel stopzetten, want daar heeft hij dan geen recht meer op. De rest weet ik eigenlijk niet.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:28

Klopt. Hij komt hier per 1 april dus per april gaat de boel stop

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:39

vuurneon schreef:
Quir schreef:

Dat is niet waar, MBO stufi is hoger dan HBO/WO stufi...
:)

Nee, de mbo stufi is echter lager dan hbo/wo. Rekenen is niet mijn sterkste vak, maar ik weet zeker dat 79,04 euro lager is dan 100.25 euro :D

Mbo:
Uitwonend Thuiswonend
Basisbeurs € 257,93 € 79,04

Hbo/wo:

Uitwonend Thuiswonend

Basisbeurs € 279,14 € 100,25

Ik heb even terug gezocht op mijn duo, ik heb eerst HBO gedaan, daarna even tussen door een MBO en nu weer HBO.
Voor MBO kreeg ik bijna 75 euro meer aan studiefinanciering per maand dan ik voor HBO kreeg en krijg....

Ik heb wel basis en aanvullende beurs uitwonend (ouders wonen in het buitenland). Daar is verder niets in veranderd. Dan zal het verschil in de aanvullende beurs zitten neem ik aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:52

Sassol schreef:
Als je een kamer 'verhuurt' aan je broertje, kan hij gewoon zijn stufi en toeslagen houden.

En als je hypotheek-vertrekker daar achter komt dat je verhuurt ben je de sjaak.... ;) Want dat mag namelijk niet zomaar.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:31

Ik zou zijn stufi gewoon nu al stopzetten. Als hij de opleiding toch niet gaan afronden scheelt dat weer in het terugbetalen.

Qua verzekeringen is het misschien een idee om dit iets op te hogen. Ik neem aan dat hij ook spullen meeneemt die van waarde zijn en vervangen moeten worden wanneer het huis bijvoorbeeld afbrand. Ook qua ongelukken in huis (vaas omstoten oid) is het handig om te kijken of dit risico groter word.

Succes verder, en inderdaad... houd vooral de communicatie open en geef allemaal grenzen aan!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 21:37

@ neonlight, dat dacht ik al wel!

@JessAndHope, hij moet nog wel maart zijn kamer en alles betalen dus hij zal nu nog wel moeten rond komen.
qua spullen neemt hij vrij weinig mee, kleren, laptop en een fiets.
De rest hebben wij hier al. We hebben een vrij hoge inboedel verzekering dus dat is wel gedekt dan.

We zullen nu eens gaan bekijken hoeveel 'kostgeld' hij zou moeten gaan betalen. Zag dat daar hele berekenigssystemen voor waren. Echter we weten natuurlijk nog niet wat voor inkomen hij straks heeft.
Hij heeft hier nog geen baan namelijk voor de zomer

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:44

Wat betreft het kostgeld zou ik gaan voor een Percentagemodel. Dus kijk hoeveel % van jullie loon hij verdient en neem dat percentage als bijdrage voor alle vaste lasten.

Voorbeeld:

Hij verdient 20% van wat jullie verdienen.
Dan betaald hij 20% van de boodschappen, hypotheek, verzekeringen (voor het huis), gas/water en licht.

Wanneer hij meer verdient betaald hij meer en wanneer hij minder verdient betaald hij minder. Het is het meest eerlijke model zowel naar jullie als naar hem, want als hij op zichzelf zou wonen zou hij meer moeten betalen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:47

Je huis verhuren, dien je iig met je hypotheekverstrekker te overleggen. Huurders genieten nl. bescherming en mogen niet zomaar op straat worden gezet.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 21:49

nou was ik zowiezo niet van plan om mijn broertje zomaar op straat te zetten. haha Maar ik vind het 'huren' toch wat ver gaan.
Het is maar tijdelijk, en om dit nou alleen maar te doen zodat hij huurtoeslag kan krijgen,, nee dat was ik niet van plan.
Hij gaat maar mooi centjes verdienen. Werk zat hier in de omgeving voor mensen zonder diploma

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:03

Sassol schreef:
Nee hoor dat valt wel mee. Contractje opstellen, (had ik destijds voor 1 euro gedaan) die moet je broertje dan naar de gemeente sturen. Zolang je je geld er niet mee verdient hoeven ze geen groot papierwerk van je.

In principe komt deze persoon (broer) op hetzelfde adres inwonen. Dan hoeft er geen huurcontract te zijn om je bij de gemeente te kunnen inschrijven, maar wel een ondertekend papier van de huurders/eigenaren van de woning die akkoord gaan met de inwoning. Kijk hiervoor op de website van je eigen gemeente wat hiervoor nodig is :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:17

Hmmm, hier iemand die net na 2.5 maand een goede vriendin heb gevraagd te vertrekken.... die zat omhoog, in nood en heb aangeboden tijdelijk bij mij te komen.... van alles beloofd maar helaas niks gebeurt... ze hoefde niets te betalen maar in ruil daarvoor verwachtte ik wel dat er af en toe gezogen, gestofd, afgewassen, of een keer boodschappen gedaan werden.... niks van dat alles.... Ze heeft de laatste paar keer meebetaald aan de boodschappen... Daar kwamen irritaties uit voort en vóór onze vriendschap overgaat hierdoor heb ik gevraagd of ze wilde vertrekken..
Dus bezint eer ge begint....

maar goed, wat betreft kosten : spreek dus wel een bedrag af voor jullie zelf !
Er wordt meer gegeten en gedronken dus meer uitgegeven aan boodschappen.
Er wordt meer gedouched, energie verbruikt en dat merk je pas volgend jaar!!! Dus je Nuon en water gaan omhoog omdat de meterstand veelhoger is.... dan betaal je dus een jaar lang méér aan water en gas en licht omdat er meer verbrukt is, ook al is hij dan ms al weg....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:31

Dat laatste krijg je dan toch ook weer terug :?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:23

Heel verhaal getypt, en toen was het weg...

@Elcamino, ik zou ook nooit een vriendin of vriend in huis nemen. In mijn ogen is familie dan toch wel anders.
We hebben duidelijke afspraken, hij weet wat er van hem verwacht word, en ik verwacht dan ook geen problemen.
Bij ons is voor hem de beste optie en dat weet hij ook. Bij escalatie zal er uiteraard nog een moeder en vader zijn waar hij terecht kan. Echter is dat nu gewoon niet zo handig. (voor de nieuwsgierigen, graag per PB)

Uiteraard hebben wij rekening gehouden met de boodschappen, energie etc. Daarom zal hij dus ook gaan moeten bijdragen in de kosten.
We hebben ons energie pakket vrij hoog laten staan nav ons vorige huis. Die tochtte als de pest, en dit huis is wel goed geïsoleerd.
Mocht het uiteindelijke verbruik toch nog hoger uitvallen dan verwacht, dan zal daar ook een oplossing voor komen.

Mijn vader is hier in ook erg betrokken en staat overal achter en staat ook garant. Al verwacht ik niet dat dit nodig is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:41

ok duidelijk....familie is anders dat klopt, maar misschien "pik" je daar nog zelfs meer van dan van vrienden. Het gaat er nu ook niet om of het familie of vrienden zijn maar financieel... en dat blijft hetzelfde.... er komt een persoon extra in huis en je vaste lasten gaan daardoor omhoog... dat bedoelde ik gewoon, succes ermee

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:16

Ik snap het! Toch bedankt!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:00

Ik heb eens even een nibud berekening los gelaten op wat normaal is aan kostgeld.
Nou.. ik heb nog nooit iemand gehoord die ruim 400 euro betaald aan kostgeld... :?

Met een andere berekening kwam ik op bijna 600 euro 8)7

Dat vind ik toch echt te gek hoor!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:48

Donna89 schreef:
Ik heb eens even een nibud berekening los gelaten op wat normaal is aan kostgeld.
Nou.. ik heb nog nooit iemand gehoord die ruim 400 euro betaald aan kostgeld... :?

Met een andere berekening kwam ik op bijna 600 euro 8)7

Dat vind ik toch echt te gek hoor!

Als je kijkt wat iemand echt daadwerkelijk kwijt is per maand, kan het best op zo'n bedrag uitkomen. Maar de vraag is wat jij daadwerkelijk wilt vragen.

Bedenk dat in kostgeld het volgende is meegenomen:
-huur, hypotheek en servicekosten
-gas, water en elektriciteit
-heffingen van gemeente en waterschap
-telefoon, kabel en internet
-boodschappen

Tel alle kosten bij elkaar op en deel het bedrag door drie. Dan zou je het eerlijkste uitkomen. Maar nogmaals, jij bepaalt zelf wat je wilt vragen.

Bedenk ook dat de kosten van gas/water/licht omhoog gaan met een derde persoon in het huishouden. Verwarming blijft wel hetzelfde, maar men gebruikt ook gas om te douchen.
Heffingen van gemeente en waterschap kan een deel omhoog gaan als men werkt met 3-persoonshuishoudens of aanslaat per eenheid/persoon.
Boodschappen worden ook duurder. Het nibud rekent gemiddeld 6 euro per persoon per dag aan eten. Dan zou je op zo'n 180 euro per maand uitkomen. Vind ik persoonlijk erg veel. Maar dat hangt er vanaf wat er in de boodschappen wordt meegerekend (denk aan veel frisdrank en eventueel alcohol, wasmiddel en toiletpapier, persoonlijke verzorgingsmiddelen). Maak hiervan zelf een schatting.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 08:58

Ja ik weet wat er allemaal in die berekening is mee genomen. Maar ik vind die bedragen toch echt te gek.
Als ik bedenk wat zijn aanwezigheid ons meer gaat kosten, kom ik niet op 600 euro.. Gelukkig!
Heffing van gemeente word niet meer bij ons. Ze rekenen een 1 persoons huishouden of een meer persoonshuishouden.
Dus dat zit er bij in.

Qua boodschappen, ik doe heel goedkoop boodschappen, altijd in 1 x voor een hele maand.
Ja daar zal wat meer bij komen nu. En dat gedeelte zou hij dus ook mee moeten betalen.

Nog even voorop gesteld dat hij met ons mee eet elke dag, want mocht hij toch de horeca in gaan, dan zal hij vaak de avond maaltijd niet eens aanschuiven

Wij dachten zelf meer aan 200-250 euro.
Mocht hij dan duurder alcohol wensen, zal hij dat zelf moeten betalen en dingen als shampoo enz zijn ook voor eigen rekening.

Uiteraard alles afhankelijk ook van zijn inkomsten en vaste lasten, als hij weer naar school gaat.

Als ik 600 euro zou vragen, zou ik er winst op maken, en daarbij komt dan de belastingdienst ook weer om de hoek kijken las ik.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:03

Zou alles even duidelijk op een rijtje zetten.
En je vragen.

Vervolgens de belastingdienst bellen, dan weet je zeker hoe het zit! Kom je niet voor verassingen te staan en doe je je zelf geen te kort

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 09:07

Ik heb alleen bij de belasting dienst altijd dat als ik 3 x een vraag stel, ik 3x een ander antwoord krijg :o

Vandaar dat ik hier ook de vraag gesteld heb, en ik hier al een aantal hele fijne reacties heb gehad :)