Wel of geen tussentijdsetoets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:01

Ik heb wel een tussentijdse toets gehad, dit omdat ik het allemaal een beetje te spannend vond.
Ik vond het wel heel fijn, omdat je dan al een beetje weet wat er op z'n examen gebeurt en je er opbouwende kritiek krijgt.
Meestal is het zelfs zo dat je een puntje voor hebt tijdens je examen, of dit waar is?
maar je eigen keuze, het is veel geld en je kan ook beginnen met lessen kijken hoe het gaat. Advies vragen aan je rijinstructeur wat hij verstandig vind.

edit: ik had zelfs 1 van de 2 bijzondere verrichtingen fout gedaan en had mijn vrijstelling toch, terwijl als het een examen was....

DPTomboy

Re: Wel of geen tussentijdsetoets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:41

Op je examen hoeft er ook maar 1 goed te gaan, zolang de andere maar veilig blijft...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:48

Ik heb het wel gedaan. Meer omdat ik ook wat zenuwachtig aangelegd ben. Was er blij mee ondanks dat het geen fijne examinator was en uiteindelijk bang was dat ik hem zou krijgen bij het afrijden. Ik heb hem gehaald, maar met afrijden toch de zenuwen omdat iemand mij had verteld dat je dezelfde examinator kreeg. Dit was gelukkig niet zo, had een man met humor terwijl de eerste dat echt niet had.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:50

Sababber schreef:
Ik heb het wel gedaan. Vond het erg fijn en rustgevend werken. Die vrijstelling is leuk, maar bij je eerste examen heeft het al 2 kanten, doordat je vrijstelling hebt heb je meer tijd om rond te rijden dus ook meer tijd om fouten te maken. Aan de andere kant hoef je je geen zorgen te maken over je bijzondere manoeuvres. De TTT is heel fijn omdat je niet zenuwachtig hoeft te zijn. Er hangt immers niks van af. Je maakt gewoon vast mee hoe het examen gaat verlopen. Ik had mijn rijbewijs de 2e keer pas. Dus had niks aan mijn vrijstelling, maar heb veel geleerd van mijn TTT. Ik raad het je echt aan.

Precies dit. :j

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:47

Ik heb mijn rijbewijs in een zomervakantie gehaald, zodat ik meerdere lessen per week kon volgen. Geen TTT gedaan, gewoon opgegaan voor m'n examen en in 1 keer gehaald. Persoonlijk dacht ik; als ik het op 't examen niet red, moet ik toch nog een keer examen doen daar zal zo'n vrijstelling verder niets aan veranderen. :+ Als je zakt, zak je toch vaak op dingen die gebeuren tijdens het rondrijden en niet per se op een verrichting.

Maar goed, het is ieders keus. Als je neiging hebt tot faalangst is een TTT misschien verstandig zodat je alvast even kunt proefdraaien :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:53

Ik heb wel tussentijdse toets gedaan en erg blij mee geweest. Heb behoorlijk last van faalangst gehad, dus juist met examens enzovoorts, enorm veel last van.

Door de TTT kon ik al kennismaken en wennen aan een examinator, de TTT heb ik gehaald en dit stelde mezelf meer op mijn gemak. Kreeg te horen dat ik meer zelfvertrouwen in het verkeer moest krijgen, reed dus nog té voorzichtig.

Mijn examen heb ik besloten zonder mijn instructeur te doen, omdat ik het juist voor hem goed wilde doen en zodra hij met een toets bij mij in de auto zou zitten, zou het misgaan bij mij. Dus besloten mijn instructeur op het CBR te laten.

Kwam terug en was geslaagd. Met als opmerking: Let op dat je niet té zelfverzekerd gaat rijden.

Dit was voor mezelf en mijn instructeur een compliment, want een aantal weken ervoor reed ik nog niet zo zelfverzekerd.

TTT heeft voor bepaalde mensen zeker wel nut. Maar dat ligt toch aan je eigen als persoon.
Ik heb er heel veel baat bij gehad.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:54

Ik heb hem wel gedaan, maar heb er spijt van want heb me examem niet gehaalt toen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:16

Als jij zegt dat jij niet zo'n zenuwachtig persoon bent dan zou ik hem niet doen. Zoals eerder ook al gezegd voor de speciale verrichtingen hoef je het niet te doen. Kan zo zijn dat als je echt onwijs zenuwachtig bent dat je wilt weten wat je te wachten staat, maar als ik jou zo hoor heb je dat niet zo snel dus zou ik hem alsnog afraden ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:36

Oke, wel erg lastig...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:09

Ik vond het onzin. Mijn rijschool houder vertelde mij: dat is bedoeld voor mensen die last hebben van stress bv door faalangst of wat dan ook. die kunnen die toets doen en krijgen dan te horen waar ze nog aan moeten werken zodat er wat minder stress is voor het examen, maar kans bestaat gewoon dat ze t niet halen..

Ik heb hem niet gedaan, vond hem te duur en vond het onnodig.
examen heb ik in 1 gehaald..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:13

Ik heb het niet gedaan, vond het ook niet nodig. Mijn instructeur deed het ook eigenlijk nooit, alleen bij heel onzekere leerlingen.
Heb alles gewoon in een keer gehaald :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:19

Ik sta nu ook voor die keus en heb voor mezelf al besloten om het niet te doen. Mijn rijinstructeur raadt het mij ook af omdat is niet zo'n stresskip ben en daarbij kwam ook nog dat ik de TTT om kon ruilen in lessen, waar ik waarschijnlijk meer aan heb. Ik denk dat iedereen daarin verschillend is en daarom zou ik als ik jou was je afvragen of je snel zenuwachtig bent bij examens o.i.d. of dat je het gewoon een stukje zekerheid geeft als je weet hoe een examen in z'n werking gaat. Als dat je niet zo uitmaakt zou ik het niet doen, het kost namelijk wel bijna evenveel als een examen. Maar je kan het nog altijd het beste aan je instructeur vragen! :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:21

M_Jacky schreef:
Ik sta nu ook voor die keus en heb voor mezelf al besloten om het niet te doen. Mijn rijinstructeur raadt het mij ook af omdat is niet zo'n stresskip ben en daarbij kwam ook nog dat ik de TTT om kon ruilen in lessen, waar ik waarschijnlijk meer aan heb. Ik denk dat iedereen daarin verschillend is en daarom zou ik als ik jou was je afvragen of je snel zenuwachtig bent bij examens o.i.d. of dat je het gewoon een stukje zekerheid geeft als je weet hoe een examen in z'n werking gaat. Als dat je niet zo uitmaakt zou ik het niet doen, het kost namelijk wel bijna evenveel als een examen. Maar je kan het nog altijd het beste aan je instructeur vragen! :)

Dat wisselt nog sterk per rijschool. Maar inderdaad het wisselt denk ik sterk per persoon....

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:24

Ik heb hem gedaan maar heb er niet echt iets aan gehad. Had hem wel gehaald maar zakte op me examen.

Was voor ttt niet zenuwachtig omdat dat toch niet uitmaakt voor examen wel. Het wennen aan een examinator is ook geen voordeel. Je hebt een grote kans om toch een andere op je examen te krijgen.
Denk dat als je wilt wetem hoe het is met iemand anders naast je je beter bij een andere rijschool een keertje kan lessen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:38

Ik heb ook de tussentijdsetoets gedaan en vond het erg fijn! Kreeg inderdaad vrijstelling en hoefde voor mijn eind examen alleen maar 20 a 30 minuten rond te rijden, wat natuurlijk een eitje is! Ik hoefde geen speciale manouvres te doen en kon al een stuk ontspannender rijden. Daarnaast krijg je tijdens je tussentijdsetoets ook, net zoals bij het afrijden, iemand anders dan je instructeur die je natuurlijk bijoordeeld. Doordat ik eerst de tussentijdsetoets had gedaan was ik lang niet zo zenuwachtig tijdens het afrijden waardoor het afrijden ook erg goed ging! Ben ook gewoon in 1 keer geslaagd en heb liever dat ik een beetje meer uitgeef en de tussentijdsetoets en dan met een gerust hard slaag voor mijn rijexamen in 1 keer dan dat ik geen TTT doe en dan gestrest ben en misschien zak de eerste keer. Dan geef je gelijk heel wat meer geld uit!

Maar heel veel succes TS!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:40

Niet gedaan. En maar goed ook, want als je de TTT haalt en je voor je examen zakt, geld de TTT ook niet meer en heb je het geld dus weggegooid. ik slaagde pas de 4e keer :)

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:44

Ik heb het toen ook niet gedaan. Ben wel de eerste keer geslaagd.

Maar tijdens je rij-examen ben je best veel tijd kwijt aan bijzondere verrichtingen, die je bijna altijd haalt door vooral goed te kijken. Ik stond ook heel scheef geparkeerd etc.
Tijdens het rijden maak je eerder fouten. Indien je dus kiest voor de tussentijdse toets en je tijdens je rijexamen geen bijzondere verrichtingen hebt, ben je al snel een half uur alleen aan het rijden., met dus de kans dat je door je zenuwen een keer een voetganger o.i.d. over het hoofd ziet.. dat wordt eerder als reden voor zakken gezien dan slecht inparkeren.

Dit was trouwens op aanraden van mijn instructeur :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:47

Ik heb ook een tussentijdse toets gedaan, moet over een maand afrijden. Ik kreeg 'm gratis omdat ik onverwacht lang op de wachtlijst had gestaan :+ Ik ben er wel ontzettend blij mee. Je krijgt een keer mee hoe het is om te wachten, je examinator te ontmoeten, praatje vooraf, paar vragen over de auto en zichttest, en ik weet voor mezelf waar ik toch echt op moet gaan letten voor het examen :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:52

ik les nu 3 maanden en ik heb wel besloten om de ttt te doen.
Binnenkort gaan we hem plannen.
Waarom omdat ik wil weten hoe het op zo examen gaat gister had ik les en toen zei mijn instructeur we gaan even de examenroute rijden en dan kan ik gelijk beoordelen of je klaar bent voor examen.
Nou ik werd zo nerveus en ik deed veel dingen te gehaast ik denk dat het voor mij wel goed is om de toets te doen vooral bij de byzondere manouvres wordt ik nerveus ik kan het wel moet alleen in mezelf geloven dus ik zou het fijn vinden als ik er vrijstelling voor kan krijgen.
En ik wil graag weten hoe het examen gaat en hoe het i elkaar zit door mijn autisme wil ik altijd zulk dingen weten anders wordt ik erg nerveus

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:52

Ik had eigenlijk een TTT moeten hebben (was onderdeel van het pakket), maar de rijschool had hem niet geboekt en omdat ik een versnelde cursus deed, was er ook geen tijd meer om hem wel te boeken. Uiteindelijk ben ik gewoon in één keer geslaagd, terwijl ik behoorlijke faalangst heb en ik voorafgaand aan het examen half zat te hyperventileren bij de examinator. := M'n instructeur zei van tevoren al dat hij hoopte dat als ik op "mijn" plekje (dus achter het stuur) zou zitten, het minder zou worden, en dat was gelukkig het geval. :) Wat Diaana zegt is inderdaad ook wat mijn instructeur zei: zolang je goed kijkt, maakt het niet zo heel erg uit of je wel of niet netjes in een vak staat of een beetje clumsy straatje keert. Je examinator weet immers ook heel goed dat je beginnend bestuurder bent en verwacht niet dat je de auto zo manoeuvreert als Fernando Alonso. :+

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:53

Ik heb het wel gedaan want het zat toch al in mijn aanbieding. Ben van mezelf niet een hele erge stresskip maar een examen doen is natuurlijk voor niemand echt een "pretje".
Ik leerde een beetje de procedure kennen, naar binnen, kennismaken met examinator, praatje over de auto en dan gassen maar.
Ik persoonlijk vond het wel prettig dat je tijdens het echte examen al wist wat er ging gebeuren (dus niet allemaal theoretisch). Had hem wel ongeveer na 20uur les al gedaan en met 35uur heb ik afgereden. Ik had dus ruim tijd om na de ttt nog te werken aan de puntjes, een paar lessen voor het afrijden lijkt mij niet heel zinvol.
Daarnaast is met iemand anders ernaast rijden toch altijd weer anders (al had ik al 2 rij instructeurs).
Ik heb alles in 1x gehaald maar ik kan je niet vertellen of dat met/zonder ttt had uitgemaakt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:03

Ik heb het wel gedaan en ben er echt blij mee geweest! Ben echt een enorme stresskip en mijn TTT was daardoor ook écht een ramp, ik deed echt bijna alles fout wat je maar fout kunt doen, dus niet mijn verrichtingen gehaald toen, maar wel duidelijkheid over hoe een examen precies gaat ed en heb daarna mn examen in 1x gehaald :)