Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
mayday schreef:Heb niet alles doorgelezen, dus als iemand het al geschreven heeft , sorry.
Toevallig heb ik onderlaatst de bank ook gemaild met deze vraag, wij hebben spaar/aflossingsvrij.
Als we een storting doen op onze opbouw spaar, hebben we toch volledige rente aftrek, hierbij zal onze inleg op de spaarrekening minder worden. Mochten we aflossen op het aflossingsvrije deel gaat dit wel ten nadele van je aftrek.
Wij kiezen voor een extra inleg, want op onze spaarrekening krijgen we misschien 1,2% en op onze opbouw rekening 3,5 % ongeveer. Daarbij wordt het geld op deze rekening nie bij het inkomen geteld.

66996236 schreef:Ik heb bij de belastingdienst gewerkt. Sinds 2005 is het een en al veranderd. Wanneer je nu je hypotheek hebt afgelost komt het zo geheten onderdeel geen of.geringe eigen woning schuld om de hoek kijken. Hiervoor betaal je dus geen belasting wanneer je volledig aflost, jet verhaal om dus niet alles af te lossen omdat je dan belasting zou betalen is dus achterhaald. Tegenwoordig betaal je geen belasting meer wanneer je volledig aflost

SAKKIA schreef:Dank je wel! Dat wist ik niet en iemand anders haalde het in het topic ook al aan.
De redenen die je aanhaalt om versnelt in te leggen/ af te lossen zijn ook onze redenen. We gaan dit natuurlijk ook allemaal heel goed uit zoeken, maar ik kreeg de indruk dat onze financieel adviseur er niet zo om zat te springen. Hier heb ik echter niet zo heel veel boodschap aan.
Ik heb gisteren de hypotheekpapieren er eens bijgepakt en de spaar hypotheek heeft een looptijd van 20 jaar, deze is dan (als het goed is) ook volledig aan de kant.
De reden dat je niks aflost op je aflossingsvrije hypotheek is de reden om op dat deel van de hypotheek voor tijdig te gaan aflossen. Zo blijven we aan het einde van de looptijd niet meer met dat gedeelte van de schuld zitten.
Of denk ik nu te makkelijk?
. Het heeft ons ook maanden gekost voor we er achter waren hoe het precies zat, en wat voor ons het beste was.
SAKKIA schreef:mayday schreef:Heb niet alles doorgelezen, dus als iemand het al geschreven heeft , sorry.
Toevallig heb ik onderlaatst de bank ook gemaild met deze vraag, wij hebben spaar/aflossingsvrij.
Als we een storting doen op onze opbouw spaar, hebben we toch volledige rente aftrek, hierbij zal onze inleg op de spaarrekening minder worden. Mochten we aflossen op het aflossingsvrije deel gaat dit wel ten nadele van je aftrek.
Wij kiezen voor een extra inleg, want op onze spaarrekening krijgen we misschien 1,2% en op onze opbouw rekening 3,5 % ongeveer. Daarbij wordt het geld op deze rekening nie bij het inkomen geteld.
Maar dan moet je toch alsnog zelf sparen om het aflossingsvrije deel aan het einde van de looptijd te kunnen betalen?
Joolien schreef:66996236 schreef:Ik heb bij de belastingdienst gewerkt. Sinds 2005 is het een en al veranderd. Wanneer je nu je hypotheek hebt afgelost komt het zo geheten onderdeel geen of.geringe eigen woning schuld om de hoek kijken. Hiervoor betaal je dus geen belasting wanneer je volledig aflost, jet verhaal om dus niet alles af te lossen omdat je dan belasting zou betalen is dus achterhaald. Tegenwoordig betaal je geen belasting meer wanneer je volledig aflost
Betaal je dan geen ontroerend goed belasting meer? Dat schijnt ook veel te zijn.

Cer schreef:Ik snap je niet zo goed mayday

Cer schreef:Nou ja, dat kan als je idd zoveel spaargeld hebt dat je in de vermogensbelasting valt![]()
Ik heb dat dus niet![]()
Ja ik snap je nu wel Mayday![]()
Toch een berekeningtje waard dan
als ik extra aflos, kan ik het niet meer uitgeven...