Ik hoorde vandaag iets wat niet voor mijn oren bestemd was..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:55

ik herken dit soort gerdag en ik weet zeker dat het heel vervelend is, MAAR onhoud dat topspor heel veel werk is, zij zitten mischien niet tot laat op school, maar ze zitten vaak wel uren te trainen. omdanks dat op dit moment lijkt dat ze mider moet doen, ook zij moegen gewoon alle toetsen maken, voor hun is het gewoon uitstel van exicutie. uiteindellijk komen zij zichzelf echt wel tegen! aan het eind van ht jaar moeten gewoon alle oprdachten ingelevrt zijn, zo niet dan mag je gewoon niet naar de volgende klas en vlijf je zitten!

ik ben het er zeker mee eens, maar ga gewoon eens met de schooleiding zelf praten NIET SPECEFIEK OVE DIT GEVAL!!!!! maar gewooon in het lemeen. dat jij het gevoel hebt dat topsporters voorgetrokken worden en dat je dat vervelend vind, dat je snapt dat ze veel moeten doen, maar dat er ook een max aan zit. ik denk dat je er vedder

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:11

jumerenik schreef:
ik herken dit soort gerdag en ik weet zeker dat het heel vervelend is, MAAR onhoud dat topspor heel veel werk is, zij zitten mischien niet tot laat op school, maar ze zitten vaak wel uren te trainen. omdanks dat op dit moment lijkt dat ze mider moet doen, ook zij moegen gewoon alle toetsen maken, voor hun is het gewoon uitstel van exicutie. uiteindellijk komen zij zichzelf echt wel tegen! aan het eind van ht jaar moeten gewoon alle oprdachten ingelevrt zijn, zo niet dan mag je gewoon niet naar de volgende klas en vlijf je zitten!

ik ben het er zeker mee eens, maar ga gewoon eens met de schooleiding zelf praten NIET SPECEFIEK OVE DIT GEVAL!!!!! maar gewooon in het lemeen. dat jij het gevoel hebt dat topsporters voorgetrokken worden en dat je dat vervelend vind, dat je snapt dat ze veel moeten doen, maar dat er ook een max aan zit. ik denk dat je er vedder

Hun lessenrooster is al speciaal aangepast, ze mogen gewoon gaan trainen tijdens de schooluren, wanneer ze geen hoofdvakken hebben. Natuurlijk zitten er ook hele aardige kerel tussen die echt hun best willen doen, maar de grote hoop zijn gewoon irritante rotjochies die goed genoeg weten dat ze alles mogen want de school doet er toch niets aan.

zwieke

Re: Ik hoorde vandaag iets wat niet voor mijn oren bestemd was..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:20

Ik herken het helemaal, ik zat samen met topsport in de klas (ik deed gewoon Sport)... Helaas kun je er zelf weinig aan doen vrees ik...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:19

Kun je best wat aan doen. Teams willen van de sporters juist dat ze zich gedragen op school, een sporter zonder een goede mentaliteit gaat het niet maken. Dus die vliegen er uit, na klachten vanuit school. Dat ze moeten worden ontzien in hun gedrag is dus ook totaal niet aan de orde! Ik vind het begrijpelijk dat je het besproken hebt met je klasgenoten, dat je er ook van geschrokken bent.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:02

Snollygoster schreef:
jumerenik schreef:

Hun lessenrooster is al speciaal aangepast, ze mogen gewoon gaan trainen tijdens de schooluren, wanneer ze geen hoofdvakken hebben. Natuurlijk zitten er ook hele aardige kerel tussen die echt hun best willen doen, maar de grote hoop zijn gewoon irritante rotjochies die goed genoeg weten dat ze alles mogen want de school doet er toch niets aan.

en dat is dus de reden dat je een keer met school moet gaan praten.
ook is mischien een hele gemene oplossing: gewoon bij een leraar gaan 'klikken' juf ik vind het heeeeeeeuuuuuullll vervelend dat ik me niet kan consetreren, of je kan naar de directe weg gaan. door als ze zich niet gerdagen tijden een les waarin je even stil moet jijn een keeer heel hard door de klas schreeuwen, :'wil je nou ff je kop dich houden'

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:54

Het kan natuurlijk verschillen van school tot school, maar bij ons had het begod geen zin om te klagen over Topsport. Zij waren de "goden" en werden ook zo behandeld... Hoevaak we met gans Sport bij de directie hebben gestaan om dat feit, hoevaak wij wel niet de "slechte" waren, hoewel Topsport er achter zat. Noem het misschien oude frustratie, maar zo heb ik het meegemaakt :) Er zaten inderdaad hele goede mensen bij Topsport, maar ook evengoed personen die het "systeem" helemaal naar hun hand hebben gezet.

Ik weet natuurlijk niet hoe het verder bij TS op school gaat, dus probeer zoizo eens met een paar mensen naar de directie te gaan. Hopelijk pakken zij het beter op dan mijn oude school...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:03

Jammer dat je je een beetje hebt laten overdonderen. Ik was toch even naar binnen gelopen met de mededeling dat ik niet langer zou "voorblijven" en bedankt voor de info. :D Maar ik was tijdens mijn schooltijd wel een hele gebekte leerling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:04

En die zitten overal. Beroeps klaagt van technisch, technisch van moderne en moderne weer van Latijn. En die laatste? Die klagen over al de andere richtingen. :+

Get over yourselves..

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:15

Ayasha schreef:
En die zitten overal. Beroeps klaagt van technisch, technisch van moderne en moderne weer van Latijn. En die laatste? Die klagen over al de andere richtingen. :+

Get over yourselves..

In het werkleven idem dito.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:22

Heb je enig idee wat er komt kijken bij een topsportopleiding? Heb ook op een school gezeten die middelbaar onderwijs aan topsporters in wording aanbood, en die hadden een compleet ander rooster, en andere regels, dan de reguliere leerlingen (zoals ik dus).

Dingen als nablijven hoefden zij niet, nooit. Onder geen enkele omstandigheid. Dat zou teveel inbreuk maken op de trainingen, die ook voor jonge tieners al heel erg strikt zijn ingedeeld en helemaal aangepast zijn naar het lesrooster, en waar verdraaid weinig speling in zit. Maar denk vooral niet dat zij geen straffen kregen. Meestal werden dingen die in de gewone lessen plaatsvonden, verrekend tijdens de sportlessen. Extra trainingen van een soort waar ze een hekel aan hebben, niet opgesteld worden. Voor jou lijkt dat misschien geen straf, voor de topsporter in wording is dat wel een straf en een zware ook.

Topsporters hebben een compleet ander leven dan jij en ik, dat kan je niet vergelijken. Voor hen staat ALLES maar dan ook alles in het teken van hun sport, en als zij denken dat een toets op moment x daar niet goed in past omdat ze net nog iets moeten trainen of voorbereiden voor de sport, dan laten ze die toets lopen. Die is voor hen immers onbelangrijk, zij hebben andere zaken die voor hen belangrijk zijn. En die zie jij weer niet, net zoals jij niet ziet of er echt geen sancties zijn. Het lijkt misschien voor jullie alsof die topsporters niets uitvreten en alleen een grote bek hebben, maar die werken op hun manier tienduizend keer harder dan jij (anders komen ze echt niet op een sportopleiding terecht, het aantal plaatsen daarvoor is heel beperkt en de kosten zijn gruwelijk hoog, er wordt heel goed gekeken aan wie ze die plekken geven en dat die ook echt grote kans hebben op een carriere als proffessioneel sporter).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:50

Maar jij weet niet of ts niet hard werkt. En de sporters hebben er zelf voor gekozen. Het is een keuze om topsport en school te combineren.
En als toetsen niet belangrijk zijn dan denk ik dat je als school sport en opleiding niet op de juiste manier aanbied. Het is toch logisch dat ts er een onrechtvaardig gevoel bij krijgt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:07

Wat een gedoe! Zelf had ik destijds ook een topsportstatuut en ik kan je zeggen dat de combinatie met school niet gemakkelijk is (aso in dit geval)
En zo gemakkelijk zijn die 'privileges' niet. Idd mocht ik lessen 'skippen' of dagen afwezig zijn. Hoewel dat allemaal via de federatie, ouders en school geregeld werd. Leerdoelen werden per trimister voorgelegd en moest je gewoon aan voldoen. Op school moest ik overal op door zijn en van thuis moest ik boven het klasgemiddelde zitten. Testen moesten idd ook op andere momenten ingehaald worden, maar ook dat is niet altijd een kado. ( 3 of 4 hoofdvakken op een woensdagmiddag(in belgie vrije middag) waren geen uitzondering) Uiteraard zorgde dat wel al eens voor frustratie, want die leerkrachten staan niet te springen om hun vrije middag op te offeren voor die ene of twee lln. Anderzijds waren die testen ook gewoon soms zwaar, of kwamen die echt niet goed uit. Zelf maar enkel keren echt een issue gehad, maar bon die zaken overleef je ook gewoon.
Andere zaken als nablijven kreeg ik gewoon als elke andere leerling en soms sneller dan een andere (niet alle leerkrachten houden van die zogenaamde priviliges en dan heb je soms issues over kleine akkefietjes die helemaal uit de context gehaald worden)

Met andere studenten eigenlijk nooit problemen gehad. Ik denk dat het ook wel een stukje mentaliteit is en hoe je in een groep ligt. Dooddoeners als 'eigen keuze' of 'je hebt weeral vakantie' zijn gewoon uitspraken door mensen die zich snel achteruit gestoken voelen.

Wat ik wel geleerd heb van heel dat verhaal is om heel efficient te leren werken en flexibel te zijn.
Dus ik zou zeggen: leven en laten leven! We spreken uiteindelijk ook niet over wereldschokkende zaken en de fijne context weet je niet. Misschien gewoon een miscommunicatie, dat een eigen leven begint te leiden en dat met al wat afgunst jegens die groep, maakt dat de zaken als snel buiten proportie benaderd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:50

TS ik snap dat je het vervelend vind, maar ik vraag me een ding af; als ze als topsport paardrijden hadden gehad, of helemaal geen topsporters waren geweest, had je ze dan ook rotjochies gevonden?

Topsport is zeker niet makkelijk, en al helemaal niet als je wel gewoon je lessen moet volgen (want aan het eind van het verhaal moeten ze nog steeds alle toetsen maken, alleen komt er een hoop op zelfstudie aan, denk je dat dát makkelijk is op die leeftijd?), en tegelijkertijd door je klas wordt uitgekotst omdat jij niet naar de les hoeft en zij wel, terwijl jij wel je reet eraf traint. En eigen keuze.. het is toch ook je eigen keuze om géén topsporter te worden? Om niet 7 uur op een dag met sport bezig te zijn en daarnaast nog steeds school te volgen? Als het zo gemakkelijk is, dan doe je het zelf toch, dat is immers óók een keuze.

De een leert de hele dag, de ander sport de hele dag, als ze daar nou goed in zijn, laat ze dan lekker. En dat ze dan niet na hoeven te blijven, wil niet zeggen dat ze niet op hun sodeflikker krijgen; enkel kunnen ze niet op de uren nablijven die jij nablijft, omdat dit in de war komt met hun sportschema. Een school geeft die uitzondering niet voor niets, er zit wel degelijk talent in die kinderen en school stimuleert talent ook. Als jij achterlijk goed had kunnen paardrijden, had je dezelfde behandeling gekregen, maar dan was het ineens mooi geweest waarschijnlijk, had je alleen geklaagd over het feit dat je klasgenootjes zo gemeen deden tegen je... Omdat jij topsport had beoefend..

Met de manier waarop jij over je topsportende klasgenootjes praat (en wellicht doen je klasgenoten dat ook) snap ik best dat je topsportende klasgenootjes niet heel sociaal doen. Waarom zouden ze aardig zijn tegen een klas vol kinderen vol afgunst.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 13:52

chelle_dora schreef:
TS ik snap dat je het vervelend vind, maar ik vraag me een ding af; als ze als topsport paardrijden hadden gehad, of helemaal geen topsporters waren geweest, had je ze dan ook rotjochies gevonden?

Topsport is zeker niet makkelijk, en al helemaal niet als je wel gewoon je lessen moet volgen (want aan het eind van het verhaal moeten ze nog steeds alle toetsen maken, alleen komt er een hoop op zelfstudie aan, denk je dat dát makkelijk is op die leeftijd?), en tegelijkertijd door je klas wordt uitgekotst omdat jij niet naar de les hoeft en zij wel, terwijl jij wel je reet eraf traint. En eigen keuze.. het is toch ook je eigen keuze om géén topsporter te worden? Om niet 7 uur op een dag met sport bezig te zijn en daarnaast nog steeds school te volgen? Als het zo gemakkelijk is, dan doe je het zelf toch, dat is immers óók een keuze.

De een leert de hele dag, de ander sport de hele dag, als ze daar nou goed in zijn, laat ze dan lekker. En dat ze dan niet na hoeven te blijven, wil niet zeggen dat ze niet op hun sodeflikker krijgen; enkel kunnen ze niet op de uren nablijven die jij nablijft, omdat dit in de war komt met hun sportschema. Een school geeft die uitzondering niet voor niets, er zit wel degelijk talent in die kinderen en school stimuleert talent ook. Als jij achterlijk goed had kunnen paardrijden, had je dezelfde behandeling gekregen, maar dan was het ineens mooi geweest waarschijnlijk, had je alleen geklaagd over het feit dat je klasgenootjes zo gemeen deden tegen je... Omdat jij topsport had beoefend..

Met de manier waarop jij over je topsportende klasgenootjes praat (en wellicht doen je klasgenoten dat ook) snap ik best dat je topsportende klasgenootjes niet heel sociaal doen. Waarom zouden ze aardig zijn tegen een klas vol kinderen vol afgunst.

Ja, zelfs al reden ze paard zou ik ze nog rotjochies vinden. Zoals ik al eerder zei zitten er ook hele aardige kerels tussen waar ik wel goed mee kan opschieten, maar de rest heeft gewoon een nek van hier tot in Tokio omdat hun team "een naam" heeft. Een stom voorbeeld wat laatst was voorgevallen, een van die jongens rent door de gangen, zegt een leekracht dat ie niet mag rennen, waarop die jongen dus zegt "ik krijg geen les van jou, dus jij hebt helemaal niets over mij te zeggen".
Ik begrijp ook goed genoeg dat ze hard werken, maar ze mispeuteren ook vanalles en worden hier niet voor gestraft. Dat zit mij hier dwars, want een gewone leerling zou allang van school geschopt worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:53

ze worden op een andere manier gestraft. En die manier komt voor hun even hard aan als nablijven voor jou.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:56

Snollygoster schreef:
Shirley schreef:
Het afluisteren van een gesprek en de gegevens daarvan doorspelen, vind ik eigenlijk nog veel erger !

Afluisteren? Ze waren in de ruimte ernaast aan het praten met de deur wijdopen, ik ga mijn oren ook niet dichtstoppen omdat zij zo dom zijn geweest om in het bijzijn van een leerling zulke dingen te zeggen!

Een volwassen persoon staat dan op, loopt naar de deur, maakt zich bekend, en vertrekt en/of sluit de deur. Het feit dat je bent blijven luisteren is gewoon niet netjes.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:03

Snollygoster schreef:
chelle_dora schreef:

Ja, zelfs al reden ze paard zou ik ze nog rotjochies vinden. Zoals ik al eerder zei zitten er ook hele aardige kerels tussen waar ik wel goed mee kan opschieten, maar de rest heeft gewoon een nek van hier tot in Tokio omdat hun team "een naam" heeft. Een stom voorbeeld wat laatst was voorgevallen, een van die jongens rent door de gangen, zegt een leekracht dat ie niet mag rennen, waarop die jongen dus zegt "ik krijg geen les van jou, dus jij hebt helemaal niets over mij te zeggen".
Ik begrijp ook goed genoeg dat ze hard werken, maar ze mispeuteren ook vanalles en worden hier niet voor gestraft. Dat zit mij hier dwars, want een gewone leerling zou allang van school geschopt worden.

Sorry, maar dat is toch gewoon een typisch voorbeeld van puberaal gedrag. En serieus dat heeft niets met sportstatus ofwat dan ook te maken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:08

Eens met ibbel hierboven.

Wat wil je nu eigenlijk, ts? Dat jij ook mag spijbelen?
Jij bent verantwoordelijk voor jouw gedrag. Het gedrag van een andere leerling behoort niet tot jouw takenpakket en doet niets af aan jouw plichten.
Als je iets hebt aan te merken op de rechten of plichten van een ander, dan ga je hierover het gesprek aan met de leiding. Dan weet je ook gelijk zeker of je het goed begrepen hebt allemaal. Wat wil je bereiken met het eerst met medeleerlingen bespreken? Onrust? Laat je eerst goed informeren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:15

Ik kan me ts haar reactie overigens wel voorstellen.
Ook ik was vroeger soms snel verontwaardigd. Nou ja zeg....... :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:46

Ibbel schreef:
Een volwassen persoon staat dan op, loopt naar de deur, maakt zich bekend, en vertrekt en/of sluit de deur. Het feit dat je bent blijven luisteren is gewoon niet netjes.

Ze wisten allemaal dat ik in die ruimte ernaast zat, dat zij zo dom zijn geweest om zulke dingen te bespreken in het bijzijn van een medeleerling hebben ze aan zichzelf te danken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:59

Je was niet in het bijzijn, je was in een andere ruimte, je zat niet aan dezelfde tafel. Maar als het makkelijk is, dan ga je zelf toch ook topsport beofenen? imo zijn het gewoon pubers met pubergedrag, maar worden deze inderdaad anders behandeld omdat ze zich bezig houden met topsport; wil niet zeggen dat ze absoluut niet worden behandeld, maar ze krijgen inderdaad niet dezelfde straf als jij krijgt. Ik zal je vertellen, dat ga je nog héél vaak krijgen, ook op de werkvloer zal er gemeten worden met twee maten.

Nogmaals, beoefen zelf topsport, dan krijg je ook die 'voorrechten', probleem opgelost toch?

Dat jij de (in jouw ogen) voorkeursbehandeling niet krijgt, heb je ook aan jezelf te 'danken'.. Dan had je topsport moeten beoefenen :+

Zoals Boras zegt; jij bent verantwoordelijk voor jouw gedrag. Dat jij moet nablijven is je eigen schuld geweest. En die topsporters krijgen ook echt hun straf wel, alleen dan in een andere vorm. Voor die topsporters is het wel hun leven en later mogelijk ook hun boterham, school is bedoeld om je toekomst op te bouwen, niet om af te breken omdat er een paar (sorry dat ik het zo noem) 'middelmatig presterenden in de sport' boos zijn dat zij niet hoeven na te blijven met de gewone kinderen en jij wel. Althans, zo komt het nu over. Neem je verlies, houd je gewoon aan de schoolregels en laat het gaan. het zijn topsporters, maar ook nog steeds pubers. Dat jij nou zo lief bent ,wil niet zeggen dat iedereen zo is, en ook topsporters zijn maar mensen en dus ook nog steeds pubers.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:04

Ook ik kan me de reactie van ts wel voorstellen.

Weet nu over welke jongens ts het heeft en ik kan me wel voorstellen dat de andere leerlingen last van een aantal van hen heeft want die vinden zichzelf echt geweldig en gedragen zich daar ook naar. Mijn dochter zit niet bij ts op school voor zover ik weet maar die kent deze jongens wel (en nee, die doen niet de paardensportopleiding).

Dat ze privileges hebben omdat ze (top)sport beoefenen en dat het heel zwaar is in combinatie met school is hier volgens mij helemaal het probleem niet. Ook normaal pubergedrag is dat niet maar de manier waarop deze jongens zich gedragen is er echt ver over. Niet alleen op school maar ook op andere plaatsen. Ga daar niet te veel over uitweiden omdat ts dat zelf ook niet doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:06

Ayasha schreef:
Het zou me werkelijk geen **** kunnen schelen of een ander voor getrokken wordt zolang ik daar zelf geen last van heb. Doe je iets mis, niet gaan janken dat een ander dit of een ander dat. Wees dan ook zo "volwassen" om de straf uit te zitten. Zie het als een deel van jouw leerproces. Als zij van een brug springen, spring je er dan achteraan?

Je had het gesprek niet mogen horen, daar kan je niet aan doen, maar waar je wel aan kan doen is dat je het vervolgens meteen gaat door beppen aan de rest. :n

Helemaal mee eens. En waar maak je je eigenlijk druk om, het is de toekomst van die sporters, als ze straks niet meer kunnen sporten zijn ze nog net zo dom als toen ze op school kwamen. Boeie, ze komen er later wel achter en bedenken dan dat school toch wel nuttig was geweest. En als jij je op je schoolwerk richt ipv randzaken dan hoef je in vervolg ook niet meer na te komen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:10

Percy schreef:
Ook ik kan me de reactie van ts wel voorstellen.

Weet nu over welke jongens ts het heeft en ik kan me wel voorstellen dat de andere leerlingen last van een aantal van hen heeft want die vinden zichzelf echt geweldig en gedragen zich daar ook naar. Mijn dochter zit niet bij ts op school voor zover ik weet maar die kent deze jongens wel (en nee, die doen niet de paardensportopleiding).

Dat ze privileges hebben omdat ze (top)sport beoefenen en dat het heel zwaar is in combinatie met school is hier volgens mij helemaal het probleem niet. Ook normaal pubergedrag is dat niet maar de manier waarop deze jongens zich gedragen is er echt ver over. Niet alleen op school maar ook op andere plaatsen. Ga daar niet te veel over uitweiden omdat ts dat zelf ook niet doet.

Dat komt ze dan vanzelf duur te staan hoor :) Zeg maar dag tegen je topsportcarriere als je je (ernstig) misdraagt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:25

Dat zal voor sommigen van hen inderdaad wel minder goed aflopen Baileys01. Goed zijn is één maar mentaliteit speelt ook een grote rol en sommigen hebben wat dat betreft wel een probleem.
Het is niet omdat je bij een bekende club traint dat je ook echt de top gaat halen.