Overlijden moeder, anders dan anders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:29

Ceriadwen schreef:
Sterkte ts! Ik wil je een ding meegeven.

Jouw moeder had een keuze om wel of niet te drinken. Nooit maar dan ook NOOIT mag jij (of je zus) zich schuldig voelen over haar keuze om zo te leven als ze deed. Jullie hadden haar nooit kunnen helpen, een verslaafde laat zich niet helpen totdat diegene zelf inziet dat ze een ziekte hebben en dan hulp gaan zoeken en ervoor kiezen om clean te worden. Haar keuze, en er is niks wat jullie eraan veranderd hadden kunnen.

Heel veel sterkte!

Helemaal mee eens en ook namens mij erg veel sterkte!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:36

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Wat fijn dat je het met je zus samen kan regelen en organiseren. Wat een vreselijke banketstaaf situatie van de gemeente enzo. Bah!
Wees zuinig op contact met je zus. En wat een ander denkt doet of zegt.. trek het je niet aan, moeilijk ik weet het, maar hun weten niet wat er daadwerkelijk afgespeeld heeft tussen jou , je moeder en je zus.

MD_Triumph

Re: Overlijden moeder, anders dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:11

Jeetje.. brok in mijn keel

Je moet je echt niet schuldig voelen! je hebt toen der tijd voor je zelf gekozen, wat een hele logische keuze is geweest. Dat moet je nu ook weer doen, samen met je zus. Pas goed op elkaar! Laat anderen maar zeggen wat ze willen zeggen, zelf weten jullie het beste wat er echt is gebeurt.
Heel veel sterkte!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:26

Pfffff vreselijk. ...voor jou en je zus.
Maar ook voor je moeder, ze moet veel verdriet gehad hebben om zo laag te zinken.
Maar te trots om "de vuile was buiten te hangen".
En voor jullie....tja een moeder die ook ergens je moeder niet meer was....
Heel, heel veel sterkte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:55

Je verhaal gelezen TS. Het lijkt alsof er met je moeder meer aan de hand was als alleen alcohol verslaving. Wellicht borderline kenmerken.
Een moeder hoort voor haar kinderen te zorgen en niet de kinderen voor hun moeder. Om jezelf te redden heb je iets heel moedigs gedaan en vooral heel volwassen. Je hebt op een gegeven ogenblik alle contacten verbroken met haar. Daarvoor is heel veel moed nodig! Goed gedaan dus!
Je bent een goede dochter, dus vraag je jezelf af....had ik haar niet kunnen redden, of had ik niet meer voor haar kunnen doen?
Nee dus, dat had jij niet en niemand niet zoals ik het lees. Je moeder heeft er een puinhoop van gemaakt liet zich niet helpen of daar was ze niet toe in staat en dat is voor haar heel triest. ga mee met Geerke, want je kunt je terecht af vragen of je haar dit kunt aanrekenen. Immers als ze het anders en beter had kunnen doen dan had ze dat zeker gedaan.
Wellicht moet je voor jezelf hulp gaan zoeken als alles geregeld is. Belangrijk is dat je oprecht mag rouwen van jezelf om wat is geweest. Oprecht mag rouwen om de moeder die er niet voor je was. Oprecht boos mag zijn dat ze jou en je zus in de steek heeft gelaten en je leven moeilijk heeft gemaakt. Wellicht ook nog oprecht mag rouwen om je moeder waar je waarschijnlijk toch ook nog van houdt....want zo zijn kinderen (ook de volwassenen).
Zoveel dubbele gevoelens. ZOveel meegemaakt. Ga er maar aan staan.
Maar TS je had je leven al alleen opgepakt door je eigen weg in het leven te gaan. Dat was en is goed. Dus je bent sterk en je komt er wel ook al zal dat tijd nodig hebben. In ieder leven zijn trauma's. In het ene wat meer als in het andere. Die trauma's hebben je ook tot de sterke vrouw gemaakt die je bent. Ook al voel je jezelf misschien niet sterk als je jezelf zo ellendig voelt, want ook die gevoelens zijn normaal.
En natuurlijk voel je jezelf schuldig. Alleen de echte aardige mensen met geweete voelen zich schuldig. De rotzakken voelen zich nooit schuldig. Maar TS probeer dat maar los te laten.
Wellicht kun je jouw moeder een brief schrijven en die later verbranden. Dat kan wel eens helpen met het verwerken van veel zaken.
Sterkte hé TS.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:29

Heel veel sterkte!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:52

Jeetje, wat een verhaal, wat een verleden....heel erg voor jullie! maar schuif dit niet in je eigen schoenen. je hebt zelf goed gedaan aan je keuzes! sterkte voor jou en je zus! 't blijft toch je moeder en de klap is hoe dan ook hard!..... zoals werd geschreven kwam borderline ook in mij op. ik ben zelf moeder...en wil er ten koste van alles voor mijn kinderen zijn.....andersom zou ik niet willen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:19

Hoi wat vreselijk het lijkt wel dat ze alle hulp voor zichzelf onmogelijk heeft gemaakt. En nee hier kunnen jullie echt niets aan doen. Maar tis je moeder en dat maakt het zo vreselijk. De emotie maakt het ook allemaal niet makkelijker en dan ook nog deze situatie achteraf. En dat ze ook nog zo lang heeft gelegen daar en ze haar gewoon achtergelaten hebben. Dat zou niet moeten mogen gebeuren.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:31

Jeeetje wat een verhaal.. Ik wilde je alleen maar even heel veel sterkte wensen. Ik zou niet weten hoe ik je van goede raad kan voorzien, ik denk dat je een heel moeilijke tijd tegemoed gaat. Nogmaals, veel sterkte!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:37

TS ik heb je hele verhaal gelezen, jeetje wat heb jij een hoop meegemaakt. En helaas herken ik er ook wat in mijn moeder is 20 jaar geleden overleden door het gebruik van alcohol ik was toen nog maar 7 dus heb het toen niet heel bewust meegemaakt. mijn vader is daar nooit boven op gekomen en is 2 jaar geleden ook overleden. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen de komende tijd! Mocht je ergens over willen praten mijn pb staat altijd open

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:48

Lieve TS,
Jij en je zusje hebt het echt super gedaan. Hoe jullie alles nu aanpakken en hoe jullie rekening hebben gehouden met het overlijden van je tante toont zoveel inzicht.
Jij hebt je moeder niet uitgekozen en je hoeft je niet schuldig te voelen. Het is een hele rare situatie zo, maar vergeet niet dat jij ook verdriet mag hebben. Let een beetje op jezelf en heel veel sterkte voor jou en je naasten.

Schaduw20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 23:34

Nogmaals ontzettend bedankt voor het terugreageren, af en toe lopen de tranen over mijn wangen tijdens het lezen of moet ik een groot brok wegslikken maar merk ook dat het me wel goed doet in de anonimiteit te kunnen schrijven/uiten.

Ook heb ik van meerdere mensen een lieve pb gehad, als ik niet snel reageer kan het ook te maken hebben met het feit dat ik gewoonweg niet ingelogd ben 'op dit account'. Het is natuurlijk een schaduwaccount van een bestaand account en kan dus berichten in dit topic ook lezen vanaf mijn eigen account. Ik log pas in als ik ook van plan ben wat te schrijven.

Gisteren ben ik weer afgereisd van mijn eigen woonplaats naar mijn zus, en vanmorgen hadden we een afspraak bij het huis van mijn moeder voor het opmaken van een offerte wat betreft de schoonmaak en ontruiming. Voor mij de tweede keer dat ik in het huis was eigenlijk, tussendoor hebben we wel 2x ook even de nieuwe post van de berg oude post afgehaald voor de lopende zaken maar verder niet het huis ingeweest. Als het niet nodig is moet je dit ook gewoonweg niet doen want het is absoluut geen pretje.
Voor mijn zus was het de eerste maal dat ze er was.

Kluissleutel hebben we nu wel gevonden dus deze konden we eindelijk opendoen maar hierin helaas niet aangetroffen wat we hoopten te vinden, geen sieraden dus, dagelijkse sieraden wisten we wel van tevoren dat die daar niet zouden liggen want mijn moeder was de laatste jaren slecht ter been en kwam niet meer op de bovenverdieping, en dus al helemaal niet op de zolder waar de kluis stond. Maar helaas ook geen autopapieren (deel III is 'kwijt') en/of de koopacte van het huis (het is een koophuis, maar die kunnen we denk ik wel bij de notaris van toen opvragen... vermoed ik, neem aan dat ze die acte's bewaren net als de originele testamenten ed)

Woensdag gaan ze aan de slag in het huis en ze verwachten maximaal 2 dagen bezig te zijn, komen 2 containers om de troep/afval/meubulair af te voeren, en verder regelen hun ook dat evt. meubels die nog wel bruikbaar zijn naar de kringloop gaan en evt. waardevolle dingen (wat antiek/semi antiek of wat zus denkt wat antiek is maar ik denk dat het ernstig weinig op zal brengen lol) waar wij verder geen interesse inhebben naar een veilinghuis gaan. We hebben geen behoefte aan zelf leuren met spullen op marktplaats nl en anders moeten wij veel voor bezichtiging etc aanwezig zijn in het huis van mijn moeder en daar hebben we beiden niet veel behoefte aan, zeker niet met beeld wat wij momenteel van het huis hebben.
Daarna hebben we ook al besloten dat het huis sowieso geheel geverfd binnen/buiten zal moeten worden, schoorsteen geveegd, ketel/verwarming nakijken (is jaaaaaren niet gedaan), dingen qua elektra/meterstanden nagaan (want aangezien er 5 jaar niemand daar binnen is geweest is er dus ook niemand langsgeweest om de meterstanden te controleren), waarschijnlijk loodgieter langs laten komen (maar we weten pas of dat echt nodig is op het moment dat het ook schoon is... dat gaan/hebben we niet uitgeprobeerd) enz enz, voor het huis ook daadwerkelijk weer te koop gezet kan worden.
Maar...het is dan wel zo'n beetje het schoonste huis wat je kunt vinden lol, weinig huizen zullen professioneel gereinigd de verkoop ingaan lol.

Verder ook vanmiddag bij de bank geweest voor een gesprek over 'hoe verder', de rekening van mijn moeder wordt eerdaags weer gedeblokkeerd want tja uitvaart/schoonmaak enz, en kwam het overzicht aardig overeen met wat wij tot nu toe kennis van hadden genomen, zelfs nog een kleine meevaller.

Anderzijds... tja belastingaangifte is nooit gedaan dus ook dat zal vrij binnenkort aangepakt moeten worden.
Maar dat is pas van zorg zodra we aan de berg administratie gaan beginnen... waar we weer pas aan beginnen als het huis ook schoon is, omdat wij de adminstratie ook gewoon vanuit dat huis gaan doen, anders moeten we veel heen en weer gaan slepen en op het moment dat het echt schoon is vind ik het geen probleem een paar uur per dag/week daar doorheen te gaan worstelen..

Qua stemming, de eerste rollercoaster is voorbij, er zijn veel minder acutere zaken aan mijn (ons) hoofd, maar daardoor voel ik ook meer de leegte, verdriet kan ik het (nog??) niet noemen, meer matgeslagen.
En moe... gewoon doodmoe, op, ik slaap wel voldoende maar mijn lijf moet nog echt herstellen en dat merk ik gewoon.
Mijn gezondheid is sowieso niet al te best, en 2 weken stress/spanning/slecht eten/weinig slapen is roofbouw wat er nu een beetje uitkomt, voel me een beetje een oud wijf lol.
Maar ja... rust, reinheid en regelmaat en dan komt het wel weer in orde.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:44

pffffff en dan zeur ik over het feit dat ik morgen te horen krijg wanneer ik mn baan verlies....ruilen...nee alle gekheid op een stokje...ik heb enorm veel respect hoe jij en je zus deze situatie aanpakken....

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:04

TS, met bewondering heb ik je verhaal zitten lezen. Ik snap heel goed dat je hier gemengde gevoelens over hebt..
Iemand die zo dicht bij je dit 'aan doet' gaan je niet in de koude kleren zitten. Maar voel je niet schuldig. Je hebt voor jezelf gekozen en dat is een heel wijs besluit geweest.

Ik hoop dat je de zaken goed af kan ronden en het huis snel verkocht is :)

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:18

Wat een verhaal en hoe apper gaan jullie dit aan....heel veel sterkte en ik hoop dat je het snel een plekje kan geven en weer verder kan....

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:27

Wat een heftige situatie! Sterkte. xx

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:58

Je hebt inderdaad gelijk, de notaris bewaard alles. Behalve dan je deel 3 daarvoor moet je bij het RDW zijn.

Ik zou wel een beetje vaart maken met de belastingaangifte, voor hun is je moeder een kaars die opgebrand is en je dan weggooit. Die houden zich strikt aan de letter van de wet en hebben niks te maken met waarom iemand geen aangifte oid heeft gedaan. In april loopt het fiscale jaar af.

In iedergeval, goede pva! en heel, heel veel sterkte!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:12

Notaris heeft alle originele stukken. Kadaster heeft ook stukken van het huis.
En zoals iemand al schreef bel even met RDW voor ontbrekende autopapieren.

Knap zo nuchter als je omgaat met dit verdrietige gebeuren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:30

Pff TS wat een heftig verhaal.

Wat hebben jullie een moeilijke tijd gehad en wat gaan jullie ook nog een moeilijke tijd tegemoet.

Ik denk dat het voor niemand voor te stellen is hoe het huis er uit ziet, hoe het voor jullie moet zijn om daar met pakken naar binnen te gaan, hoe het moet zijn om zo je moeder te verliezen.

Wat dat betreft schieten woorden te kort, onmacht, woede, verdriet, alles loopt waarschijnlijk door elkaar.

Wil jou en je zus heel veel sterkte, wijsheid en moed wensen voor de komende tijd. Zorg goed voor jezelf en elkaar!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:08

Ik weet eigenlijk niet wat ik zou moeten zeggen, het is zo'n triest verhaal en jullie zitten er nog midden in.

Gecondoleerd met je moeder :(:) ook al was ze geen fijn mens, toch je moeder en misschien heb je toch wat leuke herinneringen van heel vroeger.

Heel veel sterkte met de hele afhandeling van het huis, gelukkig kun je dat met je zus doen.

En dan komt waarschijnlijk de verwerking nog van de hele periode, toen je moeder nog leefde en nu ze overleden is.
Ook daarbij wens ik je veel sterkte :(:)

Ik hoop echt dat de familie een beter inzicht krijgt in wie jullie, je zus en jij, zijn en ze jullie met warmte terug opnemen in de familie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:41

Ceriadwen schreef:
.

Ik zou wel een beetje vaart maken met de belastingaangifte. Die houden zich strikt aan de letter van de wet en hebben niks te maken met waarom iemand geen aangifte oid heeft gedaan. In april loopt het fiscale jaar af.

TS je kunt via een boekhouder uitstel aanvragen en dan heb je tijd tot oktober. Dus dan hoef je niet te haasten en hebben jullie tijd om de hele papierenwinkel van jaren uit te zoeken.
Verstandig om het huis te verven en helemaal schoon te maken. Deuren openen, wind erdoor zodat alle negatieve energie er uit kan wapperen. Scherp prijzen en dan krijgen jullie het vast verkocht want de markt is aan het herstellen.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:57

pff wat een vreselijk verhaal. Je zou er een film over kunnen maken! Ik wil je veel sterkte wensen met het verwerken van je problemen en misschien wel trauma's. Hopelijk is alle rompslomp snel voorbij :(:)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:12

Jeetje dikke knuffel vanaf hier, wat een heftig verhaal :(:) En wat klink jij er verstandig en moedig onder... Heel knap zoals je nu samen met je zus en mensen om je heen de schouders eronder zet om te dealen met de situatie nu. Als ik dit zo lees, krijgen jullie de boel ook echt wel op orde. En als eenmaal de boel op de rit is, huis in de verkoop, belasting geregeld, neem dan tijd voor jezelf... Want ik geloof goed dat je daar nu niet aan toekomt, maar zoals hierboven ook al zo mooi omschreven door pien_2010, je mag hier ook echt boos & verdrietig om zijn. Gun jezelf de ruimte om dit een plekje te geven, nu kom je daar wellicht nog niet aan toe omdat de rationele zaken je in beslag nemen. Maar ook de emotionele kant van dit verhaal mag de ruimte krijgen. Sterkte de komende periode nog :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:21

TS, heel veel sterkte gewenst de komende periode. Vraag de notaris zijn oren van het hoofd(doe dit overigens met alle instanties). Je zal hun kennis hard nodig hebben.
Rouwen, hoe onlogisch het ook klinkt komt vanzelf en gun je ook de tijd ervoor. Stop het alleen niet weg.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:03

Allereerst heel veel sterkte TS!

Ik heb vorig jaar in een soorgelijke situatie gezeten met mijn vader. Mijn vader was dan wel geen alcoholist maar had psychische problemen waardoor ik geen contact meer met hem had. Nooit echt gehad ook eigenlijk. Hij is ook gevonden in zijn huis, nog wel in coma. Na een week waken en heen-en-weer reizen naar het ziekenhuis is hij uiteindelijk ook overleden zonder nog aanspreekbaar geweest te zijn. Zijn huis was precies zoals jij het beschrijft, zooi tot aan het plafond en etensresten waarvan je niet meer kon zien wat het ooit geweest was. Ook wij hebben met de kwestie van het aanvaarden van de erfenis gezeten e.d. Toen het duidelijk was dat we niet met een schuld opgezadeld zouden worden hebben we hebben ervoor gekozen om twee containers te laten komen en met de hele familie de handen uit de mouwen te steken. Verder hebben we weinig gedaan aan het huis, behalve schoonmaken. Dus niet schilderen/ klussen etc, maar de woning gunstig geprijsd als kluswoning te koop aangeboden. Nu, 4 maanden later, is het huis verkocht en kunnen we het een plekje gaan geven.

Mocht je willen kletsen dan staat mijn pb-box voor je open!